Additionally, paste this code immediately after the opening tag: old man mountain - Forum Wereldfietser

old man mountain

he
k heb achteraan als drager de omm red rock ben er tevreden over tot nu
na een maand te hebben gefiets was ik deze week met onderhoud bezig en wat zie ik dat de schroef verdwenen is die in de fiets zit en de drager dus vast houd
geen probleem denk ik is losgekomen en kan ik vervangen door een nieuwe maar bij het los maken van de drager merk ik dat de schroef dus afgebroken is en er nog een stuk in de fiets zit
heeft iemand dit al gehad en kan dit opgelost worden :(

groetjes

Ik neem aan dat het gat doorloopt. dan kun je er voorzichtig een boortje opzetten. Kans dat de draad beschadigd is wel groot, dus kompleet uitboren en overmaats draad tappen, ligt hierbij wel voor de hand.

Niet iedereen heeft een (draad)snij-ijzer bij de hand, dus waarschijnlijk toch even langs een fietsmaker of garage.
bono schreef:he
k heb achteraan als drager de omm red rock ben er tevreden over tot nu
na een maand te hebben gefiets was ik deze week met onderhoud bezig en wat zie ik dat de schroef verdwenen is die in de fiets zit en de drager dus vast houd
geen probleem denk ik is losgekomen en kan ik vervangen door een nieuwe maar bij het los maken van de drager merk ik dat de schroef dus afgebroken is en er nog een stuk in de fiets zit
heeft iemand dit al gehad en kan dit opgelost worden :(

groetjes
Komt wel eens vaker voor. Oplossingen:
-boutrest linksom terug tikken met klein beiteltje totdat je het uiteinde beet kunt pakken of er een schroefsleufje in kunt zagen
- MIDDEN door de bout een 2,5 mm gaatje boren, meestal zal de boutrest met de boor mee eruit vliegen. Zo niet doorgaan tot 4.2mm en met een tap de resten proberen te verwijderen.

Ik weet niet waar je zit maar langskomen mag natuurlijk ook

he
ben van belgie dus even langskomen zal niet gaan
weet je aan wat het gelegen is dat dit voorkomt zou dit niet graag meemaken op een lange reis in azie kan je dit evt verhelpen door iets ?
m-gineering schreef:Ik weet niet waar je zit maar langskomen mag natuurlijk ook
Er is nog één plek voor Marten's WF-fietsreparatiecursus van volgende week en als je morgenochtend gaat kan het ook nog :D :D :D
Info:
Leon
In de handel zijn zgn "extracters" te koop (een soort linkse tap)
Je boort dan een gaatje in het restant van de bout, extracter erin, deze draait zich linksom vast en je draait de bout er zo uit
ik denk dat ze in een goeie ijzerwinkel als setje te koop zijn

succes Dirk

Je hoort wel eens vaker van dit probleem. De normale boutjes zijn eigenlijk wel tamelijk dun voor zwaar gebruik. Er zijn dus framebouwers die frames maken voor dikkere boutjes. Een andere variant is om van beide boutgaten (voor drager en spatbord) die de meeste frames bij de achterpadden hebben gebruik te maken door er een circelvormige stalen plaat op de monteren met twee boutgaten waardoorheen je bouten schroeft die in de bestaande oogjes gaan, en dan in de opgezette stalen plaat een gat (laten) tappen voor een dikkere en sterkere bout.
Je kunt nog twee andere dingen doen. Alereerst kun je iets langere bouten gebruiken, en een moertje (met verend ringetje) aan de achterkant plaatsen om de bout wat meer steun te geven. Meestal is er wel ruimte. In de tweede plaats kun je op zoek gaan naar een hoogwaardiger kwaliteit boutje. Het ene staal is het andere staal niet, en dat geldt ook bij bouten en moeren. Er bestaat wel wat beter spul dan de standaard bouwmarkt kwaliteit. In Rotterdam weet ik een winkel (de Boutencentrale) die ongeveer alle bouten en moeren heeft die er maar bestaan.
Wim

bono schreef: weet je aan wat het gelegen is dat dit voorkomt zou dit niet graag meemaken op een lange reis in azie kan je dit evt verhelpen door iets ?
Moeilijk te zeggen op afstand
Het zou kunnen door te vast gedraaid, niet vast genoeg, te zwak boutje of een boutje met een materiaaldefect.

Als je een sterker boutje wil proberen kun je een rvs boutje in de kwaliteit A2 proberen, of een niet RVS boutje van de kwaliteit 8.8. 10.9 of 12.9. Als een boutje aan die norm voldoet staat het er ook echt in geperst.

bono schreef:weet je aan wat het gelegen is dat dit voorkomt zou dit niet graag meemaken op een lange reis in azie kan je dit evt verhelpen door iets ?
De onderste twee bouten van mijn drager heb ik vervangen voor M6.
Aan één kant was de schroefdraad uit het frame gehobbeld.
De gaten opgetapt tot M6, deze bouten zijn veel sterker en hebben veel meer schroefdraad oppervlak zodat uitlubberen niet zo snel zal voorkomen.

Groeten,

John.