Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Goede achterdemper voor wereldfietsers - Forum Wereldfietser

Goede achterdemper voor wereldfietsers

Ik ben op zoek naar een goede vervanging voor de achterdemper die nu op mijn fiets zit. (Ik rij met een Challenge Hurricane ligfiets). De standaard achterdemper die er nu op zit, veert nogal veel na. Bovendien zou ik het goed vinden als ik een lock-out zou hebben om te klimmen.
Nu vraag ik mij af of ik moet kijken naar een lucht-demper, of één met een (stalen) veer. Een luchtdemper heeft het voordeel dat hij lichter (?) is, en comfortabeler (?). Maar het nadeel is dat je hem af en toe moet oppompen (?), dus dan is het gewichtsvoordeel verdwenen bij een lange fietsvakantie, want dan moet er een speciaal (?) pompje mee.
Dus toch één met een veer?
Heeft er iemand concrete tips?

Topeak heeft een pomp waarmee je, en je banden kan oppompen, en met dezelfde pomp een verende voorvork. De betere pompen passen op verschillende ventielen, daar komt bij dat er ook nog verloopnippels bestaan, en voor de paar grammen die die dingen wegen, hoef je het niet te laten.

Rijd zelf ook op een Hurri.
Vraag me al alng af of er Big Apples op passen.
OP het achterwiel gaat het sowieso.
Dus probeer stalen veer en Big Apple achter.
Als je een verlengde Hurri hebt past er misscien voor ook een Big Apple.
Omdat die vork wat breder is.
Dat ben je twee keer pneumatisch geveerd.
Vraag anders rond op:
http://www.ligfiets.net/
succes, niko

Met veel bagage heb je juist wat meer vering nodig. Een goede demper veert niet na, dus misschien moet je hem uberhaupt vervangen.

In het verleden heb ik veel op mijn M5 in het buitenland gefietst met name in het hooggebergte (Dolomieten, USA). Je bent zeker wat trager berg op maar met een klein verzet kom je overal boven.
De laatste tocht was in Zwitserland en daar merkte ik inderdaad dat mijn demper ook op was. Een beetje aanschroeven helpt dan iets, maar met name in de afdalingen lijkt als of je fiets gaat zwabberen. Dat is niet zo prettig.

groet

Luddo

Ik vind het pompje dat je bedoelt niet direct terug op de website van Topeak. Maar blijkbaar weegt zo een pompje in elk geval niet echt veel.
Wat is dan het belangrijkste argument om voor een luchtdemper te kiezen? Veert het gewoon beter?
En behalve dat een luchtveer misschien eens bijgepompt moet worden, is de betrouwbaarheid even hoog als bij een stalen veer? Soms hoor je verhalen van luchtveren die onherstelbaar kapot gaan ("ontploffen"). Ik vraag dit omdat ik misschien deze zomer een lange (1à2 maanden) solo-rit ga maken, en dan wil ik niet in panne vallen.

Big Apples heb ik eens geprobeerd, maar ze passen (net) niet bij mij (Hurricane sport).

wvbesien schreef:Ik vind het pompje dat je bedoelt niet direct terug op de website van Topeak. Maar blijkbaar weegt zo een pompje in elk geval niet echt veel.
Wat is dan het belangrijkste argument om voor een luchtdemper te kiezen? Veert het gewoon beter?
En behalve dat een luchtveer misschien eens bijgepompt moet worden, is de betrouwbaarheid even hoog als bij een stalen veer? Soms hoor je verhalen van luchtveren die onherstelbaar kapot gaan ("ontploffen"). Ik vraag dit omdat ik misschien deze zomer een lange (1à2 maanden) solo-rit ga maken, en dan wil ik niet in panne vallen.

Big Apples heb ik eens geprobeerd, maar ze passen (net) niet bij mij (Hurricane sport).
Alles kan kapot, een luchtveer kan lek, een stalen veer kan breken, hoe meer techniek op je fiets, hoe geavanceerder, hoe gevoeliger, hoe meer er kapot kan gaan. Dus laat de techniek die je aan boord hebt, ook een beetje afhangen van waar je gaat fietsen. In Europa zal het makkelijker zijn om high-tec onderweg gerepareerd te krijgen, als in Verweggistan. Daar komt bij dat vering er voor zorgt dat een slordige 10% van je energie die je vertrapt weg raakt in je vering, en niet omgezet wordt in vooruitkomen.

Dit is de pomp die ik bedoel;

http://www.topeak.com/2007/products/min ... ockdxg.php

Haike schreef: Daar komt bij dat vering er voor zorgt dat een slordige 10% van je energie die je vertrapt weg raakt in je vering, en niet omgezet wordt in vooruitkomen.
Dat stond zeker in een fietstijdschrift?

m-gineering schreef:
Haike schreef: Daar komt bij dat vering er voor zorgt dat een slordige 10% van je energie die je vertrapt weg raakt in je vering, en niet omgezet wordt in vooruitkomen.
Dat stond zeker in een fietstijdschrift?
Nee :wink:

Haike schreef:Daar komt bij dat vering er voor zorgt dat een slordige 10% van je energie die je vertrapt weg raakt in je vering, en niet omgezet wordt in vooruitkomen.
Gebeurt niet hetzelfde bij Big Apples, als ze zijn opgepompt tot de geadviseerde 2 bar?

Gerd

GerdC schreef:
Haike schreef:Daar komt bij dat vering er voor zorgt dat een slordige 10% van je energie die je vertrapt weg raakt in je vering, en niet omgezet wordt in vooruitkomen.
Gebeurt niet hetzelfde bij Big Apples, als ze zijn opgepompt tot de geadviseerde 2 bar?
Dat weet ik niet precies, bij een band heb je natuurlijk ook te maken met rolweerstand. En mijn persoonlijke voorkeur is om mijn banden zo hard mogelijk op te pompen. Ik zet mijn XR's op 6 Bar, dus dan zal het ook wel weer een ander verhaal worden.

GerdC schreef:
Haike schreef:Daar komt bij dat vering er voor zorgt dat een slordige 10% van je energie die je vertrapt weg raakt in je vering, en niet omgezet wordt in vooruitkomen.

Als iemand denkt dit soort complexe problemen tot een makkelijk te onthouden constante verliesfactor te kunnen terugbrengen, zou ik me er niet druk over maken.

Ik ken de discussies over het feit dat vering wat vermogen opslorpt.
Maar ik wil sowiso de vering behouden. Nu rij ik in combinatie met Schwalbe Marathon Racer banden, maar voor een lange fietsreis worden dat misschien gewone Marathons.

Het gaat dus vooral over de vering op zich. Mag ik voor- en nadelen als volgt samenvatten?
Lucht
+ comfortabeler dan een even dure stalen demper-veer combinatie
+ lichter dan een even dure stalen demper-veer combinatie
- moet af en toe bijgepompt worden => speciaal pompje moet mee*
- heeft meer kans om volledig kapot te gaan dan een even dure stalen demper-veer combinatie

Stalen veer
- minder comfortabel dan...
- zwaarder dan...
+ je moet er bijna nooit naar kijken
+ betrouwbaarder

*Ik zie nergens staan dat dit pompje ook gewone banden kan oppompen. Waarschijnlijk kan dit wel met een adaptor, maar ik denk dat je dan heel lang gaat moeten pompen. Een pompje voor veren op te pompen moet tot 20 bar geraken, maar moet niet zo grote volumes lucht aanvoeren. Dus men maakt de pompjes klein, zodat je maar een klein beetje lucht verplaatst per keer dat je pompt. Daardoor moet je minder kracht zetten, en kan je tot 20 bar geraken. Maar om een groot volume op te pompen, zal je wel lang bezig zijn.

Dit zou ook een oplossing kunnen zijn voor het probleem van betrouwbaarheid. Dit pompje kan je ook gebruiken als (starre) vervanging voor je veer-demper, als die kapot is.

Maar mijn voorkeur gaat toch nog eerder uit naar een stalen veer. Heeft er iemand ervaring met een goeie?

wvbesien schreef:Ik ken de discussies over het feit dat vering wat vermogen opslorpt.
Maar ik wil sowiso de vering behouden. Nu rij ik in combinatie met Schwalbe Marathon Racer banden, maar voor een lange fietsreis worden dat misschien gewone Marathons.

Het gaat dus vooral over de vering op zich. Mag ik voor- en nadelen als volgt samenvatten?
Een gasveer heeft een andere karakteristiek dan een schroefveer, die meestal lineair is. Een schroefveer kun je bovendien alleen meer preload geven, een gasveer kun je met meer druk stijver maken. Als je ook nog het olieniveau kunt vergroten kun je hem ook progressiever maken.

Allemaal leuk en aardig, maar de eerste vraag is wat zijn de afmetingen van de huidige demper. De vervangingsdemper zal toch ook moeten passen. Ik zou contact opnemen met Challenge, en kijken of die een suggestie kunnen doen

Haike schreef: Daar komt bij dat vering er voor zorgt dat een slordige 10% van je energie die je vertrapt weg raakt in je vering, en niet omgezet wordt in vooruitkomen.
Grappig, ondanks die 10% verlies van Haike fiets ik veel meer dan 10% sneller op mijn Hurri dan op welke van mijn andere fietsen dan ook.
Als Haike eens een tijdje achter een Hurri rijdt, dat kan bijna niet anders, zal hij zien, als hij dat lang genoeg volhoudt, dat de goed ontworpen Hurri bijna niet deint.
:wink:
niko

nikopaul schreef:
Haike schreef: Daar komt bij dat vering er voor zorgt dat een slordige 10% van je energie die je vertrapt weg raakt in je vering, en niet omgezet wordt in vooruitkomen.
Grappig, ondanks die 10% verlies van Haike fiets ik veel meer dan 10% sneller op mijn Hurri dan op welke van mijn andere fietsen dan ook.
Als Haike eens een tijdje achter een Hurri rijdt, dat kan bijna niet anders, zal hij zien, als hij dat lang genoeg volhoudt, dat de goed ontworpen Hurri bijna niet deint.
:wink:
Maar een Hurri is bij mijn weten een ligfiets, en daar is het traprendement sowieso veel hoger dan bij een conventionele fiets, dat is algemeen bekend maar blijkbaar niet bij jou.

Verder mag je me wel direct aanspreken, inplaats van het over "Haike" te gaan hebben; lijkt me een iets gepastere omgangsvorm.

Dat de bouw van jouw Hurri vervolgens ook nog zo is gemaakt dat een eventuele ongewenste deining/vering voorkomen kan worden, en dus weinig energie verloren wordt, dat is een pré voor de Hurri en zegt iets over de kwaliteit van het ding. Ik zou er niet achteraan fietsen maar zelf plaats nemen op een ligfiets, waarbij mijn voorkeur uitgaat naar de Condor van Optima.

wvbesien schreef:Ik ken de discussies over het feit dat vering wat vermogen opslorpt.
Maar ik wil sowiso de vering behouden.

*Ik zie nergens staan dat dit pompje ook gewone banden kan oppompen.
Toen ik die pomp een vier jaar geleden voor het eerst in m'n handen had, was het de enige pomp in dat formaat die beide kon, en volgens mij kwam er geen extra hulpstuk aan te pas, maar van dat laatste ben ik niet helemaal zeker.

Dus wat is het antwoordt op deze vraag: wat is de beste achter veer voor touring"?

Laten we voor de gemakkelijkheid aannemen dat hij 165mm lang moet zijn.

Laten we de discuss over voors en tegens van een demper in het algemeen, rendements verlies etc.., even vergeten,

Wat is de ervaring met olie/veer versus lucht geveerd?

Doet een olie/veer het beter onder langdurige zware belasting?

Als de pakking van een olie/veer demper lekt veert de vering dan nog? Versus als de pakking van een lucht veer lekt, en de demper dan niet meer veert.

Is een elastomeer een option?

Ik neig nu al naar een Olie/veer demper vanwegen betrouwbaarheid, wat zijn de ervaringen van de verschillende merken?

Groet,

Stijn