Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Videocamera onderweg? - Forum Wereldfietser

Videocamera onderweg?

Aangezien ik toch de aanschaf van een videocamera overweeg, nog even een vraag over het nut hiervan voor fietsvakantiegangers.

- Zijn er hier mensen die een videocamera meenemen onderweg?
- Is dat dan naast een fototoestel?
- Wat voor extra voordeel biedt een video boven een fototoestel?
- Zijn er nog specieke dingen waar je als fietser op moet letten bij de aanschaf van een videocamera (behalve gewicht natuurlijk)? Voeding? Opslagmedia?

Bedankt.

peter

Ik heb een aantal fotocamera's en een videocamera, maar op fietsvakantie neem ik nooit video mee.
Ik vind de herinnering en het herbeleven van de reis bij video wel veel levendiger dan bij foto, je hebt beweging en geluid, en je slaat veel meer gegevens/indrukken op. Groot nadeel is wel dat je de hele tijd bezig bent met de continuiteit van je beelden (dat het één logisch volgt op het ander). Je bent er dus véél meer mee bezig, maar als ik eenmaal thuis ben, ben ik toch blij dat ik al die moeite heb gedaan.

Voor op de fiets kleven er echter teveel nadelen voor mij aan: gewicht, kwetsbaarheid van het apparaat, en bovendien zal een videocamera-batterij maar hoogstens één dag filmen meegaan. Ik heb zelf twee batterijen bij mijn videocamera, en het komt er op neer dat ik elke dag een batterij moet laden. Op de fiets vind ik dat te lastig.

Wat nog een oplossing zou kunnen zijn is het kopen van een flash-based camera (Sanyo heeft er enkele, en Panasonic en JVC ook). Dat zijn cameraatjes die SD-cards als opslagmedium gebruiken. Die hebben veel minder bewegende delen, zijn denk ik minder kwetsbaar, veel kleiner en lichter, maar de beeldkwaliteit is ook iets minder (vooral in het donker) en je blijft zitten met de batterijen die je vaak moet opladen.

Anders zou je kunnen overwegen om b.v. een fotocamera met goede filmkwaliteit te nemen. De Canon S3 schijnt heel behoorlijke filmpjes te kunnen maken, naast natuurlijk foto's. Het gaat dan echter waarschijnlijk om incidentele filmpjes, en niet om een filmverslag van je reis.

Naja, succes met je overwegingen...

Hoi Peter,

Kijk op:
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... n+telleman
En je ziet het verschil met een foto.
Een video geeft extra dimensies die een foto nooit kan benaderen.
Mijn familie weet nu eindelijk wat ik uitvreet op reis.

De camera is overigens een simpele DV camera, ongeveer 300 euries.

Groeten, John.

ja, leuk zo'n videocamera. :D