Zie ook dit topic: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=4485
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Nee,Lisette! schreef:Reageer nou
Nee Eric, een Britse "anti-helm"-wetenschapper heeft juist recentelijk "wetenschappelijk" aangetoond dat automobilisten bij het passeren van een fietser met een helm veel minder afstand nemen dan bij het passeren van een fietser zonder helm. Dus de automobilisten zijn degenen die meer risico nemen.De Vakantiefietser schreef:Onderzoek heeft uitgewezen dat door het gebruik van een helm, fietsers meer risico nemen en dat het aantal ongelukken toeneemt...
Is dat zo?baartmns schreef:Nee.
Neemt niet weg dat ik het wel een goede ontwikkeling vind dat Nederlandse kinderen steeds vaker een helm dragen.
Zo dom is Eric niet. Als een idee eenmaal openbaar gemaakt kun je misschien naderhand nog wel een patent aanvragen, maar heb je (ook als uitvinder) geen schijn van kans om het patent staande te houden.GerdC schreef: Dus Eric, om de veiligheid van fietsers te bevorderen zou je speciale helmen met een ingebouwde langharige pruik moeten gaan verkopen. Ik zou maar gauw patent aanvragen op dergelijke Eric-fietshelmen.
Gerd
Het lijkt me slimmer dat Eric onderstaande inklapbare breedtemarkering voor fietsen gaat verkopen (zie foto). Ik heb ze hier nog niet gezien. Best wel handig. Wie wil er een kras op z'n glimmende auto? In Zwiterserland zagen we overigens een fietserDus Eric, om de veiligheid van fietsers te bevorderen zou je speciale helmen met een ingebouwde langharige pruik moeten gaan verkopen.
Het voorwiel is sterker dan het achterwiel... (geen paraplu)Haike schreef:Maar ik weet niet of het voorwiel van die fietsen nou zo blij is met al die belasting. Als ik geen achtertassen meer kan aanhangen omdat daar een uitklapbaar breedte stangetje zit.....
m-gineering schreef:
ja dat is natuurlijk zo, niet aan niet aan gedachtHet voorwiel is sterker dan het achterwiel... (geen paraplu)
Zijn dat die tassen op de foto? Ik vond het al opvallende tassen.Er is een hele school touristen die de last op het voorwiel hangt, zoals ze bij de "velos porteur*) gewend waren. De Berthoudt (achtige?) tassen wijzen ook al in die richting
Die "onderzoeker" is zeker niet onomstreden en er zijn ook genoeg onderzoeken te vinden die totaal de andere kant opwijzen. (Veel voorkomend probleem in de wetenschappelijke wereldDe Vakantiefietser schreef:Onderzoek heeft uitgewezen dat door het gebruik van een helm, fietsers meer risico nemen en dat het aantal ongelukken toeneemt...
Inderdaad een bekend probleem, dat ligt gedeeltelijk aan de randvoorwaarden van het onderzoek en de (impliciete) veronderstellingen die men doet. In feite zou je alle onderzoeken bij elkaar moeten nemen en kijken naar wat het gemiddelde is (aangenomen dat de onderzoeken deugdelijk waren). Als dan de helft op een verbetering en de helft op een verslechtering wijst mag je redelijk veilig stellen dat het verschil nooit erg groot zal zijn.giantus schreef:Die "onderzoeker" is zeker niet onomstreden en er zijn ook genoeg onderzoeken te vinden die totaal de andere kant opwijzen. (Veel voorkomend probleem in de wetenschappelijke wereld :twisted: ; zelfde data gebruiken en op totaal andere conclusies komen.)
Niet mee eens,Wilco schreef:Inderdaad een bekend probleem, dat ligt gedeeltelijk aan de randvoorwaarden van het onderzoek en de (impliciete) veronderstellingen die men doet. In feite zou je alle onderzoeken bij elkaar moeten nemen en kijken naar wat het gemiddelde isgiantus schreef:Die "onderzoeker" is zeker niet onomstreden en er zijn ook genoeg onderzoeken te vinden die totaal de andere kant opwijzen. (Veel voorkomend probleem in de wetenschappelijke wereld; zelfde data gebruiken en op totaal andere conclusies komen.)
Ik weet uiteraard niet hoe jij dit voor je ziet, maar een paar opmerkingen:Leon schreef:Niet meer eens,
Bij verreweg de meeste onderzoeken kun je bij nadere beschouwing flink wat vraagtekens zetten en bij kritieken op onderzoek meestal ook. Wat je zou moeten doen is -theoretisch- alle onderzoeken aan een flink kritische toets onderwerpen en dan alleen die onderzoeken serieus nemen die de toets der kritiek doorstaan. Nu hebben we daar in de wereld aardige systemen voor. Eén daarvan is om de onderzoeker te laten promoveren op het betreffende onderwerp zodat diverse hoogleraren het onderzoek op methodiek beoordelen.
Naar ik mij herinner was het juist een promotieonderzoek dat in Australië aantoonde dat helmplicht averechts werkte...
Leon