Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Slaapzak - Forum Wereldfietser

Slaapzak

Mijn slaapzak heeft zijn beste tijd wel gehad. Ik ben me aan het orienteren op een vervangende slaapzak, te gebruiken in Europa, in de periode april - oktober. Waar slapen jullie in, en waarom?

Een goedkoop ding zonder dons maar wel extra lang. Als het niet kouder dan zeg 5C wordt is het enige voordeel van een donzen slaapzak het kleine pakvolume en iets mindere gewicht. Nadeel blijven de kosten en dons kan geplet worden als het nat is. Persoonlijk vind ik het een zorg minder als ik met goedkope spullen op pad ben.
Ik slaap in donzen slaapzakken.
In niet te hoge gebieden in deze periode binnen Europa slaap ik in m'n Mountain Equipment Marathon 300 (dacht ik) in de kleinste maat (die nu niet meer bestaat als ik het goed heb) voor mensen tot 1m60. Het is een slaapzak met 300g 650cuin donsvulling van 90% dons en 10% veertjes (uit m'n hoofd). Adviestemperatuur is tot het vriespunt en totaalgewicht is 800 gram.
In hoge gebieden in Europa in die periode, en in andere koudere omstandigheden, slaap ik in m'n Marmot Lithium (staat ook al niet meer op de website). Dat is een 900+cuin (Amerikaans gemeten, dus Europees 850cuin) -20 slaapzak met korte rits, 800 gram dons (95%) en een totaalgewicht van ca. 1100 gram.
Beide slaapzakken hebben een zwarte binnenkant, waardoor bij even luchten snel warmte wordt opgenomen. De tijken zijn Pertex of andere kunststoffen; gen waterdichte of extra waterafstotend.

Ik heb er een van het 'tateljee 90% ganzendons, nylon tijk aan de buitenkant, binnenkant katoen. Hand gemaakt en op maat gemaakt. Gaat tot -3 maar kan ook desgewenst extra gevuld worden. Uitermate goede service (heb een gratis nieuwe slaapzak gehad nadat na 2.5 jaar aan het licht kwam dat de door mij in gebruik zijnde niet deugde). Na 20 jaar maar eens laten bijvullen, dat is gratis, je betaalt alleen het materiaal, dons dus. Dit geldt alleen als je komt met een slaapzak die uit hun atelier afkomstig is. Mijn zus heeft haar slee slaapzak daar ook naar toe gebracht omdat de tijk versleten was. Overzetten van het slee dons in een nieuw tijk van het 'tattejee + bijvullen moest zij wel allemaal betalen qua werk.

Een Joutsen donzen slaapzak, 239 euro, minder dan 1 kg (zo'n 800 g) en zeer klein pakvolume. Daarvoor heb ik jarenlang plezier gehad van een Nomad Roche synthetische slaapzak, kostte toen dacht ik 220 guldens, ietsje zwaarder (1,1 kg) maar véél volumineuzer.

Een uitverkoopje van Perry Sport. Tot nu toe gee reden om ontevreden te zijn.

Gerd

Yep, voor mij ook dons. Ik heb bij Birdland een iets verlengde dekenmodel slaapzak laten maken (ik heb beenruimte nodig). Pertex binnen en buiten, 350 gr, 90% gans. Gebruik ik met een zijden lakenzak. Zo groot als een voetbal, net niet 1 kg. gewicht. Was zes jaar geleden zo'n f 350,00. Heb het nog nooit koud gehad.

Als je even zoekt in het forum op 'slaapzak' vind je bijvoorbeeld deze draadjes:

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... t=slaapzak
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... t=slaapzak
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... t=slaapzak
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... t=slaapzak

Het valt me op dat steeds vaker mensen goedbedoeld een heel open vraag stellen, terwijl met een simpele zoekactie al heel veel - ook recente - info te vinden is.

Als je dat eerst leest, kun je veel specifieker zijn. Vb. is het verhaal dat dons niet goed tegen vocht kan nou echt een fabel of niet? Wat is handig om als comforttemperatuur te kiezen voor zomervakantie in Scandinavië? Is een donskraag aan te raden of niet? Is een inritsbare lakenzak nou echt veel handiger of niet? Ganzendons is veel duurder dan eend, is dat het waard? Etc. etc.

Lisette

@ liz:
Ik had hier al wat links gezien, en ook buiten deze site is ruim informatie voorhanden. Ik was gewoon nieuwsgierig wat jullie nou voor slaapzak gebruiken. Ik vind het overigens erg goed dat je de links keurig voor me neerzet!

liz schreef:Als je dat eerst leest, kun je veel specifieker zijn. Vb. is het verhaal dat dons niet goed tegen vocht kan nou echt een fabel of niet? Wat ...Is een donskraag aan te raden of niet? Is een inritsbare lakenzak nou echt veel handiger of niet? Ganzendons is veel duurder dan eend, is dat het waard? Etc. etc.
Is geen fabel, maar tegenwoordig is er alleen geïmpregneerd dons leverbaar waarmee het al een stuk minder voorkomt. Dit gecombineerd met een waterafstotende tijk (bij. Pertex 627) maakt dat je ook met dons buiten kan slapen (zolang het niet regent).

Donskraag is aan te raden voor koudere gebieden. Warmteverlies is duidelijk merkbaar langs de rits en schouders anders.

Eendedons is kwalitatief (degelijkheid) net zo goed als ganzendons, maar isoleert net wat minder, waardoor zo'n slaapzak iets zwaarder is dan één van ganzendons. Mijn eigen slaapzak zou met gans 2 ons lichter worden voor hetzelfde temperatuurbereik (tot -15). Zou echter ook 200 gulden duurder worden, dat vond ik het niet waard. En dat voor een wandel/klimslaapzak, op de fiets zou dat nog veel minder gelden.

Was vast niet je bedoeling maar toch je vragen beäntwoord (wel met m'n eigen ervaringen) ;).

Bedenk wel even waar eenden en ganzendons vandaan komt, vorig jaar bij de keurinsdienst van waarden gezien dat de dons van levende ganzen afgerukt word.

Hoi
Bedenk wel even waar eenden en ganzendons vandaan komt, vorig jaar bij de keurinsdienst van waarden gezien dat de dons van levende ganzen afgerukt word.
Lekker vers :twisted:

Fiets de wereld (met een heerlijke Roberts -20 ganzendonsslaapzak),
Whisky

Afbeelding
Ganzenplukster in actie...klik op 't plaatje om het filmpje te bekijken

whisky schreef:Hoi
Bedenk wel even waar eenden en ganzendons vandaan komt, vorig jaar bij de keurinsdienst van waarden gezien dat de dons van levende ganzen afgerukt word.
Lekker vers :twisted:

Fiets de wereld (met een heerlijke Roberts -20 ganzendonsslaapzak),
Whisky
Ik vind dat deze reactie echt alle perken te buiten gaat. Van mij mag Whisky enige maanden geschorst worden als forumgebruiker.

Gerd

GerdC schreef:
whisky schreef:Hoi
Bedenk wel even waar eenden en ganzendons vandaan komt, vorig jaar bij de keurinsdienst van waarden gezien dat de dons van levende ganzen afgerukt word.
Lekker vers :twisted:

Fiets de wereld (met een heerlijke Roberts -20 ganzendonsslaapzak),
Whisky
Ik vind dat deze reactie echt alle perken te buiten gaat. Van mij mag Whisky enige maanden geschorst worden als forumgebruiker.

Gerd
Het is denk ik maar een grapje, maak je niet te druk, denk aan je hart :)

On-topic:
Het zou wel erg jammer zijn als die dieren echt zo behandeld worden.

giantus schreef:
On-topic:
Het zou wel erg jammer zijn als die dieren echt zo behandeld worden.
Dat je dat in twijfel trekt is ook grof. Overigens heeft dat programma niks nieuws laten zien, vorig jaar. Het winnen van het dons gebeurt al jaren zo. En er is nog wel meer dierenleed veel dichter bij huis, gewoon in de nederlandse wei.

Haike schreef:
giantus schreef:
On-topic:
Het zou wel erg jammer zijn als die dieren echt zo behandeld worden.
Dat je dat in twijfel trekt is ook grof. Overigens heeft dat programma niks nieuws laten zien, vorig jaar. Het winnen van het dons gebeurt al jaren zo. En er is nog wel meer dierenleed veel dichter bij huis, gewoon in de nederlandse wei.
HUH? :( ik trek helemaal niets in twijfel. Ik zeg alleen dat ik het erg vind dat die dieren zo behanldeld worden.

whisky schreef:
Quote:
Bedenk wel even waar eenden en ganzendons vandaan komt, vorig jaar bij de keurinsdienst van waarden gezien dat de dons van levende ganzen afgerukt word.

Lekker vers :twisted:

Fiets de wereld (met een heerlijke Roberts -20 ganzendonsslaapzak),
Whisky

Ik vind dat deze reactie echt alle perken te buiten gaat. Van mij mag Whisky enige maanden geschorst worden als forumgebruiker.

Gerd
Mij AUB nooit te serieus nemen :roll: :D

Is namelijk een lastige kwestie eigenlijk, wat is beter: Of gelijk dood maken, plukken en in de pan ermee of meermaals plukken en langer laten leven? Ethiek is een mooi vakgebied. Ik vond het een heel interessant onderdeel van mijn eerste jaar biologie. Over dierproeven, beschermwaardigheid, integriteit van het dier, dieren rechten, afweging mens-dier, etc etc. Kan je alle kanten mee op redeneren. Het interessante is dat puntje bij paaltje de mens uiteindelijk altijd voor gaat. Zo hypocriet (of intelligent??) zijn we wel.

Om op de vraag terug te komen, mijn donzen slaapzak is een stuk lichter dan mijn oude synthetische. Maar voor in gematigde klimaten is een dunne synthetische tot 4 graden zeker voldoende en nog niet zo zwaar.

Fiets de Wereld (soms met opzet een beetje stout en :twisted:),
Whisky

GerdC schreef:Ik vind dat deze reactie echt alle perken te buiten gaat. Van mij mag Whisky enige maanden geschorst worden als forumgebruiker.
Deze reactie is anders ook wel overtrokken... stuur hem dan ff een PM of zo... :?

***modbreak***

Aan iedereen: even on-topic blijven!