Daarvoor hebben we natuurlijk een expert voor in huis, M.G. te K-W. te G.
Maar mij lijkt dat dit alleen maar verder gaat scheuren. ik zou gaan denken aan een nieuwe naaf. Enig idee hoe dat is gekomen? Ben ik wel benieuwd naar.
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Geen flauw benul. Ik heb wel eerder pech gehad met dit wiel (een Santos-wiel met XT-naaf). Na ongeveer 2.000 km fietsen is het freewheel-huis kapot gegaan. Ik stond erbij toen de Australische fietsenmaker de cassette eraf haalde. Op dat moment klapte het freewheel-huis open in drie stukken en talloze kogeltjes vlogen in het rond. Gelukkig had deze fietsenmaker een freewheel-huis (LX) op voorraad en dat heeft hij er toen opgezet. Daarna heb ik zonder problemen ongeveer 12.000 km met mijn fiets gefietst.Haike schreef:Enig idee hoe dat is gekomen?
De naaf was voorzien van een opstaand randje, waar de freehub in past. De freehub heeft dit randje van de naaf geduwd en je ziet nu nog een rest. Waarom dit is gebeurd kan ik op de foto niet beoordelen. Shimano is ontzettend goed in het creeeren van minieme verschillen tussen de freehubs, dus misschien dat LX net niet past. Of je hebt veel speling op de freehublagers, of de bout zit niet vast waardoor de freehub teveel beweging heeftGerdC schreef:Geen flauw benul. Ik heb wel eerder pech gehad met dit wiel (een Santos-wiel met XT-naaf). Na ongeveer 2.000 km fietsen is het freewheel-huis kapot gegaan. Ik stond erbij toen de Australische fietsenmaker de cassette eraf haalde. Op dat moment klapte het freewheel-huis open in drie stukken en talloze kogeltjes vlogen in het rond. Gelukkig had deze fietsenmaker een freewheel-huis (LX) op voorraad en dat heeft hij er toen opgezet. Daarna heb ik zonder problemen ongeveer 12.000 km met mijn fiets gefietst.Haike schreef:Enig idee hoe dat is gekomen?
Ik ben inderdaad ook benieuwd wat onze expert Marten ervan vindt.
Gerd
neeGerdC schreef:Het enige wat ik nog op kan merken is dat de sluitring van de cassette verbazingwekkend makkelijk los ging. Maar of dat de oorzaak of juist het gevolg is van het wegslijten van het opstaande randje?
De naaf is niet onbruikbaar, maar het freewheel zal wel eerder de geest geven. Of je dat op vakantie wil riskeren is jouw probleem
Marten, begrijp ik het goed dat jij vindt dat ik er gewoon mee door kan rijden en dat uiteindelijk hoogstens mijn XT-naaf wat eerder versleten is.
Ik zou de rotzooi wel opruimenMoet ik losse stukje rand dan weghalen of juist laten zitten?
Het labyrint voor de afdichting ben je kwijt, de afdichting van het freewheel zelf is er ook nogHaike schreef:Vroeg of laat word het sowieso een nieuwe naaf, en het is ook wat Marten schrijft; je bent je afdichting kwijt
om vuil langs die route naar de aslagers te krijgen moet het langs de rubber lip, door twee rijen kogels, langs de freewheelpallen en door twee spleten heen. Als dat gebeurt merk je het wel aan het freewheel. Onder het motto 'had ie maar geen fiets moeten worden' blijft het wiel vast nog wel een tijdje draaien en kun je rustig voor een nieuw wiel sparen.dus je krijgt daar prut naar binnen wat door werkt op je freewheel gedoe daar binnenin en misschien ook wel naar het aslager. Schuurt, slijt, geeft speling, draait niet meer.
Het is Nunspeet, enne
Ik zou de naaf uitspaken en naar de fietsenman gaan waar je het gekocht hebt. Je zult toch aan een nieuwe naaf moeten geloven. Maar dan wel dit geval meenemen en meteen laten zien. Misschien sturen ze hem op naar Harderwijk omdat ze daar ook wel eens willen weten van de hoed en de rand
De cassette is dus misschien garantie, de naaf dus niet. Hetgeen niet wegneemt dat er op coulance en op redelijkerwijs als consument te stellen verwachtingen vast wel iets te regelen valt.GerdC schreef:Toen ik nog eens nadacht over de mogelijke oorzaak, kreeg ik het idee om ook maar eens goed naar mijn oude cassette te kijken. En inderdaad daar zat de kennelijke oorzaak:
Haike: Heel hartelijk dank voor het aanbod om mijn wiel te spaken, maar ik wil toch nog even wachten tot mijn fietsenmaker terug is uit Vietnam. Ondanks de opmerking van Marten over de garantietermijn van Shimano, ga ik er toch nog even vanuit dat het een garantiekwestie is.
Gerd
Haike schreef:Vroeg of laat word het sowieso een nieuwe naaf, en het is ook wat Marten schrijft; je bent je afdichting kwijt
Ja maar hoe goed is die, en hoe lang houdt die het vol?m-gineering schreef:Het labyrint voor de afdichting ben je kwijt, de afdichting van het freewheel zelf is er ook nog
dus je krijgt daar prut naar binnen wat door werkt op je freewheel gedoe daar binnenin en misschien ook wel naar het aslager. Schuurt, slijt, geeft speling, draait niet meer.
Zit er in het freehweel nog een rubber afsluiting? Dat wist ik nietm-gineering schreef:om vuil langs die route naar de aslagers te krijgen moet het langs de rubber lip, door twee rijen kogels, langs de freewheelpallen en door twee spleten heen. Als dat gebeurt merk je het wel aan het freewheel. Onder het motto 'had ie maar geen fiets moeten worden' blijft het wiel vast nog wel een tijdje draaien en kun je rustig voor een nieuw wiel sparen.
Ik zou de naaf uitspaken en naar de fietsenman gaan waar je het gekocht hebt. Je zult toch aan een nieuwe naaf moeten geloven. Maar dan wel dit geval meenemen en meteen laten zien. Misschien sturen ze hem op naar Harderwijk omdat ze daar ook wel eens willen weten van de hoed en de rand
Dank, twijfelde ff tussen die twee.m-gineering schreef:Het is Nunspeet, enne
Tja... niet geschoten is misgeschoten.m-gineering schreef:Shimano verleent garantie gedurende een jaar en geen garantie op
[x] producten die beschadigd zijn door gebruik met een voortdurend defect..
[x] producten waarbij de montagevoorschriften niet zijn gevolgd
[x] producten die onjuist zijn behandeld
[x] producten die slijten, zoals lagers en freewheelbodies !
Wat is dat dan voor een cassette?GerdC schreef:Toen ik nog eens nadacht over de mogelijke oorzaak, kreeg ik het idee om ook maar eens goed naar mijn oude cassette te kijken. En inderdaad daar zat de kennelijke oorzaak:
Je bedoelt E.S. te A. die een winkel heeft die luistert naar de naam........... en die nu aan het fietsen is op een Koga met Rholoffnaaf en waar al enige woorden hier en daar op het forum over zijn uitgesproken?GerdC schreef:Haike: Heel hartelijk dank voor het aanbod om mijn wiel te spaken, maar ik wil toch nog even wachten tot mijn fietsenmaker terug is uit Vietnam. Ondanks de opmerking van Marten over de garantietermijn van Shimano, ga ik er toch nog even vanuit dat het een garantiekwestie is.
Ja iets met-um........ "Mzungu!!!! Maar dat deed hij niet in z'n eentje, daar was ook een co-schrijfster bij betrokken. Ere wie ere toekomt, ik vond het wel een aardig boek. Ik denk wel dat we de zelfde fietsenmaker bedoelen, het kan haast niet andersm-gineering schreef:Is dat niet die fietsenmaker die een boek geschreven geheeft?