Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Big Apple voor, Marathon achter ? - Forum Wereldfietser

Big Apple voor, Marathon achter ?

Belasting fiets is max 105 kg (75kg+ 25 à 30 kg bagage) en heb nu 3500km gereden met Big Apples (559-50mm). De banden lopen inderdaad ongelooflijk licht. Ben echter 5 keer lek gereden (telkens achteraan), terwijl de banddruk tussen de 4.5 en 5 bar stond (controleer altijd met manometer). Kan natuurlijk brute pech zijn, maar heb quasi altijd op goede asfaltwegen gereden. Ook is het profiel van de achterband al heel sterk afgesleten. De voorband is echter nog zo goed als nieuw.
Nu vraag ik me of het zin heeft om de achterband te vervangen door een Marathon 50mm (model 2006). Weet iemand soms hoe een dergelijke combinatie het rijgedrag van de fiets beinvloedt ? En zou het verschil in rolweerstand al duidelijk merkbaar zijn ?
Benieuwd wat jullie er van vinden ?
Hoi,
Ik zou vooralsnog gewoon even de voor- en achterband ruilen en de tijd uitzingen. Een verband tussen aantal lekken tussen voor en achter heb ik nooit echt ontdekt, de voorband gaat net zo vaak lek.
Ik ken uit ervaring van Schwalbe de Marathon Slick, de Marathon standaard en de XR. De gemiddelde snelheid is bij mijn geval bij de standaard versies duidelijk het hoogst: de XR's lopen stroef en bij de slicks stond ik maar al te vaak langs de weg te plakken :roll:
Met de standaard versies rijdt ik gemiddeld elke 5000 km lek, maar dat zijn dan wel vrij goede omstandigheden.
Groet,
Leon

Hi, zelf rij ik met twee verschillende banden voor en achter. Voor een marathon plus ATB achter een semi slik van profile. Ze zitten er nu dik twee jaar onder en nog geen enkele keer lek gestaan ( das met 6k per jaar) tot op heden geen klachten over deze combi.
Succes
Bas