Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips trip vanuit Hull of Newcastle naar westkust? - Forum Wereldfietser

Tips trip vanuit Hull of Newcastle naar westkust?

Zijn er mensen er iemand die ervaring hebben met een tripje vanuit Hull of Newcastle naar de engelse westkust. Ik ben op zoek naar route(s) en/of tips. Ergens rond mei 2007.

Mike
Er zijn 4 routes!
De bekendste is de C2C (of te wel Sea to Sea), verder ook al enige tijd bekend de Reivers , loopt wat noordelijker.
Vorig jaar is er bij gekomen de W2W, iets zuidelijker, en dit jaar is er de route langs de Hadrian wall bij gekomen.
Kortom je kunt 2 keer op en neer fietsen!
Alle routes hebben eigen websites en staan op de site van SUSTRANS.

Ze doorkruisen ook alle vier de Penines of de uitlopers daarvan dus het zijn redelijk pittige routes. Ook het wegdek is niet altijd even goed.
Ik denk dat de Reivers het minst zwaar is.

Heb je wat meer tijd, dan kan je ook de Nederlandse fietsroute St.Columba fietsen: eerst langs de Hadrian wll en dan een rondje door Zuid Schotland, de Hebriden en een stuk Schotse Hooglanden. Zie hiervoor www.fisroutes.nl

Veel plezier, Wouter Bazen
mikefiets schreef:Zijn er mensen er iemand die ervaring hebben met een tripje vanuit Hull of Newcastle naar de engelse westkust. Ik ben op zoek naar route(s) en/of tips. Ergens rond mei 2007.
Hull is een gat waar je zo uitfietst, Newcastle is een puinhoop.
Op de B wegen is het goed fietsen, zeker als je een beetje intelligent je route kiest.
Zorg wel voor een kaart met hoogtelijnen en een bergverzet voor alle bordjes 25% die je tegen kunt komen ;)

Mike,

Ik onderschrijf de reacties van Wouter en Marten.
Een verslag met foto's en praktische info over de C2C (of Sea to Sea) kun je vinden op mijn site www.opdefiets.net onder het kopje fietsverhalen.
Hull is inderdaad lastig om doorheen te meoten fietsen. Toch heeft het wel wat, met o.a. een tunnel onder de Tyne met lift exclusief voor fietsers en wandelaars. Met de C2C route van Sustrans bij de hand is het te redelijk te doen. Zonder zou ik het beslist afraden!
Als je voor deze route kiest kun je behalve de 20 tot 25% hellingen op de route in het Lake district ook nog 2 beklimmingen van 1:3 gaan uitproberen: de Hardknott pass en de Wrynose pass. Volgens mijn bescheiden mening zo'n beetje de steilste hellingen in Europa.

Luc

Ik vond Newcastle uitfietsen met de FIS-route niet zo'n probleem. De route voert grotendeels over een soort fietspad langs de rivier de Tyne. Wel veel vervelende hekjes. De C2C-route die eerst een stukje naar het noorden gaat is vanaf de veerhaven ook goed te doen.

De westkust vond ik het mooiste en naar het westen toe het gebied Dumfries and Galloway.

Lisette

Ik vond Newcastlle door fietsen ook niet moeilijk! Vanaf de ferry loopt een fietspad (nr:2) over heel mooi natuurterrein (soort duinen) tot aan de boulevaart langs de Tyne, miden in de stad. Hier kun je ook over fietsen, maar mooier is dit te lopen.(flaneren) Dan kom je vanzelf op de Hadriansroute, de C2C route en de St.Columbaroute.

- Het fietspad in Newcastle was afgelopen mei bezaaid met glas, echt overal.
- Wij zijn zelf vanaf Newcastle eerst langs de kust naar het noorden gefietst, een makkelijke maar mooie route.
- Vanaf Berwick naar Zuid-westen door de Cheviot hills, erg mooi hoor. Fantastisch mooie (onverharde) paadjes gefietst!
- Stel je verwachtingsniveau van de Hadrian's wall erg laag in, dan valt het niet zo tegen. De lange rechte weg bovenlangs de wall (die je eigenlijk nergens goed ziet) was erg vervelend, vooral met flinke windkracht tegen.
- Daarna door een stukje Pennines, een scrapheap camping in Alston. Let op: de Pennines (?) route is geschikter voor mountain bikes dan gewone fietsen.
- Vervolgens door en om het Lake district heen gefietst. Met name de dalen aan de zuid-west kant hebben iets magisch, vooral bij een beetje miezerig weer. De al genoemde Hardknott pas (na een of andere Schotse pas de steilste van Europa) heeft heel indrukwekkend de overblijfselen van een Romeins fort boven op een heuvel. Bijna alle automotoren slaan af op deze pas.
- We zijn daarna weer de Pennines ingedoken, overal erg mooi en steil!
- Tot slot vanaf Richmond (veel tegen) langs Durham (leuk) naar Newcastle terug.

Dus: een aanrader, als je de vele caravans op campings en elke dag meerdere hellingen van 15-20% of meer voor lief neemt.

Succes, Willem

De camping in Alston is inderdaad vreselijk! Gelukkig hebben ze er een erg fijne jeugdherberg.
De Trans-Pennine trail (Van Noordzee naar Ierse Zee) vond ik vanaf Hull tot aan Derby eigenlijk behoorlijk saai. Zeker de eerste dag. Ook daar rijd je overigens het eerste stuk over
De Pennine CycleWay, een route van zuid naar noord (of andersom natuurlijk) dwars over de Pennines heb ik vorig jaar augustus gedaan; ik ben een zeer ervaren vakantiefietser, maar deze route met bepakking fietsen is in het geheel geen pretje. Ik zou het ook niet doen. Het heeft bijna mijn plezier in vakantiefietsen vergald. En dat terwijl het schitterend weer was...
C2C en Reivers zijn naar mijn bescheiden mening interessanter dan de Trans-Pennine, plus dat je het voordeel hebt dat je weer netjes terug bij de boot uitkomt :-). Eventueel stuk Lake District meepakken, tussendoor. Ik zou dan ook zeker kiezen voor een route vanaf Newcastle (ga dat ook doen, trouwens: dit keer wordt het de St. Columba-route, in mei). Maar wat het ook wordt: verwacht qua landschappelijk schoon niet veel de eerste dag.

Sommige sustrans routes zijn niet alleen steil maar lijken ook meer op moutainbike routes dan op normale fietsroutes. Wij hebben vaak genoeg de fiets een modderig pad op moeten duwen. En dit was dan ook nog 20 procent stijging. Maar hele mooie natuur, ( alleen als het twee dagen heeft geregend kan het wel meer op een rivier lijken dan op een fietspad ). Ik zou zeker een stuk door de cheviot hills fietsen, wel heel stijl maar zeer mooi. Ook het stuk van New Castle tot aan berwick is grotendeels heel mooi met zanderige duinpaden en grasvelden. Je moet soms wel even een stuk duwen, maar dat is ook wel weer leuk. Wij hebben ook stukken langs de hadrian's wall gefiest, dit was wel mooi maar veel zie je er niet meer van. Verder is het wel erg stijl op sommige stukken maar dat is overal zo in Groot Brittanië.

Wij zijn terug met de boot vanaf Hull gegaan. Het laaste stuk is niet echt een leuke route, heel veel rotondes, geen fietspaden en aardig druk. We hadden daar geen route dus we zijn er op het gevoel heen gereden.

We hebben vorig jaar de Transpenine route van Hull naar Liverpool gefietst.
Het traject is circa 300 km. De start bij Hull is wat lastig en het begin inderdaad wat saai, later wordt het beter. De route slingert tussen de grote steden door maar blijft wel landelijk.
De doorsteek over de Penines (pal oost-west) is pittig, met een daling van circa 200 meter over een mountainbike-pad. Dat zal in de richting west-oost met bepakking niet meevallen.
In Liverpool kan je oversteken naar Ierland. Je kunt de route nog even volgen tot Southport en dan vanaf Preston de NCN 6 volgen tot Kendal.
Daar pik je de W2W op en kan je weer naar de Noordzee bij Newcastle fietsen. Vanaf Newcastle kan je met de boot terug, of de North Sea Cycle Route naar Hull vervolgen.
Een rondje dwars door Enegland!
Wouter Bazen

Het is blijkbaar een zeer populaire route.
Ik ben in 1998 in twee weken van New castle naar Hull gefietst via Schotland en het Lake district. Met mijn ligfiets waren de hellingen van 1 op 3 niet meer te doen. ik ben zelfs omgevallen op een van die puisten.

Heen ging de route langs Hadrians wall en dan naar het noorden via Glen Coe weer terug naar lake district.

Aan zowel New Castle als Hull heb ik niet zulke goede herinneringen, erg grauwe industriesteden. York is daarintegen erg mooi met een camping midden in de stad.

Zie voor een volledig verslag: bij Dutch reports -UK.
http://www.luddo.nl

groet

Luddo

Ik fietste dit jaar een groot gedeelte van de St Columba fietsroute: van Newcastle langs de Hadrian Wall naar de westkust (Arran en Kintyre), dan via de bloedmooie Knapdale regio naar Oban. Van daar oversteken naar Mull en verder fietsen naar het heilige eiland Iona. De terugreis gaat via Loch Lomond (noordelijk van Glasgow), Aberfoyle, Peebles en de oostkust van Noord-Engeland.
Ik maakte vanaf Kintyre een uitstapje naar de prachtige en fietsvriendelijke eilanden Islay (het whisky eiland) en Jura (hier wonen 170 mensen en 5000 herten en op de onbewoonde noordelijkste punt schreef George Orwell zijn beroemde boek 1984). Deze eilanden zijn een absolute aanrader!
Meer informatie is te vinden op mijn site: www.froukefeenstra.nl

Frouke Feenstra

Heb je een paar weken de tijd, wil je verschillende routes combineren en mag het best een beetje ruig zijn, dan is onze tocht via de Trans Pennine route en National Cycle Route 8 door Wales een aanrader. Zie mijn reisverslag met foto's en routelinks: http://www.keesswart.nl/fietsreportages ... 0Wales.htm

Misschien heb je ook wat aan mijn route:
http://wizardofoh.nl/2000/route.html

Op de terugweg vanuit Schotland kwam ik via Hadrian's wall naar Newcastle. Hoe ik (zonder goede kaart of routegids) door Newcastle ben gekomen weet ik niet meer, het was een ramp, de bewegwijzering voor fietsers was niet optimaal destijds (2000) en de bordjes volgend kwam je op autosnelwegen terecht. Misschien is eea verbeterd in de laatste paar jaar. In elk geval kan je op de Sustrans website http://www.sustrans.org.uk gedetailleerde online kaarten met fietsroutes vinden.

In reactie op Kees Swart: wat een fantastisch mooie website (http://www.keesswart.nl/fietsreportages ... 0Wales.htm) is dat! Mooie foto's hoor. En dan die 1:2,5 helling. Nog steiler dus dan de Hardknott pass (maar waarschijnlijk wat minder lang?). Mijn complimenten!
Heel veel informatie over fietsen in Engeland is te vinden op de sites van Cycling Britain.
Hier vind je tevens drie uitgewerkte tochten;
de Coast to Coast (C2C) http://www.cycling-britain.nl/,
de Pennine Cycleway http://www.cycling-britain.nl/PCW/ en
de Coast & Castles http://www.cycling-britain.nl/C&C/.

Van elke tocht staat er ook een fotoverslag op de site die je een goede indruk geven van de genoemde routes. De hoogtes van de heuvels in Groot-Brittannië zijn niet echt het probleem, helaas wel de manier waarop de weg er overloopt. Men neemt vaak de kortste route, recht er overheen. Een probleem dat met een flink aantal versnellingen goed is te tackelen. Ga je in mei, dan heb je de beste kans op droog weer en zijn de meeste B&B’s niet volgeboekt.

Veel succes met het plannen van je tocht,
Ton
:lol: