Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Betaalbaar titanium frame!! - Forum Wereldfietser

Betaalbaar titanium frame!!

Staal, alumminum, hebben beiden hun voor- en nadelen. Titanium heeft eigenlijk alleen maar voordelen. Nou 1 nadeeltje :wink: dan; de prijs.

Maarrrrr... Hokus pokus, kijk op Frame $795 plus $40 shipping: ATB-frames. En op Custom Frame only $1195 plus $40 shipping kun je ook nog zelf een frame samen stellen. En met deze betaalbare prijzen, komen mijn inziens ook nog Rohloff, en SON in zicht.

De ontwerpen zijn weliswaar Amerikaans. Maar de fabricage gebeurt in China: Tech Stuff.

Maar voor ik helemaal gek word (kwijl me toetsenbord al enigzins onder... :D :D :D :shock: :shock: 8) 8) :wink: :wink:): Het is toch bijna te mooi om waar te zijn... Wat vinden jullie hiervan?

Groeten, Marco

Op Mtbr.com ook nog wat gebrukerservaringen gevonden: Habanero Ti MTB Frame. Heerlijk, ik zwijmel al weg... :roll:

Marco

PS. En ik zie dat Airborne frame-prijzen tot zelfs $ 600,- gaan. Schijnen ook in China te worden gemaakt.
Ik heb zelf het frame van mijn racefiets laten maken bij: www.ti-bicycle.com

Het is wat werk met het specificeren van alle maten en overige specificaties, en ook met het importeren, maar dan heb je je titanium frame ook precies zoals je wilt.

En: nòg goedkoper dan Habanero of Airborne.


Peter

Dank je wel. Ik stuurde ze intussen ze een mailtje. Maar kreeg het verzoek of ik kontakt wou opnemen met onderstaand adres.

Blijkbaar ben je er goed te spreken over. En alhoewel ik weet van de onverwoestbare reputatie van titanium; Hoe lang gebruk je deze racefiets al?
Dat is toch een vraag die bij me opkomt. Ik hoor ook wel eens over arbeidsomstandigheden in China, en dan komt toch dat beeld van het China het 3e wereldland weer boven. Maar ja, de alu-frames van het zo geroemde Idworx worden ook in Taiwan gemaakt... (en waarschijnlijk ook van Koga, Giant, Santos, enz.).

Op die website zie ik trouwens Chinezen in race-outfit... :shock: En alhoewel het ook mij bekend was, dat China in sneltreinvaart moderniseert, moet ik er toch even aan wennen dit beeld te zien. Blijkbaar moet ik m'n beeld van de Chinezen in Mao-pakkies toch bijstellen. Alhoewel dit natuurlijk wel showfoto's van Chinezen uit de rijkere bovenlaag zijn.

Gr., Marco
Voor mede titanium-geïnteresseerden:

European Bicycle Imports B.V. / Van Nicholas Bicycles
Energieweg 23
3281 NH Numansdorp
The Netherlands

Email: jw apestaartje vannicholas dot com
(Ik doe het even zo. Dat scheelt die man weer bergen spam :wink: )

www.vannicholas.com

VanNicholas lijkt de zakelijke opvolger van Airborne te zijn. Dat waren prima fietsen. De prijzen op deze website zijn wel excl btw.
Wim

Ik heb mijn raceframe in het jaar 2000 gekocht en ik heb er al heel wat kilometers mee gereden. Veel hier in Nederland natuurlijk, maar ook drie Cycletours vakanties (6*) en zelfs een keer de Marmotte (goud ! :P ).

Het frame zag er fantastisch uit toen het geleverd werd, echt perfect afgewerkt. En na al die jaren is het nog steeds als nieuw.

Ik heb destijds een Bioracer meting laten verrichten en daar komt zo'n mooie tekening uit. Die heb ik toen per telefax naar China gestuurd.

Het overigens wel vooruit met hen. In 2003 kregen ze een website, en tegenwoordig is er dus ook al een importeur hier in Nederland.

Het wordt er overigens niet goedkoper op. In 2000 was ik slechts Euro 575,- kwijt voor een op maat gemaakt frame. Ik zou het wel jammer binden als je niet meer direct in China kunt kopen. Het scheelt wel een hoop rompslomp met importeren natuurlijk.

Toen ik de fiets kocht vond ik de uitvoering erg veel op die van Airborne lijken, dus misschien is het wel dezelfde fabrikant.

Uiteraard nog bedankt voor de antwoorden.

@Peter_K,

575,- dat was neem ik aan exclusief die importeringskosten? Want hoeveel bedroegen die importeringskosten?

Een Chineze fabriek die nog wel deur tot deur levert, is Xi'an Changda. Ik mailde hen wat een custom-Ti frame met excentrische trapas, en geschikt voor 26" wielen, en Rohloff-naaf bij hen zou kosten. Hun antwoord: 640 USD, dat is op dit moment 448,- euros. :D :D :D

Het Nederlandse Moongrazer is naar Westerse maatstaven ook goedkoep: 900 euro voor een custom frame.

Verder: Op www.4bikers.be (ATB-forum van onze zuiderburen) vond ik nog een interessant artikel: Pleidooi voor Titanium.

Kun je nagaan hoe laag de [i]inkoop[/i] prijs is van al die Chinese alu frames....
Wim

Willem Jongman schreef:Kun je nagaan hoe laag de inkoop prijs is van al die Chinese alu frames....
Wim
En trek je daar nog de inkoopprijs van wat ik hier voor twee kilo aluminium betaal af, dan word je helemaal gestoord :shock:

Maar China wordt al te duur, Vietnam en India worden nu interessant

Euro 575,- was de volledige prijs, inclusief transportkosten en heffingen

De transportkosten waren destijds vijftig dollar.
De heffingen waren een stuk meer, vooral ook omdat ik een expiditie bedrijf de rompslomp heb laten afhandelen. Hoeveel die waren weet ik helaas niet precies meer, maar ik geloof iets van rond de honderdvijftig gulden.

Hoi,

De genoemde link is inderdaad heel erg informatief en zet alle voor- en nadelen van titanium op een rijtje.
http://www.4bikers.be/index.php?option= ... &Itemid=44

Voordelen:
Hoge elasticiteit in vergelijking met aluminium
Hoge vervormingsquotient in vergelijking met aluminium em staal
Nauwelijks metaalmoeheid
Hoge weerstand tegen corrosie

Nadelen:
Duur (maar zie boven)
Lastig lassen. ''Bij een breuk is lassen van Ti is een precisiewerkje. Ti wordt gelast via het Tungsten Inert Gas (TIG) procédé. http://www.nil.nl/fris14.htm De lassen worden gelegd in een zuurstofarme omgeving, met toevoeging van een inert gas...... De minste vervuiling kan vroeg of laat fataal worden voor de las.''

Dat is denk ik best een nadeel om even bij stil te staan.
Die TIG apparaten zijn nog niet zo verbreid buiten de westerse wereld.
http://www.rad-forum.de/showflat.php?Ca ... e=0#285286
En of dat lassen dan ook stofvrij gebeurd...

Maar al met al zou een framebreuk niet meer voor moeten komen vanwege de voordelen boven aluminum en CrMo staal. Titanium kettingbladen zie ik in ieder geval wel zitten :)

Fiets de Wereld (op een CrMo fietsje),
Whisky

whisky schreef:Hoi,

Lastig lassen. Bij een breuk is lassen van Ti is een precisiewerkje. Ti wordt gelast via het Tungsten Inert Gas (TIG) procédé. http://www.nil.nl/fris14.htm
de lassen worden gelegd in een zuurstofarme omgeving, met toevoeging van een inert gas. De minste vervuiling kan vroeg of laat fataal worden voor de las.
Zuurstofarm? Je wilt ABSOLUUT geen zuurstof bij je lasbad. Behalve TIG lassen, moet je ook de binnenkant van de buis vullen met edelgas en voldoende ervaring met fietsframelassen hebben zodat je ook aan de buitenkant geen zuurstof met je wolk beschermgas mee laat waaien.
En waarom ging je frame stuk? Meestal omdat dit de eerste keer kennelijk niet gelukt was.

Zuurstofarm? Je wilt ABSOLUUT geen zuurstof bij je lasbad. Behalve TIG lassen, moet je ook de binnenkant van de buis vullen met edelgas en voldoende ervaring met fietsframelassen hebben zodat je ook aan de buitenkant geen zuurstof met je wolk beschermgas mee laat waaien.
En waarom ging je frame stuk? Meestal omdat dit de eerste keer kennelijk niet gelukt was.
Was niet mijn citaat maar van de verlinkte site, ik had dat beter moeten aangeven. Heb het veranderd.

Feit is dat als zo een frame breekt in Verweggistan je dus echt een groot probleem hebt.

Fiets de wereld,
Whisky

whisky schreef:Bij een breuk is lassen van Ti is een precisiewerkje. Ti wordt gelast via het Tungsten Inert Gas (TIG) procédé.
Zover ik weet worden aluminium en stalen gelaste frames ook TIG-gelast. Op zich is TIG-lassen niet zo heel moeilijk (ook niet van Titanium) , zij het dat het bij het lassen van fietsen tegelijk om dun materiaal als om ronde vormen gaat met alle mogelijke hoeken waaronder gelast moet worden. Al met al lijkt de kans dat in Verweggistan je frame met het TIG-procédé op de juiste manier wordt gelast toch wel klein.
Leon

Leon schreef:Op zich is TIG-lassen niet zo heel moeilijk
Fotograferen is ook niet moeiijk, je hoeft alleen maar op een knopje te duwen :roll:

m-gineering schreef:
Leon schreef:Op zich is TIG-lassen niet zo heel moeilijk
Fotograferen is ook niet moeiijk, je hoeft alleen maar op een knopje te duwen :roll:
Precies, zo is't :D :wink:

Ik ging vandaag even langs Vittorio. Vertelde zo, over m'n plannen voor een titanium-frame. Waarop de nieuwe eigenaar een titanium-frame (met Vittorio-plakker er op) liet zien. Hij vertelde mij: 'Met titanium hebben wij ook geëxperimenteerd. Maar zo'n titanium fiets met baggage, dat gaat vreselijk zwabberen.'

Hmm, ik dacht de Heilige Graal te hebben gevonden... :?

Peter_K, heb jij ook met bagage gefietsd?

Groeten, Marco

Afbeelding

Nee, ik heb nooit met bagage gefietst. Ik heb een racefiets met een titanium frame, en daar kan geen bagage op. De racefiets zwabbert overigens niet.

Op het moment heb ik een Red Bull mountain bike met een aluminium frame als reisfiets.

Ik heb zelf ook wel gedacht aan een reisfiets met een titanium frame als opvolger van mijn huidige fiets. Dat een reisfiets met een titanium frame gaat zwabberen kan ik me wel voorstellen, titanium staat bekend om zijn hoge flex. Het zou op te lossen moeten zijn met dikkere pijpen (grotere diameter pijp en/of pijpen met grotere wanddikte) maar dan wordt het frame natuurlijk zwaarder.

Ach, alumunium doet het óók erg goed hoor, het kraakt alleen af en toe wat. Het enige wat er na zes jaar aan mijn fiets mankeert is dat de in het frame getapte draad wat uit begint te lubberen. Echt last heb ik daar niet van, is eventueel ook te verhelpen met wat loctite.

Ik ben benieuwd waarop je keus gaat vallen en hoe die uiteindelijk gaat bevallen.

Groeten,

Peter

In de VS worden wel heel dure en goede titanium reisfietsen geleverd. In principe is het een prima materiaal, maar het is lastig te verwerken, en dus toch wel duur (of als het goedkoop is, weet je niet zeker of het wel echt goed verwerkt is). Voor een reisfiets zie ik het voordeel niet zo. OK je kunt met het gewicht van een alu frame de rijkwaliteit hebben van een stalen frame. Maar die 500 gram die dat hoogstens scheelt doet er toch bij zo'n zwaarbeladen fiets niet veel toe. Je gaat toch ook niet als een idioot aan de gang met titanium boutjes etc. Dat doe je wel bij een racefiets of een audax fiets. Voor een Merlin race/audaxfiets haal ik dus mijn neus niet op, inderdaad.
Overigens had Airborne een Chinees cyclocross frame waarover zeer lovend gesproken werd als vakantiefiets.
Wim

@Peter_K: Inderdaad, je hebt een racefiets. Gemakshalve noem ik alles waar ik een racestuur op zie zitten, een racefiets. Shame on me.

@Willem Jongman: Ik lees ook dit in genoemd artikel:
Als men Ti een vervormingsquotient van 15 tot 25% geeft, zit staal rond de 10 tot 15% (de sterke staalbuizen zelfs tot iets boven de 16%). Aluminium zit tussen 6 en 12%. Hoe lager het percentage, hoe brozer het materiaal is. Broos materiaal is niet iets wat je in een fiets wil. In de praktijk zullen staal en aluminium dus eerder breken dan Ti. Door de goede eigenschappen van Ti qua dichtheid, hoge treksterkte en goede E-modulus is het dus uitermate geschikt om een relatief lichte, beresterke en soepele fiets mee te bouwen.
Staal vervormingsquotient: 10 tot 15%
Ti vervormingsquotient: 15 tot 25%

Gemiddeld Ti-frame is dus 2 keer zo sterker als een gemiddeld stalen frame. Want zo mag ik dat toch lezen, neem ik aan. En een fiets die niet gaat roesten... Dat scheelt weer onderhoud (*). :D :oops: :wink:

Tsja, ik ben geen techneut. Maar ik had/heb echt iets van: Dit is het ware droom-materiaal; overwoestbaar, niet te slopen. (mits het frame goed is gelasd, en mits de buizen dik genoeg zijn om het zwabberen tegen te gaan).

Alhoewel het mij ook op valt dat er in het vakantiefietsen-segment niets aan titanium word aangeboden.

(*) Maar ja, misschien moet ik dat liefkozend poetsen van m'n Stalen Ros dan maar eens gaan bezigen.
Nou ja, 'Stalen Ros'... Thans staat er hier nog een alu Koga.