Additionally, paste this code immediately after the opening tag: bracket linker sluiting - Forum Wereldfietser

bracket linker sluiting

Bij het losmaken van het bracket verbaasde ik me erover dat deze aan de linkerkant een sluiting ('adapter') van kunststof (Shimano noemt het 'resin') heeft. De schroefdraad is dan ook na één keer vastdraaien (door Snel) en één keer losdraaien (door mij) deels vernield. Het bracket is van het Shimano type BB-ES51.

Drie vragen aan de techneuten:

1. Is er een voor de hand liggende reden om dit onderdeel van kunstof te maken?

2. Is er een alternatief dat langer meegaat ?

3. En zo ja, is dat aan te raden?

Lisette

Hoi Lisette,

Ja, het materiaal van de sluitring moet zachter zijn dat het materiaal van de trapas waardoor er bij het aandraaien een goede klemming ontstaat.

Er zijn ook alu versies. De vraag is niet of de ring wel of niet langer daardoor mee gaat. Het vastdraaien van de ring moet zorgvuldig gebeuren en wanneer dat gebeurd blijft ook de kunsttof adapter in tact.
Goed schoonmaken en dan moet de ring zonder veel geweld in het frame kunnen worden gedraaid.

Shimano heeft voor elke naaf een eigen ring. Ik zou je vooral richting op net rustig indraaien van de ring inplaats van alternatieven te zoeken.

Succes,
Marco
Het is wel geen antwoord op jou vraag,
Maar ik heb nog een gebruikte (met goed schroefdraad) liggen. Kan ik in je brievenbus stoppen, werk toch in de buurt.

uiteraard voor nop.
Gideon
liz schreef:Bij het losmaken van het bracket verbaasde ik me erover dat deze aan de linkerkant een sluiting ('adapter') van kunststof (Shimano noemt het 'resin') heeft. De schroefdraad is dan ook na één keer vastdraaien (door Snel) en één keer losdraaien (door mij) deels vernield. Het bracket is van het Shimano type BB-ES51.

Drie vragen aan de techneuten:

kostprijs, roest niet vast, kraakt minder
Er zijn ook uitvoeringen met de linker cup in aluminium of staal. Maar let op: de inwendige diameter verschilt per type
Wat aan te raden is, is de bracketdraad schoon te snijden en de cup zorgvuldig (dus niet scheef & ingevet & juiste moment) te monteren

Marco Meijerink schreef:Hoi Lisette,

Ja, het materiaal van de sluitring moet zachter zijn dat het materiaal van de naaf waardoor er bij het aandraaien ene goede klemming ontstaat.

Er zijn ook alu versies. De vraag is niet of de ring wel of niet langer daardoor mee gaat. Het vastdraaien van de ring moet zorgvuldig gebeuren en wanneer dat gebeurd blijft ook de kunsttof adapter in tact.
Goed schoonmaken en dan moet de ring zonder veel geweld in het frame kunnen worden gedraaid.

Shimano heeft voor elke naaf een eigen ring. Ik zou je vooral richting op net rustig indraaien van de ring inplaats van alternatieven te zoeken.
Ik geloof niet dat ik graag een plastic/kunstof ring in een van mijn naven zou willen hebben, bij de bracket is het nog weer een ander verhaal.. :wink:

Dank voor de reacties. Dat wordt een nieuwe kunststof cup die Snel mag monteren, nadat ze m'n frame hebben laten overspuiten (wegens ondeugdelijke laklaag).