Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Buenos Aires - Santiago - Forum Wereldfietser

Buenos Aires - Santiago

Hoi,

De laatste vakantie van dit jaar zit er voor ons inmiddels al weer op, dus nu kunnen de dromen voor het volgende jaar gaan beginnen!

We twijfelen nog over de bestemming, zie ook dit onderwerp.

We hebben in het voorjaar maar 3 weken, wellicht 3,5 maar meer niet.

Is Buenos Aires - Santiago haalbaar?

Wederom bedankt voor het meedenken.

El & El

Is haalbaar....ook kwa klimaat.....maar om alleen van BA naar Santiago te fietsen moet je wel veel van Pampa houden.
Kies dan 3 weken voor het Lake district in het midden-zuiden van Chili-Argentinie. Meer natuur, meer afwisseling....

Hmm, ja dat dachten we al! We hebben net even in de atlas zitten koekeloeren en het deel Pampa was wel erg groot. We dachten namelijk zo rustig aan te kunnen beginnen, alvorens het echt zwaar gaat worden! :)

Vliegen op BA en dan met ander vervoer naar Cordoba kwam ook nog bij ons op, dan kunnen we mooi in de Andes-regionen fietsen.

Maar het lijkt me zo'n gedoe om direct vervoer te moeten gaan zoeken naar een andere stad, na een lange vliegreis, iemand daar nog tips voor?

El & El

Marco Meijerink schreef:Is haalbaar....ook kwa klimaat.....maar om alleen van BA naar Santiago te fietsen moet je wel veel van Pampa houden.
Kies dan 3 weken voor het Lake district in het midden-zuiden van Chili-Argentinie. Meer natuur, meer afwisseling....
Hoewel absoluut heel erg mooi was ik persoonlijk niet overmatig onder de indruk van het lake district. Een aantal vulkanen waren absoluut de moeite waard. Grote delen van wat ik gezien heb kwam op mij echter redelijk europees over en/of waren veel van hetzelfde.

Ik heb in 6 weken tijd min of meer het lake district (Chili en Argentinie) en de carretera Austral gedaan. Zoals gezegd veel doet Europees aan en lijkt op elkaar. Dat zit niet alleen in het landschap, maar ook in de cultuur. Men is er op veel plaatsen erg trots op de Duitse achtergrond en speelt dat ook uit als toeristische attractie. Uiteraard zijn er de nodige verschillen, maar zijn die verschillen 16 uur vliegen en een nacht in de bus (enkele reis) waard? Ik wist vooraf grotendeels waar ik aan begon, was vooraf al niet overmatig enthousiast, maar had m'n redenen om toch deze keuze te maken. Als ik het over zou doen zou ik kiezen om een groter gebied te verkennen en een paar extra bus transfers te nemen en/of een ander gebied te verkennen. Die andere gebieden heb ik niet bezocht en kan daar dus weinig zinnigs over zeggen, maar in buurt en richting noorden van Santiago zijn er berggebieden die veel hoger en minder Europees zouden moeten zijn. Richting noorden wordt het ook een stuk woestijnachtiger en gaat het landschap over in echte woestijnen. Dat spreekt mij persoonlijk meer aan, maar is natuurlijk een kwestie van smaak.

De keuze BA-Santiago hoeft naar mijn mening overigens niet slecht te zijn. Je zou de interessantere stukken kunnen fietsen en met een (paar) bus transfer de hoeveelheid pampa kunnen beperken tbv wat extra Andes. Het ligt er maar helemaal aan wat je wilt.

In Argentinie heb ik geen ervaring met de bus, maar heb begrepen dat het vergelijkbaar is met Chili. In Chili is de bus prima geregeld. Wat betreft lange afstanden kan de fiets zonder problemen (met bijbetalen) mee. Op de korte afstandsbussen is de fiets lastiger mee te nemen maar is het niet altijd onmogelijk. Je kunt ook de fietsen apart versturen als je bijvoorbeeld een paar dagen wilt gaan wandelen of voor alternatief vervoer kiest. Ook liften is een optie, dat heb ik 1 keer gedaan ivm met stukken aan de fiets en ging redelijk vlot, maar zal met twee of meer uiteraard ook een stuk lastiger worden.

mvg
Wilco

Wilco, ook jij bedankt voor de info.
Ik ben zelf ook al eens in het Lake District geweest en bijv. Bariloche vond ik ook een enorm toeristische stad, net of je in Zwitserland was ofzo. Op zich vond ik de omgeving wel mooi hoor.

Vanaf Cordoba naar bijv. Paso Agua Negra, daar ben ik zelf ook nog niet geweest en Elmar ook niet, dus dat zou een optie zijn. We lazen in de LP dat Cordoba zelfs een Internationaal Vliegveld heeft, dus wellicht dat we direct daar op kunnen aanvliegen, ook nog een optie...

We gaan er eens goed over nadenken!

Hoi Wilco,

Je hebt inderdaad wel een punt voor wat betreft het Lake District. Toen wij in het Lake District aankwamen waren we ongeveer 1,5 jaar onderweg en dan is een stukje groen/natuur/vulkanen een verademing na de pampa's en de woestijnen.
Desondanks denk ik dat veel mensen het perfect naar hun zin zullen hebben in het Lake District. Er lopen schitterende onverharde routes door het district, zeker als je verder naar het zuiden toe gaat.

Voor wat betreft de woestijn in het nooren van Chili.....daar waren wij niet kapot van. Er zijn veel mooiere woestijnen dan de Atacama. Zeker de Panamericana die daar door heen loopt is niet echt interessant.
Het gebergte rond Santiago de Chili is wél erg mooi. (goede optie Wilco!).
Maar hier geldt wel voor dat je er aan de ene kant op kan om er aan de andere kant weer vanaf te gaan om er aan die kant weer op te gaan om er weer aan de andere kant vanaf te gaan om er weer....enz :lol:
Paso Agua Negra is natuurlijk erg mooi (zie ook mijn website http://www.marcomeijerink.nl/slideshow/argentinie.htm) maar er zijn ook veel andere kleinere passen die zeker de moeite waard zijn.
Over de pas zelf doe je ongeveer 2 dagen.....

De bussen in Argentinie zijn nagenoeg hetzelfde als in Chili.
Je kan er prima in slapen (veel beenruimte) en onderin de bus kan je fiets.

Oh ja, vanaf het vliegveld van BA is het een heel stuk fietsen naar het busstation over óf de snelweg (daar staan tolpoorten waar je waarschijnlijk wordt tegen gehouden) óf door de verschillende buitenwijken (lekker zoeken):))

Succes,
Marco

Hmm, er gaan ook vluchten naar Cordoba (Iberia), best wel prijzig... :shock:

Maar het scheelt een hoop gedoe met zoeken in BA en met bussen ed en uiteindelijk ook wat tijd zeg maar.

Atacama ben ik ook geweest inderdaad, op zich wel apart... we zullen wel zien! :)

Iberia vliegt op Cordoba in Spanje. Dit ligt in Europa en zul je waarschijnlijk niet bedoelen als wereldreiziger :wink:

Ze vliegen ook op Iberia in Argentinië :wink:

Tenzij ze eerst naar BA vliegen, vervolgens naar Santiago de Chili en dan terug naar Cordoba in Spanje... :lol:

Nee ff serieus, ze vliegen met 2 overstappen dus ook op Cordoba in Argentinië.

De namen van Spaanse steden kom je ook tegen in Spaanssprekend Amerika: soms veelvuldig!
Komt oorspronkelijk door de veroveraars. Zij vernoemden de nieuwe stad die zij stichtten naar de plaats waar zij vandaan kwamen.
Deden de Nederlanders feitelijk ook: Harlem komt van Haarlem en Brooklyn komt van Breukelen.
Córdoba is ook de munteenheid van Nicaragua.