door
flipse » za 30 sep, 2006 18:02
In december 2005, januari 2006 heb ik gefietst van Nelspruit (vlak bij het Krugerpark) naar Kaapstad. Ik heb niet langs de kust gefietst maar meer het binnenland genomen: Swaziland, Drakensberge, Lesotho, Oudshoorn en dan wel verder langs de kust naar Kaapstad (3000 km)
Zuid Afrika is een gevaarlijk land. Het aantal roofovervallen is groot en je loopt zeker risico. Een nog groter gevaar vind ik het verkeer. In Nederland vallen per jaar 800 doden. In Z-A 1400. Nee, niet per jaar, niet per kwartaal, maar alleen al tijdens de kerstvakantie!! Je kan overvallen worden, maar dan is de kans groot dat je alleen materiele schade hebt. Ik acht de kans groter dat je door een asfaltterrorist overreden wordt. Gedeeltelijk komt dat door de economische uitbuiting van de zwarte bevolking die er bijvoorbeeld voor zorgt dat een (zwarte) chauffeur soms 72 uur achterelkaar in een vrachtwagen moet rijden. Die gast wil je niet tegenkomen op de fiets!
Als je de kleinere wegen neemt dan is de kans op overvallen aanzienlijk kleiner. Vermijdt de townships en ga naar de blanke gebieden (lullig maar waar). Groet de zwarte bevolking vriendelijk (dat zijn ze niet gewend van een witte) en probeer de groeten van de verschillende talen te leren, maar stop niet. Van de 28 landen die ik befietst heb vanaf Nederland naar ZA, vind ik ZA het mooiste en ik zou er zo weer heen gaan.
Flip van Dyke
www.stukkiefietsen.com