Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Help! Outdoor jack: waarop te letten? - Forum Wereldfietser

Help! Outdoor jack: waarop te letten?

Het is nu eens tijd om een goed fietsjack aan te schaffen. Ik heb echter geen enkel verstand van al die flitsende namen en stoffen, en zie door de bomen het bos niet. Zo meldde de website van Gore-bike wear mij b.v. het volgende:

"The Collection contains a unique choice of GORE-TEX® products, WINDSTOPPER® products, as well as functional COOLPOWER® and THERMOPOWER® tights, jackets and accessories."

Ik haak hier onmiddelijk van af. Het zegt allemaal weinig. Ik zoek gewoon een jas voor koude omstandigheden (bergen) die waterdicht is. Ik realseer me dat dit onderwerp wellicht erg persoonlijk is, maar wat raden jullie me aan (merk, type)?

Ten tweede: blijven waterdichte jassen ook waterdicht? Mijn vorige (goedkope) regenjas ging b.v. bij de ellebogen lekken.

Bedankt.
Hoi,
Over stoffen en kwaliteiten daarvan is op het www, in bladen en op diverse www-fora veel te vinden. Waar zelden aandacht aan wordt besteed is de pasvorm. Ik heb internationaal gezien redelijk lange armen - normaal NL postuur 1,85m/80 kg - en met de meeste truien en jassen kom ik als ik niet uitkijk uit op een maat waar ook een forse Germaan in past, waardoor tijdens het fietsen de overbodige delen van de jas op de knieën hangen. Meestal moet ik dus lang zoeken en veel passen voordat ik iets heb wat lekker zit. Materiaal is dan al iets waar ik minder prioriteit aan kan hechten.
Leon

Tja, als je jas echt waterdicht moet zijn is het simpel: een regenjas! Ik zou kiezen voor ééntje die gemaakt is van het ademende Gore Paclite, of Event, en die je lekker zit (evt, verlengd rugpand) en die je mooi vindt. Keuze te over.

Als het niet waterdicht moet zijn, maar ook waterafstotend mag, dan is de keus nog veel groter. Je kan dan b.v. een z.g. softshell nemen, die lekkerder zitten, veel beter ademen, wel (bijna) winddicht zijn, best een buitje of sneeuw kunnen hebben en ook nog eens min of meer isoleren. En dus veel universeler zijn.

Verder is het normaal dat jassen slijten, zeker op de plekken waar veel wrijving is. Zorgvuldig wassen kan ook schelen, trouwens. Maar een jaar of drie moet zo'n jas toch wel meegaan, lijkt me.

Ga eens een middag naar een goede buitensportzaak en laat je voorlichten. Neem dan wel, of juist niet, een flinke beurs mee :)

Het hangt er veel van af hoeveel je verwacht het jack aan te hebben. Als het niet regent heb ik liever een windstopper aan dan een outdoor jack, ik heb het snel te warm met een jack aan. Zelf heb ik een agu secco jack gekocht (wel ademend, niet super duur). Deze is heel klein op te vouwen en licht en ik heb hem alleen aan als het regent. Dan voldoet die prima. Koop je een echt 'trekking'-jack dan betaal je de hoofdprijs en ik vraag me af of die voor de fiets wel zo geschikt is.

succes ermee

Groet
Eric
Hallo Peter,

Zelf zit ik te denken aan een softshell. Goed ademend, goede ventilatie mogelijkheden, kan een bui hebben, en wel warm.

In de nieuwe OP PAD (nr.9 -december) staat er een artikel over.

Tot nu toe deed ik altijd verschillende (thermo) lagen over elkaar aan, en nam een fleece mee. De softshell doe je gelijk over de eerste laag en vervangt verder alles...al heb je ook weer dunne en dikke shells...

succes.

Bedankt iedereen,

Ik zal nog even wachten op de nieuwe Op Pad en daarna opzoek gaan naar een softshell jas.
In dit topic staat door mij uitgelegd wat een softshell over het algemeen is...
Misschien heb je er wat aan.

dank!

Nog even over de pasvorm. Probeer in de winkel de fietshouding na te bootsen en kijk of het rugpand en de mouwen dan nog lang genoeg zijn.

Zelf heb ik bij wisselvallige weersverwachting maar liefst drie jassen mee op reis: een lichtgewicht gore-tex (waterdicht), een dun windwerend, goed ventilerend jasje met afritsbare mouwen (eigenlijk voor hardlopers, van Odlo) en een wat dikkere softshell (van Apex geloof ik). Je sleept zo wat mee, maar comfortabel is het wel.

Lisette
Beste Peter,

Ik ben ook lang op zoek geweest voor een goede jas op de fiets.

softshell, toen nog nooit van gehoord maar inmiddels enkele jaren bijna dagelijks aan incl. ook op vakantie.

Winddicht, niet waterdicht maar daar heb je een echte regenjas voor.

In eerste instantie dacht ik vanaf prijzen 140 euro(tot meer dan 300 euro!!), daar wacht ik nog even mee. maar een week later zag ik een kleine advertentie met KEELA in Culemborg. 59 euro destijds als aanbieding. Een goede pasvorm voor mij, 192 en 85 kg.
Een uitkomst. Bovendien heeft KEELA een goede sortering buitensportjassen die zeer goed betaalbaar zijn.

Zie het internet http://www.keelaoutdoors.nl/.

Succes met je keuze,

Menno

Hallo Menno en Lisette,

Welke jacks hebben jullie? Dunne (ong. 150-200 gr) of de dikke (rond de 400 gram)?
En gebruiken jullie ze het hele jaar door?

alvast bedankt. :P

Ik heb een redelijk dik jack dat ik alleen gebruik als het koud is. Het is een North Face. Er staat op 'summit series' en 'apex'. Het jack is niet 100% winddicht, maar komt wel in de buurt. Dat vind ik wel fijn, omdat ik meestal veel zweet. Verder is de stof een beetje rekbaar en lekker zacht aan de binnenkant.

Ik vermoed dat mijn jas vergelijkbaar is met het NF jack dat nu in de Op Pad-test staat, maar dan zonder capuchon.

Maar staar je niet blind op merken. Er zijn veel goede spullen te koop.

Lisette
Ik gebruik zelf een wat dunnere die niet helemaal winddicht is (de actieve categorie dus). Ik transpireer namelijk nogal makkelijk, en ik vind het dan belangrijker om droog van binnenuit te blijven.

Een zeer goed ademend regenjack (jawel, zo één van minimaal € 200,- :roll:) zorgt er dan voor dat ik ook zoveel mogelijk droog blijf aan de buitenkant als het te hard regent voor de softshell.

Op sommige momenten kan het handiger zijn om de softshell langer door te dragen omdat de regen door de warmte van je lichaam vanzelf wel verdampt.
Tijdens een miezerregenbui op de Inca/trail in Perú heb ik m´n softshell toen achterste/voren gedragen: de bescherming had ik aan de voorkant nodig, en aangezien de rugzak al m'n rug beschermde tegen de regen (en warm hield door niet teveel te ventileren :?) vond ik dat doelmatiger.

Hi,

zelf beschik ik reeds een tijdje over een uitgebreid assortiment shell's.

Als ik kijk aar wat ik zelf het prettigst vindt zie ik het zo, een windstopper/ softshell is echt perfect om bij wind ed aan te hebben, wind wordt voor het grootste deel goed buiten gehouden. Heb er een aantal, de meest gedragen is een Haglofs Typhoon jacket, klassieke windstopper. Ook Hardshell's heb ik een paar van (6 x.....) als het weer redelijk is en de verwachtingen wel goed neem ik een rainshadow jacket mee van Patagonia, dit is een 2.5 laags coating jack (H2NoHB) met voornamelijk een erg laag gewicht. Mijn slechtweer jack is meestal een combi 2/ 3 laags jack van Haglofs, prima adement vermogen en erg fijne snit. Wat ik merk is dat van de europese merken voornamelijk Haglofs en Fjallraven het beste passen bij de Nederlanders en Patagonia ook indit rijtje past. Verder heb ik nog een aantal klassieke GTX jassen, oa een aantal sprayway en TNF jacks welke ik meestal met het wandelen draag.

Mijn advies, ga eens kijken bij een outdoor zaak met een uitgebreide kleding keuze (zelf wil ik ooit nog eens een klattermusen jack..) en dan kom je vast een geslaagde combi tegen, zelf denk ik dan aan een goed coating jack (of packlite gtx) en een goede softshell. Ook een goede windblock jack als die hardlopers gebruiken zijn super, zeker voor wat warmer weer.

Succes.

Bas

Beste Fokko,

Zelf heb ik een "Zenith" van Keela of hij dik is of dun weet ik niet. Hij is in elkgeval dik genoeg om 's avonds als hoofdkussen (onderdeel) te dienen

Ook voor overige jassen zou ik eens gaan kijken bij Keela. Zij zijn minstens zo goed als de "bekende" merken maar stukken betaalbaarder.

Succes met je keuzes, ik ben benieuwd wat je uiteindelijk doet.

Groet,

Menno

Nou, in die laatste softshell test van Op Pad kwam dat Keela jack er echt niet "net zo goed" vanaf als de "dure" merken hoor. Met name de ademende werking, het afparelen en de droogtijd waren minder. Desalniettemin best een fijn jack voor niet al teveel geld.

Bedankt allen,

Ik vroeg ook verder om Peter Roodenburg te helpen. Het waren vragen waar ik ook op gestuit ben. Op zich heb ik diverse jassen en truitjes e.d.
Maar die softshell jassen trokken mij ook wel. En nu was ik benieuwd naar de ervaringen van anderen. Dus misschien zou Peter daar ook baat bij hebben. En dan heb je dus nog de dunne / (middel) aktieve / en dikke jassen. Je kunt veel geld uitgeven aan kleding. Dus een goede inventarisatie van de mogelijkheden / ervaringen lijkt mij dan wel handig.
Dus nogmaals bedankt.