Als je het hele stuk van Cairo naar Aswan wilt fietsen (ca 1015 km ) kom je ongeveer 50 roadblocks tegen, echt vermoeiend om iedere keer weer in discussie te gaan en in 'gevaarlijk' gebied zoals bij Assyut kom je er echt niet langs.
Uit mijn reisverslag Cairo-Kaapstad :
Egyptische bureaucratie deel 2.
In de Sinai en van Suez naar Cairo kun je vrij fietsen. Er zijn road-blocks, maar met paspoort en visum ben je daar in twee minuten langs. Het geeft je de mogelijkheid te vragen of er de laatste paar weken nog fietsers langs zijn gekomen. Er zitten twee fietsers ongeveer een week voor me, daarvoor is meer dan een maand geleden en dus niet meer interessant. In Cairo aangekomen bezoek ik de Nederlandse Ambassade met de vraag of je langs de Nijl naar het zuiden kunt fietsen (Aswan, Sudan). Dit is onbekend terrein voor hun, ze reizen naar Luxor via een heel andere route die met de fiets absoluut niet interressant is. Ze draaien de vraag om en vragen mij om, via de Levitas-site, te rapporteren wat de mogelijkheden zijn. Daarom : Nederlandse ambassade, hier begint het antwoord ! Om te beginnen ga je naar de Tourist Police, 5 Adly Street, Cairo. Vraag naar kolonel Mahmoud of naar de kontaktpersoon, kapitein Yasser, mob. tel. 012-3290646. Deze man spreekt goed Engels. Je moet een reisplan hebben, d.w.z. op iedere datum moet je plannen van waar naar waar je reist. Plan de afstanden niet te lang, want als je een dagetappe niet haalt geeft dat grote problemen. Las rustdagen in om bekende sites als Beni-Hassan, Abydos, Dendara, Karnak, Luxor, Idfu (Horus-temple) en Kom- Ombo te bezoeken. Een dagafstand van 60 tot 90 km. laat zich goed kombineren met het bezoeken van een tempel. Mijn schema was 14 dagen tot Aswan, 3 dagen helemaal niet fietsen, 4 dagen fietsen met 'iets ouds' onderweg en 7 dagen volledig fietsen, langste afstand 143 km. Dit schema bleek goed haalbaar. Als je doorgaat naar de Sudan, houdt er dan rekening mee dat de ferry alleen op maandag gaat. Ideaal is een aankomst op vrijdag in Aswan.
Dat was de toestand in 2000, of dezelfde heren nog bij de Tourist Police werken weet ik niet, maar het idee is dat je beter naar de hoogste baas kunt gaan en het daar goed regelen. Het visitekaartje van 'de kolonel' met een handgeschreven ondertekening bleek de rest van de tijd wonderen te doen, als je dat bij een wegversperring laat zien, samen met je travel permit. Er wordt stram gesalueerd, je krijgt thee en in Aswan wordt je fiets de loopplank van de boot naar Sudan opgedragen, mag je niet zelf doen.
De dagtrajecten zoals gefietst :
Cairo
El Faiyum 110
Margaga 100
El Minya 70
Assyut 143
- 0
Sohag 115
Abydos 57
Quena 107
Luxor 74
- 0
- 0
Idfu 114
Daraw 70
Aswan 55
Voor de rest van de tocht naar Kaapstad :
http://www.levitas.nl/bob.htm
Belangstellenden kan ik een .xls-file mailen met alle dagtrajecten, hotels, kampeerplekken etc.