Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Overnachten in Duitsland (m.n. Eifel & Moezel) - Forum Wereldfietser

Overnachten in Duitsland (m.n. Eifel & Moezel)

Voor volgend jaar (en de jaren daarna waarschijnlijk ook nog wel :)) hebben ik en m'n vrouw (jawel ook zij krijgt de smaak te pakken ;)) de planning om wat korte vakanties te houden in Duitsland, en dan waarschijnlijk vooral in de Eifel (zowel Nord- als Süd-), het Moezelgebied en het grensgebied met België en Luxemburg.

Nu zal ik haar nog niet zo ver kunnen krijgen om ook nog in een klein tentje te gaan kamperen dus daarvoor wordt een alternatief gezocht. We hebben goede ervaringen met ferienwohnungen bij particulieren (goedkoper en vooral leuker dan hotels) dus voor zo iets dergelijks willen we weer gaan.
Nu is er een lijst van overnachtingsadressen van Bett & Bike (http://www.bettundbike.de). Hier staan echter volgens de beschrijvingen vooral hotels/gaststättes, campings en jeugdherbergen in. Weet iemand of hier ook particuliere zimmers/ferienwohnungen in staan? Of is er dan een goede alternatieve gids?

Ervaringen met Bett & Bike of andere overnachtingsadressen, alsmede fietsen/routes in bovenstaand gebied zijn ook welkom :)

Ik ben dit jaar in diverse weekends langs de Duitse Rijn gefietst; zeker aan te bevelen (zie verslag op mijn website onder reisverslagen). We zijn inmiddels tot Konstanz gekomen. We hebben gekampeerd, maar zagen onderweg in veel plaatsen bordjes die verwezen naar hotels en kamerverhuurders die speciaal fietsers verwelkomden. Kortom er is keuze zat, maar als je niet op de bonnefooi wilt reizen, kun je vaak lijsten van particuliere kamers raadplegen op de websites van duitse plaatsen. Elke plaats heeft een website volgens het principe: www.plaatsnaam.de. Zie bv. www.bingen.de waar je onder Tourist Information een folder kunt downloaden met adressen
Voor routes en varianten daarop kan ik je de Bikeline-serie aanbevelen (http://www.esterbauer.com), daarin staan ook veel adressen.

peter de rijk schreef:Kortom er is keuze zat, maar als je niet op de bonnefooi wilt reizen, kun je vaak lijsten van particuliere kamers raadplegen op de websites van duitse plaatsen.
Ik ben een liefhebber van "op de bonnefooi" reizen maar ik weet niet hoe Duitsers (die alles vaak goed wensen te regelen) tegen mensen aankijken die "ineens" voor hun deur staan en een zimmer willen. Ik kan me voorstellen dat een verhuurder zulke spontaniteit niet echt kan waarderen.

Als kampeerder hoef je over dat soort dingen minder na te denken :)

Een andere optie zijn de Natuurvriendenhuizen, met wijdverbreid net in Duitsland. Gaande van eenvoudige berghutten tot redelijk luxe pensions (www.naturfreunde.de). Of kijk bij de Nederlandse poot voor de links (www.nivon.nl). De internationale koepel van de Natuurvrienden vind je op www.nfi.at.

Groet,

Astrid

Ik ben een liefhebber van "op de bonnefooi" reizen maar ik weet niet hoe Duitsers (die alles vaak goed wensen te regelen) tegen mensen aankijken die "ineens" voor hun deur staan en een zimmer willen. Ik kan me voorstellen dat een verhuurder zulke spontaniteit niet echt kan waarderen.
Hoi! Ze houden hier wel van regels en zo maar zijn wel degelijk flexibel, wat dat betreft kloppen de vooroordelen niet.
Ik ben vaak voor mijn werk onderweg in de Beierse Alpen (vlinders karteren) en overnacht dan van dag tot dag ergens anders zonder vooraf wat te regelen.
Als er 'Zimmer Frei' in de tuin staat heb je geen enkel probleem.
Tot nu toe nog nooit problemen gehad en het is altijd erg gezellig. Niets is zo lekker als na een dag veldwerk kaiserschmarren of spätzle te eten, mmmjammm :D

Fiets de wereld,
Whisky

Fedor schreef: Ik ben een liefhebber van "op de bonnefooi" reizen maar ik weet niet hoe Duitsers (die alles vaak goed wensen te regelen) tegen mensen aankijken die "ineens" voor hun deur staan en een zimmer willen. Ik kan me voorstellen dat een verhuurder zulke spontaniteit niet echt kan waarderen.

Als kampeerder hoef je over dat soort dingen minder na te denken :)
Dat is een hardnekkig vooroordeel, toen ik als jongetje van 16 op de fiets naar mijn Oom in Biberach am Riss (ten Zuiden van Ulm) reed, 29 jaren geleden, ben ik meerdere malen geconfronteerd geweest met het feit dat ik onverwachts uit moest wijken naar een Hotel. Zomaar, plotsklaps, nooit een probleem geweest, nooit geweigerd. En nu, sinds al die jaren; afgelopen jaar voor het eerst weer door Duitsland spontaan uitgenodigd voor koffie en taart alleen maar omdat ik mijn boterham op zat te eten tegen de schutting van de eigenaar z'n tuin.

Minpuntje: de duitse fietspaden; slecht onderhouden en in dorpen en steden samen gevoegd met de stoep. Waardeloos.

Wij zijn afgelopen zomer in Duitsland wezen fietsen en dat is ons heel goed bevallen. Vriendelijke mensen en meestal kun je op de bonnefooi een hotel vinden. Verder een prachtig land, met steeds meer fietspaden en routes. Je kunt ook gebruik maken van de zogenaamde "bet und bike". Die voldoen aan een aantal standaard eisen die het voor fietsers prettig maken. Zie hun website http://www.bettundbike.de voor meer informatie. Wij hebben daar echter sporadisch gebruik van gemaakt, omdat wij ze toevallig niet tegenkwamen, maar bijv in Cölbe (Hessen) was een hele mooie bett und bike inclusief een gereedschappengarage, om evt zelf je fiets te repareren.

Groeten
Jolanda