Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Laos: boot naar Xieng Kok - Forum Wereldfietser

Laos: boot naar Xieng Kok

Eind deze week steek ik de grens met laos over in Houay Xay. Ik zou van daar rechtstreeks naar Luang Namtha kunnen fietsen, maar er zijn blijkbaar ook boten die stroomopwaarts richting Xieng Kok gaan, vanwaar je dan naar Muang Sing, enz kunt fietsen.
Blijkbaar loopt er vanuit Houay Xay ook een wegje noordwaarts langst de Mekong en kan je een flink stuk van deze afstand fietsen (kaart niet bij me voor exacte naam dorpje) en dan pas de boot richting Xieng Kok nemen.
Iemand ervaringen met deze boottocht en of het mogelijk is de fiets mee te nemen ? Prijs ?

Met dank voor alle info :)

In 2000 hebben Bauke en ik de tocht per boot van Xieng Kok naar Houay Xai gemaakt. De prijzen weet ik echt niet meer, was alleen niet heel erg goedkoop.
Op het net ben ik dit tegengekomen:
From Xieng Kok you can only travel downriver. The Xieng Kok boatmen have a bad reputation for extorting money from tourists. They know well that Xieng Kok is the end of the line and many travellers need to get down to Houayxai and exit into Thailand before their visas expire. What should be a $12 per person ride can cost $30 or more and no amount of haggling will bring the price down. Some frustrated travellers simply return to Muang Sing. The best bargaining technique is to pretend you don't want to go downriver at all. Spend some time chatting with the boatmen, share some cigarettes, and then rhetorically ask how much it might cost if you did want to go downriver.

maar lijkt me dat ze stroomopwaarts ook wel wat willen verdienen. Geen idee hoe oud het bericht is. Bovendien kun je een beetje bluffen want je hebt net een vers visum.
Bauke is vanuit Houay Xai een stuk noordwaarts gefietst en in 2000 was die weg slecht.
In de gidsen die wij gelezen hadden stond ook dat de weg tussen Muang Sing en Xieng Kok erg slecht was en dat 4x4 er zelfs moeite mee hadden maar wij kwamen op een mooie nieuwe, vlakke, brede weg terecht waar alleen het asfalt nog op moest. Tijden veranderen.

De fiets kan mee op de boot, wij namen de speedboot, geen ervaringen met de slowboat. In dit bootje 3 fietsen met bagage, 3 fietsers en een coureur. De achtbanen in de pretparken zijn er niets bij maar de coureur wist goed waar de gevaarlijke plekken waren. (oordoppen meenemen!):
Afbeelding

Hoi Henk,

klinkt goed :wink: !
Ik zal alvast even informeren in Houay Xai wat de mogelijkheden (en prijzen) zijn, en of het loont om eerst een dagje stroomopwaarts te fietsen. Het is wel juist met de kerstdagen, maar dat zal in Laos wel niet veel verschil maken.
Ik post wel een berichtje hoe het uiteindelijk gelopen is.

Groeten

Ik heb me in Huay Xai enkele uren bezig gehouden met het uitzoeken van de opties richting Xieng Kok. Zowel in de reisburootjes, als de schippers aan de bootpier zeiden dat het enkel met een speedboat te doen is (tussen de 4.500 en 5.000 Baht).
Speedboats en fietsen gaan niet zo goed samen, dus ben ik met de fiets naar Luang Namtha gereden, momenteel een best zware route wegens aanleg verharde weg (veel stof, putten, keien).

Ha die Koenie,
Dat is al weer een aantal weken geleden in Nong Khai. Hoe ben je eigenlijk naar boven gekomen? Was het erg zwaar naar Nan?
Ben je de Fiets-ster nog tegen gekomen?
Wanneer is de asfaltweg ( volgens mij zeggen ze in Vlaanderen geteerde weg) naar Luang Namtha gereed?

Veel plezier/sanoek maak maak!!!

Bert

Hoi Bert,

Wel, met het schaamrood op de wangen moet ik bekennen dat ik een beetje te lang in Chiang Khan ben blijven hangen. Uiteindelijk ben ik tot Uttaradit gefietst (mooi stukje !), en heb daar de bus naar Chiang Rai genomen.
Nu zal ik nog wel een keer vanuit China komen en in die hoek van Thailand belanden, en dan door de Nan provncie afzakken, dus zo heb ik iets om naar uit te kijken he.
Wat de weg van Huay Xai naar Luang Namtha betreft, er staan borden langs de weg dat de werken klaar zouden zijn op 4 maart 2007.
Zoals hij er nu bijligt gok ik echter op 4 maart 2010....
(btw "geasfalteerd" is een correcte Vlaamse uitdrukking hoor :wink: )

Groetjes uit Pakxe / Zuid-Laos,

Koen

Koenie,

Wat betreft de asfaltering van wegen in Laos: het kan lijken dat het niet opschiet, maar dan komt er ineens een stroomversnelling.
Zo was dat ook met weg 2 het geval, tussen Pak Beng en Udom Xai. Toen ik daar fietste was van activiteiten niets te merken merken, op een paar stukken na. Maar daarna is ineens een grote groep wegenbouwers uit China gekomen en binnen de kortste keren was weg 2 voorzien van zoevend asfalt.