Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zadel kapot na vliegreis - Forum Wereldfietser

Zadel kapot na vliegreis

Hallo allemaal,

Wellicht is het een rare/loze vraag, maar ik stel 'm toch, misschien loopt er wel iemand rond die toevallig een antwoord/verklaring heeft...

Toen ik afgelopen zomer met fiets uit Istanbul terugvloog naar Nederland, bleek op Schiphol dat er een scheur in mijn Lookin gelzadel was gekomen. Ik kon me niet voorstellen dat het door de vlucht kwam, maar wist ook zeker dat het zadel nog heel was voor de fiets het vliegtuig in ging.
Van de verzekering heb ik toen een nieuw zadel gekregen.

Met dat nieuwe zadel op m'n fiets ging ik afgelopen kerst met het vliegtuig naar Málaga. En wat schetst mijn verbazing? Alweer een scheur in m'n zadel, op precies dezelfde plaats (zie afbeelding). Ook nu weet ik zeker dat het zadel nog heel was toen het in het vliegtuig ging.

Vreemd...zeker omdat ik met mijn eerste zadel al drie keer eerder had gevlogen, toen zonder problemen. Alle keren heb ik de fiets ingepakt vervoerd.

Heeft iemand een verklaring voor dit fenomeen? Mensen die hier ook ervaring mee hebben?

Bedankt alvast,
Gudrun

Afbeelding

Het enige wat ik zo snel kan verzinnen is het drukverschil. Op de grond 1 bar tegendruk, op 11 km hoogte nul-komma-zoveel tegendruk, maar of dat het werkelijk is weet ik niet.

Afgelopen zomer hetzelfde meegemaakt, op precies dezelfde plek, met een vergelijkbaar zadel (geen foto, heb net zadel en fiets ingeruild voor een nieuw zadel met bijpassende fiets). Ben erg benieuwd of iemand hier een verklaring voor heeft!

Haike schreef:Het enige wat ik zo snel kan verzinnen is het drukverschil. Op de grond 1 bar tegendruk, op 11 km hoogte nul-komma-zoveel tegendruk, maar of dat het werkelijk is weet ik niet.
vond zojuist hetvolgende op wikipedia:
wikipedia.org schreef:baggage holds are normally pressurized just like the passenger cabin although they may not be heated
Dus volgens mij zou er nauwelijks drukverschil mogen zijn? (maar natuurkunde was nooit m'n sterkste vak :-) )

Don-S schreef:
Haike schreef:Het enige wat ik zo snel kan verzinnen is het drukverschil. Op de grond 1 bar tegendruk, op 11 km hoogte nul-komma-zoveel tegendruk, maar of dat het werkelijk is weet ik niet.
vond zojuist hetvolgende op wikipedia:
wikipedia.org schreef:baggage holds are normally pressurized just like the passenger cabin although they may not be heated
Dus volgens mij zou er nauwelijks drukverschil mogen zijn? (maar natuurkunde was nooit m'n sterkste vak :-) )
En daarom heb je zeker geen last van je oren bij de landing ;)

Drukcabines staan op 0.7 bar oid en die 0.3 bar onderdruk ten opzichte van zeeniveau kan genoeg zijn voor lekkende flessen ed in je koffer. Het zou dus kunnen dat de gelkussens er ook niet tegen kunnen, maar als je op je zadel ploft krijgen ze het toch ook te verduren.

Ik zou de bagagejongens ook niet onderschatten

Wij hoorden op het vliegveld van Málaga dat er wel een verschil zou zijn tussen de verschillende compartimenten in het laadruim van het vliegtuig. Volgens iemand die honden vervoerde is er een speciaal, geconditioneerd gedeelte, waar de temperatuur 'normaal' gehouden wordt. In het andere deel (waar dan alle bagage zou moeten zijn) zou het makkelijk tientalle graden kunnen vriezen. Maar of dit waar is...???

Wat de bagagejongens betreft (in Málaga gooien ze je fiets overigens gewoon op de lopende band bij alle andere bagage dus daar kunnen ze er inderdaad wat van...): m'n zadel zat mooi verpakt in een aantal lagen bubbeltjesplastic en tape en die bescherming was bij aankomst nog helemaal in tact. Het moet dus wel tijdens het vliegen zijn gebeurd, neem ik aan...

Ben zelf ook geen ster in natuurkunde dus hoop nog steeds op een verklaring :D Grappig dat het dus wel vaker voor blijkt te komen!

Gudrun

Gudrun schreef:In het andere deel (waar dan alle bagage zou moeten zijn) zou het makkelijk tientalle graden kunnen vriezen. Maar of dit waar is...???
Het zal wel koud zijn maar niet op het niveau van een ***** koelhuis. Alle koffers maken bij het uitladen een normale indruk, en slaan niet wit uit
m'n zadel zat mooi verpakt in een aantal lagen bubbeltjesplastic en tape
Bubbeltjesplastic werkt alleen goed als er een stevige doos omheen zit zodat de klap over een groot vlak verdeeld wordt.

Op een korte vlucht naar bv Malaga, lijkt me de temperatuur niet veel te doen, op intercontinentale vluchten misschien wel. Op 10 km hoogte kan het makkelijk -30 zijn. Langs de romp zal de bagage kouder worden dan als die helemaal midden in tussen de rest zit.

Daartegen heb ik nog nooit gehoord dat iemands zadel in de winter scheurde door vorst...


Misschien eens een email sturen naar de fabrikant van het zadel? Over wat de produkteigenschappen zijn?
Sinds ik gezien heb dat bij een reisgenoot een fiets in twee helften werd afgeleverd weet ik dat alle schades mogelijk zijn. Het voorwiel was met vorkpoten en al uit de frame met vorkkroon gerukt.
Dus over het zadel: het kan best komen door de wijze van "vervoeren" (lees gooien en smijten) van de verladers en de transportbanden in de kelders van de luchthaven.
Leon

Ik zal eens proberen een e-mail te sturen naar de fabrikant, wie weet...

Over de manier waarop fietsen door luchthavenpersoneel woden behandeld is hier al veel gezegd...het is niet mijn grootste hobby om de fiets mee in het vliegtuig te nemen (ook al is echte schade mij tot nu toe gelukkig bespaard gebleven...).

Ik begrijp dat (bubbeltjes)plastic geen optimale bescherming biedt, maar los daarvan vind ik het wel opmerkelijk dat het plastic volledig onbeschadigd was, terwijl er wel een scheur in m'n zadel zat...

Ik moet even het typenummer van m'n zadel zien te vinden en zodra ik een reactie heb van de fabrikant zal ik die - indien van enig nut - hier posten.

Gudrun

m-gineering schreef:En daarom heb je zeker geen last van je oren bij de landing ;)

Drukcabines staan op 0.7 bar oid en die 0.3 bar onderdruk ten opzichte van zeeniveau kan genoeg zijn voor lekkende flessen ed in je koffer. Het zou dus kunnen dat de gelkussens er ook niet tegen kunnen, maar als je op je zadel ploft krijgen ze het toch ook te verduren.

Ik zou de bagagejongens ook niet onderschatten
De druk in de cabine (passagiers en bagage) is ongeveer vergelijkbaar met een hoogte van 2000 meter. Dit kun je goed zien als een hoogtemeter meeneemt in een vliegtuig. Drukverschil lijkt me geen verklaring voor de schade, tenzij iemand met hetzelfde zadel op bijvoorbeeld de Galibier hetzelfde probleem heeft gehad. Ik vermoed dat dit niet het geval zal zijn.

Ik gooi het op de bagageafhandelaars.

Sjirk

Hm,... bagagejongens,.. ik heb in een ver grijs verleden, als uitzendkracht ook wel vliegtuigen geladen en gelost. En dat viel wel mee met dat gooi en smijt werk. Waarbij ik niet wil beweren dat het nooit gebeurde, maar schering en inslag was het zeker niet. En ik vind het opvallend dat het hier twee keer gebeurt met twee zadels van het zelfde type als ik het goed begrijp.

Het enige wat ik zo snel kan verzinnen is het rukverschil
Ook volgens de nieuwe Op PAD en eigenlijk uit ervaring (banden op 5 á 6 bar)is dit een fabeltje althans te verwaarlozen.

http://www.oppad.nl/published/opp/conte ... nd.nl.html
En daarom heb je zeker geen last van je oren bij de landing
Ik kan het niet verklaren maar dat 'last van je oren' heb ik in de trein bij de tunnel Rotterdam, Schiphol en Best ook!!!
dat viel wel mee met dat gooi en smijt werk
Jammer dat ik het op de laatste reis telkens zag gebeuren. Jawel in A'dam, Quito en Bogota. Ga maar eens kijken op het panoramadek op Schiphol.

Groet Bob

Bob&Marguérite schreef:
Haike schreef:Het enige wat ik zo snel kan verzinnen is het rukverschil
Ook volgens de nieuwe Op PAD en eigenlijk uit ervaring (banden op 5 á 6 bar)is dit een fabeltje althans te verwaarlozen.

Ik heb ook niet over een rukverschil, maar over een drukverschil, graag goed kwooten en niet aan rotzooien.

Verder heb ik het ook niet over drukloos gehad. Natuurlijk is er druk in de laadruimte, anders kunnen al die maatschappijen ook geen dieren vervoeren in de laadruimte. Begeleiders van de dieren moeten daar ook kunnen komen, zeker om op lange vluchten om de dieren te kunnen verzorgen. Verder zou de hele constructie van de machine dan uit twee delen bestaan; drukloos en een drukcabine voor passagiers en bemanning, is veel te veel werk en gehannes bij het bouwen van een vliegtuig. Hetzelfde principe overal toepassen werkt sneller en goedkoper. Dus dat Op Pad nu eindelijk een fabeltje ontzenuwt, is onzin.

Raadselachtig...
Volgens mij wordt de bagage gewoon op temperatuur gehouden tijdens de vlucht, als het -30 in t ruim zou zijn, zou de bagage toch vrieskoud aan moeten komen?!? :roll:
Gezien de korte tijd die er soms(ook op lange vluchten zit) tussen landing en bagage op band, zouden er zeker nog sporen van deze vrieskou moeten zijn. Je ziet het in bv. Thailand ook niet dampend van de koude uit het ruim komen.(Wanneer je bij een stop uit t raampje kijkt)

Maar een oplossing heb ik dus ook niet... :cry: :cry:
Groet Marieke

Haike schreef:En ik vind het opvallend dat het hier twee keer gebeurt met twee zadels van het zelfde type als ik het goed begrijp.
Inderdaad, twee precies dezelfde zadels. Van het eerste zadel heb ik geen foto met scheur, maar die zat op precies dezelfde plaats als nu...

Het verhaal over drukverschil en ook banden wel of niet leeg laten lopen (het schijnt inderdaad niet te hoeven: zie de website van de Fietsersbond) blijft maar vaag. Ik kan me bijna niet voorstellen dat daardoor een zadel kapot gaat...

Heb inmiddels op de site van Selleroyal/Lookin een e-mailadres gevonden. Zal vanavond eens een mailtje sturen...

Gudrun

met een brooks zadel had je dit niet meegemaakt

gel zadels durven ook wel eens te knallen bij extreme hitte.
Heb zo eens mijn fiets on de zon laten staan, en het zadeltje was er ook aan. Daarno kocht ik een wat spartaanser lijkend brookszadel (flyer, met veren). En deze bleek na inrijden duizend malen beter te zitten.

Nou, dat is dus niet helemaal waar. Van de zomer kwam ook mijn Brooks Conquest met een flinke scheur uit het vliegtuig.

Ik had ook verbogen snelspanners (die dus nog in de assen zaten!), een verbogen korte derailleurbeugel, en ook een flinke deuk in de bodem van mijn dikke aluminium pannetje (0,5 cm?) die in mijn tas zat (tegen de buitenzijde aan).

Al die dingen duiden toch op zeer hardhandige bagageafhandelaars, en daar kan zelfs een Brooks niet goed tegen.
Mijn fiets en ik hebben inmiddels wel zo,n 25 vluchten gemaakt.Ik heb nog nooit schade gehad van enige betekenis. Ik verpak hem vanaf Schiphol altijd in een doos die ik bij de fietsemaker haal. De kwetsbare delen pak ik in met bubble folie (niet het zadel) De retour vluchten gaan vaak alleen in een fietshoes.
Als er al wat druk verschil is kan dit nooit veel zijn. Minder al 1 bar moet geen probleem zijn voor een zadel (of banden)
Vwb de temperatuur : Als het echt koud wordt in het bagage compartiment kan dat mischien wel invloed hebben op het gel in het zadel (uitzetten??)
Ik ben overigens werkzaam bij een luchtvaart maatschappij en zal intern is duidelijkheid proberen te krijgen over temperaturen en druk verschillen in de babage ruimtes

Dirk
dik5 schreef:Ik ben overigens werkzaam bij een luchtvaart maatschappij en zal intern is duidelijkheid proberen te krijgen over temperaturen en druk verschillen in de babage ruimtes
Maar stel niet al te veel vragen over gel-zadels en laat zeker geen gel zien, want dan zijn gel-zadels binnenkort helemaal verboden in vliegtuigen...
Leon