Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Belastingtip voor wereldfietsers - Forum Wereldfietser

Belastingtip voor wereldfietsers

Hallo collega-fietsers,

Tijdens onze reis heb ik gemerkt dat weinig wereldfietsers op de hoogte zijn van de fiscale middelingsregeling. Naast de mogelijkheid om belasting terug te vragen als je maar een gedeelte van het jaar gewerkt hebt kun je eventueel ook belasting terugkrijgen als je in een drietal aaneengesloten jaren een sterk wisselend inkomen hebt gehad. Bijvoorbeeld omdat je een of twee jaar met de fiets op reis bent geweest en daardoor geen inkomen hebt gehad. De teruggave is natuurlijk afhankelijk van de hoogte van het inkomen en het toegepaste schijventarief.

In het kort komt het er op neer dat je de inkomens van drie jaren optelt en deelt door drie. Over deze gelijkmatige bedragen bereken je dan opnieuw de verschuldigde jaarlijkse belasting. Als dat minder is dan hetgeen je reeds betaald hebt dan krijg je het verschil minus een drempelbedrag van 545 euro terug. Kies wel zorgvuldig de aaneengesloten drie jaren. Wanneer je namelijk een jaar eenmaal gebruikt hebt kun je deze niet nogmaals gebruiken voor een andere periode.

Voor een verdere toelichting kun je kijken op de website van de Belastingdienst of even googelen met "middeling".

Hopelijk kan het sommigen nog een leuke stuiver opleveren.

Groeten Rob

www.travelbybike.ismijnpassie.nl

Hoi Rob,
Maken wij inderdaad ook gebruik van. Werkt prima.
De verhouding tussen de periode van werken en reizen moet wel de juiste zijn, maar dat scheerf jij ook al.
Goeie actie om dit op het forum te zetten.
Groet,
Marco

Hoi Rob en Lucie,

is het goed als ik deze informatie opneem in mijn boekje De wereldfietser, handreiking voor het maken van een lange reis. Ieder jaar komt dat boekje in het begin van het jaar opnieuw uit. Jullie namen zullen erin genoemd worden.

Eric

Hoi Eric,

Prima dat je het onderwerp opneemt in je boekje.
Dat reizen kost veel geld en als je de Belastingdienst dan nog een beetje kunt laten bijdragen .........

Groet,
Rob.