Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsreparatiecursussen in 2007 - Forum Wereldfietser

Fietsreparatiecursussen in 2007

Fietsreparatiecursussen in 2007


Wat en wanneer?
De Wereldfietser organiseert in samenwerking met Marten Gerritsen een fietsreparatiecursus voor maximaal 16 leden per weekend. De cursus wordt gegeven in de volgende weekenden.

19-20 mei............Basiscursus
26-27 mei..........………Gevorderdencursus
9-10 juni.............Basiscursus
16-17 juni................is omgezet naar een beginnnerscursus

8-9 september..... Basiscursus
15-16 september.........Gevorderdencursus
6-7 oktober...................Stoomcursus

Plaats is steeds het Groningse Kiel Windeweer. De cursus en bestaat uit theorie maar vooral uit praktijkblokken. Aan de hand van een cursusboek geeft Marten fietsreparatiecollege. In zijn professionele werkplaats kun je in teams proberen de theorie in praktijk te brengen. Aan het eind van de cursus ontvang je een getuigschrift waaruit blijkt dat je de cursus met succes hebt gevolgd.

Waarom?
Het doel van de cursus is het verkrijgen van inzicht in fietstechniek, het vergroten van het inzicht in de keuze van componenten en het leren afstellen / repareren / vervangen van de meest voorkomende onderdelen.



Voor wie?
De fietsreparatiecursus is bedoeld voor leden van De Wereldfietser en zowel beginners als gevorderden. Voor gevorderden zijn dit jaar aparte weekenden beschikbaar. Van de beginners wordt wel verwacht dat ze al een idee hebben hoe je een band moet plakken, dat ze ooit al eens succesvol een boutje hebben aangedraaid en dat het verschil tussen een frame en een wiel niet hoeft te worden uitgelegd.


Wat gaan we doen?
Dit jaar gaan we twee verschillende sleutelcursussen geven: een basisversie met in vergelijking met de tot nu toe gegeven cursus een iets lager tempo en een uitgebreide vervolgcursus met wat meer exotische zaken. In de basiscursus blijft uiteraard het derailleur en remmen afstellen, kabels vervangen, wielen, ketting en tandwielen wisselen en de zitpositie instellen, de vervolgcursus begint met een snelle herhaling en geeft extra aandacht aan wielen vlechten, vering, hydraulische remmen, Rohloff, schijfremmen, framereparaties etc.
Voor al het benodigde gereedschap en sleutelobjecten wordt gezorgd. Indien er tijd/ruimte over is mag er ook aan de eigen fiets gewerkt worden, maar of je daar nog puf voor hebt?


Waar?
De cursus wordt gegeven in de boerderij van Marten Gerritsen in Kiel Windeweer. Het klussen vindt plaats in de schuur. Je kunt in zijn ruime tuin kamperen (onder appel- of pereboom naar keuze), maar je mag ook een plek zoeken in de schuur tussen alle gestalde fietsen, gereedschap, auto's, boten en overige spullen.

Het adres is Dorpstraat 132, 9605 PD Kiel Windeweer, telefoon 0598 - 491865. Kiel Windeweer (Gemeente Hoogezand-Sappemeer) ligt 7 km achter Zuidlaren, op de grens Groningen-Drente. Met het OV niet echt bereikbaar ('taxi' in overleg met Marten), neem je een fiets mee, dan is bij redelijk weer in Assen uitstappen leuker dan rondrijden via Groningen naar Kropswolde of Hoogezand.

Hoe laat?
De cursus begint zaterdagochtend om 10 uur. Aangezien Kiel Windeweer niet voor iedereen naast de deur ligt, ben je van harte welkom om vrijdagavond al je tentje op te zetten (wel even aan Marten laten weten!). Zaterdag sluiten we de dag af met een gezamenlijke maaltijd. Zondag begint de cursus weer rond 10 uur en verwachten we de cursus rond 16:30 uur te kunnen afsluiten.

Wat moet ik meenemen?
Voor de cursus: kleding waar een vlekje in zou mogen komen, schoenen waar je een paar uur op kunt staan. Voor het kamperen: mooi weer en wat je verder denkt nodig te hebben (zoals ontbijt, lunch). In Kiel Windeweer zijn GEEN winkels! Er wordt gewerkt aan sleutelobjecten, maar als je specifieke vragen hebt over je eigen fiets kun je die uiteraard het beste meebrengen.

Hoe kan ik me inschrijven?
Het cursusgeld bedraagt 65 euro. Leden van de Wereldfietser kunnen zich inschrijven via Roald Bonants, reparatiecursus@wereldfietser.nl . Vermeld naast namen en woonplaatsen van alle deelnemers a.u.b. voor welke cursusdatum je je opgeeft! Niet-leden moeten eerst lid worden van de Wereldfietser (zie www.wereldfietser.nl ). Voor samenwonende partners is één lidmaatschap voldoende De inschrijving vindt plaats op volgorde van ontvangst van het cursusgeld (maximaal 16 personen per weekend!). Het geld kan gestort worden op rekening 6991722 van de Wereldfietser te Schiedam.
Bij de prijs is inbegrepen: cursusgeld, cursusboek, certificaat, avondeten (Chinees), koffie, thee, pleisters en gezelligheid.

Algemene informatie en inschrijving
reparatiecursus@wereldfietser.nl

Technische informatie
Marten Gerritsen, info@m-gineering.nl
Zolang de wereldfietser met de mailadressen aan het rotzooien is kunnen inschrijfmails naar info@m-gineering.nl gestuurd worden. Ik stuur ze wel door
m-gineering schreef:Zolang de wereldfietser met de mailadressen aan het rotzooien is kunnen inschrijfmails naar info@m-gineering.nl gestuurd worden. Ik stuur ze wel door
Ik verneem graag via de e-mail wat ik aan het rotzooien ben zodat ik er wat aan kan doen.

Update beschikbare plaatsen:

19-20 mei............Basiscursus......................Vol geboekt


26-27 mei..........………Gevorderdencursus........Nog Voldoende plaats

9-10 juni.............Basiscursus........................Vol geboekt

16-17 juni................omgezet naar een beginnerscursus.........Nog voldoende plaats
Beste leden die al het verschil kennen tussen een schroevendraaier en een inbussleutel,

Dit jaar geeft Marten ook cursussen voor 'gevorderden'.

Heb je interesse in de werking van vering, hydraulische remmen, Rohloff, schijfremmen?

Meld je dan nu aan!!

Er is nog plek op 26/27 mei en 16/17 juni.

Voor meer (aanmeld)info zie het eerste bericht.
Roald schreef:Dit jaar geeft Marten ook cursussen voor 'gevorderden'.
Heb je interesse in de werking van vering, hydraulische remmen, Rohloff, schijfremmen?
Is de gevorderdencursus ook voor mensen met fietsen zónder vering, hydrauliek, Rohloff of schijfremmen? :D
Leon

Inderdaad, dat vroeg ik mij ook af. Is de gevorderdencursus een graadje moeilijker dan de basiscursus, of gaat het vooral over 'exotische' zaken?

Achtergrond van mijn vraag: ik heb zo'n overdreven fiets met Rohloff, hydraulische remmen en twee wielen, maar vind mezelf nog geen gevorderde omdat ik zo'n fiets heb.

De vervolgcursus begint met een snelle herhaling van de basis.
Het is bedoeld als opvolging op de basiscursus (waar trouwens ook nog enkele plaatsen voor beschikbaar zijn). En bij een deel twee komen dus ook andere onderwerpen aan de orde. Dat wil dus niet zeggen dat het moeilijker is.

Ik twijfel tussen Basis- en Gevorderdencursus.

Ben niet helemaal een noob (weet het verschil tussen een schroevendraaien en een inbussleutel) maar een ervaren sleutelaar kun je me niet noemen (afstellen derailleurs heb ik nog geen kaas van gegeten). Welke cursus is dan het meest geschikt?

Is er trouwens ook meteen een handeltje voor "speciaal" gereedschap, of worden er goede alternatieven vermeld?

Fedor schreef:Ik twijfel tussen Basis- en Gevorderdencursus.

Ben niet helemaal een noob (weet het verschil tussen een schroevendraaien en een inbussleutel) maar een ervaren sleutelaar kun je me niet noemen (afstellen derailleurs heb ik nog geen kaas van gegeten). Welke cursus is dan het meest geschikt?

Is er trouwens ook meteen een handeltje voor "speciaal" gereedschap, of worden er goede alternatieven vermeld?
Lijkt me duidelijk: basiscursus. Kennis die er niet is kan ook niet in vliegende vaart worden opgefrist.

Hoewel het niet de opzet van de cursus is ( je krijgt ook geen pannendemonstratie tussendoor ;) ) komt het wel voor dat cursisten met meer als alleen de cursushandleiding en nieuw vergaarde kennis naar huis keren

Wat en wanneer?
De Wereldfietser organiseert in samenwerking met Marten Gerritsen een fietsreparatiecursus voor maximaal 16 leden per weekend. De cursus wordt gegeven in de volgende weekenden.

19-20 mei............Basiscursus
26-27 mei..........………Gevorderdencursus
9-10 juni.............Basiscursus
16-17 juni..........Basiscursus (was een gevorderdenweekend)

8-9 september..... Basiscursus
15-16 september.........Gevorderdencursus
6-7 oktober...................Stoomcursus


Plaats is steeds het Groningse Kiel Windeweer. De cursus en bestaat uit theorie maar vooral uit praktijkblokken. Aan de hand van een cursusboek geeft Marten fietsreparatiecollege. In zijn professionele werkplaats kun je in teams proberen de theorie in praktijk te brengen. Aan het eind van de cursus ontvang je een getuigschrift waaruit blijkt dat je de cursus met succes hebt gevolgd.

Ik ben nieuw hier dus vergeef mijn onwetendheid :-) Worden jullie cursussen altijd in Groningen gegeven of varieert de lokatie? Ik zou wel interesse hebben in een gevorderden cursus dichter bij Limburg.

koekeloe schreef:Ik ben nieuw hier dus vergeef mijn onwetendheid :-) Worden jullie cursussen altijd in Groningen gegeven of varieert de lokatie? Ik zou wel interesse hebben in een gevorderden cursus dichter bij Limburg.
De wereldfietsers sleutelcursus is verwijzend en selecterend, en dus altijd in Kiel Windeweer ;)

En in deze propaedeuse valt de helft af?
W

Willem Jongman schreef:En in deze propaedeuse valt de helft af?
W
Ik vrees voor de Limburgse helft :D

OK genoeg gedold. De cursus vindt plaats in de werkplaats van Marten, en kan dus echt nergens anders zonder dat er een verhuiswagen aan te pas komt.
Ik geef toe Limburg is ook mooi, maar Kiel Windeweer is niet mis (en dat uit de mond van een Rotterdammer).
Wim

Kan je mij vertellen wat de stoomcursus precies inhoudt, Martin?
In welke cursus krijg je het vervangen van spaken?

Alvast bedankt voor het antwoord!!

Blanche

Blanche schreef:Kan je mij vertellen wat de stoomcursus precies inhoudt, Marten?
In welke cursus krijg je het vervangen van spaken?

Alvast bedankt voor het antwoord!!

Blanche
Volgens mij heb je 2 dagen geleden een cc gehad, maar wielenbouwen zit in advanced en stoom. De stoomcursus is in wezen de cursus oude stijl, dus met hoger tempo en wielenbouwen. Zeg maar een combinatie van basis + gevorderden zonder de nieuwe hi-tech zoals Rohloff en hydrauliek. Een enkele spaak vervangen zit ook in de basis

Blanche[/quote]
Volgens mij heb je 2 dagen geleden een cc gehad, maar wielenbouwen zit [/quote]

Ja ik heb een mailtje gehad Marten......maar daar stond bovenstaand verhaal niet in, alleen maar mijn vraag. Vandaar deze tweede poging!
Tanxs for te answer en tot ziens!

Blanche

Fietsreparatiecursussen in 2007


Wat en wanneer?
De Wereldfietser organiseert in samenwerking met Marten Gerritsen een fietsreparatiecursus voor maximaal 16 leden per weekend. De cursus wordt gegeven in de volgende weekenden.

19-20 mei............Basiscursus______________________________geweest
26-27 mei..........………Gevorderdencursus____________________ geweest
9-10 juni.............Basiscursus_______________________________geweest
16-17 juni................is omgezet naar een beginnnerscursus__ geweest

8-9 september..... Basiscursus_______________nog enkele plaatsen
15-16 september.........Gevorderdencursus_____nog diverse plaatsen
6-7 oktober...................Stoomcursus_________nog ruim voldoende plaatsen

Plaats is steeds het Groningse Kiel Windeweer. De cursus en bestaat uit theorie maar vooral uit praktijkblokken. Aan de hand van een cursusboek geeft Marten fietsreparatiecollege. In zijn professionele werkplaats kun je in teams proberen de theorie in praktijk te brengen. Aan het eind van de cursus ontvang je een getuigschrift waaruit blijkt dat je de cursus met succes hebt gevolgd.

Waarom?
Het doel van de cursus is het verkrijgen van inzicht in fietstechniek, het vergroten van het inzicht in de keuze van componenten en het leren afstellen / repareren / vervangen van de meest voorkomende onderdelen.



Voor wie?
De fietsreparatiecursus is bedoeld voor leden van De Wereldfietser en zowel beginners als gevorderden. Voor gevorderden zijn dit jaar aparte weekenden beschikbaar. Van de beginners wordt wel verwacht dat ze al een idee hebben hoe je een band moet plakken, dat ze ooit al eens succesvol een boutje hebben aangedraaid en dat het verschil tussen een frame en een wiel niet hoeft te worden uitgelegd.


Wat gaan we doen?
Dit jaar gaan we twee verschillende sleutelcursussen geven: een basisversie met in vergelijking met de tot nu toe gegeven cursus een iets lager tempo en een uitgebreide vervolgcursus met wat meer exotische zaken. In de basiscursus blijft uiteraard het derailleur en remmen afstellen, kabels vervangen, wielen, ketting en tandwielen wisselen en de zitpositie instellen, de vervolgcursus begint met een snelle herhaling en geeft extra aandacht aan wielen vlechten, vering, hydraulische remmen, Rohloff, schijfremmen, framereparaties etc.
Voor al het benodigde gereedschap en sleutelobjecten wordt gezorgd. Indien er tijd/ruimte over is mag er ook aan de eigen fiets gewerkt worden, maar of je daar nog puf voor hebt?


Waar?
De cursus wordt gegeven in de boerderij van Marten Gerritsen in Kiel Windeweer. Het klussen vindt plaats in de schuur. Je kunt in zijn ruime tuin kamperen (onder appel- of pereboom naar keuze), maar je mag ook een plek zoeken in de schuur tussen alle gestalde fietsen, gereedschap, auto's, boten en overige spullen.

Het adres is Dorpstraat 132, 9605 PD Kiel Windeweer, telefoon 0598 - 491865. Kiel Windeweer (Gemeente Hoogezand-Sappemeer) ligt 7 km achter Zuidlaren, op de grens Groningen-Drente. Met het OV niet echt bereikbaar ('taxi' in overleg met Marten), neem je een fiets mee, dan is bij redelijk weer in Assen uitstappen leuker dan rondrijden via Groningen naar Kropswolde of Hoogezand.

Hoe laat?
De cursus begint zaterdagochtend om 10 uur. Aangezien Kiel Windeweer niet voor iedereen naast de deur ligt, ben je van harte welkom om vrijdagavond al je tentje op te zetten (wel even aan Marten laten weten!). Zaterdag sluiten we de dag af met een gezamenlijke maaltijd. Zondag begint de cursus weer rond 10 uur en verwachten we de cursus rond 16:30 uur te kunnen afsluiten.

Wat moet ik meenemen?
Voor de cursus: kleding waar een vlekje in zou mogen komen, schoenen waar je een paar uur op kunt staan. Voor het kamperen: mooi weer en wat je verder denkt nodig te hebben (zoals ontbijt, lunch). In Kiel Windeweer zijn GEEN winkels! Er wordt gewerkt aan sleutelobjecten, maar als je specifieke vragen hebt over je eigen fiets kun je die uiteraard het beste meebrengen.

Hoe kan ik me inschrijven?
Het cursusgeld bedraagt 65 euro. Leden van de Wereldfietser kunnen zich inschrijven via Roald Bonants, reparatiecursus@wereldfietser.nl . Vermeld naast namen en woonplaatsen van alle deelnemers a.u.b. voor welke cursusdatum je je opgeeft! Niet-leden moeten eerst lid worden van de Wereldfietser (zie www.wereldfietser.nl ). Voor samenwonende partners is één lidmaatschap voldoende De inschrijving vindt plaats op volgorde van ontvangst van het cursusgeld (maximaal 16 personen per weekend!). Het geld kan gestort worden op rekening 6991722 van de Wereldfietser te Schiedam.
Bij de prijs is inbegrepen: cursusgeld, cursusboek, certificaat, avondeten (Chinees), koffie, thee, pleisters en gezelligheid.

Algemene informatie en inschrijving
reparatiecursus@wereldfietser.nl

Technische informatie
Marten Gerritsen, info@m-gineering.nl