Additionally, paste this code immediately after the opening tag: waar klamboe laten impregneren: op schiphol? - Forum Wereldfietser

waar klamboe laten impregneren: op schiphol?

Ik weet niet waar je woont maar in Amsterdam zit een klamboe winkel. Misschien kan je daar eens informeren. Dat impregneer spul is overigens voor je eigen gezondheid uit de handel genomen. Zou me niets verbazen als er kanker verwekkende stoffen in zaten. Waarom wil je hem weer impregneren? Als de klamboe nog goed gesloten is, hoef je toch niet nog extra te impregneren?

In je slaap kun je verliggen. Je kunt dan tegen je klamboe aan komen te liggen en de zwangere muggenwijfjes kunnen dan alsnog door de gaatjes van het net heen prikken en je bloed opzuigen. Een geimpregneerd muskietennet houdt de muggen op afstand.

Dan neem je toch een ruimere klamboe, als je dan gaat verliggen is er nog steeds ruimte tussen jou en de klamboe. Daar komt bij dat ik nooit van z'n levensdagen tegen een klamboe zou willen aanliggen die dusdanig geinpregneerd is met giftige stoffen dat ze ook voor mij bedreigend zijn. :x

Wij hebben ook driftig geinformeerd waar we dit goedje konden kopen in NL, maar niemand kon ons helpen. Een apotheker wees ons uiteindelijk op een mogelijkheid op Schiphol.
Op Schiphol vonden wij inderdaad NA de doune de travel clinic (of zoiets...). Wij hebben daar een jaar geleden een flesje Permethrin gekocht, meegenomen in het vliegtuig (hangbagage dus, rest was al ingecheckt..) en op onze bestemming hebben we de klamboe geimpregneerd.
Een flesje met giftige vloeistof meenemen in je handbagage kan dezer dagen natuurlijk wel een probleem opleveren...

Succes
Ed en Myrthe

En als je denkt ik impregneer die klamboe dan op Schiphol wel even... dat gaat dus niet lukken, na een grondige wasbeurt met dit middel moet de klamboe uitgespreid drogen...

Ooit vingen wij het gerucht op dat in Duitsland Permethrin wel vrij verkijgbaar is, maar of dat waar is????

Hoi Ed en Myrthe,
We hebben ene paar jaar geleden impregneermiddel bij Bever gekocht (onder de toonbank....was net verboden). Dat ging verder prima.
Een paar jaar geleden hebben we het nog een keer geprobeerd hetzelfde te doen. Tot op heden niet gelukt. Voor zover wij het te weten zijn gekomen mag in NL dit middel niet meer verkocht worden.

We vonden toen deze tekst:
Klamboes
Op het secretariaat NIIH worden met insecticide geïmpregneerde klamboes verkocht (€ 30). De opbrengst komt ten goede aan het Medisch Comité Nederland-Vietnam.
Wie al een bednet heeft dat niet of langer dan een half jaar geleden is geïmpregneerd, zou dit in principe zelf met een permethrine oplossing kunnen (her)impregneren. Permethrine is echter in Nederland officiëel niet toegestaan, en permethrine is dan ook momenteel niet meer verkrijgbaar bij sportzaken. Op Schiphol is het te koop bij: Airport Medical Services (tel. 020-6492566); volg na de douane het bord Eerste Hulp. Het product is Care+ en kost €14,15.
type bednet hoeveelheid
permethrine hoeveelheid
water
1-pers. net katoen 8 ml (2 gram) in 300 ml water
idem synthetisch idem in 150 ml water
2-pers. net katoen 12 ml (3 gram) in 450 ml water
idem synthetisch idem in 225 ml water

Gebruik bij het impregneren handschoenen. De verdunning wordt wit van kleur. Drenk het net in de oplossing, zo dat (vrijwel) alle vocht wordt opgenomen. Laat het net liggend drogen en verpak het in een plastic zak. Het restje oplossing kan met ruim water weggespoeld worden.
Neem touwtjes en punaises meer op reis, om het net te kunnen ophangen.


Kijk ook op http://www.ru.nl/niih/reiziger.htm

Groet,
Marco

verrefietsers schreef:En als je denkt ik impregneer die klamboe dan op Schiphol wel even... dat gaat dus niet lukken, na een grondige wasbeurt met dit middel moet de klamboe uitgespreid drogen...

Ooit vingen wij het gerucht op dat in Duitsland Permethrin wel vrij verkijgbaar is, maar of dat waar is????
Als het werkelijk gaat om permethrin wat zeg maar de nagemaakte chemische variant is van moeder natuur waar het pyrethrium heet, (maar op moeder natuur kan je geen octrooi aanvragen, dus maak je het eerst na en zeg je dat je wat nieuws hebt uitgevonden) dat is een landbouw insektenverdelgingsmiddel wat niet meer is toegelaten in de europeese unie wegens aantasting van het zenuwstelsel ook bij mensen. Slaap lekker onder je geinpregneerde klamboe.

Hoi Esther.


Kijk eens op dit draadje van de hicking-site. De laatste post van de 1ste pagina geeft volgens mij een ander middel aan dat ook gebruikt kan worden voor het impregneren van je klamboe. Misschien een optie.

groet,

Robbert.

Ja, het impregneermiddel dat wij op Schiphol kochten was permethrin.
En inderdaad dit is geen vriendelijk middel... echter malaria is ook geen vriendelijke ziekte...
Vraagje: waarmee zijn de kant en klaar geimpregneerde klamboe's dan behandeld??

Ik heb een paar jaar terug nog een (duur) flesje permethrin gekocht maar na het lezen van de beschrijving heb ik het flesje toch maar dicht gelaten. Ik vond het risico voor mijn astma te groot. Het mag inderdaad niet meer verkocht worden maar ik heb hier dus nog steeds een nooit geopend flesje permethrin, voor wie geinteresseerd is, stuur een pbtje. Overigens verliest een geinpregneerde klamboe na verloop van tijd zijn kracht, afhankelijk van gebruik en opbergmethode.

verrefietsers schreef:Vraagje: waarmee zijn de kant en klaar geimpregneerde klamboe's dan behandeld??
De kant en klare zijn met hetzelfde middeltje behandeld. Mij werd verteld dat het niet meer verkocht wordt omdat als je zelf thuis gaat impregneren het goedje samen met het water waarin je het weekt wordt weggespoeld en het echt te smerig is om zelfs de riolering in te laten spoelen. Ik gebruik een niet-geimpregneerd muskietennet en als je inderdaad een beetje uitkijkt dat je er niet tegen gaat liggen (je valt toch ook niet uit je bed als je slaapt) werkt het best.
Naar het schijnt zouden de AS Adventure buitensportzaken in Belgie het spul nog wel verkopen.

koenie schreef:
verrefietsers schreef:Vraagje: waarmee zijn de kant en klaar geimpregneerde klamboe's dan behandeld??

De kant en klare zijn met hetzelfde middeltje behandeld.
Hmm dat is op z'n minst merkwaardig te noemen, het middel is zoals ik al eerder schreef in de Europese Unie verboden, volgens mij houdt dat ook in dat je het ook niet meer verwerkt waar dan ook "op" of "in" mag aanbieden. Zelfs de oerbron zoals ik het maar ff noem "pyrethrium" door moeder natuur gemaakt, terug te vinden in de bloem van de Margriet, mag niet meer als bestrijdingsmiddel worden gebruikt.