Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welk soort slaapzak - Forum Wereldfietser

Welk soort slaapzak

Dit voorjaar wil ik fietsen van zuid Spanje naar Nederland.
Ik verwacht grote temperatuur verschillen.
Zuid spanje warm, in het binnenland (op hoge plaatsen) koud, aan het einde van de reis (1/2 juni) mogelijk weer warm.
Ik heb er geen bezaar tegen om een goede (dons) slaapzak te kopen met een comfort temperatuur van -5 of lager, maar ik vraag me af of dat bij warm weer niet te warm wordt. Wie kan mij hierover iets vertellen?

Te koud is erger dan te warm. Als het te warm is kun je een slaapzak verder openritsen. Zorg dus dat je er eentje hebt die je echt helemaal open kunt ritsen, en eventueel met een aparte rits bij het voeteinde. Een afneembare (klittenband) kapuchon is ook prettig. Neem een lichte (zijden) lakenzak mee. Dat geeft wat extra warmte in de kou, en zorgt dat het niet zo langs de randen tocht als je de slaapzak open ritst. Je kunt dat principe natuurlijk nog verder gebruiken: een niet al te dikke donzen slaapzak, aangevuld met en binnenzak van fleece (of dons) voor als het erg koud is (Western Mountaineering maakt zoiets, terwijl Tatteljee juist een buitenzak levert).
Wim

Herman,
Je kan je slaapzak ook als deken gebruiken, beviel me prima als het wat warmer is.
Dons heeft een wat groter temperatuur bereik dan kunststof, je hebt het er minder snel warm in.
Mijn slaapzak gaat van ongeveer + 10 grd tot -5
als het kouder is doe ik er een dun zomerzakje bij. als het warmer is zoals gezegd als deken en er onder gaan liggen.
Groetjes

Leen
Hoi Herman,

Ik ben zelf begin oktober in Zuid-Spanje geweest, met nachttemperaturen tussen -5 (buiten de tent, binnenin +6) en +23 graden (buiten en binnen). Dus van zeeniveau tot 3080 meter hoogte.

Ik heb geen problemen gehad met een donzen zomerslaapzak tot +5 graden. Nu heb ik het zelf vrij snel warm, dus bij de vrieskou kon ik gewoon in m'n onderbroek in de slaapzak (ik gebruik een lakenzak om teveel vet-/transpiratievervuiling van de slaapzak te voorkómen).
Bij die warme temperaturen legde ik de slaapzak pas rond een uur of 4 's nachts over me heen (dat lijkt toch het meest frisse moment van de nacht, ik wordt dan altijd wakker als ik de slaapzak zomaar net wel/niet over me heen heb liggen).
Als het 's nachts warmer wordt kun je denken aan een dun fleecetruitje ipv een slaapzak, die heb je waarschijnlijk toch wel bij.
En als het frisser wordt uiteraard ook.

Verder is de temperatuurindicatie dus ook een indicatie. Bepaal voor jezelf naar welke waarde van de EN-normering jij moet kijken.

Succes en plezier met de voorbereidingen!

Ik heb een Randonee slaapzak van het 'tatejee. Is gewoon een dekenmodel, waarvan de rits vanaf boven naar beneden doorloopt, de hoek om en door naar de dichte kant van je slaapzak. Waar ook weer een runner zit. Die runner is trouwens ook over de gehele lengte van de rits te gebruiken. De slaapzak kan dus zo open/dicht als je zelf wilt. Compleet gesloten kan-ie tot -3 en dan kom je in een tent een heel eind mee, en zeker in de gebieden die jij beschrijft.