Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Omgeving Madrid in de winter: en het wordt...Malaga!!! - Forum Wereldfietser

Omgeving Madrid in de winter: en het wordt...Malaga!!!

We hebben momenteel ontzettende fietskriebels. Na een beetje surfen naar vliegtickets kwamen we op goedkope tickets naar Madrid en Rome.

Is fietsen in de omgeving Madrid in de eerste week van januari mogelijk qua temepratuur? Is het een beetje een leuke omgeving om in de winter een weekje te fietsen?

Groet,
JW

In de buurt van Madrid kun je best leuk fietsen (Sierra de Cuenca en zo) maar het is daar 's winters echt hartstikke koud. Madrid ligt geloof ik al op 700 meter dus tel uit je winst. In Spanje komt 's winters alleen Andalucia en de omgeving van Benidorm in aanmerking om lekker te fietsen, lijkt me.
Omgeving Rome is ook gewoon koud (tussen 0 en 12 graden, schat ik) en vaak regenachtig in januari.
Kijk verder eens bij www.weeronline.nl voor uitgebreide klimaatgegevens van beide plaatsen.
Hoi JW. Voor wat Spanje betreft kan je kijken op mijn website fietseninspanje.nl in het klimaat gedeelte van de praktische informatie bij 'Oost- en Midden-Spanje'. Zie ook op inm.es en klik in de weerkaart en temperaturas om het weer vandaag en de komende dagen te zien.

Eens met Peter dat januari in de omgeving van Madrid beslist af te raden is. Eigenlijk pas vanaf maart is het echt plezierig in Spanje, beginnend inderdaad met Andalusië en het zuidoosten (vliegvelden van Almeria, Alicante en Valencia). Zie bijvoorbeeld in fietseninspanje.nl de tocht Costa Blancas binnenland.

Il kees dat het zo ongeveer rond 10 graden is in madrid. Is het door de sneeuw in de omliggende bergen niet mogelijk om te fietsen of denken jullie dat die 10 graden gewoon te koud is? Met een goede slaapzak zou dat toch geen proleem moeten zijn?

Groet
JW

Je kunt in Madrid natuurlijk ook een stukje trein pakken naar het zuiden, of het zuidoosten.

Zie mijn spoorboekje: De fiets in Spaanse treinen.

www.fietswegen.nl


Verder vliegen Maaike en Johan vandaag naar Madrid om vanuit de Spaanse hoofstad naar het Portugese Faro te fietsen.
Wellicht sturen ze een bericht.

De trein richting sevilla of iets dergelijks?
Dat boekje lijkt me idd erg handig, maar we moeten het zo snel mogelijk boeken en vandaag ben ik niet in staat om dat boekje te kopen :shock:
Bert, heb jij enig idee hoe ver je naar het zuiden kan geraken op de dag dat je land in madrid? We hebben namelijk maar een weekje:(

Een weekje is wel heel erg kort.

Hoe laat land je? Je moet na het landen wachten op je fiets, fiets rijklaar maken en dan ook nog naar het centrum van Madrid fietsen, naar het Atocha station.

Bedankt voor het snelle antwoord Bert.
Misschien is het idd een wat lastige bestemming voor maar een weekje, maar we hebben jammer genoeg niet meer :(
Heeft er iemand van jullie misschien ervaring met fietsen op mallorca? Is dat in de winter goed te doen?
Groet,

Hallo Giantus
Madrid is in januarie echt te koud.
Ik ben een keer vanaf Madrid met de trein (fiets gratis in Spaans regionale treinen) naar Cordoba gegaan en vandaar in Andalusië gefietst. Let er wel op dat je niet in het laatste gedeelte van de trein gaat zitten. Ze koppelen af in Alcazar de S.Juan en dan beland je in Albacete!! :oops: Naar Sevilla gaan alleen snelle treinen en daar mogen alleen gedemonteerde fietsen mee. Prachtig fietsen in Andalusië!!
Ook ben ik een keer van Madrid naar Faro gefietst maar dit is zowiezo te kort voor een week!
Op Mallorca kun je het hele jaar door fietsen. Raul heeft op zijn website een route van 6-7 dagen staan die je gratis kunt downloaden. Hele mooie route.
Ik heb zelf ook de kriebels om in januarie te fietsen. :lol:
Groet, Mia

Is mallorca in december beter denken jullie?
Statestieken van weeronline.nl laten niet zo'n groot verschil zien tussen madrid en mallorca.
Is mallorca de moeite waard om 8 daagjes te fietsen? Is het ook leuk in december daar?
De route op fietseninspanje.nl ziet er idd erg leuk uit.
Groet

giantus schreef:Is mallorca in december beter denken jullie?
Statestieken van weeronline.nl laten niet zo'n groot verschil zien tussen madrid en mallorca.
Is mallorca de moeite waard om 8 daagjes te fietsen? Is het ook leuk in december daar?
De route op fietseninspanje.nl ziet er idd erg leuk uit.
Groet
Mallorca is zeker de moeite waard voor 8 dagen. Het is een echt fietseiland waar de profs al vroeg in februari een trainingswedstrijd hebben en heel veel Hollanders en Duitsers vanaf februari trainen of fietsvakantie houden. Ik was er ooit 8 dagen in maart en heb toen vanuit El Arenal iedere dag een andere prachtige route gereden. Het is niet geschikt voor een kampeertrektocht overigens want er zijn maar 2 campings en die zullen in december en januari niet open zijn. Wel is er een overvloed aan andere accomodatie die buiten het seizoen heel goedkoop te boeken is.
Qua weer is het wel dubieus hoor in december en januari; grote kans op regen. Maar omdat je op zeeniveau kunt fietsen heb je dan niet te maken met dichtgesneeuwde wegen zoals rond Madrid. Hoogste pas is iets van 900 meter; rond Madrid zit je zo boven de 1500-2000m. Ik ken mensen die zelfs in de Paasvakantie in de bergen rond Madrid met hun fiets vast kwamen te zitten in de sneeuw. Beste fietskaart van het eiland: Cycline Radkarte Mallorca (5,95), beste route boekje voor leuke dag- en trektochten (naast de gratis route van Raoul natuurlijk) : Radatlas Mallorca van Bikeline (12,90 euro)

Luc Oteman

Hoi

Fietsen hartje winter in Europa bij een echt aangename temperaturen is gewoon niet mogelijk. Andalusie en de Algarve hebben het beste klimaat, maar ook daar kun je 10 graden en regen aantreffen.
Madrid januari 2006 eerste week: 6-12 graden als max. temp. 's nachts rond het vriespunt...
Mallorca zelfde week 10-14 graden, klinkt al een stuk beter.
(gevonden op www.wunderground.com, hierop kun je uitgebreid zoeken in het archief)
Tickets naar Marokko of de Canarische eilanden zijn zeker duurder/te duur??

Succes
Ed en Myrthe

Canarische eilanden (6 t/m 14 jan 07) met LTU is € 108.00. Voor de fiets € 50.00 (retour). Wel vliegen vanaf keulen/bonn. Als je dus in het oosten van het land woont is dit zeker een optie.

Succes in ieder geval en veel plezier

Robbert.

ps op de site lowcostairlines een goed overzicht van goedkope vluchten in europa.

De Costa Blanca regio is zeker zo goed qua klimaat als Mallorca. Vandaag heb ik nog een ritje gemaakt in het binnenland achter Denia. Prachtig zonnig weer, tot 20 graden.
Goed, het is natuurlijk niet elke dag zo in de winter, maar met een beetje geluk kun je hier prettig fietsen.
Reken op een gemiddelde temp. van 17 graden in de winter, 5-6 uur zon per dag en ongeveer 6 dagen met neerslag per maand.
Diverse wielerploegen hebben hier jaarlijks hun wintertrainingskamp.

Er zijn overigens ook campings open hier. Aan de kust heel veel zelfs en het binnenland in ook wel enkele.

Vliegen naar Valencia of Alicante moet ook voor een klein bedragje aan euros kunnen.

Dus....

Jeeeee!

We hebben geboekt!!! Volgende week vliegen we op Malaga!!! 8)

Wie heeft goede tips voor een week fietsen rond Malaga? We zijn allebei nog nooit eerder in Zuid-Spanje geweest dus alles is nieuw voor ons...

En ja Bert, we weten het: een weekje is kort maar de fietskriebels hebben het dit keer echt gewonnen van de ratio :wink:

Jw en Gu

giantus schreef:Wie heeft goede tips voor een week fietsen rond Malaga? We zijn allebei nog nooit eerder in Zuid-Spanje geweest dus alles is nieuw voor ons...
Leuk rondje maken van Malaga naar Jerez de la Frontera / Cadiz en terug.
Er liggen daartussen ook twee natuurparken.
Ik ben er ooit in januari geweest; iedere dag mooi weer, 's nachts en vroeg in de morgen wel fris, soms tegen vorst aan.

Michael, dat ziet er idd uit als een erg leuk rondje. Een kilometer of 400-450? Kom je dan niet te hoog? (voor sneeuw etc.) Bedankt in ieder geval voor je tips.

giantus schreef:Kom je dan niet te hoog? (voor sneeuw etc.)
Die kans bestaat zeker; ik ben destijds wat meer langs de kustlijn gebleven, dus Malaga, Algeciras, Jerez de la Frontera, Cadis, Huelva en toen verder naar Portugal. Overdag werd het toch al gauw 16/17 graden, maar 's nachts zat het rond het vriespunt. Gezien de warme winter hier, zou het daar misschien nu ook wat zachter kunnen zijn.
Gewoon de opties open houden en het weer in de gaten houden.

Arcos de la Frontera is trouwens ook een leuke plaats om te bezoeken!!

Andalusie is geweldig en afwisselend. Ik ben er eind oktober/ begin november geweest.

Je moet zeker Ronda (oudste arena), Olvera, Grazalema (lekker klimmen), Ubrique en Arcos aandoen. Is allemaal goed te doen.

Rond Jerez en Cadiz is het wel erg vlak, kaal en grauw.

Edwin

Maar is die route ook in het midden van de winter te fietsen?