Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verstellen stuur oude stadsfiets - Forum Wereldfietser

Verstellen stuur oude stadsfiets

Hoi,

beetje domme vraag misschien maar ik weet het echt niet :oops:

ik heb een oude gewone stadsfiets waar het stuur hoger van moet.
aan de bovenkant van de stuurpen zit een bout dacht 13 of 14 mm.
als ik deze een paar slagen los haal komt er geen beweging in het stuur.

moet ik om het stuur hoger te zetten ook de moer onderaan de stuurpen los draaien?

dit wilde ik wel proberen maar had geen steeksleutel in de goede maat.. en nu heb ik die dingen tot maat 30 mm...

kortom hoe werkt dat met een niet ahead systeem ook alweer??

alvast bedankt
Wendy1 schreef:Hoi,

beetje domme vraag misschien maar ik weet het echt niet :oops:

ik heb een oude gewone stadsfiets waar het stuur hoger van moet.
aan de bovenkant van de stuurpen zit een bout dacht 13 of 14 mm.
als ik deze een paar slagen los haal komt er geen beweging in het stuur.

moet ik om het stuur hoger te zetten ook de moer onderaan de stuurpen los draaien?

dit wilde ik wel proberen maar had geen steeksleutel in de goede maat.. en nu heb ik die dingen tot maat 30 mm...

kortom hoe werkt dat met een niet ahead systeem ook alweer??

alvast bedankt
Bout boven op stuur enkel slagen losdraaien (je was al goed bezig) en de bout met een hamer naar beneden slaan zodat de klemming lost.

Stuur moet minimaal 5 cm diep in de voorvork blijven steken (vaak staat er ook een streepje op het stuur) anders riskeer je vorkbreuk en een kunstgebit

Thanks....

die moer onderaan de stuurpen waar zeg maar de lamp zit is dan voor het balhoofd??

Wendy1 schreef:Thanks....

die moer onderaan de stuurpen waar zeg maar de lamp zit is dan voor het balhoofd??
Ja, daar moet je vooral afblijven, anders moet je de lagers opnieuw afstellen

ben ik even blij dat ik geen groot genoege steeksleutel had :lol:
m-gineering schreef:
Stuur moet minimaal 5 cm diep in de voorvork blijven steken (vaak staat er ook een streepje op het stuur) anders riskeer je vorkbreuk en een kunstgebit
Vorkbreuk?? :o Ik zou eerder denken aan een stuurbuis die afknapt??
Haike schreef:
m-gineering schreef:
Stuur moet minimaal 5 cm diep in de voorvork blijven steken (vaak staat er ook een streepje op het stuur) anders riskeer je vorkbreuk en een kunstgebit
Vorkbreuk?? :o Ik zou eerder denken aan een stuurbuis die afknapt??
Op een voorvork zit doorgaans 5 cm schroefdraad. Zet je het stuur laag genoeg dan klemt de wig onder het schroefdraadbegin en wordt het verzwakte draadgedeelte gesteund. Zet je het stuur te hoog dan kan de vork door de schroefdraad heen scheuren en hou je het stuur -eventjes- los in de hand
m-gineering schreef:
Haike schreef:
m-gineering schreef:
Stuur moet minimaal 5 cm diep in de voorvork blijven steken (vaak staat er ook een streepje op het stuur) anders riskeer je vorkbreuk en een kunstgebit
Vorkbreuk?? :o Ik zou eerder denken aan een stuurbuis die afknapt??
Op een voorvork zit doorgaans 5 cm schroefdraad. Zet je het stuur laag genoeg dan klemt de wig onder het schroefdraadbegin en wordt het verzwakte draadgedeelte gesteund. Zet je het stuur te hoog dan kan de vork door de schroefdraad heen scheuren en hou je het stuur -eventjes- los in de hand
Ik snap hem, niet aangedacht dat die draad het zwakke punt is. In die zin is een ahead systheem veel sterker?

ahead systheem
Wat is dat????

Ahead is het andere systeem om je vork vast te zetten, hierbij heb je een lange stuurpenbuis waarop een lagerkup vast zit, twee lagers aan beide zeide van je balhoofdbuis en aan de boven zeide nog een lagerkup die je met de 'voorbouw' vastzet. Is een ander 'makelijker' systeem. Wordt veel toegepast bij atb's.
Bas

[edit] hiervindt je meer uitleg over ahead voorvorken [/ edit]

je kan ook ff hier kijken bij Marten op de site wordt heel duidelijk uitgelegd wat het verschil is tussen conventioneel en Ahead http://www.m-gineering.nl/techdex.htm
Kijk bij "sturen" klik balhoofdstellen aan, en in tien min ben je een hoop wijzer. :wink:

Haike, das geloof ook waarnaar ik heb gelinkt??

Maar dan is de vraag nu ofdat het stuur met conventioneel balhoofdstel reeds in de hoogte is gegaan?

Bas

B@se schreef:Haike, das geloof ook waarnaar ik heb gelinkt??
Toen ik op jouw link drukte kwam ik uit bij cane crake balhoofdstellen, goeie balhoofden; niks mis mee. Maar die van Marten is ook heel goed, daarom heb ik daar ff op geattendeerd, plus dat ik een hoop vakjargon in het nederlands al niet weet, laat staan in het engels :wink:
Maar dan is de vraag nu of dat het stuur met conventioneel balhoofdstel reeds in de hoogte is gegaan?
Dat moet je aan de OP vragen.