Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kamperen voor solo-fietser te duur! - Forum Wereldfietser

Kamperen voor solo-fietser te duur!

151 berichten
Tijdens mijn laatste fiets weekenden/vakantie ben ik geschokken van de hoge tarieven die ze tegenwoordig vragen om een nachtje op de camping te staan. Vooral als solo-vakantiefietser betaal je veel te veel. Bedragen van 12 of zelfs 17 euro!! Soms moet je per plek betalen. Een plek is inclusief 2 personen. Waarom moet 1 persoon voor 2 personen betalen??

Die lui die dus naast me staan met die grote caravan, auto, 2 personen en 2 kleine kids(< 4 jaar) betalen dus net zoveel als ik met mijn kleine tentje en fiets. En dit geldt niet alleen voor die grote ANWB-campings. Bij een boer in Vlijmen moest ik namelijk ook al 12,50 euro betalen (per plek dus). Een discussie beginnen hierover heeft geen zin. Ze wijzen altijd naar het tarievenlijstje: "zo zijn de regels".

Het is niet alleen in Nederland zo. Ook in Spanje hadden ze hier een handje van. En probeer dan maar eens een discussie te beginnen in je beste Spaans :shock: :wink:

Er zijn vast wel meer mensen die hiervan balen. Ik denk dat ik toch eens een keer op een paalcamping ga staan.

Ik heb soortgelijke ervaringen. Spanje inderdaad. Raak je aan de Costa del Sol verzeild (heel dom ja, maar je moet wat als je bij het vliegveld moet zijn) dan is het helemaal bal. Er zijn er die geld voor de fiets durven te vragen. In het buitenland pronken veel campings met zo'n blauw ANWB bordje, doorgaans betekend dit extra betalen en slecht kampeergenot. De douche is vaak het enige goede en daar doe je het dan maar voor. In Nederland vermeid ik zo wie zo de grote (ANWB) terreinen. Italië is binnen Europa waarschijnlijk het duurste land als het om campings gaat, in 2002 begon het pas bij 10 euro voor een persoon + tent.
Wildkamperen heeft de toekomst en naarmate ik het vaker doe gaat het me ook steeds makkelijker af. Daar was overigens al een leuk topic over op deze site: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... ldkamperen .

In Nederland hebben wij erg goede ervaringen met boerderij campings. Wij hebben dit jaar daar gemiddeld 12 euro betaald, soms inclusief warme douche, voor 2 personen, 2 fietsen en een tent. De fietsen worden in de prijsbepaling buiten beschouwing gelaten.
In Lemmer stonden wij voor 9.50 euro per nacht incl.warme douche.

€ 17 dat is tamelijk aan de prijs, dan kun je ook in een jeugdherberg gaan, heb je er 's ochtends nog een ontbijt bij ook.

Voordeel; je kunt een tent thuis laten scheelt gewicht. Je bent 's ochtends sneller weg want je hoeft je rommel niet af te breken.

Nadeel: je moet je doel voor die dag wel halen, en als je onderweg een leuke camping ziet kun je niet zeggen "ik kap er voor vandaag mee" want je hebt geen tent bij je.

Zo is er altijd wat. :lol:

Is 17 euro duur? Op mijn laatste reis heb ik op een camping gestaan (in Italië) waar het 31 euro per nacht was... :roll: Gelukkig hebben we dit niet betaald door 's morgens in alle vroegte de camping te verlaten zonder enig spoor na te laten. :P

Het is als solofietser idd veel duurder om ergens te overnachten daarom dat ik ook af en toe het eens riskeer om wild te kamperen.
NickDB schreef:Is 17 euro duur? Op mijn laatste reis heb ik op een camping gestaan (in Italië) waar het 31 euro per nacht was... :roll: Gelukkig hebben we dit niet betaald door 's morgens in alle vroegte de camping te verlaten zonder enig spoor na te laten. :P

Het is als solofietser idd veel duurder om ergens te overnachten daarom dat ik ook af en toe het eens riskeer om wild te kamperen.
Beste Nick .Natuurlijk zijn de prijzen te hoog, maar door jouw "actie" zullen ze zeker niet lager worden, en schaden ze het imago van fietsers. Niet netjes dus.

Als wandelaar (dus 1 persoon plus mini-tentje) helaas ook veel ervaring mee gehad (en dan m.n. in Nederland).

Recordhouder is de camping bij de Beekse Bergen: 26 euro! :(
Daar kwam ik pas achter na invulling van de gegevens, die moeite had ik me dus kunnen besparen want dat werd dus lekker wildkamperen (had wel zere poten tegen de tijd dat ik een goed stekkie had gevonden).

inderdaad NickDB: wel de lusten maar niet de lasten. ga dan ook niet op die camping staan als je niet wilt betalen. Stiekum weggaan zonder te betalen is nog veel erger dan "niet netjes dus": het is gewoon diefstal.

NickDB schreef:Gelukkig hebben we dit niet betaald door 's morgens in alle vroegte de camping te verlaten zonder enig spoor na te laten.
"Als dieven in de nacht", begrijpelijk maar zeker niet correct.

Maar ja, ik heb het ook ooit wel eens meegemaakt dat je dezelfde prijs in je eentje moest betalen als een gezin met caravan, en daar sta je dan voor 25 euro in je eentje op een groot veld tussen de caravans en campers. Meestal ook nog op een slecht stukje gras en vaak hangt er ook nog de stank van de lekkende olie van de auto van de vorige kampeerder.
Ik fiets dan echt veel liever door naar een rustig plekje in het bos !!

Het probleem is dat die dure campings vaak allerlei voorzieningen hebben waar je als trekkende fietser geen gebruik van maakt, maar waar je wel aan meebetaald; zwembad, sauna, tennisbaan, recreatieprogrammaleiders, restaurant, friettent, disco, etc etc.
M.a.w. wij passen gewoon niet echt in hun doelgroep :-)

Hi,

net als sommige menschen hier heb ik ook wel eens aan het einde van de dag ergens bij een tig sterren camping gestaan, hier vervolgns 35 pleuro's (!!!!!!) mogen betalen voor een overnachting (bastards! :twisted: ).....

Maar meestal zoek ik/ we SVR campings op of campings uit het groene boekje, betaal je meestal voor twee man iets van 9,00 tot 12,50 euro, is wel te doen.

Er zijn verschillende van dergelijke organisaties voor natuurcamperen, camperen bij de boer ed. Is eigelijk genoeg te vinden.

Succes met je zoek tocht.

Bas

harry-fietsenaar schreef:Ik heb soortgelijke ervaringen. Spanje inderdaad. Raak je aan de Costa del Sol verzeild (heel dom ja, maar je moet wat als je bij het vliegveld moet zijn) dan is het helemaal bal. Er zijn er die geld voor de fiets durven te vragen.
In België, MONT bij THEUX, vroegen ze ook € 3,50 pér fiets sta je wel stom te kijken.

Maar na een dag regen denk je "hoezo koude douche" spaar je weer een Euro!

Wil.

Ach, we proberen de rustige campings op te zoeken, maar soms kom je er niet onderuit en tsja, dan is het balen dat je zoveel moet betalen.. nahja, ga je weer een nachtje wildkamperen, heb je het er weer uit.

Wat is nou nog wel goedkoop tegenwoordig dan?

Tuurlijk is het krom dat je net zoveel betaald als die 6 persoonscamper met elektriciteit, maar ja, je neemt ook een volle plek in beslag, of je moet het proberen te delen met andere fietsende/wandelende zielen.

In de Verenigde Staten en Canada rekenden ze in de Nationale Parken, State Forests en particuliere campings ook vaak heel veel voor een overnachting. Je kreeg er een royale plek voor. Ik ging dan (we praten hier over 1995 en 1997, ik weet niet of het nu nog zo is) op zoek naar mensen bij wie ik mijn tent mocht opzetten. Dat lukt vrijwel altijd. We stond ooit met vijf tentjes op een kampeerplek waardoor de kosten maar $ 2 per persoon waren. Bij het zelfregistratiesysteem wachtte ik ook altijd met de enveloppe invullen (ik had hem wel klaarliggen voor het geval er een ranger zou langskomen en dan zou ik het verhaal vertelllen dat ik net was gearriveerd, moe was of geen kleingeld had). Ik betaalde soms, naar een bedrag dat ik redelijk vond (normaal 10 $ per dag, redelijk was 4 $ want er was geen douche, alleen toilet en kraan met koud water). Soms vroeg ik ook onderweg naar een camping, maar als ik vertelde dat ik de camping te duur was, mocht ik vaak bij hun een tent opzetten.

Als de tarieven zo duur worden, zou ik wel het risico willen lopen om wild te kamperen in Nederland. Hoe duur is een bon? Er zijn ook plaatsen waar je kan wildkamperen bij een paal. Zie www.staatsbosbeheer.nl

Rutger

Rutger schreef:Er zijn ook plaatsen waar je kan wildkamperen bij een paal. Zie www.staatsbosbeheer.nl
En die bevallen mij prima. Er komen er nog steeds meer bij: een goede ontwikkeling :)

Moet wel melden dat ik er altijd alleen heb gestaan. Geen idee hoe het met meer tentjes (max 3 dus) "aanvoelt".

Ze mogen op de site wel de plaats beter aangeven, soms sta je er 10 m ven af en zie je ze nog niet (en nee ik heb geen GPS).

Fedor schreef:
Rutger schreef:Er zijn ook plaatsen waar je kan wildkamperen bij een paal. Zie www.staatsbosbeheer.nl
En die bevallen mij prima. Er komen er nog steeds meer bij: een goede onwikkeling :)
Maar dan ook wel graag wat beter verspreidt over Nederland, in Gelderland, Drenthe, Noord-Holland, Friesland en Groningen zit er geen een, en in Overijssel maar een. !!!

Het probleem is dat steeds meer campings in allerlei landen overstappen op het ´tarif forfait´. Je betaalt voor een plek ongeacht wat je erop zet: een persoon in een klein tentje met een fiets, of een gezin met een grote tent en een auto. Lekker gemakkelijk voor de eigenaar van het terrein, want hij hoeft veel minder te te doen aan administratie, maar oneerlijk ten opzichte van de fietser.
3, 50 extra voor een fiets is toch echt wel te bond.
Is misschien toch wel interessant om ervaringen te bundelen en door middel van een persbericht naar buiten te brengen. Ook doorgeven aan de ANWB met het verzoek dit door tegeven aan hun zusterorganisaties in het buitenland. Als deye ervaringen er ook zijn op boerencampings, dan doorgeven aan de SVR en Vekabo.

NickDB schreef:Is 17 euro duur? Op mijn laatste reis heb ik op een camping gestaan (in Italië) waar het 31 euro per nacht was... :roll: Gelukkig hebben we dit niet betaald door 's morgens in alle vroegte de camping te verlaten zonder enig spoor na te laten. :P
marcoschiek schreef:Inderdaad NickDB: wel de lusten maar niet de lasten. ga dan ook niet op die camping staan als je niet wilt betalen. Stiekum weggaan zonder te betalen is nog veel erger dan "niet netjes dus": het is gewoon diefstal.
Wie is hier nou de dief!! Sorry hoor, maar 31 euro per nacht is echt diefstal!!
Vroeger had je nog wel eens die trekkersveldjes waar alleen kleine tentjes stonden voor een of twee nachten. Maar die worden dus ook al in beslag genomen door die grote campers. Het gevoel van kamperen in de natuur verdwijnt snel wanneer ik omringd ben door campers en caravans. Ik vind ook dat hier actie ondernomen moet worden. Voordat je het weet wordt je als fietser met klein tentje verpletterd en verdrongen.

ga dan niet op die camping staan. je weet van te voren wat je betalen moet, je hebt dus een keuze. als je een nacht op die camping hebt geslapen dan heb je dus voor die dienst gekozen en zul je MOETEN afrekenen.

audrey schreef: Wie is hier nou de dief!! Sorry hoor, maar 31 euro per nacht is echt diefstal!!

Onbeschoft duur is het zeker, maar geen diefstal als ze het je netjes van te voren vertellen.

IK ben sinds kort lid van de Hospitality club, dit houdt in dat je wereld wijd voor niks bij mensen kunt slapen. Deze club is op gericht om op wereld niveau de vrede en de liefde te bevorderen tussen mensen van verschillende landen en culturen. IK heb al gezien dat er in mijn lievelings land Spanje heel veel mensen zijn die een slaap ruimte gratis ter beschikking stellen, en daar zaten hele mooie vrouwen tussen :lol:

Mario