Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ketting of kabel - Forum Wereldfietser

Ketting of kabel

Ik heb een nieuwe vakantiefiets en daar zit ook weer een nieuw type ringslot op, AXA Defender. Bij mijn vorige fiets had ik een extra kabel waarmee ik de fiets aan een ander object kon vastzetten en in mijn slot kon steken.

Voor dit nieuwe type slot heb ik de keuze uit een kabel of een ketting. Het prijsverschil is bijna nihil, dus dat maakt weinig uit. Ik vraag mij af wat sterker is, een ketting of een kabel. Heeft iemand ervaring hiermee?

Michiel.

Zulke kabels kun je echt heel makkelijk doorknippen. Ik vind een traditioneel ringslot erg handig om dieftsal van het achterwiel net dat beetje moeilijker te maken, en om de fiets snel een makkelijk eventjes op slot te zetten, maar om mijn fiets ergens echt goed aan vast te zetten heb ik een echt goed kettingslot (helaas ook zwaar).
Wim

Een ketting is meestal sterker dan een kabel. Dat komt omdat een kabel altijd "zacht" moet zijn om hem te kunnen buigen. Hierdoor is een kabel ook goed door te knippen. Een ketting kan van een zo hard mogelijk en dus een zo moeilijk door te knippen materiaal gemaakt worden.

Je kunt eventueel ook naar de eventuele ART keur kijken. Zo ver ik weet zijn er geen kabels met een ART keur, kettingen met ART keur zijn er genoeg.

Kijk ook eens op de site van de fietsersbond:
http://www.fietsersbond.nl/urlsearchres ... umber=1648

Peter

Geen kabel nemen, zonde van het geld, en je nieuwe fiets. Met een eindje pijp draaien ze de kabel op waardoor hij knapt, dat kan met een ketting niet. Kettingen van Abus (steel-O-chain) Cordo, (is dezelfde Abus ketting) of Weisenfelds kettingen zijn de beste.

ok, lijkt me duidelijk.
Ik neem een ketting mee.

Bedankt voor de info.

Michiel.

Ligt er ook wel een beetje aan waar je wilt gaan fietsen. Er zijn zat landen waar men het niet zijnhoofd haalt om (een f)iets te stelen, en andere landen staan daar weer bekend om.

En om het maar gezegd te hebben: het gewicht speelt ook een rol. En dat is tegenstrijdig natuurlijk: naarmate je meer geld hebt uitgegeven aan mooie lichtgewicht spulletjes moet je een zwaardere kabel kopen. :?
De beste preventie van diefstal van spullen is dus: niet meenemen.
Leon (die slecht is in "niet meenemen" en dus liefst in risico-arme gebieden fietst)