Hoi Mario,
Nee hoor, je vraag moet wel heeeeeel gemeen zijn wil ik het als zodanig opvatten
Vanaf 1984 t/m 2001 heb ik op een Snel Explorer 28" gefietst.
Daarna ben ik over gestapt op 26" fietsen. Begonnen met het santos frame scc01 en opgebouwd als vakantiefiets. Daarna ism Santos de fiets verder aangepast totdat uiteindelijk de Travelmasterlijn is ontstaan.
Wist overigens niet dat ik zo vaak op de voorzijde van de wf sta met mijn fiets.
Vroeger was ik een voorstander van een Reisfietslijn met 29" wielen. dat zijn 28" velgen met een frame geschikt om met moutainbikebanden te rijden en een frame geschikt om mee te moutainbiken. Die frames zijn een tijdje bij een klein gezelschap populair geweest. Door de enorme populariteit van de mtb is de 29" variant nooit een grote markt geweest. De 29" mtb werden/worden vooral gebruikt bij grote marathons. Daar zijn de condities minder technisch als bij het technische mtb en lijken veel op de condities die een wereldfietser in bv Afrika tegen komt.
De reden dat ik met Santos samen werk komt uit een periode waarin er maar een paar spelers op de markt waren die goede vakantiefietsen bouwen. Ik had/heb toen eigen ideeen hoe een fiets eruit moest zien en ergerde me mateloos aan de matte opstelling van de Nederlandse fietsenbouwers. Op zich natuurlijk niet zo gek omdat de markt van vakantie(wereld)fietsen in NL ook niet bijzonder groot is én omdat vakantiefietsers soms nogal panisch terug grijpen op het verleden.
Dat stond nieuwe ontwikkelingen in de weg en zorgt ervoor dat alles een beetje bij het oude bleef. Vanuit Duitsland kwamen er wel allerlei berichten van nieuwe ontwikkelingen (de een beter dan de ander). Santos maakte toen voor mij een hele goede mix tussen "oud" en "nieuw". Oftewel: wat goed is moet je houden maar wat beter kan moet je toelaten.
Mijn doel is en blijft: de markt van vakantiefietsen in NL puchen om na te blijven denken over de beste oplossingen voor vakantiefietsen.
Mijn afspraak met Santos is heel simpel: ik geef mijn mening door over wat ik vind wat goed en wat slecht is. Santos beslist zelf wat ze met die mening doen.
En dat vind ik een hele goede ontwikkeling. Zo zijn er meer leden van de wf die samen werken met een merk. En dat is natuurlijk schitterend. Het merk hoort gelijk van haar klanten wat wel en niet goed is en kan dan gelijk daarop inspelen.
Als Santos een slecht produkt aflevert zal ik de eerste zijn die dat zal aangeven...ook naar buiten toe. Anders haal ik mijn uiteindelijke doel absoluut niet. Ik doe voor Santos geen marketing en wil dat ook niet doen. Zo zal ik nooit op een beurs staan met een fiets waarop ik niet zelf heb gereden.
Uiteindelijk is de NL markt nu wel iets meer open gebroken dan 10 jaar geleden. Veel positieve invloeden vanuit Duitsland zijn erbij gekomen maar ook goede Nederlandse (nieuwe) merken. Daarnaast zijn er meer fietsenzaken bij gekomen die zich richten op de vakantiefietser.
Om terug te komen op je vraag. Ik kies voor 26" wielen omdat dat mijn fiets meer een allrouder maakt.
Daarnaast heb ik meer mogelijkheden bij de keuze van onderdelen.
26" is absoluut niet noodzakelijk om over de wereld te fietsen. Dat kan ook met goede 28" wielen.
Groet,
Marco