Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zelf reisfiets bouwen - Forum Wereldfietser

Zelf reisfiets bouwen

Hey,

Ik heb sinds vorige zomer reizen op de fiets ontdekt en ik ben er helemaal weg van.
Ik heb een Giant melbourne met schimano nexxus 7s versnellingen en dat is toch wat lastig in de ardennen. Ik denk er nu aan een goede, lichte resifiets te kopen, ook omdat mijn huidige fiets wat zwaar is.
Liefst van al zou ik mijn fiets helemaal zelf in elkaar steken. Dan kan ik helemaal kiezen wat voor onderdelem ik gebruik en weet ik ook beter hoe mijn fiets in elkaar steekt. Ik heb genoeg ervaring om het in elkaar te steken. Enige nadeel is dat ik zeer weinig goede sites vind waar ik genoeg keuze heb om de onderdelen te vinden/bestellen. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en weten waar ik aan een goeie prijs onderdelen kan vinden.
Licht, robuust en duurzaam zijn mijn vereisten voor de onderdelen. Mijn doel is om een zeer degelijk reisfiets onder de 15kg te bouwen, mss zelfs maar 12kg.

Dank bij voorbaat.

Als het je hobby is OK, maar anders zou ik het niet doen. Het probleem is namelijk dat jij anders dan fietsenfabrieken/fietsenbouwers onderdelen niet tegen inkoopsprijs kunt krijgen. Voor minder dan 1000 euro koop je een prima Fahrradmanufaktur T 400 en daar bouw je echt zelf niets voor. Vanaf ongeveer 1500 euro koop je een echte maatfiets met een frame dat precies op jouw maat gemaakt wordt, en afgemonteerd wordt naar jouw wensen. Snuffel maar eens rond op deze site, dan vind je heel wat discussie over "de ideale fiets".
Wim
Wim

Hey,

Bedankt voor je antwoord. Idd zal het duurder uitkomen en ik moet er nog tijd insteken ook. Maar ik kan ook 2de hands onderdelen kopen en dan druk ik de prijs wat. Het moeilijkste om te kiezen is eigenlijk het frame. Daar is zo'n grote keuze in dat ik de weg wat kwijtraak.
Hoi,

Een kennis van me heeft eens verschillende webshops in een spreadsheet gezet en de prijzen vergeleken op verschillende onderdelen. Zijn eindconclusie is dat Bike Discount het goedkoopste is.
Deze zit in Duitsland, en dat is wellicht een eindje weg bij vragen of problemen.
Dichter bij huis vind je bijvoorbeeld Bike4Travel, De Vakantiefietser, en M-Gineering.

Succes!
Je hebt ook www.sneltweewielers.nl (ook leverbaar door De Vakantiefietser) en www.recycle.nl.
Deze (en waarschijnlijk de hiervoor genoemde ook) kunnen je ook een gedeeltelijke fiets leveren. Zo heb ik mijn Snel gekocht zonder remmen, zadel, drager, bar-ends en bidonhouders. Deze dingen had ik nog van een eerdere fiets. Ook de onderdelen die je nieuw op de fiets laat zetten kun je dan zelf kiezen. Het is niet het allergoedkoopste, maar je hebt een betere garantie dan wanneer je overal alle onderdelen bij elkaar sprokkelt.
Groet,
Leon

Ik heb al en deel van de onderdelen in mijn hoofd.

Ik begin met :
Snel Safari '95
Mavic 4 velgen
Continental TopTouring vooraan
Vredesteijn Perfekt achteraan
zadel en zadelpen weet ik het type nog niet
blackburn dragers voor en achter
Shimano deore xt crankset mt 113mm trapas
Shimano XT FDM750DM6 TopSwing voorderailleur

Totaal zit ik dan al aan 185 euro (heb geluk gehad via ebay en marktplaats)

De rest moet ik nog uitzoeken.
Ik dacht aan Shimano Deore LX shifters, v-brakes, of zijn de magura hs33 echt zijn geld waard. Dan nog een cassette (8 is genoeg).

Heeft er iemand opmerkingen?
Ik wil er graag mee gaan rondtrekken in de Ardennen, maar hij moet alles aankunnen, zolang de weg er redelijk bij ligt (verhard en goede zandweggetjes).

Dank bij voorbaat.

Wat je nog nodig hebt zijn dus stuur, remmen en achterderailleur/schakelaars. Je hebt twee routes:
racestuur. Een racebocht geschikt om mee te touren. 3ttt Morphe is populair, maar er zijn vast ook nog wel goedkope randonneursturen uit de oude doos te koop. Remmen simpele cantis, nieuw bijvoorbeeld van Tektro (goed en goedkoop), plus gewone remhandles. Schakelen doe je het simpelst met buiscommandeurs, en iets luxer met crosscommandeurs. Je fram eis vermoedelijk nog ontworpen voor buiscommandeurs.
recht stuur. Neem een iets gebogen riser bar, in plaats van een echt recht stuur. Stuurpen: liever een vaste dan een verstelbare. Remmen: eenvoudige Shimano V Brakes (vanaf Deore) zijn al best goed. XT levers geven wel veel betere controle dan goedkopere. Derailleur en shifters. Zelfs gewoon Deore doet het al best goed.
Zadel: Brooks Champion Flyer als je iets meer rechtop zit, of Brooks Conquest bij het racestuur of als je ook bij een recht stuur nogal voorover zit.
Naven: Shimano parallax. Zelfs de goedkope zijn al behoorlijk goed, en de betere zijn echt goed.

Futurumshop.nl

Xt pakket normaal 550 euro nu 379 euro

LX pakket normaal 400 euro nu 279 euro

Mario

IK heb net 2 nieuw XT naven gekocht. NU las ik op de site van Marco Van Bike4travel dat deze van de fabriek uit heel weinig vet mee krijgen en dat je ze gelijk maar uit elkaar moet halen om er meer vet in de doen.

heeft iemand hiet ervaring mee.

mario

mario schreef:IK heb net 2 nieuw XT naven gekocht. NU las ik op de site van Marco Van Bike4travel dat deze van de fabriek uit heel weinig vet mee krijgen en dat je ze gelijk maar uit elkaar moet halen om er meer vet in de doen.

heeft iemand hiet ervaring mee.
mwah.... ;)

Een nieuwe naaf moet je na het wielenbouwen sowieso opnieuw afstellen (uit de doos staan ze te strak om met dichtgeklapte snelspanner te kunnen gebruiken), extra vet bijspuiten is dus weinig extra werk.

Er zit tegenwoordig wel meer vet in als vroeger, maar te veel vet kan niet. Mocht het je toch lukken dan komt het vet teveel er wel weer uit, andersom nooit ;)

Leuk idee!
Je hebt doe-het-zelfframes:
de Surly Long Haul Trucker.
http://www.surlybikes.com/longhaul.html
hier te koop:
http://www.singlespeed.nl/catalog/produ ... 37d383c170
Kan er zo uitzien:
http://www.pbase.com/canyonlands/image/65473404
http://www.pbase.com/canyonlands/image/65432496
http://www.pbase.com/canyonlands/image/65782891
Heb ze ook gezien bij Kronenberg in Amsterdam.
Weet niet of je goedkoper uit bent.
Maar wel veel meer plezier.
Je hoeft natuurlijk niet gelijk topspullen te kopen.
In die Long Haul Trucker passen eenvoudige goedkope spullen waar nix mis mee is.
Je leert je fiets kennen dus angst voor grote pech hoef je nooit meer te hebben.
niko

Bedankt voor de info, frame en zadel heb ik normaal al.
Op de volgende items ben ik aan het bieden:
Shimano XT 760 achterderailleur EUR 20+13 verzending
LX shifters EUR 20+10 verzending
HS 33 Magura remmen, ik wil niet meer dan 90 euro geven 2dehands exlusief verzending.

Normaal haal ik LX V-brakes en remhendels.
Dan nog een 8V of 9V cassette. Spaken zitten al in de velgen, had ik niet vermeld.
Ketting en natuurlijk stuur, hoewel ik nog niet echt weet of ik het ga vervangen. Er staat nu een racestuur met barends op.

Als je nog Conti Top Touring banden kan kopen, zijn ze niet echt vers. Ze worden namelijk niet meer gemaakt.

Een XT 9-speed cassette is volgens mij (en ik heb geen aandelen) vrij goedkoop bij
http://www.wheelbuilders.nl

Gerd

GerdC schreef:Als je nog Conti Top Touring banden kan kopen, zijn ze niet echt vers. Ze worden namelijk niet meer gemaakt.
Niet gebruikte banden kun je (koel, donker, geen ozon) prima bewaren

m-gineering schreef:
GerdC schreef:Als je nog Conti Top Touring banden kan kopen, zijn ze niet echt vers. Ze worden namelijk niet meer gemaakt.
Niet gebruikte banden kun je (koel, donker, geen ozon) prima bewaren
Yep, ik heb nog oude fiets met 27" (!) velgen in de kelder staan met banden die ik in 1988 heb gekocht en waar ik alles bij elkaar zo'n 1000 km op gefietst heb. Die banden zijn nog prima soepel en scheurvrij :D
Leon
GerdC schreef:Een XT 9-speed cassette is volgens mij (en ik heb geen aandelen) vrij goedkoop bij
http://www.wheelbuilders.nl

Gerd
Vrij goedkoop wellicht wel, maar totaal (incl. verzending) €60,95 t.o.v. de totaal (incl. verzending naar Nederland) €47,99 bij http://www.bike-discount.de/start.asp?uin=1419181036, blijft een verschil voor precies dezelfde cassettes. Alleen de (bij Wheelbuilders niet leverbare) 12-34 cassette kost 2 euro meer, en dus nog altijd goedkoper dan de goedkope cassetten bij Wheelbuilders.
Ik heb trouwens ook geen aandelen, maar een ervaren fietser was zo vriendelijk mij te wijzen op die website :wink:.

GerdC schreef: Een XT 9-speed cassette is volgens mij (en ik heb geen aandelen) vrij goedkoop bij
[url]www.wheelbuilders.nl
Wheelbuilders is helemaal niet goedkoper, gewoon normale standaard prijs; LX cassette voor €34,- daar koop ik hem ook voor bij de plaatselijke fietsenman. Schwalbe Marhaton XR vouwband wordt aangeboden voor €32,50. Bij mijn fietsenman voor €32,- en dan heb ik geen verzendkosten.

mario schreef:IK heb net 2 nieuw XT naven gekocht. NU las ik op de site van Marco Van Bike4travel dat deze van de fabriek uit heel weinig vet mee krijgen en dat je ze gelijk maar uit elkaar moet halen om er meer vet in de doen.

heeft iemand hiet ervaring mee.
Nou, Marten heeft het antwoord al gegeven maar ik sluit me er 100% bij aan. Naven af fabriek staan te strak (wat ik eigenlijk schandelijk vindt voor die prijs die je ervoor betaalt) En het vet wat erin zit is met een lichtje te zoeken.

Haike schreef:Naven af fabriek staan te strak (wat ik eigenlijk schandelijk vindt
De fabriek doet dit echter express! Als de naaf speling heeft kun je het wiel niet centreren. Ze staan dus niet te strak, ze staan precies goed voor het wielbouwen. Dat iemand daarna misschien te belazerd is om de naaf losser te stellen kan de fabrikant niet helpen.

m-gineering schreef:
Haike schreef:Naven af fabriek staan te strak (wat ik eigenlijk schandelijk vindt
De fabriek doet dit echter express! Als de naaf speling heeft kun je het wiel niet centreren. Ze staan dus niet te strak, ze staan precies goed voor het wielbouwen. Dat iemand daarna misschien te belazerd is om de naaf losser te stellen kan de fabrikant niet helpen.
Marten ik snap dat niet helemaal, dat je geen wiel kunt bouwen met speling erop behoeft geen discussie, dat snap ik. Maar je kunt toch wel in een keer een naaf afleveren af fabriek die gewoon goed staat afgesteld? Want daar kun je wel een wiel mee bouwen. Daar komt bij dat ik het ook tegen kom op komplete nieuwe wielen, af fabriek. En dan vindt ik het wel verwijtbaar. Na het bouwen van het wiel moeten ze dan de naaf bijstellen en dat gebeurt niet. Of zijn de taken via afspraken tussen fietsenman en producent zodanig verdeeld dat die dat hoort te doen?