Additionally, paste this code immediately after the opening tag: [Poll] nieuwe rubriek? Fiets en Vliegtuig - Forum Wereldfietser

[Poll] nieuwe rubriek? Fiets en Vliegtuig

Nieuwe rubriek: Fiets en Vliegtuig.. maken of kraken?

Ja, maken!! Erg leuk, informatief en handig!
79%
27
Nee, totaal geen behoefte aan...
21%
7

Bert opperde het idee al, mijn vraag aan alle lezes van dit forum.

Is er behoefte aan een aparte rubriek: Fiets en Vliegtuig

Is het een idee om dan per maatschappij 1 topic te bij te houden (zoiets als het landensysteem) met daarin nieuwe regels, bevindigen, ervaringen etc. Het lijkt me niet de bedoeling om te generaliseren, dus 1 iemand heeft een slechte ervaring, dus Maatschappij Verkreukte Fiets is slecht! Schrijf gewoon je bevindingen op en laat de conclusies over aan degenen die lezen en informatie verzamelen...

Meer ideeen? Andere opzet? Laat het in dit topic achter, dan gaan we op zoek naar de gulden middenweg!

Ellen

Noem het dan de rubriek dan "fiets en transport" Als ik in Australie zou gaan fietsen zou ik er ernstig over denken mijn fiets per schip te laten transporteren. Ben ik van dat hele verhaal van extra kilo's af tegen schandelijke prijzen, en dat de fiets beschadigd aankomt en je eerst moet gaan repareren voor je een meter getrapt hebt. Dit soort van reizen plan je toch vaak van te voren dus je kunt ook lang van te voren je fiets op het schip zetten. Vervolgens vlieg je er zelf achteraan en je fiets staat op een afgesproken punt reeds daar op je te wachten.

Zo zou ik het ook wel willen weten hoe het mensen is vergaan die hun fiets per vrachtwagen-transporteur hebben meegegeven. De trein/(fiets)bus kun je er dan ook onder laten vallen, dan heb je alles in een item te pakken

Hi Ellen,

Alles goed gegaan met de verhuizing?

Een prima idee "Fiets en Vliegtuig". Tijdens de Fiets- en Wandelbeurs heb ik namelijk een flink aantal vragen van bezoekers hierover gekregen.
En ja, wat kan je vertellen? Je eigen ervaring en de verhalen die je weet van anderen, maar het blijft beperkt.

Ik vind het dus een goed idee!!

John Telleman heeft trouwens ooit een mooi documentje gemaakt over hoe je fiets in te pakken in bubbeltjes folie. Mocht je daarmee iets kunnen, dan zal ik hem vragen of we dat mogen plaatsen op de website.

Groet, Rena :wink:

ps: Mochten we iets met overige vervoer doen, dan zou ik dat apart houden.

Laten we niet er alles bij gaan halen, want dan wordt het echt warrig. Gewoon helder concentreren op fiets en vliegtuig.

Fiets en transport

Onderverdeling;

fiets en vliegtuig

fiets en vrachtwagen

fiets en bus/trein

Snap niet wat daar warrig aan kan worden.

Onder het kopje "Landeninformatie" staat het daarna toch ook per land?

Ik heb inderdaad ook veel vragen van mensen gehad tijdens de beurs over het transport van de fiets per vliegtuig. Blijkbaar toch nog altijd een onderwerp waarover veel onduidelijkheid bestaat. Uiteraard ook niet zo vreemd, want elke maatschappij en ook elk vliegveld heeft weer zijn eigen regeltjes. Conclusies eraan verbinden is dus inderdaad niet wat de bedoeling moet zijn. Dat kunnen de lezers zelf wel. Zelf heb ik ook wel de ervaring dat de afhandeling van de fiets per vliegtuig zelfs afhankelijk is van wie er achter de incheckbalie zit. De een kan dus met dezelfde maatschappij vliegen vanaf hetzelde vliegveld en toch een heel andere ervaring hebben. Lijkt mij dus goed deze te verzamelen.

Overigens heb ik ook wel veel vragen gehad over het transport per trein. Misschien een idee inderdaad om ook dat erbij, of als ander topic te maken.

Groetjes,

Richard

Haike schreef:Fiets en transport
Ben ik ook voorstander van. Er zijn heel wat topics gevoerd over het vervoer van de fiets per trein. Je vergeet nog de optie veerboot.
Wat stelt de optie vrachtwagen trouwens voor?

De tovenaar schreef:
Haike schreef:Fiets en transport
Ben ik ook voorstander van. Er zijn heel wat topics gevoerd over het vervoer van de fiets per trein. Je vergeet nog de optie veerboot.
Wat stelt de optie vrachtwagen trouwens voor?
B.V. de Firma Soetens uit Vessem, neemt een keer per week vanuit Santiago de Compostela je fiets mee, krijg je aan huis bezorgt terug. Overbodige spullen kunnen misschien ook wel mee, zelf neem je dan bus trein of vliegtuig terug, en een paar dagen later staat je fiets ook weer voor je neus. Ik wil best weten of er meer transporteurs met vrachtwagens zijn die dat doen, of willen doen. dan is het toch handig als je als (wereld)fietser dat soort informatie hier kan vinden?

Je kunt van alles bedenken, maar het werk moet ook gedaan worden en bijgehouden worden, anders wordt het een warboel met toevalling wat informatie over hoe het gaat her en der, of hoe het ging, omdat de vrachtwagen tussen Tankala en Matobe niet meer gaat, maar niemand heeft dit opgemerkt.
De site van Paul Benjaminse Cycling Transport Europe is een paar jaar geleden na een hoopvolle start snel ter ziele gegaan.
Wie zou zo'n uitgebreide opzet in de praktijk allemaal moeten gaan doen?
Hoofdrubriek: Fiets en Transport, vervolgens:
fiets in het vliegtuig;
fiets in de trein;
fiets in de bus;
fiets in de vrachtwagen;
fiets op de veerboot;
fiets in de lift;
fiets in de taxi;
fiets in de pick up.
En dan per subrubriek topics per maatschappij.
Aan het opzetten van de landeninformatie is destijds slopend veel werk besteed.

Bij fietsen in het vliegtuig kun je het gemakkelijk ordenen per maatschappij.
Hoe kun je boeken voor je fiets?
Krijg je zwart op wit dat je fiets ook meekan?
Hoeveel kilootjes mag je bagage zijn inclusief je fiets?
Wat kost het per bestemming?
Moet je fiets in een doos of mag dit gewoon in een hoes?
Wat kost het?
Positieve ervaringen.
Negatieve ervaringen?

Vragen over treinen zijn vaak van dienstregeltechnische aard. Als je ziet wat voor werk ik ieder jaar heb aan mijn spoorboekje "De fiets mee mee in Spaanse treinen". Verder heb je geen keuze aan maatschappijen op een bepaald spoorwegtraject.

Voor veel landen in Europa kun je een reisroute plannen via de site van de DB. Je klikt "Fahrradmitnahme"aan. De Treinreiswinkel (vanaf zaterdag 10 februari ook in Amsterdam, Singel 393) zoekt voor je de beste reisroute het voordeligste ticket uit en doet alle reserveringen (ook voor je fiets).

Mijn advies;
Houd het simpel en baken het zeker in de start af tot Fiets en Vliegtuig. Daarna kun je kijken of rubrieken voor andere transportmiddelen mogelijk zijn en of er mensen zijn die al die vrachtauto's willen bijhouden.

bert sitters schreef:Mijn advies;
Houd het simpel en baken het zeker in de start af tot Fiets en Vliegtuig. Daarna kun je kijken of rubrieken voor andere transportmiddelen mogelijk zijn en of er mensen zijn die al die vrachtauto's willen bijhouden.
Wat houdt zo'n rubriek overigens in?
Dat is toch een onderverdeling van het forum, waaronder de topics gegroepeerd worden? Wat is er nou zo moeilijk aan om ook een subrubriek fiets en trein te maken? Niemand hoeft dat toch bij te houden? Het gaat erom dat die topics gewoon in de juiste subrubriek worden geplaatst. Of begrijp ik het verkeerd. :?:

Aan het opzetten van de landeninformatie is destijds slopend veel werk besteed.
Aan het bijhouden van de landeninformatie wordt enorm veel tijd en inzet besteed. Het opzetten en bruikbaar houden van een rubriek zoals deze waarbij nuttige en betrouwbare informatie wordt aangeboden per maatschappij zal alleen slagen als er iemand opstaat die dat voor minimaal een jaar onder zijn of haar hoede neemt. En de informatie zal met enige logica en structuur aangeboden moeten worden, bijvoorbeeld zoals de landeninformatie.

Ik denk dat niet iedereen begrijpt wat voor een werk hier in gaat zitten. Om maar wederom even een duidelijk idee te geven;

Achter deze website zit een werkgroep van 4 personen. Zij verzorgen en houden de website bij. Dat is dagelijks werk!! Dit doen ze vrijwillig!!

Achter het landenbestand zit een werkgroep van 5 personen en ook zij doen dit vrijwillig!!

Als het allemaal zo eenvoudig en simpel was geweest, dan waren er dus niet zoveel vrijwilligers nodig en zeg nou zelf... ga er maar aan staan!

Groet, Rena :wink:

Bert, zoals jij het zegt, moet er iemand zijn of meerdere iemanden die dat onderdeel up to date moeten gaan houden met informatie van vliegmaatschappijen. Nou, dan denk ik, mensen kijk zelf even bij de bewuste maatschappij op de site of stuur die maatschappij een mail...
We zijn allemaal mans genoeg om ook wat zelf te ondernemen.

Die opzet, zoals jij het noemt, daar zul je vrijwilligers voor moeten hebben en kost ontzettend veel tijd.

Persoonlijk had ik meer een opzet met "ervaringen" van mensen in gedachten.

Fiets en Transport

- Fiets en Vliegtuig

|_ KLM
|_ verplicht een doos mee te nemen, ik was laatst blablablabla


- Fiets en Trein

|_ In Duitsland kun je de fietsen niet meenemen in de ICE, blablabla

etc


Zelf denk ik dat ervaringen heel veel waarde hebben.

Volgens mij is het handig om eerst een begin te maken door een beperkt aantal (sub) rubrieken gewoon in te voeren in het forum (bijv. onder de verzamelnaam vervoer (of transport), en alle oude topics die erover gaan naar de juiste rubriek te verhuizen. Bijv. Vervoer per vliegtuig, vervoer per trein en overig. Op dit moment zijn die topics overal verspreid te vinden bijv in de rubriek voorbereiding.

Iedereen die zich geroepen voelt kan dan binnen die subrubriek een topic starten over bijv. KLM, Easyjet etc en dan vult het zich vanzelf wel wanneer andere fietsers hun mening geven.

Juist, het gaat dus om ervaringen van anderen.

Misschien moeten we de vraag uitbreiden:

* Ja, ik lees liever de ervaringen van anderen en trek daaruit mijn eigen conclusies.


* Nee, ik wil feiten (die ik overigens met een beetje speurwerk ook eigenlijk zelf wel had kunnen vinden! :roll: )


Een opzet zoals bij landeninfo, daar hebben we dan minimaal 4 vrijwilligers voor nodig, dat lijkt me echt teveel gevraagd.

Maar, de poll is nog niet echt overtuigend vind ik hoor, 1/3 heeft er niet eens behoefte aan. Jammer dat die mensen niet even uitleggen waarom dat zo is.

Beste Ellen 2/3 is toch een ruime marge. Vooral als je in acht neemt dat dit voor een groot deel van de bezoekers niet van toepasing is, omdat ze geen vliegplannen hebben.
Wat ik bedoel is dat de beheerders het er niet allemaal in hoeven te gaan zetten.
Maar wat ik aangeef zijn meer heldere richtlijnen voor wereldfietsers om hun ervaringen met een bepaalde luchtvaartmaatsschappij op dit forum te melden, zodat andere wereldfietsers daar hun voordeel mee kunnen doen.
Feiten dus.
Voordeel is dat de informatie redelijk actueel blijft.
Bijvoorbeeld:

Amsterdam Airways
Kees en Truus Pootjes
Op 23 november 2006 vlogen wij met Amsterdam Airways van Amsterdam naar Boeloeboeloe International Airport.
We konden niet op onze boeking via internet aangeven dat de fiets meeging, maar moesten daarvoor speciaal het callcenter bellen; kosten 50 eurocent per minuut. We stonden wel 10 minuten in de wacht.
Normale in te checken bagage 25 kilo. Extra voor de fiets is € 50,-
Ging allemaal vrij soepel. Geen problemen met inchecken. De fiets kan gewoon in een hoes of bubbeltjesfolie mee. Ontvangst van de fiets ging uitstekend.

Gerrit en Kees de Stotteraar.
Op 1 februari 2007 vlogen wij met Amsterdam Aiways van Amsterdam naar Boeloeboeloe. In Boeloeboeloe stapten we over op een binnenlandse vlucht naar Tonkotanka.
Inmiddels kun je bij de boeking via internet aangeven dat de fiets meeging, maar het in te checken aan kilootjes in teruggebracht naar 20 kilo. De fiets kost nu € 60 Euro. Alles verliep zonder problemen, met een uitzondering: wij hadden onze fietsen in dozen gedaan. Voor het kleine vliegtuigje op de binnenlandse vlucht van Boeloeboeloe naar Tonkotanka vondt men de dozen te groot. Deze moesten we op de luchthaven van Boeloeboeloe verwijderen en achterlaten. Verder moesten we ook de voorwielen van onze fietsen afhalen, anders zouden ze niet in het toestelletje passen.

Juist Bert,

Helemaal mee eens! Reizigers informeren Reizigers met duidelijke berichten en dergelijke. Het moet geen klaagmuur worden, maar juist feitjes van andere reizigers.

Mocht het zover komen, dan neem ik je bericht over in een "Lees dit voor je gaat posten" topic, dan hebben mensen een leidraad.

Zijn er mensen die het daar absoluut niet mee eens zijn? Of gaan we er gewoon voor?

Op deze manier hoef je geen team vrijwilligers te hebben, maar kunnen we elkaar goed informeren, wat mij betreft is dat een waardevol iets.

fietsjunks schreef:Bert, zoals jij het zegt, moet er iemand zijn of meerdere iemanden die dat onderdeel up to date moeten gaan houden met informatie van vliegmaatschappijen. Nou, dan denk ik, mensen kijk zelf even bij de bewuste maatschappij op de site of stuur die maatschappij een mail...
We zijn allemaal mans genoeg om ook wat zelf te ondernemen.

Die opzet, zoals jij het noemt, daar zul je vrijwilligers voor moeten hebben en kost ontzettend veel tijd.

Persoonlijk had ik meer een opzet met "ervaringen" van mensen in gedachten.

Fiets en Transport

- Fiets en Vliegtuig

|_ KLM
|_ verplicht een doos mee te nemen, ik was laatst blablablabla


- Fiets en Trein

|_ In Duitsland kun je de fietsen niet meenemen in de ICE, blablabla

etc


Zelf denk ik dat ervaringen heel veel waarde hebben.
Ja zo bedoel ik het ook, mensen die bepaalde ervaring hebben kunnen hun informatie dan in de desbetreffende rubriek kwijt.

bert sitters schreef:Gerrit en Kees de Stotteraar.
Op 1 februari 2007 vlogen wij met Amsterdam Aiways van Amsterdam naar Boeloeboeloe. In Boeloeboeloe stapten we over op een binnenlandse vlucht naar Tonkotanka.
Hey Bert,

Lekkere plaatsnamen heb je gekozen voor Kees de Stotteraar. Boeloeboeloe gaat nog net, maar in Tonkotanka zitten wel heel veel rotletters hoor ;)

Richard

Het makkelijkst lijkt mij een rubriek Fiets en vliegtuig te maken waarbij elke airline een eigen onderwerp vormt. Staat de airline er nog niet bij, dan kan iedereen een nieuw onderwerp aanmaken.
Postings dienen volgens een vast stramien te verlopen:
Dus onder het onderwerp KLM bijvoorbeeld:

Gevlogen traject: (bv. Amsterdam-Bangkok retour)
Datum: (september 200x)
Vervoerstarief fiets: (bv. € 40 per enkele reis, gratis binnen bagagelimiet van 20 kg etc.)
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets:
Fiets tevoren aangemeld?: ja/nee, bij boeking reisbureau/ zelf bij airline aangemeld etc.
Ervaringen: evt. schade, problemen bij inchecken etc.