Hoi Maurice,
Een heel goed boek is het boek tweewielertechniek dat gebruikt wordt voor de opleiding van Innovam. Het zijn twee ringbanden en zeer compleet omdat er naast veel technische informatie ook verkooptechniek e.d. in wordt behandeld. Ik heb ze alweer een paar jaar geleden aangeschaft en ik herinner me dat ze niet goedkoop waren.
Een andere is "Het Fietsboek" van Haynes Publishing. Mogelijk inmiddels een beetje gedateerd en ik heb ze een tijd geleden in de ramsj zien liggen. Zal in ieder geval in de bieb te krijgen zijn.
En een prachtig boek dat over het ontwerpen en de techniek daarbij gaat is Bicycle Design van Mike Burrows. Hij heeft de fiets ontworpen waarop het wereldduurrecord is gereden (ik ben even de naam van de berijder kwijt). Erg veel interessante informatie over het nut danwel onnut van vering, langere of kortere cranks, aerodynamica etc. Verder heeft hij een belangrijke bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van de ligfiets wat ook terugkomt in het boek. Ik weet in ieder geval dat je dit boek kunt bestellen bij Zephyr ligfietsen (zie www.ligfietsplaza.net en dan doorklikken naar bedrijven). In het boek staat niet in beschreven hoe je een versnelling moet afstellen, en daar ben je waarschijnlijk naar op zoek.
Martin