Additionally, paste this code immediately after the opening tag: hoe 6 weken tijd verdelen over Laos en Cambodia???? - Forum Wereldfietser

hoe 6 weken tijd verdelen over Laos en Cambodia????

Uitdaging: we hebben 6 weken vakantie en willen Laos en Cambodia verkennen per fiets. De 2 boeken van Bernadette Speet nam ik reeds door om wat zicht te krijgen op de (aantrekkelijke) regio's, afstanden,...

Onze route krijgt stilaan vorm (niet te vroeg gezien we over 1 week vertrekken). Graag jullie mening over 4 onderstaande opties!!!

Onze uitgangspunten:
  • - We hebben zo'n 6 weken tijd ter plaatste (aankomst in Bangkok: 16/12, vertrek in Bangkok: 25/01).
    - Liefst zoveel mogelijk per fiets (tenzij om grote afstanden te overbruggen) en natuurlijk ook eens een boottochtje.
    - We willen vast en zeker het Noorden van Laos doen (en daar dus het grootste deel van onze tijd aan besteden).
    - Met onze huidige fitheid moet een gemiddelde van 80 km per dag (enkel de gefietste dagen) haalbaar zijn.
    - We zouden willen beginnen met Cambodia (vlakker terrein, goed om te wennen) en eerst wat warmer weer; en pas daarna Laos doen.
De routeplannen en de opties daarbinnen:

Na enkele dagen Bangkok (regelen visa Laos en Cambodia) zouden we nog wat rust opzoeken buiten Bangkok (doel: nog niet echt beginnen met grote fietsritten, mogelijkheid: naar eiland Ko Chang in Golf van Thailand, zo'n 8 uur met bus en boot vanuit Bangkok). Daar een paar dagen blijven. Vandaar pas echt beginnen fietsen, richting Cambodia, waar we zo'n 2 van de in totaal 6 weken zouden voor uittrekken:

Route: van eiland Ko Chang naar Trat - Koh Kong - Sihanoukville (al dan niet over zee) en zo verder naar hoofdstad Phnom Penh.

Vanaf Phnom Penh zie ik dan 2 mogelijkheden (lees: dilemma's):

Optie 1 ("met bezoek aan Angkor What"): van Phnom Penh verder per fiets naar Siem Reap via Dampong Chhang, Pursat, Battambang. In Battambang eventueel met de boot naar Siem Reap. Binnen deze optie twijfel ik dan nog aan volgende twee keuzes:
  • o Optie 1.1. ("na bezoek Angkor What zo snel mogelijk via Bangkok naar Laos"): vanuit Siem Reap terug naar Bangkok (daarbij fietsen we tot aan de grens met Thailand en vanuit Aranyaprathet met de trein naar Bangkok). Dan onmiddellijk doortrekken met de trein naar de grens met Laos (Nong Khai) en zo verder naar Vientiane. Dit is wellicht de snelste optie om vanuit Siem Reap in Vientiane te geraken.
  • o Optie 1.2. ("na bezoek aan Angkor What het Zuiden van Laos binnen fietsen"): van Siem Reap al fietsend naar het Zuiden van Laos (waar we onder meer een bezoek aan de "4000 eilanden" en het Bolaven Plateau zouden plannen). In Laos zouden we dan fietsen tot in Pakse, om van daaruit in 1 keer de bus te nemen tot in Vientiane (stuk Mekong heb ik reeds vroeger gefietst aan Thailand zijde). Maar misschien neemt optie 1.2 teveel tijd in zodat er te weinig tijd rest om het Noorden van Laos nog grondig te verkennen. Om tijd te sparen zouden we binnen deze deeloptie eventueel vanuit Phnom Penh rechtstreeks met de boot naar Siem Reap kunnen varen.
Optie 2 ("zonder bezoek aan Angkor What"): van Phnom Penh al fietsend rechtstreeks langs Mekong naar Stung Treng. Dus zonder bezoek aan Ankor What. In dit scenario fietsen we terug langs de "4000 eilanden" en het Bolaven Plateau naar Pakse. Pase - Vientiane per bus overbruggen.

Vanuit Vientiane gaat de fietstocht verder naar en door het Noorden: Vientiane - Luang Prabang, zo verder naar het Noorden: met de fiets naar Nong Khiao. Daar eventueel de boot op (Nam Ou) tot in Muang Khou. Vandaar al fietsend naar Oudomxai - Luang Nam Tha (daar eventueel een trekking inlassen) en zo door per fiets naar de westelijke grens Laos / Thailand (Huay Xai / Chiang Khong). Dan verder richting Chiang Rai (indien weinig tijd: hier op het vliegtuig naar Bangkok), anders door fietsen naar Chiang Mai en daar trein nemen naar Bangkok.

Vier opties. Niet makkelijk als je het mij vraagt. Waar zou jij voor gaan: 1, 1.1, 1.2 of 2? Of is 1.2 sowieso niet haalbaar qua tijd?

Misschien wil een mens altijd teveel doen binnen zijn beschikbare tijd.... :? Graag jullie reactie!

Goed dat je de boekjes van Bernadette hebt gekocht ipv de bekende LP.

Als ik je verhaal lees denk ik dat je teveel wilt maar goed, dat moet je uiteindelijk zelf beslissen.

Je schreef:
We zouden willen beginnen met Cambodia (vlakker terrein, goed om te wennen) en eerst wat warmer weer; en pas daarna Laos doen.
Op zich een goede keuze maar ga er niet van uit dat Cambodja veel makkelijker fietsen is. Als je de kleine weggetjes op zoekt maak je niet altijd even veel km door de kwaliteit van de weg. Kijk ook even op http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=4722 voor meer info.

Je zou nog een alternatief kunnen pakken waarvan ik denk dat het wel een hele aardige is.
Fiets vanaf de grens naar Siem Raep, dan over de nieuwe weg naar Koh Ker, dan naar de tempel van Preah Vihear en dan naar de grensovergang naar Laos. Je komt dan niet in PP maar dat is denk ik helemaal zo slecht nog niet.

Succes,
Marco

"o Optie 1.1. ("na bezoek Angkor What zo snel mogelijk via Bangkok naar Laos"): vanuit Siem Reap terug naar Bangkok (daarbij fietsen we tot aan de grens met Thailand en vanuit Aranyaprathet met de trein naar Bangkok). Dan onmiddellijk doortrekken met de trein naar de grens met Laos (Nong Khai) en zo verder naar Vientiane. Dit is wellicht de snelste optie om vanuit Siem Reap in Vientiane te geraken."

Indien je voor deze optie kiest kan je beter vanop het busstation van Aranyapraphet (+/- 5 km van de grens) de bus naar Khorat (Nakhon Ratchasima) nemen (zal denk ik 3 uurtjes duren) en daar de trein opspringen richting Nong Khai, i.p.v. helemaal terug naar Bangkok te gaan.

Kijk ook even wat de mogelijkheden met het vliegtuig zijn, er zijn tegenwoordig zoveel maatschappijtjes die goedkope vluchten aanbieden. Ik hoorde vandaag nog in Chiang Khan hier dat je voor een paar honderd Baht (in het weekend) met Nok Air naar Loei kan vliegen, dan heb je wel drie (hele mooie) fietsdagen naar Vientiane voor de boeg. Of naar Udon Thani of Vientiane vliegen.
Onderzoek eens vanwaar je vanaf Siem Reap heen kan vliegen, lukt dat niet richting Vientiane of Luang Prabang ? Of Pakse - Vientiane met het vliegtuig, die bus is echt heel lang hoor.
Het is wat Marco zegt, je programma lijkt me wat vol te zitten voor zes weken....