Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Meerdaagse fietstrip in de winter - Wie heeft ervaring? - Forum Wereldfietser

Meerdaagse fietstrip in de winter - Wie heeft ervaring?

Hey,

Ik wil er deze winter met de fiets op uit, voor meerdere dagen. Probleem: overnachten en droge kleren!
Overnachten in jeugdherbergen is wel een optie, maar ik vind het nogal duur. Je moet van tevoren reserveren, maar als je door omstandigheden niet bij die jeugdherberg geraakt, heb je nog geen overnachtingsplaats!

Heeft iemand ervaring met overnachten in kloosters? Of zijn er nog andere goedkope mogelijkheden?

Wat doe je met natte kleren? Als je 5 dagen wegblijft, moet je al 5 stellen kleren meenemen, want iets uitwassen en laten drogen is onmogelijk! Tenzij je ergens je was kan doen...

Heeft iemand suggesties?
Hoi Vienna,
Je schrijft niet welk land je bedoelt, dus ik denk dat het Nederland zal zijn.
Wat jij dan wellicht zoekt is de Stichting Vrienden op de Fiets.
http://www.vriendenopdefiets.nl
Groeten,
Leon

Als je weet waar je precies gaat fietsen, dan kan je via hospitality net, gratis slapen, bij mensen die zelf veel op vakantie gaan en zodoende een slaap plaats vrij maken voor iemand anders. Kost niks. Bij vrienden op de fiets kost het geld.

Zoek voor dat je op pad gaat in de plaatsen waar je gaat fietsen naar een slap plek en bel van te voeren. Meestal kan je er gratis 2 nachten blijven.

mario

Kamperen geen optie? Hoop campings zijn helaas wel dicht...

Waarom trouwens zoveel rekening houden met natte kleding? In de winter valt de minste neerslag (en anders heb je regenkleding). Of je moet het echt willen wassen zoals vermeld, dan wordt het idd lastig.

Hey,

Eigenlijk wou ik eerst weten of mijn plannen haalbaar zijn, voor ik ze concreet maak. Want het is stom om iets helemaal uit te werken, om dan tot de vaststelling te komen, dat het gewoonweg niet kan!

Ik woon in België, Limburg. Het leek me wel leuk om nog eens de grens met Nederland over te steken. Aangezien ik niet zeker van mijn inkomen ben, vind ik jeugdherbergen te duur. Hetzelfde geldt voor 'vriendenopdefiets', want dat is dezelfde prijs.

Hoezo kamperen? Door grondvorst en -vocht, lijkt het me onrealistisch om langer dan 1 nacht in de tent door te brengen. Ik ben in september nog gaan kamperen en toen zat ik al met een natte slaapzak en natte kleren!! Dan ben je toch onderkoeld na 1 nacht?!

'Hospitality.net'? Ik kom ergens uit waar ik niet moet zijn... Alleszins, ik vind daar niets over betaalbaar logeren...
Het is niet zo dat ik geen geld wil uitgeven aan overnachten, maar ik moet realistisch zijn. Als alle mogelijke opties boven mijn budget blijken te liggen, zal het thuisblijven worden of rondjes fietsen...

Vienna C. schreef:Hoezo kamperen? Door grondvorst en -vocht, lijkt het me onrealistisch om langer dan 1 nacht in de tent door te brengen. Ik ben in september nog gaan kamperen en toen zat ik al met een natte slaapzak en natte kleren!! Dan ben je toch onderkoeld na 1 nacht?!
Hmmm als winterkampeerder vraag ik me af hoe je dat voor elkaar krijgt...

Een paar tips:
- Zorg voor een goed passende tentluier (ook voor de voortent) tegen opstijgend vocht uit de grond
- UCO Kaarslantaarn houdt de boel warmer en droger
- Rotspennen komen de bevroren grond wel in
- Kleding bij het voeteneind in de slaapzak stoppen (niet aanhouden!)
- Sprintje trekken (opwarmen) voordat je de slaapzak in duikt.

Zo kom je de winternachten wel door ;)

Zoeken op "winterkamperen" op dit forum geeft ook veel info :)

Die 'tentluier' had ik niet in september en die kaarslantaarn ook niet. Misschien had dat het verschil kunnen maken? Ik heb in september in 5 dagen de Vlaamse Fietsroute gedaan. Mijn laatste dag heb ik 204 km gereden, omdat ik echt geen nacht meer in mijn vochtige slaapzak kon liggen. Als je een ganse nacht hebt liggen bibberen, kan je de volgende dag geen zware prestaties leveren, dacht ik.
Waar kampeer je in de winter? Wildkamperen als vrouw alleen?
In de zomer vind ik dat niet erg. Misschien is het gewoon een angst waar ik me over moet zetten?
Vienna,
Aansluitend aan Fedor.
Ik heb een 2,5 cm selfinflating matje en dat is in de winter vanaf 0 grd te koud, dat waardeer ik op met een 6-7 mm matje van gesloten celschuim kost geen fluit bij Pery of zo. Dat is tot - 5-6 grd voldoende gebleken.neemt wel wat ruimte in maar weegt niets, ik heb hem altijd naast mijn tent achterop.
Als het echt koud word doe ik nog een licht zomerslaapzak erbij in mijn slaapzak Die neemt weinig ruimte in en weegt ook maar 600 gram.
Mijn slaapzak gaat wel tot min 8 grd maar ik niet :lol: .
Hou je water in de tent. als het bevroren is kan je er geen koffie voor het ontbijt mee zetten( Thee Smaakt niet bij eieren met spek!)
Verder kook ik op benzine, met de wintertrektocht van twee jaar geleden heb ik de halve club van warm drinken voorzien. Gas laat het afweten bij lage temperaturen.
Zodra als je stopt met trappen een fleesie erbij. in de winter koel je erg snel af.

Veel plezier en zoals mijn kleinzoon van zeven zei: Opa doorgaan wij zijn bikkels :)
HG

Leen
Leen Verkerk schreef: Ik heb een 2,5 cm selfinflating matje en dat is in de winter vanaf 0 grd te koud, dat waardeer ik op met een 6-7 mm matje van gesloten celschuim
Selfinflatables isoleren idd vaak wat minder (teveel circulerend lucht). Ik gebruik zelf een EVA expeditiemat van 18 mm (gesloten schuim). Neemt wel flink wat ruimte in op de fiets.

Een goed isolerende mat is inderdaad erg belangrijk. Zie ook de jubelverhalen over de Exped downmat op dit forum. En warm de tent in.

Verder is het aan te raden een thermosfles mee te nemen. Dat helpt om 's ochtends vloeibaar water te hebben en onderweg is iets warms te drinken ook fijn.

Voor het slapengaan leg ik mijn waterafstotende jas (softshell heet dat tegenwoordig) over mijn voeteneinde zodat de slaapzak niet nat wordt als ik daarmee de binnentent met condens raak. Niettemin is nattigheid problematisch. Andere kleren dus zoveel mogelijk in de (waterdichte) tassen laten of in de slaapzak stoppen.

Ik zou er op rekenen dat je toch af en toe in een jeugdherberg of bij vrienden op de fiets wilt overnachten als je langer weggaat. Sommige campings hebben een slechtweerruimte die je wellicht ook kan gebruiken om spullen te drogen. Elke dag schoongewassen kleren lijkt me nogal luxe.

Zie ook dit draadje.

Succes,
Lisette

Tja goed materiaal is het halve werk. Tentluier helpt, kaars helpt, van die stoofjes waar je een kooltje in kan doen. Maar ook een goed isolerend matje, desnoods leg je daar nog aluminiumfolie tussen. Allufolie isoleert heel goed, en kost niks. Ikzelf heb een slaapzak waar de buitenkant van de tijk van nylon is, en dat neemt geen vocht op, en juist vocht geleid heel goed de temparatuur. De binnentijk is van katoen en dat is heerlijk vindt ik. Bij goedkope slaapzakken zijn binnen en buitentijk gewoon aan elkaar gestikt en zit er daardoor geen isolerend materiaal tussen, dat lekt dus relatief snel warmte weg. De betere slaapzak heeft als verbinding tussen binnen en buitentijk een schot van een centimeter of zes breed zitten, daardoor heb je overal een evengrote warmte isolerende werking. Verder kan de vulling van invloed zijn, de hoeveelheid dons en het soort. Ganzendons isoleert beter dan eendendons. In mijn slaapzak kun je geriefelijk vertoeven tot een graad of drie onder nul zegt de producent, maar je hebt er ook die gaan tot -10 of verder. En als je naar de noordpool gaat heb je natuurlijk nog heel ander materiaal nodig. Maar zo iets simpels als een muts op je kop (of slaapzak met capuchon) helpt enorm want de meeste warmte verlies je via je hoofd.

Ervanuitgaande dat je de perfecte uitrusting hebt, waar kampeer je dan, als je een toer door Nederland en/of België maakt? Als vrouw alleen?

Nou als ik Google op: "campings in Nederland open in de winter" krijg ik meer dan 45000 hits, daar moet wel iets tussen zitten denk ik. Maar een matras is snel neer gelegt en een douche en wasmachine doen het ook, kun je tussendoor tenminste een keer warm slapen :lol: dus bij deze ben je uitgenodigt, kun je rustig de hoofdstad van Amsterdam bekijken, en misschien zijn er wel meer wereldfietsers die het niet erg vinden als je langs komt.

Stuur maar een meeltje als je interesse hebt.

Op een camping? Is in NL niet goedkoop, maar een warme douche is zeker 's winters wel fijn. Wel vooraf info verzamelen over of terreinen open zijn. Ik heb persoonlijk een voorkeur voor natuurkampeerterreinen. Maar 's winters is het natuurlijk ook op andere terreinen rustig. Op internet is veel te vinden en misschien heeft de plaatselijke bibliotheek kampeergidsen waar je in kan kijken.

Met wildkamperen in NL/BE heb ik geen ervaring, maar er zijn forumbezoekers die dat wel doen. Lijkt me in de Randstad ingewikkeld.

Lisette

liz schreef:Ik heb persoonlijk een voorkeur voor natuurkampeerterreinen.
Slechts enkele natuurkampeerterreinen zijn het hele jaar open.

Gerd

GerdC schreef:
liz schreef:Ik heb persoonlijk een voorkeur voor natuurkampeerterreinen.
Slechts enkele natuurkampeerterreinen zijn het hele jaar open.
Als je nou vertelt welke dat zijn; heeft Vienna daar misschien ook nog iets aan. :D

Ik heb idd op google gezocht naar campings en er is veel te vinden. Maar toen ik naar de openingstijden ging kijken, bleef er niet veel meer over. :(
Als je een site weet, die overzichtelijk is... Let me know!
Misschien is het idd wel een leuk idee om - als fietsers onder elkaar - een initiatief op te starten! Ik doe mee!

Hoi!

Ik kampeer regelmatig hier in winters Duitsland (tot -15C), meestal in de sneeuw.
Afbeelding

Voor winterkamperen is nodig:

Slaapzak met een comfort temperatuur tot onder 0C (voor Nederland tot -5 of zo). Geen katoenen buitentijk, iets waterafstotends (pertex oid).
Binnenslaapzak (inlet). Houdt je slaapzak schoon, geeft extra warmte en gaat tegen dat je lichaamsvocht direct in de slaapzak trekt of condenseerd. Ik vind zijden erg aangenaam. Is licht, compact en voelt warm aan.
Goede isolerende slaapmat. Ik heb een Exped Down Matress en die is gewoonweg ideaal. Het is een luchtmatras gevuld met dons ter isolatie. Zie zoals eerder gezegd de jubelverhalen :D
Eventueel een grondzeil voor onder de tent om vocht en bodemkou buiten te houden.
Goede ventilerende tent.
Bij een benzine brander een beetje brandpasta meenemen om voor te verhitten. Ik heb problemen gehad in de kou de brander met gewone benzine voor te verhitten (maar misschien ben ik gewoon onhandig). Normale Camping gasblikjes (gevuld met propaan/butaan/isobutaan) zijn niet zo geschikt voor winterkamperen omdat die veel butaan bevatten. Butaan verdampt bij lage temperaturen slecht. Bij normale druk is het kookpunt van butaan bij -1C. Mocht je bij lagere temperaturen op gas willen koken neem dan een blikje met meer propaan (kookpunt -42C).
Kampeerplek: wild kamperen? Over veiligheid (zeker in de winter) zou ik me geen zorgen maken maar dat is een persoonlijke zaak.

Mocht het vriezen en je kampeerd wild: water mee in de tent en bij lage temperaturen samen met de kleren in de binnenslaapzak. Natte kleren leg ik tussen mijn slaapzak en het matje. Is niet ideaal maar de volgende dag zijn ze dan redelijk droog.

Voor de rest wat Haike al geschreven heeft, een muts doet wonderen. En vergeet die lekkere warme sokken niet als je snel last van koude voeten hebt :) Niet te veel kleren aantrekken want de slaapzak (in ieder geval bij dons) isoleerd het beste als je niet te veel lagen aanhebt. Dus alleen thermisch ondergoed als het kan.

Over zweten in de winter en hoe dat te voorkomen zijn boeken vol geschreven ;). Kortom: zweet niet. Doe het dus rustig aan, je verbuikt zonder het te merken al energie genoeg om je lichaam warm te stoken.
Zorg ervoor dat als je zweet je niet afkoeld. Dus neem ondergoed dat goed zweet transporteerd (iets synthetisch dus) van je huid weg naar de tweede kledinglaag. Een ander mogelijkheid is om wollen ondergoed te nemen. Dit neemt het vocht op en geeft het geleidelijk af aan de tweede laag (een soort buffer). Het droogt alleen langzamer dan synthetisch ondergoed. Voordeel is weer dat het niet direct stinkt en ook nog wat isoleerd als het nat is.
De tweede laag is dan een goed isolerende vochtdoorlatende niet wind dichte fleece 200. Daarovereen dan een Goretex Hardshell.
Een andere optie is om als 2e laag een dunne fleece 100 te nemen met daarover heen een softshell met voor als het mocht regenen/hard waaien een light shell.
Handen en voeten koelen snel af bij het fietsen, meestal door transpiratievocht. Dunne ondersokjes en onderhandshoenen gaan dit tegen.

Goede tips (voor bij extreme temperaturen): http://www.mountainbike-expedition-team ... a/sib.html

En mocht je Nederland niet winters genoeg vinden (vriest nooit zo hard) dan kun je altijd nog een keertje naar Groenland :)
http://www.mountainbike-expedition-team ... nland.html

Fiets de Wereld (ook in de winter),
Whisky

Haike schreef:...desnoods leg je daar nog aluminiumfolie tussen. Allufolie isoleert heel goed, en kost niks.
Daar dacht ik vannacht nog aan. Getest met een luchtbed (isolatiewaarde 0) en dat scheelt echt heel veel. Je hebt van die reddingsdekens (ene kant goud, andere kant zilver) maar die knisperen als een gek. Ik had toen een dikkere versie (opgevouwen nog steeds een heel klein pakje) met een "wapening" dus wat sterker en die maakte ook geen herrie.
...Maar zo iets simpels als een muts op je kop (of slaapzak met capuchon) helpt enorm want de meeste warmte verlies je via je hoofd.
's winters zie ik er dan ook uit alsof ik een bank wil overvallen (balaclava) ;)

Gaat de iemand van de Wereldfietser nog een winterse fietstocht organiseren? Ik kan me voor de geest halen dat iemand vorig jaar zoiets heeft georganiseerd? Je kan ook nog overwegen om in een trekhut te slapen, maar dat wordt weer alleen goedkoop als je met een groepje bent. Wil je echt gratis gaan kamperen dan zijn er nog de paalkampeerplaatsen van Staatsbosbeheer. Zie www.staatsbosbeheer.nl

Groeten,

Rutger
www.rutgersreizen.nl