Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tandem, achterwiel, freewheel, cassette ? - Forum Wereldfietser

tandem, achterwiel, freewheel, cassette ?

Beste Mensen,

Deze zomer was ik met mijn vriendinnetje op de tandem op vakantie. Het is een tweedehands Vittorio die volgens mij best wel eens binnenkort 20 zou kunnen worden. Wij fietsen naar Wenen. Een paar weken voor vertrek werden we in Nederland aangereden van achter, door een niet zo oplettende medeweggebruiker. Helaas reed hij in een auto en waren wij een stuk kapotter dan hij. Met als ergste onderdeel: Het Achterwiel.

Dat alles gebeurde in Nieuwkoop, en omdat we daar waren en geschrokken en we bovendien allebei geen auto rijden hebben wij ons Staaltje (want zo heet hij, Sterk Staaltje) hebben we onze fiets daar naar de fietsenmaker gebracht, Borst, in Nieuwkoop. Dat hadden we niet moeten doen. De man heeft een nieuwe velg op de oude naaf gespaakt, maar bleek dat na 500 km vakantiefietsen, niet zo goed te hebben gedaan. Hij had de spaken spaken niet 'gevlochten' (ik heb gehoord dat dat zo heet). Dus de spaken niet achter elkaar langs gehaald waar ze kruisen, en ik vermoed ook achteraf dat hij de boel veel te strak heeft aangespannen. Dat gaf een heerlijk stijf wiel, maar wel een waarvan de spaken niet zo lang meegingen. In Duitsland hebben we op aanraden van de plaatselijke fm er een 36-spaaks wiel ingezet, in plaats van blijven repareren. Hij zei dat we Wenen wel zouden halen. Dat bleek niet het geval. Na zo'n vierhonderd km begon het gelazer weer. Elke veertig kilometer brak er een spaak. Na een stuk of 4 vervangen spaken besloten we dat het niet meer ging, destemeer omdat we zelf de cassette er niet afkregen. Dit omdat we nog een 'ouderwets' freewheel hebben, ik mag geloof ik geen cassette zeggen: Ofwel een schroefsysteem. Ook nadat we het juiste gereedschap hadden, kregen we de boel niet los. Waarschijnlijk heb je een hefboom van twee meter nodig. Uit wanhoop besloten we weer een nieuw wiel te kopen. Dit wiel bracht ons naar Wenen, de resterende 700 km.

Samengevat: Veel ge-emmer (is dat zoals in het groene boekje?, of is het met een trema?) en ge-erger en gelopen(!) hebben we wél een leuke vakantie gehad, maar nog steeds geen fatsoenlijk achterwiel. Daarover heb ik een paar vragen:

Ik heb de oude naaf meegenomen. Het is een roestvrijstalen naaf met 48 gaten en er zit een stikkertje op met 'handgemaakt door Jan Groot, Alkmaar'. Waarschijnlijk een ouwetje dus. Als ik hem meet met de rolmaat thuis kom ik op zo'n 13 cm breedte. Het heeft dus een schroefdraad in plaats van zo'n schijfbedoening met geulen om de tandwielen op te zetten. Er zat een 6-speed freewheel op. De fiets heeft 28" wielen.

Nu vraag ik jullie: Kan ik het beste deze oude naaf opnieuw laten inspaken of moet ik een nieuw wiel met een nieuw systeem?

Als ik het eerste doe kan ik het oude freewheel gebruiken. De vraag is alleen of die in de toekomst ook nog te koop gaan zijn. bovendien heb ik me laten vertellen dat je de nieuwe cassette pas vanaf 7-speed kopen kan, wat zou betekenen dat ik het hele schakelsysteem vervangen moet. Zes klikjes is zeven niet, enzovoorts enzovoorts. Bovendien begrijp ik dat de naaf niet zo breed is. Kan een frame geschikt worden gemaakt voor een bredere naaf of kan dat niet? Want dan zou bij 7-speed het achterwiel wel erg 'paraplu' worden.

En als ik het wiel nu opnieuw laat inspaken, wie laat ik dat dan doen? Ikzelf woon in Utrecht, zit er hier iemand met verstand van zaken in de buurt? En welke spaken zou ik moeten hebben? Enkel/dubbel/quadruppel gebutst/gebust? En wat voor spaken? De ene is de andere niet, heb ik gehoord.

Mocht ik besluiten tot een nieuw wiel met nieuw systeem, wat kost dat dan ongeveer?

Laatste vraag: Mocht ik nou ooit een sleep- of schijfrem willen monteren, dan kan dat vast niet op deze naaf, wel? Er zit geen schroefdraad op, op de rechterkant. Zou je zoiets niet op het voorwiel kunnen monteren, met nieuwe naaf? Dat zou de optie voor zo'n rem openhouden.

Allerlaatste vraag: Kan ik meneer Borst uit Nieuwkoop op enige manier laten lappen voor wat hij niet goed heeft gedaan? Ik denk eigenlijk dat hij in het allergunstigste geval mijn wiel opnieuw zal willen spaken, maar ik geloof niet dat ik dat wil. Ik vind hem een prutser en wil dat iemand het doet die er écht naar kijkt.

Gegroet, en een fijne dag,

Minne,
Eva en
Staaltje

Je verteld niet of het om een 26 of 28 inch wiel gaat. In Utrecht zit de bekende fietsen zaak Snel. Ook daar hebben zij verstand van tandems.

Misschien is het een beter idee, om gewoon op de bellen naar Vittorio zelf, zie het nummer op deze site, dan weet ik zeker dat je het juiste advies krijg. Hoe is het eigenlijk met die aanrijding afgelopen. Ik meen aan dat die man is verzekerd. Zeker als je op vakantie gaat moet je geen halve maatreegelen nemen. Dit heb je dus nu zelf onder vonden.

Mario

Wat betreft een goede fietsenmaker in Utrecht.
Wim Kok heeft zich enigszins gespecialiseerd in tandems. Wij hebben onze tandem daar ook gekocht.

Zij weten wel wat de mogelijkheden zijn qua achterwielen, wel/niet schijfrem, i.c.m. met de breedte van je vork (zal Snel overigens ook vast wel allemaal weten).

groet,

Teun

Hoi,

28 inch wielen hebben we. Het staat er stiekem wel..

De beste man was niet verzekerd. Hij was ook bekend bij de politie. Verhaal met kop en staart dus. Als het goed is heeft hij ondertussen wel betaald. Ik dacht dat de fm in Nieuwkoop het zou kunnen. Hij had een flinke winkel met tourfietsen enzo en verkocht ook wat tandems. Bovendien stonden we verkreukeld en nogal geschrokken en met wat flinke schaafplekken enzo in de regen. De volgende keer (hopelijk niet zeg!) ga ik wél naar Vittorio voor een flinke reparatie. Misschien is dat deze keer ook wel het beste idee.

Minne

Hi,

zelf heb ik geen tandem, maar wel twee fietsen in onderhoud. Een met een pignon/ freewheel en eentje met een cassette. Het handige van een pignon is dat je deze tijdens de belasting steeds vaster op de as fixeerd, "benodigde moment is typisch 1 Gorilla-eenheid" om deze weer van de as af te krijgen. een cassette zet je vast door het laatste kransje en een speciaal moertje op elkander vast te draaien, deze trap je dus niet zelf vast (maar kan wel enorm vast zitten) maar hier heb je ook weer ander speciaal gereedschap voor noodig om deze te (de)monteren... ja waar ben je beter mee. Volgens mij moet het mogelijk zijn om idd een cassette samen te stellen met 6 ketting-wieltjes ipv 7,8,9 of 10.

Maar stel je vraag anders eens aan een tandem rijder, zijn er geloof ik wel een paar van. zie ook http://www.tandemclub.nl/

En spaken, das idd weer een ander verhaal, laatst nog naar een erg mooi wieltje staan kijken met dt swiss (??) spaken der in, kosten wel wat geloof ik...

<copy - pasta> Over spaken en zo
De wielen zijn het meest kwetsbare punt, zeg maar de achilleshiel, van een tandem. Sinds 1990 zijn er steeds meer tandems op de markt gekomen met 26" wielen, afkomstig van de mountainbike. Deze wielen hebben - in vergelijking met de grotere 700c (of 28") wielen - kortere spaken en meestal een bredere velg. Dit maakt deze wielen sterker bij ongeveer gelijk gewicht.
De meest gebruikte manieren om sterke (tandem)wielen te maken zijn:

1. Veel spaken gebruiken (tot 48 spaken per wiel aan toe)
2. Double-butted spaken gebruiken (met verlopende dikte)

Het voordeel van 1) is dat er zóveel spaken zijn dat er enerzijds praktisch nooit eentje knapt. En áls er al een kapot gaat nemen de 47 overige de functie van die ene kapotte spaak wel over. Deze voordelen bekoop je met een duidelijk hoger gewicht. Daarnaast zijn 48-gaats naven en velgen niet altijd gemakkelijk te verkrijgen.
Bij de tweede manier gebruik je spaken die door de verlopende dikte flexibel zijn. Elke keer als een spaak wordt belast beweegt deze een heel klein beetje. Flexibele spaken vangen deze beweging op, rechte spaken niet (of veel minder). Daardoor breken rechte spaken eerder dan double-butted exemplaren. </copy- pasta>

Dus denk ik idd even aan een echte tandem specialist vragen.

Succes en veel plezier mt je tandem.

Bas

Genoeg hebt gewoon met die ouwe 48 gatennaaf naar Vittorio treinen. Is vlak bij het station daar. Overleggen wat het beste is. Misschien kan je woon weer op de trein terug stappen met een nieuw wiel. En dan heb je ook wel een heel best wiel en ben je van een boel stress af.
En 1500 km later fiets je eens op afspraak langs om het wiel te laten naspannen.
succes,
niko

nikopaul schreef:Genoeg hebt gewoon met die ouwe 48 gatennaaf naar Vittorio treinen. Is vlak bij het station daar. Overleggen wat het beste is. Misschien kan je woon weer op de trein terug stappen met een nieuw wiel. En dan heb je ook wel een heel best wiel en ben je van een boel stress af.
En 1500 km later fiets je eens op afspraak langs om het wiel te laten naspannen.
succes,
niko
Lijkt me in dit geval inderdaad de beste oplossing. Een nieuwe tandemnaaf gaat nooit in jullie Vittorio-frame passen, want die nieuwe naven zijn veel te breed. En aan een schijfrem moet je bij zo'n oud frame nooit beginnen, het frame is er niet op gemaakt. Overigens: een écht goed gemaakt wiel hoef je nooit na te spannen (onze ervaring met Santos-wielen) :wink:

Achterwielen van tandems krijgen zwaar op hun donder. Dat geldt voor de spaken, voor de naaf, en voor de velgen. Om bij de naaf te beginnen: moderne cassette naven zijn principieel beter dan freewheelnaven, omdat de lagers verder uiteen kunnen staan (dat is stom genoeg niet altijd zo, maar het kan wel). Daarom had je vroeger bij tandems hele dure naven nodig met extra dikke assen. Met cassettenaven kan het simpeler. Verder zijn 26 inch wielen sterker dan 28 inch wielen. Sinds de opkomst van de mtb hebben veel tandems daarom tegenwoordig 26 inch wielen. Tot slot is het slim als de framebouwer uitgaat van een brede naaf, dan hoeft je wiel minder parapluie gespaakt te worden, en is dus sterker. Dat is des te dringender nu moderne fietsen 9 achtertandwielen hebben, in plaats van de 5 of 6 van vroeger (meer tandwielen vraagt meer ruimte). Zoals 135 mm breed de moderne norm is voor mtb's (en 130 mm voor racefietsen), zo is voor tandems 145 mm nu het meest gangbaar. Daarbij is er dan aan de linkerkant ook nog plaats voor een Arai sleeprem.
De verschillen met wat jullie nu waarschijnlijk hebben zullen dus vrij groot zijn. Het zal in elk geval bij 28 inch moeten blijven, en dus bij 48 spaken (bij 26 inch lukt 36 spaken ook nog wel). Er zijn ook nu nog 48 spaaks cassette naven van 135 mm breed, maar als je dat doet (als het in je frame past of pas te maken is) zit je gelijk ook vast aan moderne derailleurs en schakelaars, kortom aan een flinke uitgaaf.
Dat zou ik niet gauw doen. Mij lijkt net als veel anderen dat je gewoon een goede wielbouwer nodig hebt die een tandemwiel kan bouwen. Daarvan zijn er wel meer, maar in dit geval zou ik naar Vittorio gaan. Laat hen indien nog geschikt de bestaande naaf gebruiken, en er een goed wiel van maken. Ik zou wel kiezen voor een nieuwe velg, en dan gelijk een moderne stijve met hoog profiel (die verspreiden de krachten over meer spaken) en dikke wanden. Monteer ook gelijk de breedste banden die passen in het frame (dat geeft meer demping, en spaart berijders en wielen). Als de stoker zwaar is of van comfort houdt kun je om dezelfde reden achter ook nog een verende zadelpen gebruiken.
Is de achternaaf niet goed meer, dan levert Phil Wood voor zo'n 150 dollar nog altijd freewheel tandemnaven voor 130 mm en 135 mm (eerst heel goed meten wat je nodig hebt, en een stalen 130 mm frame kan vaak wel gespreid worden tot 135 mm): http://www.philwood.com/Pricing.pdf Phil Wood tandemnaven gaan door voor het beste wat er is. Ze hebben ook (voor veel meer geld) 130 mm en 135 mm brede cassettenaven.
Wim

Willem Jongman schreef:Het zal in elk geval bij 28 inch moeten blijven, en dus bij 48 spaken (bij 26 inch lukt 36 spaken ook nog wel). Er zijn ook nu nog 48 spaaks cassette naven van 135 mm breed, maar als je dat doet (als het in je frame past of pas te maken is) zit je gelijk ook vast aan moderne derailleurs en schakelaars, kortom aan een flinke uitgaaf.
Wim
Dit stukje begrijp ik niet zo goed. Volgens mij kun je ook op een cassettenaaf zonder meer een 7-speed blok plaatsen, die zijn gewoon te koop.

Hi Marten,

Past een 7 speed cassette op een 6 speed systeem? of kun je zelf met losse kranjes ed zelf wat in elkaar knutselen?

Bas

Marten schreef: Dit stukje begrijp ik niet zo goed. Volgens mij kun je ook op een cassettenaaf zonder meer een 7-speed blok plaatsen, die zijn gewoon te koop.
Met een tussenring om de cassette breder te maken wil dat wel. Maar op een smalle tandem wil je dat niet, daar ga je niet extra de rechterflens naar links plaatsen als daar geen dwingende reden voor is.

B@se schreef:Hi Marten,

Past een 7 speed cassette op een 6 speed systeem? of kun je zelf met losse kranjes ed zelf wat in elkaar knutselen?

Bas
OP heeft een naaf met draad voor een freewheel, dus geen cassette.

Je kunt een 6v freewheel vervangen door een 7v, maar het is vast breder dus moet je met de naaf en het wiel aan de gang om ruimte te winnen en de boel weer symmetrisch te krijgen. Of het geindexeerd schakelt is ook nog de vraag.

6v cassettenaven stammen nog uit het uniglide tijdperk en hebben dus een onvindbare schoefkrans nodig om de tandwielen vast te zetten

Een creatieve en echte fietsenmaker lost dit probleem op.
Op `n 8 of 9 sp cassettenaaf plaatst hij met gemak, met toevoegen van wat extra tussenringen, 6 kransjes zodat het oude systeem intact blijft.
De Vittorio is van staal en, wederom, de echte fietsenmaker richt en buigt de achtervork uit naar 135mm.
Op de eerste plaats liefhebber en dan pas fietsenmaker, of is het fietsenmaker uit liefde?
Groot41

groot41 schreef:Een creatieve en echte fietsenmaker lost dit probleem op.
Op `n 8 of 9 sp cassettenaaf plaatst hij met gemak, met toevoegen van wat extra tussenringen, 6 kransjes zodat het oude systeem intact blijft.
En hij verkoopt er gelijk twee paar wandelschoenen bij? We hebben het hier wel over een tandem.

(en zo te lezen is er niks mis met de originele naaf)

Dan schroeven we er gewoon `n andere 6 sp tandwiel op!!!
groot41
Minne schreef:Beste Mensen,

Deze zomer was ik met mijn vriendinnetje op de tandem op vakantie. Het is een tweedehands Vittorio die volgens mij best wel eens binnenkort 20 zou kunnen worden. Wij fietsen naar Wenen. Een paar weken voor vertrek werden we in Nederland aangereden van achter, door een niet zo oplettende medeweggebruiker. Helaas reed hij in een auto en waren wij een stuk kapotter dan hij. Met als ergste onderdeel: Het Achterwiel.

Dat alles gebeurde in Nieuwkoop, en omdat we daar waren en geschrokken en we bovendien allebei geen auto rijden hebben wij ons Staaltje (want zo heet hij, Sterk Staaltje) hebben we onze fiets daar naar de fietsenmaker gebracht, Borst, in Nieuwkoop. Dat hadden we niet moeten doen. De man heeft een nieuwe velg op de oude naaf gespaakt, maar bleek dat na 500 km vakantiefietsen, niet zo goed te hebben gedaan. Hij had de spaken spaken niet 'gevlochten' (ik heb gehoord dat dat zo heet). Dus de spaken niet achter elkaar langs gehaald waar ze kruisen, en ik vermoed ook achteraf dat hij de boel veel te strak heeft aangespannen. Dat gaf een heerlijk stijf wiel, maar wel een waarvan de spaken niet zo lang meegingen. In Duitsland hebben we op aanraden van de plaatselijke fm er een 36-spaaks wiel ingezet, in plaats van blijven repareren. Hij zei dat we Wenen wel zouden halen. Dat bleek niet het geval. Na zo'n vierhonderd km begon het gelazer weer. Elke veertig kilometer brak er een spaak. Na een stuk of 4 vervangen spaken besloten we dat het niet meer ging, destemeer omdat we zelf de cassette er niet afkregen. Dit omdat we nog een 'ouderwets' freewheel hebben, ik mag geloof ik geen cassette zeggen: Ofwel een schroefsysteem. Ook nadat we het juiste gereedschap hadden, kregen we de boel niet los. Waarschijnlijk heb je een hefboom van twee meter nodig. Uit wanhoop besloten we weer een nieuw wiel te kopen. Dit wiel bracht ons naar Wenen, de resterende 700 km.

Samengevat: Veel ge-emmer (is dat zoals in het groene boekje?, of is het met een trema?) en ge-erger en gelopen(!) hebben we wél een leuke vakantie gehad, maar nog steeds geen fatsoenlijk achterwiel. Daarover heb ik een paar vragen:

Ik heb de oude naaf meegenomen. Het is een roestvrijstalen naaf met 48 gaten en er zit een stikkertje op met 'handgemaakt door Jan Groot, Alkmaar'. Waarschijnlijk een ouwetje dus. Als ik hem meet met de rolmaat thuis kom ik op zo'n 13 cm breedte. Het heeft dus een schroefdraad in plaats van zo'n schijfbedoening met geulen om de tandwielen op te zetten. Er zat een 6-speed freewheel op. De fiets heeft 28" wielen.

Nu vraag ik jullie: Kan ik het beste deze oude naaf opnieuw laten inspaken of moet ik een nieuw wiel met een nieuw systeem?

Als ik het eerste doe kan ik het oude freewheel gebruiken. De vraag is alleen of die in de toekomst ook nog te koop gaan zijn. bovendien heb ik me laten vertellen dat je de nieuwe cassette pas vanaf 7-speed kopen kan, wat zou betekenen dat ik het hele schakelsysteem vervangen moet. Zes klikjes is zeven niet, enzovoorts enzovoorts. Bovendien begrijp ik dat de naaf niet zo breed is. Kan een frame geschikt worden gemaakt voor een bredere naaf of kan dat niet? Want dan zou bij 7-speed het achterwiel wel erg 'paraplu' worden.

En als ik het wiel nu opnieuw laat inspaken, wie laat ik dat dan doen? Ikzelf woon in Utrecht, zit er hier iemand met verstand van zaken in de buurt? En welke spaken zou ik moeten hebben? Enkel/dubbel/quadruppel gebutst/gebust? En wat voor spaken? De ene is de andere niet, heb ik gehoord.

Mocht ik besluiten tot een nieuw wiel met nieuw systeem, wat kost dat dan ongeveer?

Laatste vraag: Mocht ik nou ooit een sleep- of schijfrem willen monteren, dan kan dat vast niet op deze naaf, wel? Er zit geen schroefdraad op, op de rechterkant. Zou je zoiets niet op het voorwiel kunnen monteren, met nieuwe naaf? Dat zou de optie voor zo'n rem openhouden.

Allerlaatste vraag: Kan ik meneer Borst uit Nieuwkoop op enige manier laten lappen voor wat hij niet goed heeft gedaan? Ik denk eigenlijk dat hij in het allergunstigste geval mijn wiel opnieuw zal willen spaken, maar ik geloof niet dat ik dat wil. Ik vind hem een prutser en wil dat iemand het doet die er écht naar kijkt.

Gegroet, en een fijne dag,

Minne,
Eva en
Staaltje
Hallo, misschien wist u het of niet maar Groot Alkmaar is de voormallige winkel van vittorio Heerhugowaard en het stel wat er nu zit heeft het overgenomen van Groot. http://www.vittorio.nl .
Misschien helpt het om daar naar toe te bellen.