Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Povlakte - Forum Wereldfietser

Povlakte

Dames en heren,

Hoe is fietsen op de Povlakte in de zomer? Heet en saai of toch wel te doen? Ik twijfel nog tussen fietsen naar Rome en fietsen naar Venetie met Benjaminse. Iemand ervaring? Het aantal kilometers naar Rome heb ik berekend op 2100km vanuit Leiden. Klopt dat? Hoever is Venetie ongeveer via Benjaminse? Ik ben erg benieuwd naar reacties. Groet

Hou er rekening mee dat er 's avonds horden muggen zijn. En gezien de klimaats verandering zouden dat er wel eens nog meer kunnen zijn geworden. Als ik in mijn Amsterdamse woning in december nog muggen tegenkom, hoe moet het daar dan wel niet zijn......
Dank voor je reactie. Hoe ben jij er door gereden? Waar ging je naartoe?
anepieter schreef:Dank voor je reactie. Hoe ben jij er door gereden? Waar ging je naartoe?
Ik zat destijds op de landbouwschool voor Biologisch-Dynamische landbouw. Als afsluiting van die opleiding, zijn we met een bus door Italie en de Po-vlakte gereden om te kijken hoe een aantal italiaanse bedrijfen werken. Er wordt in de Po-vlakte veel rijst verbouwd ook op water. Dat water staat nagenoeg stil, dus tamelijk gunstige omstandigheden voor de mug.
Dat wordt dus smeren...

Hallo anepieter,
Ik heb hem gefietst in 2004. De Po vlakte vonden we geenszins saai!
Ik vond het zelfs een verademing om daar te fietsen. (Maar ja, wij zijn dan ook biologen die voor ieder plantje van de fiets springen! :D ) Muggen hebben we ook niet gezien terwijl we toch kampeerden. Wij fietsten de Reitsma route en medefietsers op die route vonden de povlakte ook goed te doen.
Vanaf het Venrayse hebben we 2100km gefietst, maar ja wij fietsen ook wel eens te ver :oops:
Heel veel plezier op de weg naar Rome en zoals je weeet zijn er vele wegen die naar Rome leiden!
Mia
Dat klinkt bemoedigender dan de eerdere reactie. Kun je steden noemen die je passeert op de POvlakte? Hoe kom je aan de Reitsmaroute? Groet,

Ane Pieter

De Reitsmaroute (Reitsma's route naar Rome) is te koop in iedere Reisboekhandel, op www.fietsgidsen.nl , fietsvakantiewinkel.nl en bij de auteur www.reistmaroutes.nl
Je hebt de eerste 2 delen nodig à 19,50 Euro per stuk.

Er bestaat trouwens ook nog de Po-Radweg van uitgeverij Esterbauer. Die loopt van Milaan naar de Po-delta onder Venetië. Kost 12,90 en ook op bovenstaande plekken te bestellen (behalve bij Hans Reitsma )

Luc

Hou er rekening mee dat fietsen officoeel verboden zijn in Venetie.......

fietsen verboden in Venetie....

ik was ook van plan naar Venetie te fietsen... kun je de fiets wel de stad in krijgen om in je hotel te parkeren voor een paar dagen?

Wie heeft ervaring met dit 'officiele' verbod?

Wij hebben Venetie aangedaan op onze trans europa 3 jaar geleden. Wij kregen bij de VVV te horen dat fietsen niet was toegestaan in Venetie toen we daar informeerden naar een camping. Een officiele camping hebben we niet gevonden, maar wel een plek om onze tent neer te zetten op een eilandje in de baai van Venetie. Ik denk niet dat je snel problemen met de autoriteiten zult hebben, maar je sjouwt je ene breuk, aangezien vele bruggen alleen uit trappen bestaan. Wij zijn zo snel mogelijk de pont opgegaan en zijn zonder fiets terug gegaan naar Venetie.

De Po-vlakte vonden wij niet echt inspirerend (is redelijk saai als je net de Alpen uit komt) en we hebben een boemeltje naar Venetie genomen. Vanuit Venetie zijn we met een draagvleugelboot naar Piran (Slovenie) gegaan om vandaar door te fietsen naar Albanie.

Gr
Eric

Hoi,

Twee jaar geleden fietsten wij Benjaminse naar Rome, afgelopen jaar zijn we met Reitsma naar Venetië gefietst (als deel van onze toch naar Istanbul).

Beide routes komen over de Po-vlakte. Benjaminse komt door Crema, Cremona en Modena om bij Vignola de Appennijnen in te duiken. Reitsma gaat voor Venetië een stuk oostelijker en komt eigenlijk niet langs steden. De route stopt in Oriago, zo'n 20 kilometer voor Venetië. Er is daar een prima camping (goede beschutting) en bij de uitgang vertrekt voor 1 euro per rit een bus naar Venetië.

Voor sommigen zal de Po-vlakte na de Alpen als een verzuchting zijn, voor anderen is het meer een platte pannenkoek waar je snel overheen kun crossen. Wij hebben het twee keer behoorlijk heet gehad - er is niet echt veel beschutting. Twee dagen Po-vlakte is voor ons wel genoeg, maar op zich is het best leuk om te doen. Het is vooral een rare gewaarwording om uit de Alpen opeens kilometers voor je uit te kunnen kijken...

Van muggen hebben wij alleen last gehad toen we direct aan de rivier kampeerden, verder niet.

Let er bij het berekenen van de kilometers op dat je toch altijd wel zo'n 10% meer zult fietsen dan in de boekjes vermeld staat. Naar Rome fietsten wij vanuit zuid-Limburg ruim 2250 kilometer, naar Venetië vanuit Zeeland ruim 1600.

Het fietsen op de Po-vlakte is natuurlijk maar een klein deel van de reis. Vergeet niet dat je al ruim 1000 kilometer hebt gefietst voor je er überhaupt bent. Benjaminse naar Venetië ken ik zelf niet, misschien gaat die langer over de Po-vlakte.

Kiezen tussen Rome en Venetië is niet gemakkelijk. Beide steden zijn erg leuk. Als je Benjaminse naar Rome pakt, kom je door onnoemelijk veel leuke steden en dorpjes in Italië (o.a. Florence, Siena, evt. Assisi). Reitsma naar Venetië heeft dan weer het voordeel dat je heel dicht langs de Stelviopas fietst - echt een aanrader voor tijdens een 'rust'dag!

En tsja, fietsen in Venetië...Ik weet niet of je dat moet willen. Zoals gezegd: er is daar veel water en daarover zijn kleine bruggen met treden. Bovendien kom je er alleen via een soort snelweg (of misschien met de boot, maar dat weet ik niet zeker) én stikt het er in het seizoen van de toeristen. Gewoon lekker de fiets op de camping parkeren en met de bus de stad in gaan!

Misschien heb je er iets aan om onze reisverslagen en/of foto's te bekijken op onze site: Rome of Venetië.

Veel succes en hoe dan ook: alvast veel plezier, het zal je niet tegen gaan vallen denk ik, wat je ook kiest!

Gudrun

Gudrun schreef:Kiezen tussen Rome en Venetië is niet gemakkelijk. Beide steden zijn erg leuk. Als je Benjaminse naar Rome pakt, kom je door onnoemelijk veel leuke steden en dorpjes in Italië (o.a. Florence, Siena, evt. Assisi). Reitsma naar Venetië heeft dan weer het voordeel dat je heel dicht langs de Stelviopas fietst - echt een aanrader voor tijdens een 'rust'dag!iest! Gudrun
Oh ja.... Reitsma heeft een nieuwe route naar Rome? Ik had nog die van 2004 en deze ging toen ook door Florence en Siena. Echt allebei rustdagen waard! Wij hebben ook de omweg naar Asisi gedaan. Zeker ook een "rustdag" waard.

Geniet vooral, de bermen staan vol met bloemen en het landschap is overweldigend.
Mia
Let er bij het berekenen van de kilometers op dat je toch altijd wel zo'n 10% meer zult fietsen dan in de boekjes vermeld staat. Naar Rome fietsten wij vanuit zuid-Limburg ruim 2250 kilometer, naar Venetië vanuit Zeeland ruim 1600.

Hoe kom je aan die 10%? Zijn dat dorpjes, campings, supermarkten en verkeerd rijden? Ik neig naar Rome met al deze info. Te gekke verhalen allemaal trouwens. Dank hiervoor.
Zijn er mensen die beide routes hebben gefietst naar Rome? Benjaminse en Reitsma? Ik ben benieuwd naar ervaringen. Argumenten voor of tegen beide. Heb tot Basel Benjaminse een keer gefietst. Is het stuk langs de Rijn leuker? Ik ben erg benieuwd naar reacties.

anepieter schreef:Hoe kom je aan die 10%? Zijn dat dorpjes, campings, supermarkten en verkeerd rijden?
Jep :D Iedereen fietst denk ik wel eens een straatje verkeerd, niet alle campings liggen direct aan de route, en ook door een stadje rijd je wel eens wat om om bijvoorbeeld een mooi gebouw te bekijken.

Ik zou me niet al te stevig vastpinnen op een vooraf berekende afstand. Uit de vele reisverslagen op internet kun je wel ongeveer opmaken hoeveel tijd je ongeveer nodig zult hebben (naar Rome waarschijnlijk zo tussen de 4 en 5 weken).

Gudrun
4 tot 5 weken heb ik niet. Onze bedoeling is om 14 juli te vertrekken en 29 juli 's ochtends vliegen we terug. Tickets al geboekt. Haha. Idiote onderneming maar wel uitdagend. Vorig jaar hebben we met Benjaminse 2100km naar Barcelona in 15 dagen gedaan. Zelfs nog een rustdag. Niet 1 keer verkeerd gereden. Ik en mijn fietsmaat denken nog steeds met veel plezier aan deze trip terug. Het was wel even doorfietsen. Koken en kamperen elke dag, zonder uitzondering. Geweldig. Je hoeft alleen maar te koken, te eten, te trappen, tent op te zetten, te slapen en de volgende dag de hele rotzooi weer inpakken. Enzovoort. Het leven wordt erg overzichtelijk. Bijna een soort meditatie zou ik zeggen. We gaan het opnieuw proberen dit jaar. Succes nooit gegarandeerd. Er moet niet erg veel fout gaan. Hoewel je weinig tijd hebt om veel van omgeving tot je te nemen, heb ik de tocht naar Barcelona als een buitengewoon intensieve kennismaking met landschap en cultuur ervaren. Maar je kunt ons ook gewoon voor gek verklaren... Is er iemand die ervaring heeft met grote afstanden in korte tijd afleggen? Wat is haar of zijn inschatting van deze onderneming? Dank voor reacties.

Haha...dan ben je dus sowieso in één dag over de Po-vlakte heen! 8)
Geen reden om je ook nog maar het minste of geringste beetje druk te maken over of het saai is of niet: dat wordt gewoon een dagje knallen!

Veel plezier alvast enneh..er zijn meer mensen die het doen dus het gaat vast lukken!

Gudrun
anepieter schreef: Vorig jaar hebben we met Benjaminse 2100km naar Barcelona in 15 dagen gedaan.
anepieter schreef:Hoewel je weinig tijd hebt om veel van omgeving tot je te nemen, heb ik de tocht naar Barcelona als een buitengewoon intensieve kennismaking met landschap en cultuur ervaren. Maar je kunt ons ook gewoon voor gek verklaren... Is er iemand die ervaring heeft met grote afstanden in korte tijd afleggen? Wat is haar of zijn inschatting van deze onderneming? Dank voor reacties.
Vroeger maakte ik ook wel zulke monstertochten. Wenen-Boekarest (1100 km in 8 dagen, met bagagevervoer), Domazlice (Tsjechië)-Eindhoven (900 km in 6 dagen, met 25 kg bagage), heen en terug naar Vogezen en Jura (1800 km in 13 dagen, met 25 kg bagage). Het was kicken en afzien op mijn "studentenracefiets" (zie http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 4090#34090). Ook ik had het gevoel dat ik veel zag en meemaakte, al vind ik nu dat ik toen vooral veel verschillende soorten asfalt zag. Toentertijd reed ik veel alleen, vandaag de dag meestal met z'n tweeën en staan we meer open voor de verlokkingen van terrasjes, tearooms en fotogenieke plekken en situaties. Tegenwoordig vind ik 80 km een mooie dagafstand en besef ik dat veel zien niet hetzelfde is als veel kilometers afleggen. Maar ik loop dan ook al tegen de 50...

Ik zou zeggen: geniet van jullie tocht en succes/sterkte met de pittige stukken vóór en na de Povlakte. En dat het niet zo zinderend heet mag worden als in de afgelopen zomers. Tip: neem voor de zekerheid een lijst van treinen met fietsvervoer langs het te fietsen traject mee, voor als het tegen mocht vallen.

Ik denk dat het ook veel uit maakt waar je fietst en wat je interesses zijn. "Vroeger" ben ik ook wel eens in 2,5 dag van Groningen naar Kopenhagen gefietst (550 km.) Dat ging een heel stuk door noord Duitsland, niet het meest interessante gebied, en dus prima. Ik moet er echter niet aan denken om door het van cultuur doordrenkte Italië te fietsen in zo'n tempo. Wat je dan wel niet allemaal mist aan geweldige vakantie-ervaring! Er is daar zo waanzinnig veel te zien en te beleven aan historie, cultuur en levensvreugde!

Maar zoals gezegd: het moet wel je interesse hebben...