Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets/vliegtuig - Forum Wereldfietser

Fiets/vliegtuig

Oproep tot het publiceren van een -zwarte- lijst van vliegmaatschappijen die zonodig geld moeten beuren voor het vervoeren van fietsen.

Uiteraard kan deze lijst wat mij betreft aangevuld worden met die maatschappijen die géén extra/woekerpremie's vragen voor het vervoer van dit milieuvriendelijke vervoermiddel (in tegenstelling tot vliegtuigen).

Mijn eerste fietsvriendelijke maatschappij is Iberia (gratis) en Air Europe.


Peter Drukker

Probleemloos met British Airways naar Buenos Aires en terug gevlogen. 2 piece systeem (2x23kg). Geregeld via de fietsvakantiewinkel. Dat kost extra, maar scheelt een zorg.

Lisette
Pepper schreef:Oproep tot het publiceren van een -zwarte- lijst van vliegmaatschappijen die zonodig geld moeten beuren voor het vervoeren van fietsen.

Uiteraard kan deze lijst wat mij betreft aangevuld worden met die maatschappijen die géén extra/woekerpremie's vragen voor het vervoer van dit milieuvriendelijke vervoermiddel (in tegenstelling tot vliegtuigen).

Mijn eerste fietsvriendelijke maatschappij is Iberia (gratis) en Air Europe.


Peter Drukker
't Beste is denk ik om de kwaliteit een hogere prioriteit te geven dan de kosten; Ik betaal liever een paar cent voor een stukje zekerheid dat mijn fiets (die ook een soort onbetaalbare waarde heeft) goed overkomt dan dat het transport persé gratis (of heel goedkoop) mogelijk moet zijn. Dat is eigenlijk ook wat Lisette aangeeft met haar laatste opmerking.

Niettemin blijven woekerpremies natuurlijk schandalig, dat moet ook niet uit het oog verloren worden!

Hallo,

Eigenlijk vind ik het wel terecht dat je voor het meenemen van je fiets in het vliegtuig extra betaalt. Het is toch een extra moeite die men moet nemen; denk maar aan het mannetje dat de fiets moet ophalen bij de incheck-balie en moet afleveren in de aankomsthal.

Maar...omdat je betaalt zou het ook wel terecht zijn als er altijd goed voor je fiets wordt gezorgd. Dat betekent dus voorzichtig met de fietsen omgaan, ze niet op de lopende band gooien etc.

Tot nu toe hebben we met 4 maatschappijen de fiets meegenomen:
- Ryanair (22,50 per fiets per enkele reis)
- Transavia (40 euro)
- Norwegian (omgerekend 25 euro)
- KLM (binnen Europa 40, buiten Europa 80)
Over alle maatschappijen zijn we wat fietsen meenemen betreft erg tevreden. Bij Ryanair kun je tegenwoordig de fiets gewoon via internet meeboeken (eerder moest je daar nog extra (duur) voor telefoneren) dus dat maakt het allemaal nog eens extra makkelijk.

Groet,
Gudrun
En oh ja: zonder enig probleem met United Airlines naar New Zealand gevlogen, 2x32kg (of toch23...? 2x'genoeg') -- in 2002 en toen hadden ze wat financiele problemen hoorde ik achteraf. (Bestaan ze eigenlijk nog? Misschien niet meer zelfde service?).
Pepper schreef:Mijn eerste fietsvriendelijke maatschappij is Iberia (gratis)
Ik wil dus met Iberia naar Argentinië voor een fietsvakantie van 6 weken. Hoi, mijn fiets mag gratis mee bij deze "fietsvriendelijke" maatschappij. Maar omdat voor reizen naar Argentinië het weight system van toepassing is, mag ik maximaal 20 kg meenemen. Iberia website: "Under the weight system, bicycles form part of the Passenger's allowance".

Jammer nou, mijn fiets - ingepakt in de verplichte fietsdoos - weegt 20 kg. Zelfs als ik heel erg beknibbel komt de rest van mijn ruimbagage al gauw op 10 kilo. Kassa! Het tarief voor overgewicht is € 45,= p/kg dus tel uit je winst: € 450,= per enkele reis.

Geef mij dan maar de KLM: dan betaal ik liever € 80,= enkele reis voor de fiets.

Gerd
Wat zou ik graag 50 euro betalen als ik dan in redelijke zekerheid wist mijn fiets in goede staat weer uit het vliegtuig zou komen en als ik dan geen ridicule kermis van bagagetoestanden moest uithalen om onder een bepaald gewicht te blijven.
Leon
Leon schreef:Wat zou ik graag 50 euro betalen als ik dan in redelijke zekerheid wist mijn fiets in goede staat weer uit het vliegtuig zou komen en als ik dan geen ridicule kermis van bagagetoestanden moest uithalen om onder een bepaald gewicht te blijven.
Leon
Als het om verre vluchten gaat naar bijv. de Filippijnen vind ik ook € 80= niet overdreven veel.

De prijzen die door budgetmaatschappijen gevraagd worden binnen Europa lijken aan de hoge kant, maar dat komt met name omdat de ticketprijzen zelf zo absurd laag zijn.

Gerd

Lieve allemaal,

Bedenk wel dat nagenoeg alle maatschappijen gebruik maken van een bagageservicedienst en niet een aparte fiets-bagage-dienst-die-lief-is-voor-fietsen. Deze werkt voor een 'betaalmaatschappij' maar tegelijkertijd ook voor een 'gratis maatschappij'

De bagageservicedienst behandelt een fiets van KLM niet of nauwelijks anders dan die van Iberia.

Het vervoer blijft op eigen risico van de klant.

Betaald fietsvervoer is zuiver een extra inkomstenbron voor een maatschappij.
Je moet maar opletten hoe snel het fietstarief wordt afgeschaft als een aanzienlijke hoeveelheid klanten kiest voor een fietsvriendelijke vliegmaatschappij.

Pepper schreef:Je moet maar opletten hoe snel het fietstarief wordt afgeschaft als een aanzienlijke hoeveelheid klanten kiest voor een fietsvriendelijke vliegmaatschappij.
Als een aanzienlijk hoeveelheid klanten van de luchtvaartmaatschappijen een fiets wil meenemen, wordt het alleen maar veel erger. Alle coulance-regelingen zijn dan van de baan. Alle maatschappijen gaan geld vragen en er gaan "wie het eerst komt, wie het eerst maalt"-regelingen ingevoerd worden, omdat de bagageruimen er niet op berekend zijn om grote aantallen fietsen te vervoeren.

Overigens zijn er wel enkele fietsvriendelijke luchtvaartmaatschappijen, maar daar hoort Iberia zeker niet bij. Iberia is veeleer een fietsonvriendelijke maatschappij. Als je je fiets mee wilt nemen op een vlucht waarvoor het weight system geldt, dan mag je het overgewichtarief betalen en dat zijn pas echte woekerprijzen.

Fietsvriendelijke maatschappij zijn veeleer Malaysian Airlines, Cathay Pacific en Singapore Airlines. D.w.z. maatschappijen die een coulance-regeling hebben waardoor fietsers (gratis) extra bagagegewicht mee mogen nemen.

Gerd

Pepper schreef:
Het vervoer blijft op eigen risico van de klant.
Volgens mij klopt dit niet. Vliegmaatschappijen zijn wel degelijk verantwoordelijk voor het vervoer van de fiets. Eigen risico ten aanzien van bagage bestaat eigenlijk niet. Niet jezelf, niet het vliegveld, niet de inladers maar alleen de maatschappij bij wie de fiets vervoerd wordt is verantwoordelijk. Zeker onder de nieuwe regels van de EU ten aanzien van de bescherming van klanten van vliegmaatschappijen.

...omdat de bagageruimen er niet op berekend zijn om grote aantallen fietsen te vervoeren.

Gerd

Huh? hebben ze bij vliegtuigen geen fietsrekjes op het dak? :lol: 8) :lol: :lol:

Als er een AWACS radarschijf er bovenop past, past een fietsenhok toch ook wel? :lol: :lol:

[quote="GerdC.]

Fietsvriendelijke maatschappij zijn veeleer Malaysian Airlines, Cathay Pacific en Singapore Airlines. D.w.z. maatschappijen die een coulance-regeling hebben waardoor fietsers (gratis) extra bagagegewicht mee mogen nemen.

Gerd[/quote]

Hoi
Wij zoeken momenteel een vlucht naat Japan en Cathay Pacific toont de laagste tarieven... nou vinden wij op de site van Cathay
http://www.cathaypacific.com/cpa/nl_NL/ ... eallowance
geen hoopvolle informatie...
Zien we iets over het hoofd???

Groetjes
Ed en Myrthe

verrefietsers schreef:
GerdC schreef:
Fietsvriendelijke maatschappij zijn veeleer Malaysian Airlines, Cathay Pacific en Singapore Airlines. D.w.z. maatschappijen die een coulance-regeling hebben waardoor fietsers (gratis) extra bagagegewicht mee mogen nemen.

Gerd
Hoi
Wij zoeken momenteel een vlucht naat Japan en Cathay Pacific toont de laagste tarieven... nou vinden wij op de site van Cathay
http://www.cathaypacific.com/cpa/nl_NL/ ... eallowance
geen hoopvolle informatie...
Zien we iets over het hoofd???

Groetjes
Ed en Myrthe
De door mij bedoelde coulance-regelingen zijn inderdaad niet officiëel en staan dus niet op de website. De betreffende maatschappijen hebben daarover afspraken met organisaties zoals de Fietsvakantiewinkel en Awol. Neem dus met een van deze organisaties contact op of zij een ticket kunnen boeken met extra bagagegewicht voor je fiets. Bij Cathay Pacific is dat volgens mij 10 kg extra.

Gerd
Bij British Airways kun je vanaf 13 februari je fiets GRATIS meenemen!
Zie onderstaande tekst, die van hun website is gekopieerd:

Sporting Equipment
From 13 February 2007, all customers will be allowed to check in their respective free checked baggage allowance PLUS one additional item of sports equipment from the list below.

For Sporting goods items that weigh between 23kg - 45kg (50 - 99lbs) please notify at time of booking or at a minimum of 24 hours before departure. We will not accept oversized items exceeding 2.5m x 1.00m x 0.80m (98in x 39in x 31in).

Bicycles
A single seat touring non motorised bicycle is allowed.

Groetjes,
Marco

De door mij bedoelde coulance-regelingen zijn inderdaad niet officiëel en staan dus niet op de website. De betreffende maatschappijen hebben daarover afspraken met organisaties zoals de Fietsvakantiewinkel en Awol. Neem dus met een van deze organisaties contact op of zij een ticket kunnen boeken met extra bagagegewicht voor je fiets. Bij Cathay Pacific is dat volgens mij 10 kg extra.

Gerd[/quote]

Vergeet ook niet organisatie Global Cyclist.
Wij kunnen ook tickets leveren met extra bagagegewicht.

Ik heb al eerder geadviseerd om op het forum een apart onderwerp Fiets en Vliegtuig aan te maken, waarop fietsers hun ervaringen met luchtvaartmaatschappijen kunnen aangeven. Dit staat nu nog overal en duikt steeds weer op.
Een apart onderwerp betekent een plek waar je alles kunt vinden en kunt melden: aantal kilo's dat meemag; extra betalen voor de fiets ja of nee; hoeveel extra betalen; wijze van opgeven dat een fiets meegaat, kan dat via de site, moet je het call centre bellen, of zeggen ze regel dat maar op de luchthaven, zodat je vooraf niet weet of je fiets nu wel of niet meekan; behandeling op de luchthaven bij inchecken, soepel of gezeur; verpakken van de fiets, zo'n onding van een doos of gewoon in een hoes; mogelijke vertragingen van de fiets tijdens het overstappen, hoe gaat de maatschappij daar mee om, blijft de fietsen dagen in Parijs staan, terwijl de maatschappij dat weet; ontvangst van de fiets; omgaan van de maatschappij met beschadigingen; postieve en negatieve ervaringen!

Regels veranderen voortdurend, maar wereldfietsers reizen voortdurend, dus is de informatie op het forum dynamisch en actueel.

Gerd,

Met het ruimtegebrek valt het meestal wel mee, behalve in die kleine prop-jets.
In een relatief klein toestel als de Boeing 737 passen toch altijd gemakkelijk 7 a 8 fietsen naast alle Samsonites en beauty cases.
Iets anders zijn de combi-vluchten van (K)offers(L)anden (M)orgen en EVA: passagiers en vrachtvervoer. Om zo veel mogelijk vracht mee te kunnen nemen, wil men op deze vluchten de bagage van passagiers beperken.

Bert, dit vind ik een erg goed idee!
Er zijn natuurlijk allemaal voors- en tegens te noemen voor of tegen een apart Fiets-in-Vliegtuig onderwerp.
Feit is wel dat er tegenwoordig (erg) veel gevlogen wordt (ik doe er ook aan mee :oops:), en dat mede daardoor ook veel fietsers met het vliegtuig en fiets op vakantie gaan.

Een onderwerp zou gemaakt kunnen zoals de Landeninfo: Per maatschappij een topic, waar de regels van die maatschappij vermeld staan.
Daaronder positieve ervaringen en negatieve ervaringen van mensen die ermee gevlogen hebben (niet die ooit ergens gehoord hebben dat die en die persoon problemen had met die ene maatschappij... Lastig te controleren, afgaan op de mooie blauwe ogen, we zijn immers een vereniging en geen politie o.i.d.). Objectieve uitleg over het oplossen van de problemen door de maatschappij (na zoveel tijd is er dat en dat beloofd, dat is er gebeurd na zoveel tijd, het heeft zoveel tijd/geld aan brieven/telefoontjes gekost) lijkt me ook noemenswaardig, i.p.v. subjectieve uitleg over bijv. hoe vervelend het was om telkens naar de balie op het vliegveld in Bangkok te moeten met een buikgriep en knallende koppijn in een lawaaiige stad (dat doet er namelijk wellicht niet toe als iemand met die maatschappij van bijv. Amsterdam naar Berlijn vliegt...).
Ik zou geen puntensysteem daaraan verbinden ofzo. Iedereen moet gewoon allereerst kunnen bepalen of hij/zij de regels van de maatschappij accepteert, en zo ja, lezen waarom hij/zij dat inderdaad of juist niet wel of niet zou moeten doen volgens anderen.

Ik spreek me niet uit voor of tegen, maar ik dacht gewoon van : heej, áls het komt zou het zo wel mooi ingevuld zijn.