door
flipse » wo 20 dec, 2006 11:45
Ik ben op wereldreis en heb een basisverzekering bij CZ, geregeld via het internet. Hier heb ik een werelddekking volgens 'volgens marktconform Nederlands tarief'. Dat is voldoende voor vrijwel landen (landen in Europa zijn zowieso kostendekkend verzekerd). Let alleen op als je bijvoorbeeld naar de VS gaat.
Met een wereldreis van 9 maanden blijf je altijd ingezetene van Nederland. Ik vind het zelf uitermate verstandig om mijn basisiverzekering aan te houden. Stel dat ik ziek terug kom?
De volgende tekst staat bij
www.cz.nl over wereldreis:
Sinds 1 januari 2006 zijn alle Nederlands ingezetenen verplicht zich te verzekeren in het kader van de Zorgverzekeringswet. Als u een wereldreis gaat maken en u blijft ingeschreven bij de gemeentelijke basisadministratie, (GBA) dan bent u gedurende de reis ingezetene van Nederland en moet u verzekerd blijven. Als u geen zorgverzekering hebt, krijgt u van het College Voor Zorgverzekeringen (CVZ) een boete opgelegd.
Je bent dus altijd VERPLICHT om je te verzekeren voor de basisverzekering als je nog ingezetene bent. Alleen als je echt lang weg gaat EN je laat uitschrijven uit het bevolkingsregister, pas dan kan je zonder zorgverzekering. Niet ingeschreven staan kan ook nog ander nadelen hebben zoals na je 65ste (?) een lagere AOW.
Ingezetene zijn blijkt ook uit feitelijkheden als ben je van plan om weer terug te keren naar Nederland. Heb je in Ned. nog een huis? Familie? Afspraken met een werkgever? Kortom je kan zelfs voor jaren weg en dan toch nog ingezetene van Nederland blijven.
Je loopt een extra groot risico als wereldreiziger op een verkeersongeluk en natuurlijk legio gemene ziektes. Bezuinig daarom niet op een goede verzekering en denk daarom ook eventueel aan een goede aanvullende verzekering.
Als je volgend jaar van plan om op reis te gaan, zeg dan VOOR 1 januari je huidige verzekering op en stap over naar een maatschappij die werelddekking geeft (zolang je verplicht bent om je te verzekeren natuurlijk).
Flip van Dyke
www.stukkiefietsen.com