Hoi!
Ik kampeer regelmatig hier in winters Duitsland (tot -15C), meestal in de sneeuw.
Voor winterkamperen is nodig:
Slaapzak met een comfort temperatuur tot onder 0C (voor Nederland tot -5 of zo). Geen katoenen buitentijk, iets waterafstotends (pertex oid).
Binnenslaapzak (inlet). Houdt je slaapzak schoon, geeft extra warmte en gaat tegen dat je lichaamsvocht direct in de slaapzak trekt of condenseerd. Ik vind zijden erg aangenaam. Is licht, compact en voelt warm aan.
Goede isolerende slaapmat. Ik heb een Exped Down Matress en die is gewoonweg ideaal. Het is een luchtmatras gevuld met dons ter isolatie. Zie zoals eerder gezegd de jubelverhalen

Eventueel een grondzeil voor onder de tent om vocht en bodemkou buiten te houden.
Goede ventilerende tent.
Bij een benzine brander een beetje brandpasta meenemen om voor te verhitten. Ik heb problemen gehad in de kou de brander met gewone benzine voor te verhitten (maar misschien ben ik gewoon onhandig). Normale Camping gasblikjes (gevuld met propaan/butaan/isobutaan) zijn niet zo geschikt voor winterkamperen omdat die veel butaan bevatten. Butaan verdampt bij lage temperaturen slecht. Bij normale druk is het kookpunt van butaan bij -1C. Mocht je bij lagere temperaturen op gas willen koken neem dan een blikje met meer propaan (kookpunt -42C).
Kampeerplek: wild kamperen? Over veiligheid (zeker in de winter) zou ik me geen zorgen maken maar dat is een persoonlijke zaak.
Mocht het vriezen en je kampeerd wild: water mee in de tent en bij lage temperaturen samen met de kleren in de binnenslaapzak. Natte kleren leg ik tussen mijn slaapzak en het matje. Is niet ideaal maar de volgende dag zijn ze dan redelijk droog.
Voor de rest wat Haike al geschreven heeft, een muts doet wonderen. En vergeet die lekkere warme sokken niet als je snel last van koude voeten hebt

Niet te veel kleren aantrekken want de slaapzak (in ieder geval bij dons) isoleerd het beste als je niet te veel lagen aanhebt. Dus alleen thermisch ondergoed als het kan.
Over zweten in de winter en hoe dat te voorkomen zijn boeken vol geschreven

. Kortom: zweet niet. Doe het dus rustig aan, je verbuikt zonder het te merken al energie genoeg om je lichaam warm te stoken.
Zorg ervoor dat als je zweet je niet afkoeld. Dus neem ondergoed dat goed zweet transporteerd (iets synthetisch dus) van je huid weg naar de tweede kledinglaag. Een ander mogelijkheid is om wollen ondergoed te nemen. Dit neemt het vocht op en geeft het geleidelijk af aan de tweede laag (een soort buffer). Het droogt alleen langzamer dan synthetisch ondergoed. Voordeel is weer dat het niet direct stinkt en ook nog wat isoleerd als het nat is.
De tweede laag is dan een goed isolerende vochtdoorlatende niet wind dichte fleece 200. Daarovereen dan een Goretex Hardshell.
Een andere optie is om als 2e laag een dunne fleece 100 te nemen met daarover heen een softshell met voor als het mocht regenen/hard waaien een light shell.
Handen en voeten koelen snel af bij het fietsen, meestal door transpiratievocht. Dunne ondersokjes en onderhandshoenen gaan dit tegen.
Goede tips (voor bij extreme temperaturen):
http://www.mountainbike-expedition-team ... a/sib.html
En mocht je Nederland niet winters genoeg vinden (vriest nooit zo hard) dan kun je altijd nog een keertje naar Groenland
http://www.mountainbike-expedition-team ... nland.html
Fiets de Wereld (ook in de winter),
Whisky