Additionally, paste this code immediately after the opening tag: voorvorkvering nodig voor the great divide? - Forum Wereldfietser

voorvorkvering nodig voor the great divide?

Wij zijn van plan einde van de zomer een deel van 'the great divide' te gaan fietsen, te starten in Canada. Ik vraag mij af of het voor deze tocht nodig is om voorvorkvering te hebben of dat het ook prima zonder te doen is.

groet,
Irma

Nee, nodig is het niet. Het zijn geen technisch hele moeilijke stukken.
Succes,
Marco

In een reisverslag las ik van een fietser die was gestart in Canada in Montana heeft besloten om ter plekke een fiets met suspension aan te schaffen omdat het te zwaar fietsen zou zijn zonder. Ben daarom benieuwd of er fietsers zijn die ervaring hiermee hebben.

Er werden al wereldreizen gemaakt voordat speciale vering voor fietsen überhaupt bestond. Dus het kan ook best zonder.
Het maakt ook veel uit op wat voor banden je rijdt, wat voor frame je hebt, wat voor zadel, stuur etc. Bedenk ook dat vering stuk kan, en vaak net iets minder strak is dan een ongeveerd frame.
Allicht voegt het comfort toe, maar noodzakelijk...?

Hoi!

Een geveerde voorvoork is primair bedoeld om het wegcontact van de fiets te verhogen op slechte ondergrond. Het is dus vooral voor verhoogde controle en zekerheid bij het fietsen. Comfort is natuurlijk wel mooi meegenomen maar dat kan je ook met andere dingen bereiken :)

Als de route merendeels over asfalt gaat zou ik dus geen geveerde voorvoork nemen, dan heb je weer een slijtagedeel minder.
Passen Big Apples misschien? Die schijnen erg comfortabel te rijden op asfalt.

Fiets de wereld (geveerd, maar meestal offroad),
Whisky
Hoi,

De route gaat juist het grootste deel niet over asfalt, vandaar ook mijn twijfel wat te doen.
Ik heb een Snel fiets (staal) zonder vering en twijfel nu of het de mooite waard is om een fiets met vering aan te schaffen. Voorgaande jaren heb ik altijd het grootste deel gefietst op asfalt en dit wordt de eerste trip off-the-road.

groet,
Irma
Hoi,

De route gaat juist het grootste deel niet over asfalt, vandaar ook mijn twijfel wat te doen.
Ik heb een Snel fiets (staal) zonder vering en twijfel nu of het de mooite waard is om een fiets met vering aan te schaffen. Voorgaande jaren heb ik altijd het grootste deel gefietst op asfalt en dit wordt de eerste trip off-the-road.

groet,
Irma

Hoi Irma,

Wellicht is het beter om mijn antwoord iets meer toe te lichten.
Je kan de route rijden zonder vering. Dat wil niet zeggen dat vering overbodig is. Het levert zeker veel voordeel op. Maar om alleen voor deze ene tocht een nieuwe fiets te kopen is wellicht weer het andere uiterste. Maar goed, dat is natuurlijk iets wat alleen jij kan beslissen.

Hoi!

Informeer anders even bij snel of je een gerveerde voorvork in kan bouwen, stukken goedkoper dan een nieuwe fiets. Ik denk wel dat het kan. Wel even vragen want een andere voorvork kan de fietsgeometrie en vervolgens het rijgedrag beinvloeden.

Ik heb bij mijn VSF T-400 een geveerde voorvork (hydraulisch, stelen veren) erin laten zetten en het rijdt prima.
Mocht je veel klimmen dan is een lockout systeem als extraatje het overwegen waard.

Fiets de wereld (met geveerde voorvork),
whiky

Als je bredere banden monteert en ze niet volledig oppompt, geeft het ook extra comfort. In plaats van 6bar zet je er 4bar op en dan rijdt ie zachter off-road. Je kan je slijklappen er af halen en dan kunnen er meestal vrij brede banden op.

Ik heb inmiddels twee keer een deel van de route gereden. Acht jaar geleden reden we van Calgary aar Yellowstone. Dit jaar hebben we met onze kinderen het deel door Colorado gereden. De eerste keer reden we met (te) veel bagage en ongeveerd. Dit jaar reed ik met een geveerde vork, mijn vrouw niet. Dit jaar hadden we ook een aanhangfiets voor de oudste en een kar voor de jongste zoon. Kortom; een geveerde voorvork is volgens mij niet nodig. Je rijdt met bagage volgens mij nooit zo hard dat je risico loopt contact met de ondergrond te verliezen, iets wat op de mountainbike wel snel kan gebeuren. Brede banden schelen wel heel veel. Een goede brede band met een beetje profiel is wel essentieel. Je bent soms erg ver uit de bewoonde wereld en rijdt wel veel over ruwe paden. Ik reed telkens met circa 50 - 55 mm banden. Mijn vrouw dit jaar met 45 mm brede banden.
Onderweg zie je, als je al anderen tegenkomt, bovenal echte mountainbikes. De meesten rijden minimaal voorgeveerd. Wat vanwege het vele klimmen volgens mijbelanger vindt is lichtgewicht bepakken. Ik heb uitvoerig gesproken dit jaar met een goede winkel in Salida. Hij constateerde tercht een trend naar steeds meer lightweight. Dit geeft meer plezier. stuurt beter en stinken doe je toch wel.
irmavonk schreef:Hoi,

De route gaat juist het grootste deel niet over asfalt, vandaar ook mijn twijfel wat te doen.
Ik heb een Snel fiets (staal) zonder vering en twijfel nu of het de mooite waard is om een fiets met vering aan te schaffen. Voorgaande jaren heb ik altijd het grootste deel gefietst op asfalt en dit wordt de eerste trip off-the-road.
Je kan toch naar Snel gaan met je huidge fiets en zeggen dat je er een geveerde vork voor wilt hebben? Lijkt me goedkoper dan een hele nieuwe fiets. :wink:

thanks,
ik ga zeker mijn licht eens opsteken bij Snel om te kijken wat de opties zijn om een geveerde voorvork in mijn Snel-fiets te zetten.

:D
stom dat ik nog niet aan die optie heb gedacht.

Hi,

had even gekeken op de site van snel, standaard rusten ze de atb's uit met Magura vidar of ronin vorken, dit zijn vorken die zo ver ik weet met een A-Headset werken ipv van een schroefconstructie. Ik weet iet hoe je huidige vork gemonteerd zit? Dit zou nl. kunnen betekenen dat je naast de vork (schat ik rond 400 euro) ook evt een nieuwe set lagers nodig hebt alsmede een compleet nieuwe voorbouw en stuur, tis maar dat je het weet.

Zelf heb ik alweer even een Rond Qauke vork in mijn fiets hangen, das een voorloper van de Magura (Rond is overgenomen door Magura) en ik vind het echt een super vorkje.

Bas

Ik heb het grootste stuk van de great divide gereden. Normaal zou ik niemand eender welke soort van vering aanraden voor touring-tochten, maar deze great divide is daar toch een uitzondering op. Ik reed meestal met anderen samen, die vrijwel zonder uitzondering minstens voorvering hadden, en die m.i. toch steeds comfortabeler aan het fietsen waren. Er zijn echt heel slechte stukken bij, en voornamelijk in de afdalingen maakt vering dan een enorm verschil.
Een b.o.b.-trailer is ook iets wat ik nooit zou aanbevelen, maar ook hier weer de uitzondering. Moest ik dus opnieuw de divide moeten fietsen was het met een fiets met voorvering en een (geveerde) b.o.b.- trailer.
Het is dus wel te doen zonder voorvering maar een hele herrie aan je voorvork.

Beste in Op PAD uit 2002 nummer 4, staat een goed verhaal van Bas Kruisselbrink, fietstechnicus en wereldfietser. Hij verteld in dit verhaal veel en met mooie foto's, waar een goede fiets tijdens een tocht aan moet voldoen en verteld ook wat over de Divide route. HIj verteld dat een voorvork veel exstra onderhoud kost.

Persoonlijk denk ik dat je moet afgaan op je eigen gevoel en fiets expertise. Als je een zware etappe gaat fietsen, zoals je die voor ogen hebt, en je wilt een goede voorvork kopen, koop er dan een met goede veren, dat als er iets stuk gaat je toch door kan fietsen.

Weet wel dat een goede geveerde vork wel veel geld kost.

Mario

Hoi B@se,
Ik zie op de site van Snel inderdaad de Verende vork : Magura Vidar + Tubus Swing voordrager voor een meerprijs van 375,- euro staan. Heb ze maar even een mailtje gestuurd met de vraag wat hij kost als ik hem apart aanschaf. Hoe hij bevestigt zit is mij net weer even te technisch, wat dat betreft zou ik misschien toch een keer zo'n fietsreparatiecursus moeten doen :oops:
Maar bij Snel zullen ze wel weten wat ik wel/niet nodig heb.

Koenie, ik heb ondertussen jouw site gelezen en ben nu nog enthousiaster geworden over de tocht, helaas zal ik hem niet in een keer kunnen fietsen ivm werk maar ben zeker van plan de toch in etappes te gaan volbrengen.
Als ik het zo lees is de toch de investering in een goede voorvork of misschien dan toch maar een hele nieuwe fiets inclusief rohloff naaf (kan zo lekker weinig aan kapot als je zo handig bent als ik) en voorvorkvering. Gelukkig nog even tijd voordat ik echt moet beslissen wat ik ga doen met mijn fiets.

Vraag mij wel altijd af hoe het nou toch komt dat ik iedere vakantie toch net weer iets anders nodig heb dan het jaar ervoor..... :?

Mario, je hebt gelijk, uiteindelijk blijft het je gevoel volgen totdat je terug bent van vakantie, dan weet je wat je persoonlijk ervan vindt. Met betrekking tot het artikel ik de Op Pad hoop ik toch dat er in ruim vier jaar veel verbeterd is aan de voorvorkveringen. Van het weekend maar eens naar de winkel om daar een en ander met eigen ogen te aanschouwen.


thanks voor alle tips
hoewel het lastig blijft helpt het wel.

Hi Irma,

voor wat diepere info over de bevestiging van je huidige en/of je toekomstige vork kun je gewoon even hier kijken.

Zelf vermoed ik dat je nu een draad/ conventioneel balhoofdstel hebt en de magura's werken met A-head (draadloos), gewoon eventjes kijken naar je voorvork dan weet je het.

Succes

Bas

We hebben een stuk van de Great Divide Mountain Bike Route (het woord zegt het al) gefietst, namelijk in Colorado en New Mexico. Ik raad iedereen aan om dit met een mountainbike (hardtail) te doen. Wij hadden achtertassen, een kanotas erop en een stuurtas en dat ging wel, afgezien van de onbalans tussen voor en achter, maar we zagen mensen met BOB aanhangers, die toch makkelijker vooruit kwamen. Er zitten inderdaad enkele hobbelige stukken in de route. Brede profielbanden zijn ook belangrijk.

Ik heb een site met een verslagje van deze reis:
http://www.casamundo.net/divide/divide.html

Afbeelding