Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Maat binnenbanden - Forum Wereldfietser

Maat binnenbanden

Binnenbanden (28") van Schwalbe zijn er in de maten normaal (28 - 47) of breed (47 - 62).

Welke binnenband kan je het beste doen in een buitenband maatje 47 (als de verkrijgbaarheid geen rol speelt)?


Gerd

Volgens mij vergis je je: in 26 inch (en daar lijkt het om te gaan) is de AV 13 voor 40-62 mm: http://www.schwalbe.de/ger/de/fahrrad/schlaeuche/
Wim
GerdC schreef:Binnenbanden van Schwalbe zijn er in de maten normaal (28 - 47) of breed (47 - 62).

Welke binnenband kan je het beste doen in een buitenband maatje 47 (als de verkrijgbaarheid geen rol speelt)?


Gerd
De ruimste band staat minder onder spanning, loopt dus minder snel leeg en is ook minder snel lek. Maar weegt wel meer en is misschien wat lastiger zonder kreukels in de buitenband te proppen

Willem Jongman schreef:26 inch (en daar lijkt het om te gaan)
Sorry Willem, ondanks alle goede argumenten voor 26", zijn er nog mensen die toch liever op een 28" fietsen.

Gerd

Het was geen pleidooi voor 26 inch. Ik dacht alleen dat je naar een binnenband voor 26 inch zocht omdat je het had over een buitenband van 62 mm. Omdat je je tekst gewijzigd hebt is nu wel duidelijk dat je 28 inch bedoelde (zulke wijzigingen maken antwoorden soms tamelijk idioot). AV/SV17 voor 28 inch gaat tot 47 mm en AV/SV 19 begint al bij 40 mm, en eindigt bij 60 mm.
Wim

Willem Jongman schreef:AV/SV17 voor 28 inch gaat tot 47 mm en AV/SV 19 begint al bij 40 mm, en eindigt bij 60 mm.
Willem,

Je hebt helemaal gelijk. Mijn fout. Ik had voor het gemak even op de site van Bike4travel gekeken. Dat bewijst maar weer. Ga altijd naar de bron (de Schwalbe-site).

Samen met de reactie van Marten leidt dat tot de conclusie dat ik beter AV- of SV-19 kan gebruiken bij mijn maatje 47 buitenbanden.

Gerd
Discussie over die binnenbanden maat is alweer een tijdje geleden , maar...

Ik heb Schwalbe mondial 42-622 buitenband (vouwbaar). Tot nu gebruikte ik altijd de binnenband van schwalbe nummer 17 . Op de verpakking staat o.a. 42-622.
Ook bestaat nummer 19 met op de verpakking 42-622. Die is echter wat breder waardoor ik denk dat die minder uitrekt in de buitenband. Bij de nummer 17 had ik laatst een scheurtje bij ventiel.

Wat is beter?
Robw
Een grotere band is iets zwaarder en het rubber is iets minder ver uitgerekt, maar zolang je binnen de productgrenzen blijft zou dat geen probleem mogen zijn. Zo'n scheurtje naast hetventiel kan op alle banden voorkomen en heeft meer te maken met hoe je pomp is aangesloten of hoe je velg er aan toe is dan de dikte van het rubber ;-).

Re:

GerdC schreef:
Willem Jongman schreef:AV/SV17 voor 28 inch gaat tot 47 mm en AV/SV 19 begint al bij 40 mm, en eindigt bij 60 mm.
..... leidt dat tot de conclusie dat ik beter AV- of SV-19 kan gebruiken bij mijn maatje 47 buitenbanden.
...of SV19A, net zo betrouwbaar en 140gr in plaats van 220gr. Gemakkelijk verdiend die -160 gram draaiend gewicht. 10 jaar eigen ervaring.
Zelf heb ik ook 42-622 banden en heb dus het zelfde probleem. Ik zit dus ook precies tussen twee maten in bij Schwalbe. De 17 is smal, waardoor de plakkers nodeloos onder spanning komen te staan. De 19 past goed, maar is nodeloos zwaar. En als je die een keertje hard op pomt om een klein gaatje te vinden is het daarna nog maar de vraag of je hem er zonder plooien weer in krijgt. De 19a is lichter, maar zal op den duur ook minder goed passen. Bovendien is de 19a duurder. Ik heb het probleem opgelost door een ander merk te nemen. Ik heb nu C.S.T. binnenbanden en die bevallen erg goed. Deze wegen ongeveer 150 gram per stuk.

Adriaan