Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Jutlandroute - Forum Wereldfietser

Jutlandroute

In de volgende zomervakantie willen wij de Jutlandroute gaan fietsen. Jammer genoeg is het routeboekje niet meer te krijgen of te bestellen. Wij zijn dus op zoek naar het boekje geschreven door C. Sweerman. Van wie kunnen wij dit lenen of overnemen? Wij willen deze route gaan fietsen met onze kinderen van 10 en 8 jaar. Graag zouden wij ervaringen horen van mensen, die deze tocht ook met kinderen hebben gefietst.
Graag reacties!
Jeannette Reesen
Reesen schreef:In de volgende zomervakantie willen wij de Jutlandroute gaan fietsen. Jammer genoeg is het routeboekje niet meer te krijgen of te bestellen. Wij zijn dus op zoek naar het boekje geschreven door C. Sweerman. Van wie kunnen wij dit lenen of overnemen? Wij willen deze route gaan fietsen met onze kinderen van 10 en 8 jaar. Graag zouden wij ervaringen horen van mensen, die deze tocht ook met kinderen hebben gefietst.
Graag reacties!
Jeannette Reesen
Ik heb nog een exemplaar op voorraad wat je gewoon in de webshop van fietsgidsen.nl kunt bestellen. De eerlijkheid gebiedt wel te vermelden dat er een nieuwe druk is gepland voor volgend jaar in fullcolour, voor de prijs van 19,50 Euro. (de huidige zwartwit versie met steunkleur = 14,75)Clemens Sweerman is daar nog mee bezig. Het is dus niet met zekerheid te zeggen dat het er op tijd voor ditt seizoen komt.
Luc

Op http://www.haervej.dk/english/index.htm vind je een zeer uitgebreide routebeschrijving met kaarten van het deel door Jutland, ik weet niet of het exact dezelfde route is die Clemens Sweerman beschrijft. Zie verder ook een verslag van mijn tocht naar Denemarken op mijn website.
Wij hebben 2 jaar geleden de Jutlandroute gevolgd van Emmen tot in de buurt van Kolding. Niet met kinderen maar volgens mij moet dat geen probleem zijn. De route loopt over erg rustige wegen zonder veel hoogteverschil.

Wel moet je er rekening mee houden dat er op het Duitse stuk van de route erg weinig campings zijn waardoor de dagafstanden nogal wisselen. In Denemarken zijn meer dan genoeg campings te vinden en kun je bovendien ook nog gebruik maken van primitieve kampeerterreintjes. Daarvan zijn er zo'n 700 over heel Denemartken verspreid.

Het meest noordelijke deel van de route hebben we niet op de fiets gedaan, maar een paar jaar daarvoor te voet. Vooral het stuk bij Silkeborg is erg mooi. (maar daar moet je wel wat meer klimmen. De route komt dichtbij het hoogste punt van Denemarken, de Himmelbergjet met 135 meter hoogte)
Met kinderen zou je ook eens kunnen denken aan een uitstapje naar Legoland (bij Billund)

De route is welliswaar niet gemarkeerd maar de beschrijvind is zo goed dat wij maar een keer verkeerd gereden zijn (en dat was maar een paar honderd meter)

Zoals gezegd hebben wij de route zonder kinderen gedaan, maar we zitten er wel over te denken om hem dit jaar nog eens te doen maar dan met kind, dat dan zo'n 9 maanden oud is.

Als je nog vragen hebt, dan hoor ik het wel
Alvast veel plezier!

Paul
athelas schreef: De route is welliswaar niet gemarkeerd maar de beschrijvind is zo goed dat wij maar een keer verkeerd gereden zijn (en dat was maar een paar honderd meter)
Paul
Volgens mij volgt de route in Denemarken de bewegwijzerde Haervejen route... In Denemarken moet je verder rekening houden met onverharde gravelwegen, wat dikkere banden zijn dus wel aan te raden.
Afbeelding

Ik fietste in het spoor van de Vikingen in 2001 van Emmen naar Noord-Denemarken en vond dit een prima fietsroute. De gravelwegen zijn goed te befietsen. Bredere banden zijn echt niet noodzakelijk.

Rutger
www.rutgersreizen.nl