Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Polarisatiefilter voor 24mm lens. Goed idee? - Forum Wereldfietser

Polarisatiefilter voor 24mm lens. Goed idee?

Hoi!

Mijn nieuwe camera (een Kodak P880) heeft een 24mm lens. Prachtig voor landschapsopnamen dus.
Ik heb nog een polarisatiefilter liggen (circulair) voor een 52mm schroefdraad (hoe heet dat ook al weer op z'n nederlands :oops:) en wil die dus ook voor mijn Kodak gebruiken.

Maar wanneer ik nu met de polarisatiefilter op 24mm fotografeer heb ik flinke vignetering in de hoeken (de monitor wordt weggefilterd):
Afbeelding

Bij 28mm is dat verdwenen:
Afbeelding

Met of zonder flits maakt niet uit.
Kan iemand mij misschien uitleggen waardoor dat wordt veroorzaakt? Mijn UV filter heeft dat probleem namelijk veel minder.

Zijn er speciale (polarisatie) filters te koop voor 24mm lenzen?

Bedankt :)

Fiets de wereld (met 24mm),
Whisky

Hoi Whisky,

Ja, met 24mm kan je met een polfilter prachtige effecten bereiken, snap dat je dat wil.
Natuurlijk is enige lichtafval in uiterste groothoekstanden (met grootste opening) niet ongebruikelijk, maar dit van jou ziet er anders uit dan dat ik dit verschijnsel ken. Wat ik op je foto zie, ziet er toch uit alsof de randen van het filter op de foto terecht komen (vandaar natuurlijk ook dat het bij 28mm weg is). Ik kan me voorstellen dat het polfilter toch net wat dieper is dan je uv-filter.
Kan ook per fabrikant verschillen. Zo heb ik een heel mooi en degelijk gebouwd B+W filter dat (daardoor) echt dieper is dan een goedkopere ehh, Hoya ofzo. Kan net die anderhalve millimeter o.i.d. schelen.
Ik gebruik ook een filter op een 21 mm lens, en dat gaat goed, dus het zou moeten kunnen.

Hoi Whiskey,
De reden dat je het bij een polarisatiefilter eerder tegen komt heeft te maken met de dikte van de filter, die is namelijk dikker dan de uv. De camera "ziet" de randen van de filter. Hoe groter de hoek hoe meer de camera ziet.

Er zijn 2 oplossingen, te weten:
Koop een dunnere polarisatiefilter. Er zijn er die de helft kwa dikte zijn dan de normale filters. (helaas ook een stukje duurder.

Of knijp met je diafragma. Oftewel: inplaats van een diafragme van 3,5 of 4 kies je bijvoorbeeld voor 8 of iets hogers. Je krijgt dan wel een iets grotere scherptediepe maar de vignetting ben je kwijt.

Dat je het bij de ene lens/camera combinatie het wel ziet en bij de andere niet heeft de te maken met de positie van je lens tov je achterwand.

Succes,
Marco

Hoi,

Wat Marco zegt... een slim filter kopen, wel duurder, maar ik ben zelf wel erg fan van pola-filters!

Hij zit er bij eigenlijk standaard op, tenzij ik naar binnen ga... of als het echt niets toevoegt...

Succes!
Ellen

Hoi!

Dan moet ik maar een dunner filter kopen.
Hama of B&W?

Fiets de wereld (met filter),

Marc

B+W

Vind ik... persoonlijk.... heel goed merk.

Neem een dik elastiek mee om het filter eventueel van je lens te kunnen schroeven als deze goed vast zit, je hebt namelijk weinig grip met zo'n slim filtertje!

Je krijgt er geen spijt van hoor, prachtige luchten zul je krijgen!

Ellen

Hoi!

Ik kon geen B+W of HAMA vinden in de dunne 52mm uitvoering dus is het een Hoya Polfilter circular 52mm DMC HMC Pro1 Digital (hele mond vol) geworden.
Die is 1mm dik.

Fiets de wereld (mit Pol Filter),
Whisky

Veel plezier ermee Whisky!

Hoi Whisky,

En heeft het nu geholpen?

Hoi,
Een normaal filter met een step-up ring had ook gekund.
Groeten,
Leon

Hoi
Een normaal filter met een step-up ring
Wat is dat?

Ik heb mijn filter via ebay gekocht dus ik heb hem over een paar daagjes in huis, ik ben benieuwd. Als het zover is dan post ik wat plaatjes :)

Whisky

Oh ja, polafilter wordt niet alleen gebruikt voor lekkere kleurrijke plaatjes (dat kan je in Photoshop ook nog wel zo filteren en soms nog wel beter ook) maar om reflectie in bijvoorbeeld ramen tegen te gaan. En dat is iets wat Photoshop op dit moment echt niet kan.
En vergeet niet dat je 2 stops verliest. Oftewel: je kan miner snelle sluitertijden gebruiken.

whisky schreef:Hoi
Een normaal filter met een step-up ring
Wat is dat?

Ik heb mijn filter via ebay gekocht dus ik heb hem over een paar daagjes in huis, ik ben benieuwd. Als het zover is dan post ik wat plaatjes :)
Maare.... wat heeft dit allemaal met fietsen te maken? Moet je dit soort vragen stellen in een ng (ergens op usenet) die over fotograferen gaat? :wink:

Haike schreef: Maare.... wat heeft dit allemaal met fietsen te maken? Moet je dit soort vragen stellen in een ng (ergens op usenet) die over fotograferen gaat? :wink:
We hebben hier een paar begaafde fotografen :)

Whisky

whisky schreef:
Haike schreef: Maare.... wat heeft dit allemaal met fietsen te maken? Moet je dit soort vragen stellen in een ng (ergens op usenet) die over fotograferen gaat? :wink:
We hebben hier een paar begaafde fotografen :)
Dat weet ik, daar is ook helemaal niks mis mee, ik wens iedereen toe dat hij goed is in z'n vak of hobby, maar volgens mij "is begaafd zijn" geen vrijbrief om hier te gaan posten over andere dingen als het niet ook met fietsen heeft te maken.

Het toeval wil dat ik de overpeinzingen over het wel en wee van deze discussie redelijk goed kan volgen omdat ik 12 ambachten en 13 ongelukken terug dacht dat ik wel ff beroepsfotograaf zou kunnen worden, maar ik kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die het vakjargon niet kunnen volgen dus wat hebben die eraan, en alle hier genoemde ins en outs kunnen beoefend worden zonder fiets, dus ik zie nog steeds geen verband.

whisky schreef:We hebben hier een paar begaafde fotografen :)
Haike schreef:Dat weet ik, daar is ook helemaal niks mis mee, ik wens iedereen toe dat hij goed is in z'n vak of hobby, maar volgens mij "is begaafd zijn" geen vrijbrief om hier te gaan posten over andere dingen als het niet ook met fietsen heeft te maken.
Kopje van de verzameldraad materiaal:
Wil je advies over de aanschaf van een nieuwe tent of tas? Welke kleding te gebruiken? Op zoek naar een spullen om je matje te repareren? Of heb je een ontzettend mooi product gezien? Stel al uw vragen in dit forum.

Ik vind zo een filter dus wel een ontzettend mooi product :wink: En het hoort net als een GPS, camera etc bij de fietsuitrusting (in ieder geval bij mij).
Anders moet het fotodiscussiedraadje even naar kletspraat worden verschoven, is ook OK.

Fiets de wereld,
Whisky

whisky schreef:Ik vind zo een filter dus wel een ontzettend mooi product :wink: En het hoort net als een GPS, camera etc bij de fietsuitrusting (in ieder geval bij mij).
Helemaal mee eens (als ik er iets aan toe mag voegen), fietsen en fotograferen hoort gewoon bij elkaar. Er zijn trouwens wel eens meer van dergelijke topics geweest, bijv. over dataopslag etc.
Of iedereen het kan volgen vind ik persoonlijk ook een non-argument. Ik volg veel over techniek ook niet omdat mijn interesse daar niet ligt.

whisky schreef:
whisky schreef:We hebben hier een paar begaafde fotografen :)
Haike schreef:Dat weet ik, daar is ook helemaal niks mis mee, ik wens iedereen toe dat hij goed is in z'n vak of hobby, maar volgens mij "is begaafd zijn" geen vrijbrief om hier te gaan posten over andere dingen als het niet ook met fietsen heeft te maken.
whisky schreef: Kopje van de verzameldraad materiaal:
Wil je advies over de aanschaf van een nieuwe tent of tas? Welke kleding te gebruiken? Op zoek naar een spullen om je matje te repareren? Of heb je een ontzettend mooi product gezien? Stel al uw vragen in dit forum.
Ja maar ik mag toch aannemen gerelateerd aan fietsen, en die tent en tas, kleding heb ik onderweg hard nodig wil ik verder komen, die camera niet, dat is extra. Dus ben je nu de dingen uit z'n context aan het halen, of hoe zie je dat?
whisky schreef: Ik vind zo een filter dus wel een ontzettend mooi product :wink:
Jazeker dat is het ook, en ik kan ook wel een lyrisch verhaal houden over de lenzen die ik had, in een heel mooi oplopend bereik, maar het heeft niks met fietsen te maken.

whisky schreef: En het hoort net als een GPS, camera etc bij de fietsuitrusting (in ieder geval bij mij).
Het zijn misschien prachtige technieken en die GPS is ook goed toepasbaar bij het fietsen maar niet onontbeerlijk om je route op de fiets te vinden, dat kan ook gewoon met een kaart. Daarmee maakt het deel uit van jouw uitrusting en die is dan jouw persoonlijke keuze, wat verder prima is, maar Camara en GPS zijn geen atributen die je verhinderen om met je fiets verder te komen op je tocht, als je ze niet bij je hebt. Het is dus geen wezenlijk deel van je fietsuitrusting zoals een pomp dat wel is.
whisky schreef: Anders moet het fotodiscussiedraadje even naar kletspraat worden verschoven, is ook OK.
Vind ik nog steeds twijfelachtig, is kletspraat dan bedoeld om het te gaan hebben over van alles en nog wat? Of kletspraat over fietsen?

Haike schreef: alle hier genoemde ins en outs kunnen beoefend worden zonder fiets, dus ik zie nog steeds geen verband.
Veel mensen die deze site bezoeken fietsen niet alleen, ze gebruiken de fiets om te reizen. En ondanks dat ik geen begaafd fotograaf ben zie ik wel dat fotgraferen en reizen onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden. Geen probleem dus wat mij betreft. Het gebruikte jargon neem ik wel op de koop toe en er is altijd wel iemand die het uit wil leggen. Ik heb nog steeds de stiekeme hoop dat ik straks ook van die mooie plaatjes mee terug zal nemen.

Haike schreef:Het is dus geen wezenlijk deel van je fietsuitrusting zoals een pomp dat wel is.
Ik ga dan toch liever zonder pomp op pad dan zonder camera! :wink: