Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietstassen of BOBcar - Forum Wereldfietser

Fietstassen of BOBcar

Hallo,
Komend voorjaar voor de allereerste keer op fietsvakantie. (kamperen)
De Fiets is een Koga Terraliner (voorvorkvering) met een Tubus achterdrager.

De grootste keuze die ik nog moet maken is:
1) Voordrager + 4x Fietstas + Stuurtas
OF
2) BOBtrailer + Stuurtas

We willen relatief vlak blijven en zeker op de verharde weg (vermoedelijk zuid-Frankrijk)
Dus totaal geen ervaring met bagage op de fiets.
Ik weet al wel wat nadeeltjes v/d BOBcar (neerzetten, afkopppelen ect.), maar misschien fietst het wel veel stabieler als je onervaren bent dan met 4 tassen aan je fiets.

Wie heeft met beide ervaring :?:
Alvast bedankt voor eventuele antwoorden

Gr, Ed

Hi Ed,

sinds vorige zomer heb ik ook ervaring met de BoB, reis eigenlijk altijd met een tassen set.

Het voordeel van de BoB is dat je er makkelijk veel op kwijt kan, hangt achter je. Nadeel is idd het aan/ afkoppelen en het effect op je stuurgedrag.

voordeel van de tassen is dat je gemakkelijker kunt organiseren kwa materiaal, als je snel wat nodig hebt pak je het er zo bij. Nadeel is dat je ruimte moet hebben om de tassen op te hangen.

Zelf heb ik 4 tassen en een rol zak voor de tent, past alles prima in (heb eigelijk 1 tas "over")

ongeveer zo dus

Afbeelding

met de bob zag het er zo uit:

Afbeelding

kennissen van mij presteren het om alles wat ze nodig hebben voor 2 a 3 weken in 2 tassen en 1 rolzak (voor 2 man) mee te nemen, dus dat zou ook een optie zijn...

Anders eens kijken of dat je ergens een proefrondje kunt rijden met een BoB, zijn gewoon te huur.

Succes

Bas

Denk even na over de logistiek. Stel je staat onder aan een trap bij het station en je moet naar boven. Dan breng je eerst je BOB naar boven terwijl je fiets onbeheerd beneden blijft staan. Daarna loop je terug naar beneden om je fiets te halen. Je komt boven en je tas in je BOB is weg. Ook als je met z'n tweetje reist, speelt dit probleem.

Ook bij fietspaden met van die doorgangen waar je doorheen moet zigzaggen (met tassen ook al lastig) moet je hem loskoppelen. Voordeel van een van de BOB? Je kunt het krachtverschil tussen jou en een minder sterke partner compenseren. En Vittorio heeft pootjes die je eronder kunt monteren (wel moet je hem op zijn kop zetten) zodat je een tafeltje hebt.
Nog een paar dingen:
* Een voordrager op een geveerde voorvork is niet ideaal. Ofwel de bagage is niet afgeveerd omdat de drager aan de niet geveerde poten hangt; terwijl de vraag is of daar de benodigde oogjes zitten. Ofwel je hebt een duurdere drager nodig, maar dat is wel een betere optie.
* Zuid-Frankrijk en per sé vlak fietsen leidt bijna per definitie tot drukke wegen in het Rhonedal of tot eindeloze bostochten in Les Landes. De rest van Zuid-Frankrijk is ruim voorzien van hellingen. :D
Leon

Dat van die logistiek vind ik een goed punt. Ik heb geen ervaring met een BOB, maar wel met een ander fietskar. Dit jaar kunnen we waarschijnlijk voor het eerst sinds jaren weer zonder kar op pad (jongste kind fietst inmiddels op aanhangfiets).
Natuurlijk ben ik blij dat we de kar kunnen thuislaten, omdat het veel gewicht scheelt (het is bij ons niet of/of maar en/en). Maar daarnaast scheelt het echt wel wat gedoe. Inderdaad van die hekjes waar je niet doorheen kan. Instappen in een toch al te volle trein. Het kleine veerbootje, waar eigelijk al geen fietsen op mogen. Extra plek reserveren in de fietsbus. Etc. Je bent gewoonweg minder flexibel.
Allemaal dingen waar echt overheen te komen is hoor, maar ik zou ze wel meenemen in je afweging.

Sandra

Al die argumenten zijn wel mooi en aardig, maar waar laat je je bbq als je geen Bob hebt?

Hallo Ed,

Hoewel ik geen ervaring heb met een BoB lijkt me niet dat je moet kiezen op basis van 'stabiliteit'. Uit je vraag merk ik een soort twijfel over of je het wel 'kan', fietsen met 4 tassen.

Fietsen met 4 tassen lijkt misschien ingewikkeld maar zolang je het gewicht goed verdeelt moet dat geen probleem zijn. Sterker nog; als je het goed doet wordt je fiets er volgens mij alleen maar stabieler van!

Je beslissing zou ik daarom eerder baseren op wat anderen hierboven hebben genoemd - o.a. mobiliteit, dan op je eventuele 'fietsen-met-fietstassen'-capciteiten :D

Succes met je keuze en alvast veel plezier!

Gudrun

ps.: zou je niet eerder kiezen voor bijvoorbeeld de Loire-vallei als je vlak én op verharde weg wilt gaan fietsen? In Zuid-Frankrijk kun je volgens mij alleen tamelijk vlak fietsen over het fietspad langs de Middellandse Zee maar het lijkt me dat het daar in de zomer wel erg druk is...

Niet overdrijven, beste mensen. De Groene Weg naar de Middellandse Zee (ook de variant naar Narbonne) kent wel veel heuveltjes, maar nergens steviger klimwerk dan in de Ardennen én weet heel aardig de drukke wegen in het Rhônedal te mijden. Vrijwel 100% verhard. Met een goede wegenkaart lukt het zelf uitstippelen van een rustige route vast ook wel. Mooie tocht, ook voor een beginner.

Halfverhard, vlak met veel boomstronken en veel schaduw is het Canal du Midi. Lijkt me lastig met BOB, hoewel die juist ook door MTB-ers met bagage wordt gebruikt.

Over je keuze: misschien kun je het beste beiden proberen. Een BOB is te huur en fietstassen kun je vast wel een weekend van iemand lenen. Van tassen met een behoorlijke gewichtsverdeling wordt een fiets erg stabiel. Altijd weer wennen als ik na een fietsvakantie weer op de Brompton stap.

Lisette

Hoi!

2 BOB or not 2 BOB?

Aangezien je fiets al een goede bagagedrager heeft zou ik voor- en achtertassen kiezen (Ortlieb classic?). Goedkoper en inclusief voordrager ook nog eens lichter dan een BOB (de BOB weegt iets van 9 kg).

FAIV maakt goede lowriders voor de geveerde voorvork maar die is relatief duur. Een goedkopere optie is de Swing van Tubus. Ik heb tot nu toe nog weinig ervaring met de FAIV. De Swing is in ieder geval een degelijke en eenvoudige oplossing met als klein nadeel dat de voortassen relatief hoog hangen. Dat zou nadelig kunnen zijn voor de stabiliteit hoewel ik er niet uitgesproken last van heb.
Stuurtassen beinvloeden ook de stabiliteit, deze dus vooral niet te zwaar beladen. Voor de rest moet je ervoor zorgen dat (vooral bij voortassen) het gewicht aan beide kanten even groot is, anders trekt je fiets naar links of rechts.

Leren fietsen met voortassen is niet zo moeilijk. De fiets reageerd trager en je moet iets anders sturen. Je stuurt minder vanuit je armen maar meer vanuit je schouders. Je in de bocht leunen doet het 'm meestal al.

Een BOB is natuurlijk wel handig als je veel extra's mee moet slepen (extreme expeditie toeren) of wanneer je geen bagagedrager hebt.

Fiets de wereld (met zijtassen),
whisky

Als je rond de 15 kilo bagage meeneemt is een kar eigenlijk alleen maar gedoe. Voor een tocht door Frankrijk moet het toch lukken om onder dat gewicht te blijven.
Een geladen BOBkar is een verschrikkelijk onhandig ding als er geen fiets aan zit.
Een Radical Cylone is praktischer. Als je de wielen naar achteren verplaatst heb je een soort snelle wandelkar.
Maar aan een Cyclone kleven weer andere nadelen (en voordelen.)
Heb zelf een keer die stationslogistiekstress gehad waar Eric het over heeft.
Was in een zomer met veel terroristendreiging. Kwam ik terug bij mijn Cyclone, stonden er gendarmes met getrokken machinegeweren naast. Moest praten als Bruman en miste m'n trein.
Als je erg zwaar bent is een BOBkar een zeer goed idee om je achterwiel te ontlasten.
Een BOB gaat goed over onverhard.
Een Cyclone is meer voor op asfalt.
niko

Wow, wat een hoop antwoorden :D

De (in)stabiliteit waar ik op doelde met de tassen is dus niet terecht.
Ik begrijp dat (mits goed geladen) de fiets eerder stabieler wordt.

OK, dan zullen het wel fietstassen worden denk ik

liz schreef:Niet overdrijven, beste mensen. De Groene Weg naar de Middellandse Zee (ook de variant naar Narbonne) kent wel veel heuveltjes, maar nergens steviger klimwerk dan in de Ardennen én weet heel aardig de drukke wegen in het Rhônedal te mijden. Vrijwel 100% verhard. Met een goede wegenkaart lukt het zelf uitstippelen van een rustige route vast ook wel. Mooie tocht, ook voor een beginner.
Klinkt goed, heuveltjes zijn niet erg als het maar geen bergen zijn.
Is linksonder dat stukje variant :?:
Afbeelding
Dan hou ik dat zeker ik gedachten . . . iemand hier toevallig een GPS-track van :?:


Dan wordt de volgende vraag, welke voordrager
Had ook al zitten lezen over hoge of lage montage; onafgeveerd gewicht enz.
VRAAG: Wat is het nadeel als de voortassen onafgeveerd hangen (dus laag)
Als ik een fiets zonder voorvering had gehad dan zouden ze ook onafgeveerd hangen of zie ik iets over het hoofd :?:

Groetjes, Ed

H,

zoals je kunt zien op de eerste foto in mijn vorige post rij ik ook met mijn bagage ongeveerd rond. Het nadeel zou kunnen zijn dat je spullen wat meer doorelkaar worden geschut en natuurlijk dat het effect heeft op je stuurgedrag. Zelf tot op heden geen echt negatieve ervaringen mee gehad.

Zowel de sherpa als de coldsprings passen prima op een geveerde voorvork.

Ook een drager als de delta rack zou je kunnen overwegen.

geveerd heb je dan de tubus swing

Zelf heb ik (en mijn vriendin) een drager van Cordo (Agu) welke je op je snelspanner zet, werkt tot op heden prima.

Succes

Bas

Er is ook nog een andere Taiwanese drager (onbekend merk) van 27 euro die je op een geveerde vork kunt zetten. Ik deze nooit geprobeerd, dus ik kan niets intelligents zeggen over de kwaliteit :lol: .

Hoi Ed,

Je schreef:
Dan wordt de volgende vraag, welke voordrager
Had ook al zitten lezen over hoge of lage montage; onafgeveerd gewicht enz.
VRAAG: Wat is het nadeel als de voortassen onafgeveerd hangen (dus laag)
Als ik een fiets zonder voorvering had gehad dan zouden ze ook onafgeveerd hangen of zie ik iets over het hoofd


Die vraag wordt heel vaak gesteld op dit forum. Het heeft te maken hoe je vering ziet.
Vering is in het begin nooit bedoeld geweest om meer comfort tijdens het fietsen te geven. Het is ontworpen om meer en beter wegcontact te houden op moeilijke trajecten. Beter wegcontact betekent veiliger fietsen (of harder kunnen fietsen waardoor het wellicht weer minder veilig wordt maar dat kan je natuurlijk zelf bepalen :lol: ). Vering wordt door vakantiefietsers vaak wel gebruikt als comfort-verhogend-middel. Als je het alleen gebruikt voor comfort kun je je tassen op het geveerde gedeelte van je vork plaatsen (dus laag op de voorvork zelf). Als je de vering wilt gebruiken waarvoor het bedoeld is zul je de tassen boven het geveerde gedeelte moeten plaatsen zoals de Swing en de Faiv doen. Kies je voor de eerste optie dan zou je wellicht kunnen overwegen om helemaal geen vering te nemen en op een andere manier je comfort te verkrijgen. Maar goed, dat is een hele andere discussie....

Succes met je keuze..

deziekeketting schreef:Klinkt goed, heuveltjes zijn niet erg als het maar geen bergen zijn.
Ik fiets liever bergen. Als je in Zuid-Frankrijk een col met een hoogteverschil van 2000 m beklimt krijg je:
- een fenomenaal uitzicht
- frissere lucht naarmate het heetst van de dag komt
- aanmoediging vanuit voorbijgaande auto's
- een restaurant op de top met blasé kijkende motorrijders en caravankinderen die niet snappen dat...
- een bordje op de col waar je een indrukwekkende foto kunt maken (2740 m!)
- na de top een uur lang motorrijder spelen
- na thuiskomst opscheppen over die hoge col.

Als je in de zuidelijke Ardennen een dag fietst maak je ook 2000 hoogtemeters en die zijn even steil, maar:
- heel af en toe wat uitzicht, maar zeker niet op de vlakke toppen
- na elke afdaling weer warme vochtige lucht
- geen restaurants en zelfs geen bordje op de toppen
- geen bewijsfoto en niets op te scheppen
- Na elke afdaling (op één na) weer vermoeid opnieuw beginnen te klimmen.

Dus het is maar hoe je het bekijkt.
Leon

Ik heb er geen ervaring mee, maar vanaf het scherm lijkt het een aardig alternatief voor de BoB.

Extrawheel

Mijn idee is dat door het grotere wiel de fiets stabieler blijft dan met de BoB.
Als je met een fiets op vakantie gaat waar je nog dragers en tassen voor moet kopen kon dit ook nog wel eens voordeliger zijn.

De variant die ik bedoel is inderdaad die westelijke variant. M.n. de Gorge de l'Heraut vond ik erg fraai en je komt langs een aantal leuke stadjes. Als je de 'gewone' neemt, kom je overigens in de Camargue, de vlakke delta van de Rhône.

@Leon
Ik vind de Ardennen ook zwaarder fietsen dan de Pyreneeën. Liever één of twee keer per dag een grote bult dan tientallen kleintjes. Het is veel makkelijker om dan in een aangenaam ritme te komen en lange klimmen zijn veelal minder steil dan korte. De Spaanse kant van de Pyreneeën is een aanrader: mooie, geleidelijke klimmen over asfalt en veel voorzieningen.

Mag ik u eraan herinneren dat het hier gaat over 'Bob of fietstas al dan niet geveerd' en niet over 'Fietsen in de bergen'...

Als ik mocht kiezen, koos ik voor losse tassen op bagagedragers. Ik vind het gewoon prettiger om alles helemaal onder controle te hebben. Voorlopig mag ik echter nog niet kiezen, want wij fietsen met jonge kinderen. Dan kun je gewoon niet zonder bagagekar. En dan kom je ook meteen op een tweewieler uit, omdat daar meer op kan dan op een eenwieler. Die van ons is een door Challenge gebouwde voorloper van de Radical Cylone, en hangt achter onze tandem: http://www.tandemclub.nl/Kinderen_verhalen.html
Behalve draagvermogen heeft een kar nog een ander voordeel (ook hier geldt dit meer voor tweewielers dan voor eenwielers): je kunt een fiets gebruiken die anders minder geschikt is voor touren, zoals een (niet al te lichte) racefiets. Koppel de kar af en je kunt met je snelle fiets rondjes rijden.
In jouw geval zou ik gewoon fietstassen nemen, en er nog een voordrager opzetten. Ik heb geen ervaring met de vergelijking tussen afgeveerde of niet afgeveerde voordragers. Mij lijkt dat het vermoedelijk slim is relatief weinig gewicht in je voortassen te doen. Vering heeft altijd een beetje speling, en daar heb je minder last van als je er minder gewicht aan hangt. Ik zou om dezelfde reden overwegen geen stuurtas te nemen. Dat scheelt ook weer.
Wim

Na 25 jaar ervaring op de fiets met bagage meng ik mij weer eens in het Bob gebeuren. Ruim 10 jaar ga ik met de Bob op vakantie. Vaak fietste ik stukjes mee met mensen bepakt en bezakt met tassen. De aerodynamica van de Bob kent al veel voordelen. Smalle poortjes heb ik nooit geen last van want de Bob is smaller dan de fiets met tassen. Alle cols in de Pyreneeën heb ik met de kar beklommen zonder problemen.Wij hebben klanten die met de Bob achter de racefiets naar Santiago en Rome zijn geweest. Zelf ga ik elk jaar `n maand op pad en fiets zowel verhard als onverhard en nog nooit heb ik te maken gehad met gebroken spaken of ander pech aan het achterwiel. Van onze huurders, van de Bob, hebben we nog nooit negative reacties gehad. Er waren mensen bij waarvan we dachten die komen nooit op de plaats van bestemming zo slecht was de kwaliteit van de fiets, dus ook van het achterwiel. Heel diplomatiek vertelde we dat dan maar het vertrouwen in hun rijwiel was altijd bijzonder groot.
De meeste klanten komen naar huis met de bus of het vliegtuig, wat ik zelf ook altijd doe. Er is `n echtpaar wat 2 karren bezit en vaak met de trein huiswaarts keert,nooit een negatief verhaal.
Dit moest er even uit na het lezen van de verhalen over de Bob.
O ja, onze karren zijn al voor 75% verhuurd voor dit jaar, leve de BOB.
Groot41