Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Velgslijtage - Forum Wereldfietser

Velgslijtage

Beste technisch specialisten,

Hierbij een vraag over de slijtage van velgen. Op dit moment, na 25000 km, komen er in de zijkanten van de velgen groefjes. Ik vroeg mij af of iemand mij kan vertellen hoe lang een velg mee gaat. Kan je dat opmeten. Ik ben benieuwd of iemand een antwoord weet

Ronald

In recente velgen zit vaak een 'wear indicator'. Dat is ook een groefje, en als het verdwenen is heb je zoveel aluminium weggeremd dat de velg versleten is. Dat je na 25.000 km groefjes in de velg hebt staan, is redelijk normaal, en ook een teken dat je met vuile remblokjes onderweg geweest bent (ik ga er voor het gemak even vanuit dat je velgremmen hebt). Om de velgen te sparen, kun je het beste alle vuiltjes (steentjes, splintertjes, etc.) van je remblokjes afpoetsen. Maar ik denk dat de vakantiefietsers die dat ook daadwerkelijk doen zeldzaam zijn...

Ik heb geen weet van een effectieve meetmethode voor de slijtage, anders dan met je nagel of een schroevendraaier kijken of je er doorheen kunt drukken, waarschijnlijk zijn daarom die wear indicators ook uitgevonden...

Groet,

Astrid
ciclista schreef:Beste technisch specialisten,

Hierbij een vraag over de slijtage van velgen. Op dit moment, na 25000 km, komen er in de zijkanten van de velgen groefjes. Ik vroeg mij af of iemand mij kan vertellen hoe lang een velg mee gaat. Kan je dat opmeten. Ik ben benieuwd of iemand een antwoord weet

Ronald
www.m-gineering.nl/spaak.htm

hmm, de site van marten lijkt uit de lucht te zijn...

kort samnegevat men neme een schuifmaat en iets waarvan de dikte bekend is, een spijkertje oid (als je het opmeet met de schuifmaat)

vanwege de rand aan de binnenkant leg je daar de spijker in en meet je de dikte van velgrand + spijker. Als de velg erg hol is van het remmen kun je ook aan de buitenkant een spijker houden.

Totale dikte- spijker(s)= is wat je nog op de velg hebt. waarschijnlijk iets tussen de 1,5 en 0,8mm. Bij dat laatste getal zou ik maar rap de velg vervangen.

wat echt goed helpt tegen snelle slijtage zijn Rigida Carbide Super Sonic velgen. De carbide deeltjes zijn zeer resistent tegen slijtage.
ciclista schreef:Beste technisch specialisten,

Hierbij een vraag over de slijtage van velgen. Op dit moment, na 25000 km, komen er in de zijkanten van de velgen groefjes. Ik vroeg mij af of iemand mij kan vertellen hoe lang een velg mee gaat. Kan je dat opmeten. Ik ben benieuwd of iemand een antwoord weet
Bij een nieuwe velg kun je die groefjes aan de binnenkant zien zitten. Ze zijn er door de fabriek al in gemaakt. Bij Mavic noemen ze dat bij hun A719 velg, de velg met "automatische remindicator" staat wel stoer, maar een beetje patserig neergeschreven in mijn optiek. Het is dus een heel klein plekje in de velg wat een dunnere dikte heeft dan de rest van de velg. Door het remmen wordt de wand van de velg dunner en die groefjes worden doordat ze minder dikte hadden, het eerste zichtbaar. Het houdt dus in dat je velg volgens de normen van de desbetreffende fabrikant nu de minimale velgdikte heeft bereikt waarmee je nog kan rijden. Met andere woorden: tijd voor een nieuwe velg en een nieuw wiel spaken. :wink:

Beste fietsers

Heel erg bedankt voor jullie snelle reacties. Ik heb nog eens even goed naar m'n velgen gekeken en er een schuifmaat tegen aan gehouden. Dan zie je eigenlijk pas goed dat ze best wel hol zijn. Ik heb het nog niet goed opgemeten maar ik schat het op zo'n 0,7 mm. En met groefjes bedoel ik eigenlijk meer slijtagesporen van vuile remblokje.
Ik begrijp dat de slijtage van de velgen natuurlijk sterk afhankelijk is van waar je fiets. Veel gewicht, ik weeg 90kg en sjouw meestal 22 kg mee, en afdalingen in de bergen zal veel slijtage geven. Van de 25000 die ik nu heb gefietst zal zo'n 8000 zijn geweest in bergachtig terrein. Wat is jullie ervaring is deze slijtage na 25000km min of meer normaal of is het erg moeilijk om bij dit soort slijtage van normaal te spreken.
Ik ben benieuwd naar jullie antwoord

Ronald

0,7 is echt heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel weinig. Zou ik echt niet meer een grote reis mee gaan maken. Of je je nou op vlak terein of berg begeeft. Is goed genoeg om zonder bagage naar je plaatselijk bakker en je eigen huis te rijden.

Beste Haike,

Misschien was ik niet duidelijk genoeg. Ik bedoel niet dat ik de dikte van de velg nog schat 0,7mm maar het slijtage holletje aan de buitenkant op de plek waar de blokjes de velg raken is denk ik op het diepste punt 0,7mm weggesleten

Groet Ronald

ciclista schreef:Beste Haike,

Misschien was ik niet duidelijk genoeg. Ik bedoel niet dat ik de dikte van de velg nog schat 0,7mm maar het slijtage holletje aan de buitenkant op de plek waar de blokjes de velg raken is denk ik op het diepste punt 0,7mm weggesleten

Groet Ronald
OK maar dan is de zaak toch al een flink stuk afgesleten :wink: ben benieuwd wat nou de overgebleven dikte is. :D

Andere indicatie die ik tegenkwam is dat een velg circa 4 setjes remblokken meegaan...

Echter dat lijkt mij een nogal grove indicatie...

Roald schreef:Andere indicatie die ik tegenkwam is dat een velg circa 4 setjes remblokken meegaan...

Echter dat lijkt mij een nogal grove indicatie...
Dat lijkt me een tamelijk ongenunanceerde indicatie, want je hebt remblokjes en remblokjes; harde, en zachte, om maar eens wat te noemen. En ik denk dat het soort rem waar ze opzitten ook nog wel eens een factor is die mee kan spelen. En volgens mij slijt een remblokje alleen maar als je rijdt en moet remmen. Dus het terein waarin je rijdt, zal meer bepalend zijn lijkt me. Als je in de stad rijdt zul meer geconfronteerd worden met het fenomeen remmen en optrekken dan wanneer je een lange rit door een vlakke polder maakt. Dus het terrein en het aantal km's wat daarin gemaakt is zullen denk ik een beter beeld geven over de levensduur van een blokje, en velg.

hele zware velg: 2.2 mm wanddikte
gemiddelde velgdikte 1.6 mm
hele lichte velg: 1.0 mm wanddikte

minimum wanddikte 0.8-1.0mm

Allemaal bedankt voor jullie informatie.

Ik heb m'n bandje leeg laten lopen en de velg opgemeten. Ik was even vergeten dat ik bij Vittorio tandemwielen met velgen van Alesa had laten monteren en zo te zien is de wanddikte van deze velgen een stuk dikker dan normaal want ik meet, met de schuifmaat, een dikte van 3 mm. En de holte veroorzaakt door de remblokjes is 0,7 mm. Volgens mij is er dus nog geen reden voor paniek.

ciclista schreef: de wanddikte van deze velgen een stuk dikker dan normaal want ik meet, met de schuifmaat, een dikte van 3 mm. En de holte veroorzaakt door de remblokjes is 0,7 mm.
meet je wel goed?

Afbeelding

het gaat om de dikte in de groef, de velgrand is niet zo interessant

Hoi Marten,

Je hebt helemaal gelijk, in eerste instantie had ik mijn band leeg laten lopen en opzij geduwd om te meten. Toen was het mij niet opgevallen dat er een randje zit. Vanmiddag moest ik een bandje verwisselen en kon ik alles goed bekijken. Bij mijn velgen is die rand niet zo uitgesproken als op jouw tekening, maar hij zit er wel degelijk. Omdat er bij mijn velg meerdere randjes en groefjes zitten, het lijkt wel of er binnen in de velg nog een tweede rand is geperst, is het opmeten van de eigenlijke wanddikte niet te doen. Wat ik nu wel zeker weet is dat de slijtageholte tussen 0,6 en 0,7 mm diep is, dit op verschillende plekken gemeten. Als ik uitga van een zware velg en ik neem aan dat een tandemvelg dat is, dan zou ik dus nog 0,5 mm vooruit kunnen.

Haike schreef over markerings plekjes aan de binnenkant van de velg die het eerst doorslijten, die heb ik niet kunnen vinden bij deze velgen. Ik denk dat ik Vittorio maar eens ga mailen en vraag hoe diep die holte volgens hen mag worden. Ik laat jullie het antwoord weten.

In ieder geval is dankzij jullie het probleem velgslijtage uitgebreid aan de orde geweest waarvoor dank.

Ronald

ciclista schreef:

Haike schreef over markerings plekjes aan de binnenkant van de velg die het eerst doorslijten, die heb ik niet kunnen vinden bij deze velgen. Ik denk dat ik Vittorio maar eens ga mailen en vraag hoe diep die holte volgens hen mag worden. Ik laat jullie het antwoord weten.

In ieder geval is dankzij jullie het probleem velgslijtage uitgebreid aan de orde geweest waarvoor dank.
Als die Alesa velg van jou een Alesaspudnik is; die heeft dat niet. Zo'n velg heb ik hier namelijk staan.

Haike schreef:
ciclista schreef:

Haike schreef over markerings plekjes aan de binnenkant van de velg die het eerst doorslijten, die heb ik niet kunnen vinden bij deze velgen. Ik denk dat ik Vittorio maar eens ga mailen en vraag hoe diep die holte volgens hen mag worden. Ik laat jullie het antwoord weten.

In ieder geval is dankzij jullie het probleem velgslijtage uitgebreid aan de orde geweest waarvoor dank.
Als die Alesa velg van jou een Alesaspudnik is; die heeft dat niet. Zo'n velg heb ik hier namelijk staan.
Een hapje uit de binnenkant als slijtageindicator zie je alleen bij sommige Mavics
Een rondlopende groef die door de wand komt is typisch Rigida
Een Sputnik begint nieuw met 1.5-2.2mm

Collega fietsers,

Zoals ik schreef heb ik mijn vraag ook aan Vittorio voorgelegd en dit is hun antwoord

"Als de velg zover is ingesleten dat de ronding van de duim erin past dan is de velg aan vervanging toe"

Hier wordt ik stil van.

Groetjes ronald

ciclista schreef:Collega fietsers,

Zoals ik schreef heb ik mijn vraag ook aan Vittorio voorgelegd en dit is hun antwoord

"Als de velg zover is ingesleten dat de ronding van de duim erin past dan is de velg aan vervanging toe"

Hier wordt ik stil van.
Lijkt me een mooie indikatie, tenslotte heb ik onderweg ook geen schuifmaat bij me. Als je het dan zo kan oplossen..