Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Naaf - Forum Wereldfietser

Naaf

Toen ik bezig was mijn cassette te vervangen stuitte ik hierop:

Afbeelding

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn en hoe ernstig dit is?

Gerd

Daarvoor hebben we natuurlijk een expert voor in huis, M.G. te K-W. te G. :lol:
Maar mij lijkt dat dit alleen maar verder gaat scheuren. ik zou gaan denken aan een nieuwe naaf. Enig idee hoe dat is gekomen? Ben ik wel benieuwd naar.

Haike schreef:Enig idee hoe dat is gekomen?
Geen flauw benul. Ik heb wel eerder pech gehad met dit wiel (een Santos-wiel met XT-naaf). Na ongeveer 2.000 km fietsen is het freewheel-huis kapot gegaan. Ik stond erbij toen de Australische fietsenmaker de cassette eraf haalde. Op dat moment klapte het freewheel-huis open in drie stukken en talloze kogeltjes vlogen in het rond. Gelukkig had deze fietsenmaker een freewheel-huis (LX) op voorraad en dat heeft hij er toen opgezet. Daarna heb ik zonder problemen ongeveer 12.000 km met mijn fiets gefietst.

Ik ben inderdaad ook benieuwd wat onze expert Marten ervan vindt.

Gerd

Hm, eerst je cassette-body, nu je naaf aan gort. Ik weet het niet, maar het eerste waar ik aan moet denken is dat je twee keer te maken hebt met nét niet passende onderdelen. Waarbij de eerste keer je cassettebody de geest gaf, en de tweede keer precies andersom je naaf. maar misschien zit ik er ook wel compleet naast.

GerdC schreef:
Haike schreef:Enig idee hoe dat is gekomen?
Geen flauw benul. Ik heb wel eerder pech gehad met dit wiel (een Santos-wiel met XT-naaf). Na ongeveer 2.000 km fietsen is het freewheel-huis kapot gegaan. Ik stond erbij toen de Australische fietsenmaker de cassette eraf haalde. Op dat moment klapte het freewheel-huis open in drie stukken en talloze kogeltjes vlogen in het rond. Gelukkig had deze fietsenmaker een freewheel-huis (LX) op voorraad en dat heeft hij er toen opgezet. Daarna heb ik zonder problemen ongeveer 12.000 km met mijn fiets gefietst.

Ik ben inderdaad ook benieuwd wat onze expert Marten ervan vindt.

Gerd
De naaf was voorzien van een opstaand randje, waar de freehub in past. De freehub heeft dit randje van de naaf geduwd en je ziet nu nog een rest. Waarom dit is gebeurd kan ik op de foto niet beoordelen. Shimano is ontzettend goed in het creeeren van minieme verschillen tussen de freehubs, dus misschien dat LX net niet past. Of je hebt veel speling op de freehublagers, of de bout zit niet vast waardoor de freehub teveel beweging heeft

Structureel heeft dit randje niets te betekenen, maar de betere XT afdichting ben je natuurlijk kwijt

Het enige wat ik nog op kan merken is dat de sluitring van de cassette verbazingwekkend makkelijk los ging. Maar of dat de oorzaak of juist het gevolg is van het wegslijten van het opstaande randje?

Marten, begrijp ik het goed dat jij vindt dat ik er gewoon mee door kan rijden en dat uiteindelijk hoogstens mijn XT-naaf wat eerder versleten is. Moet ik losse stukje rand dan weghalen of juist laten zitten?

Gerd

GerdC schreef:Het enige wat ik nog op kan merken is dat de sluitring van de cassette verbazingwekkend makkelijk los ging. Maar of dat de oorzaak of juist het gevolg is van het wegslijten van het opstaande randje?
nee


Marten, begrijp ik het goed dat jij vindt dat ik er gewoon mee door kan rijden en dat uiteindelijk hoogstens mijn XT-naaf wat eerder versleten is.
De naaf is niet onbruikbaar, maar het freewheel zal wel eerder de geest geven. Of je dat op vakantie wil riskeren is jouw probleem ;)

Ik zou wel controleren of het freewheel goed vast zit en niet veel speling heeft
Moet ik losse stukje rand dan weghalen of juist laten zitten?
Ik zou de rotzooi wel opruimen :D

Gerdc,
Daar heeft wat tussen bekneld gezeten, bv bij kettingbreuk of zo.
Complement met de foto die is echt scherp.
Als ik de kosten voor een nieuwe naaf afzet tegen het ongemak van onderweg panne hebben, dan had ik al een nieuwe naaf gehaald.
Als je er door heen zak heb je mischien nog meer schade op een ongelegen moment.
Maar zoals reeds gezegd je mottet sellef wete.

Groetjes

Leen

Vroeg of laat word het sowieso een nieuwe naaf, en het is ook wat Marten schrijft; je bent je afdichting kwijt dus je krijgt daar prut naar binnen wat door werkt op je freewheel gedoe daar binnenin en misschien ook wel naar het aslager. Schuurt, slijt, geeft speling, draait niet meer. Ik zou de naaf uitspaken en naar de fietsenman gaan waar je het gekocht hebt. Je zult toch aan een nieuwe naaf moeten geloven. Maar dan wel dit geval meenemen en meteen laten zien. Misschien sturen ze hem op naar Harderwijk omdat ze daar ook wel eens willen weten van de hoed en de rand. Misschien krijg je dan compensatie in de prijs bij aanschaf van de nieuwe naaf. En als je met een bosje spaken en velg komt, wil ik dat nieuwe wiel wel maken.

Haike schreef:Vroeg of laat word het sowieso een nieuwe naaf, en het is ook wat Marten schrijft; je bent je afdichting kwijt
Het labyrint voor de afdichting ben je kwijt, de afdichting van het freewheel zelf is er ook nog
dus je krijgt daar prut naar binnen wat door werkt op je freewheel gedoe daar binnenin en misschien ook wel naar het aslager. Schuurt, slijt, geeft speling, draait niet meer.
om vuil langs die route naar de aslagers te krijgen moet het langs de rubber lip, door twee rijen kogels, langs de freewheelpallen en door twee spleten heen. Als dat gebeurt merk je het wel aan het freewheel. Onder het motto 'had ie maar geen fiets moeten worden' blijft het wiel vast nog wel een tijdje draaien en kun je rustig voor een nieuw wiel sparen.

Ik zou de naaf uitspaken en naar de fietsenman gaan waar je het gekocht hebt. Je zult toch aan een nieuwe naaf moeten geloven. Maar dan wel dit geval meenemen en meteen laten zien. Misschien sturen ze hem op naar Harderwijk omdat ze daar ook wel eens willen weten van de hoed en de rand
Het is Nunspeet, enne

Shimano verleent garantie gedurende een jaar en geen garantie op

[x] producten die beschadigd zijn door gebruik met een voortdurend defect..
[x] producten waarbij de montagevoorschriften niet zijn gevolgd
[x] producten die onjuist zijn behandeld
[x] producten die slijten, zoals lagers en freewheelbodies !

Toen ik nog eens nadacht over de mogelijke oorzaak, kreeg ik het idee om ook maar eens goed naar mijn oude cassette te kijken. En inderdaad daar zat de kennelijke oorzaak:

Afbeelding

Afbeelding


Leen: Ik heb een camera met een super-macro-stand, waarmee tot op een afstand van 0 mm geautofocused wordt.

Haike: Heel hartelijk dank voor het aanbod om mijn wiel te spaken, maar ik wil toch nog even wachten tot mijn fietsenmaker terug is uit Vietnam. Ondanks de opmerking van Marten over de garantietermijn van Shimano, ga ik er toch nog even vanuit dat het een garantiekwestie is.

Gerd

GerdC schreef:Toen ik nog eens nadacht over de mogelijke oorzaak, kreeg ik het idee om ook maar eens goed naar mijn oude cassette te kijken. En inderdaad daar zat de kennelijke oorzaak:

Haike: Heel hartelijk dank voor het aanbod om mijn wiel te spaken, maar ik wil toch nog even wachten tot mijn fietsenmaker terug is uit Vietnam. Ondanks de opmerking van Marten over de garantietermijn van Shimano, ga ik er toch nog even vanuit dat het een garantiekwestie is.

Gerd
De cassette is dus misschien garantie, de naaf dus niet. Hetgeen niet wegneemt dat er op coulance en op redelijkerwijs als consument te stellen verwachtingen vast wel iets te regelen valt.

En zet er volgende keer een stalen LX cassette op, die blijft wel heel;)

m-gineering schreef:En zet er volgende keer een stalen LX cassette op, die blijft wel heel;)
Ik zal eraan denken voor de volgende volgende keer. Maar ja nu heb ik net een nieuwe XT-cassette gekocht en die zijn een beetje te duur om weg te gooien.

Gerd

Haike schreef:Vroeg of laat word het sowieso een nieuwe naaf, en het is ook wat Marten schrijft; je bent je afdichting kwijt
m-gineering schreef:Het labyrint voor de afdichting ben je kwijt, de afdichting van het freewheel zelf is er ook nog
Ja maar hoe goed is die, en hoe lang houdt die het vol?
dus je krijgt daar prut naar binnen wat door werkt op je freewheel gedoe daar binnenin en misschien ook wel naar het aslager. Schuurt, slijt, geeft speling, draait niet meer.
m-gineering schreef:om vuil langs die route naar de aslagers te krijgen moet het langs de rubber lip, door twee rijen kogels, langs de freewheelpallen en door twee spleten heen. Als dat gebeurt merk je het wel aan het freewheel. Onder het motto 'had ie maar geen fiets moeten worden' blijft het wiel vast nog wel een tijdje draaien en kun je rustig voor een nieuw wiel sparen.
Zit er in het freehweel nog een rubber afsluiting? Dat wist ik niet

Ik zou de naaf uitspaken en naar de fietsenman gaan waar je het gekocht hebt. Je zult toch aan een nieuwe naaf moeten geloven. Maar dan wel dit geval meenemen en meteen laten zien. Misschien sturen ze hem op naar Harderwijk omdat ze daar ook wel eens willen weten van de hoed en de rand
m-gineering schreef:Het is Nunspeet, enne
Dank, twijfelde ff tussen die twee.
m-gineering schreef:Shimano verleent garantie gedurende een jaar en geen garantie op

[x] producten die beschadigd zijn door gebruik met een voortdurend defect..
[x] producten waarbij de montagevoorschriften niet zijn gevolgd
[x] producten die onjuist zijn behandeld
[x] producten die slijten, zoals lagers en freewheelbodies !
Tja... niet geschoten is misgeschoten.

GerdC schreef:Toen ik nog eens nadacht over de mogelijke oorzaak, kreeg ik het idee om ook maar eens goed naar mijn oude cassette te kijken. En inderdaad daar zat de kennelijke oorzaak:
Wat is dat dan voor een cassette?

GerdC schreef:Haike: Heel hartelijk dank voor het aanbod om mijn wiel te spaken, maar ik wil toch nog even wachten tot mijn fietsenmaker terug is uit Vietnam. Ondanks de opmerking van Marten over de garantietermijn van Shimano, ga ik er toch nog even vanuit dat het een garantiekwestie is.
Je bedoelt E.S. te A. die een winkel heeft die luistert naar de naam........... en die nu aan het fietsen is op een Koga met Rholoffnaaf en waar al enige woorden hier en daar op het forum over zijn uitgesproken? :lol:

Haike schreef:Wat is dat dan voor een cassette?
Een XT en inderdaad mijn fietsenmaker is ene E.S. uit de Westerstraat.

Gerd

GerdC schreef:.. en inderdaad mijn fietsenmaker is ene E.S. uit de Westerstraat.
Is dat niet die fietsenmaker die een boek geschreven geheeft? ;) :D

GerdC schreef:...foto... Gerd
Precies de plek die het zwaarst belast wordt bij het kracht zetten op het laagste verzet. Wellicht iets te veel design voor een grote kerel?
Leon

m-gineering schreef:Is dat niet die fietsenmaker die een boek geschreven geheeft? ;) :D
Ja iets met-um........ "Mzungu!!!! Maar dat deed hij niet in z'n eentje, daar was ook een co-schrijfster bij betrokken. Ere wie ere toekomt, ik vond het wel een aardig boek. Ik denk wel dat we de zelfde fietsenmaker bedoelen, het kan haast niet anders :wink:

Leon schreef:Precies de plek die het zwaarst belast wordt bij het kracht zetten op het laagste verzet. Wellicht iets te veel design voor een grote kerel?
Leon
Euhhh... :o het is toch gewoon rond, dan heb je toch niet een punt wat zwaarder belast word??