Additionally, paste this code immediately after the opening tag: linkse en rechtse draad op pedalen - Forum Wereldfietser

linkse en rechtse draad op pedalen

Hoi,

Niet dat ik twijfel aan de kennis van fabrikanten en de kundigheid van vele anderen, maar er is een ding dat ik niet begrijp:

De linkerpedaal heeft linkse draad, de rechterpedaal rechtse. Je draait ze dus achterover los.
In mijn, wellicht naïve, beleving draaien de pedalen tijdens het fietsen ook in die richting. Achterover dus.

Toch gaan ze vast zitten tijdens het fietsen. Wie kan mij uitleggen waar ik het niet zie??

Alvast bedankt!
Johan Wellens schreef:Hoi,

Niet dat ik twijfel aan de kennis van fabrikanten en de kundigheid van vele anderen, maar er is een ding dat ik niet begrijp:

De linkerpedaal heeft linkse draad, de rechterpedaal rechtse. Je draait ze dus achterover los.
In mijn, wellicht naïve, beleving draaien de pedalen tijdens het fietsen ook in die richting. Achterover dus.

Toch gaan ze vast zitten tijdens het fietsen. Wie kan mij uitleggen waar ik het niet zie??

Alvast bedankt!
Het steekwoord is precessie

Hou een pen losjes vast in beide handen
Hou een hand stil en maak een zwengelbeweging
Merk op dat de pen achteruit draait to de zwengelbeweging
m-gineering schreef:
Het steekwoord is precessie

Hou een pen losjes vast in beide handen
Hou een hand stil en maak een zwengelbeweging
Merk op dat de pen achteruit draait to de swengelbeweging

Maar achteruit is toch juist de richting dat je ze los draait?
Johan Wellens schreef:
m-gineering schreef:
Het steekwoord is precessie

Hou een pen losjes vast in beide handen
Hou een hand stil en maak een zwengelbeweging
Merk op dat de pen achteruit draait to de swengelbeweging

Maar achteruit is toch juist de richting dat je ze los draait?
maar welke kant op draait het pedaal?
De rechtse trapper met rechtse draad, zal je tijdens het gebruik nooit los kunnen trappen omdat je met de "vastdraai"richting mee trapt

Als de linker trapper ook rechtse draad zou hebben, zou je (in theorie) tijdens het gebruik je trapper wel los kunnen trappen, omdat je met de "losdraai" richting mee trapt.
Links draaiend, rechts draaiend, het lijkt wel yoghurt :D
dik5 schreef:De rechtse trapper met rechtse draad, zal je tijdens het gebruik nooit los kunnen trappen omdat je met de "vastdraai"richting mee trapt

Als de linker trapper ook rechtse draad zou hebben, zou je (in theorie) tijdens het gebruik je trapper wel los kunnen trappen, omdat je met de "losdraai" richting mee trapt.
Even serieus, als je de door Marten voorgestelde methode met de pen uitvoert en de rechterhand een rechtsdraaiende beweging maakt zul je merken dat de pen in je linkerhand linksom wil gaan.
De rechter trapper zal links om gaan draaien en los gaan, toch ??
Ik ga ff liggen! ;-)

groet, Jaap
Kunno schreef:Links draaiend, rechts draaiend, het lijkt wel yoghurt :D
dik5 schreef:De rechtse trapper met rechtse draad, zal je tijdens het gebruik nooit los kunnen trappen omdat je met de "vastdraai"richting mee trapt

Als de linker trapper ook rechtse draad zou hebben, zou je (in theorie) tijdens het gebruik je trapper wel los kunnen trappen, omdat je met de "losdraai" richting mee trapt.
Even serieus, als je de door Marten voorgestelde methode met de pen uitvoert en de rechterhand een rechtsdraaiende beweging maakt zul je merken dat de pen in je linkerhand linksom wil gaan.
De rechter trapper zal links om gaan draaien en los gaan, toch ??
maar de trapper draait tegengesteld aan de draairichting van de cranks
m-gineering schreef:
Kunno schreef:Links draaiend, rechts draaiend, het lijkt wel yoghurt :D
dik5 schreef:De rechtse trapper met rechtse draad, zal je tijdens het gebruik nooit los kunnen trappen omdat je met de "vastdraai"richting mee trapt

Als de linker trapper ook rechtse draad zou hebben, zou je (in theorie) tijdens het gebruik je trapper wel los kunnen trappen, omdat je met de "losdraai" richting mee trapt.
Even serieus, als je de door Marten voorgestelde methode met de pen uitvoert en de rechterhand een rechtsdraaiende beweging maakt zul je merken dat de pen in je linkerhand linksom wil gaan.
De rechter trapper zal links om gaan draaien en los gaan, toch ??
maar de trapper draait tegengesteld aan de draairichting van de cranks

Bedankt Marten! Het kwartje is gevallen...

T.o.v. de trapper draait het asje daarin tijdens het fietsen naar voren en niet naar achteren. pffftt......
m-gineering schreef:
Kunno schreef:Links draaiend, rechts draaiend, het lijkt wel yoghurt :D
dik5 schreef:De rechtse trapper met rechtse draad, zal je tijdens het gebruik nooit los kunnen trappen omdat je met de "vastdraai"richting mee trapt

Als de linker trapper ook rechtse draad zou hebben, zou je (in theorie) tijdens het gebruik je trapper wel los kunnen trappen, omdat je met de "losdraai" richting mee trapt.
Even serieus, als je de door Marten voorgestelde methode met de pen uitvoert en de rechterhand een rechtsdraaiende beweging maakt zul je merken dat de pen in je linkerhand linksom wil gaan.
De rechter trapper zal links om gaan draaien en los gaan, toch ??
maar de trapper draait tegengesteld aan de draairichting van de cranks
zeg dat dan gelijk 8)

Ja, precies!

Had ik ook niet hoeven te gaan liggen!

Groet, Jaap

Hallo,

Ik wil nieuwe pedalen op mijn fiets monteren en in dit draadje heb ik gelukkig kunnen vinden welke kant ik op moet draaien om ze los te maken, richting achterwiel dus.
Maar...... :oops:
één pedaal heb ik losgedraaid, maar het andere krijg ik met geen mogelijkheid los. Ik heb al een en ander geprobeerd (kruipolie, stevige baco, mannenkracht inschakelen :wink: ), maar ik heb nu nog steeds een pedaal dat muurvast zit.

Heeft iemand een tip hoe ik dit vastzittende pedaal los kan krijgen?

Alvast bedankt,

Miranda

A) de goede kant op draaien, yep dit is flauw...

B) je kunt het materiaal laten schrikken dmv een flinke klap met een hamer of door de boel warm te stoken en vervolgens snel te laten afkoelen....

C) een veel langere hefboom gebruiken, door bv een steek sleutel te voorzien van een stevige buis kun je een veel grotere kracht uitoefenen op de bout. Zou zeker moeten werken.

Zelf zou ik een combi van de drie methodes toepassen.

Succes.

Bas

mirna schreef:Hallo,

één pedaal heb ik losgedraaid, maar het andere krijg ik met geen mogelijkheid los. Ik heb al een en ander geprobeerd (kruipolie, stevige baco, mannenkracht inschakelen :wink: ), maar ik heb nu nog steeds een pedaal dat muurvast zit.

Heeft iemand een tip hoe ik dit vastzittende pedaal los kan krijgen?
-kruipolie

en verder

-stadsfiets met stalen cranks (met crankspie) Leg het pedaaloog op een stalen moker (aambeeld) en sla op de andere kant met een flinke hamer

-Aluminium spieloos crankstel: het oog voorzichtig (180 graden) heet stoken, en in warme toestand proberen los te draaien

Bij zware gevallen helpt het om de crank in de bankschroef te zetten, dan heb je meer houvast

Euuhhhhh...... wat is het pedaaloog? :oops: Daar waar je de trapper in de crank schroeft?

B@se schreef:C) een veel langere hefboom gebruiken, door bv een steek sleutel te voorzien van een stevige buis kun je een veel grotere kracht uitoefenen op de bout. Zou zeker moeten werken.
Die methode heeft mij al een keer een goede Gedore steeksleutel gekost. Het pedaal zat nog steeds vast en sleutel 15 was 16 geworden.

Gedore en kapot gaan? dat hoor ik voor het eerst. Volgens mij heb je daar ook garantie op.

mirna schreef:Hallo,

Ik wil nieuwe pedalen op mijn fiets monteren en in dit draadje heb ik gelukkig kunnen vinden welke kant ik op moet draaien om ze los te maken, richting achterwiel dus.
Maar...... :oops:
één pedaal heb ik losgedraaid, maar het andere krijg ik met geen mogelijkheid los. Ik heb al een en ander geprobeerd (kruipolie, stevige baco, mannenkracht inschakelen :wink: ), maar ik heb nu nog steeds een pedaal dat muurvast zit.

Heeft iemand een tip hoe ik dit vastzittende pedaal los kan krijgen?

Alvast bedankt,

Beste Miranda,

Soms, als een pedaal al heel lang aan een cranck zit krijg je hem gewoon niet meer los. Ik denk dat het aluminium van de cranck dan "ingevreten" is door de roestvorming op de schroefdraad van het pedaal. Ik heb dat recent ook nog gehad bij een fiets van ons die al wat ouder is en die alleen maar wordt gebruikt voor boodschapjes. Een van de pedalen was kapot. Ik dacht die vervang ik even. Met warmstoken, kruipolie en een lange sleutel kreeg ik het pedaal uiteindelijk los maar de schroefdraad in de cranck was helemaal kapot gedraaid. Uiteindelijk heb ik alles moeten vervangen. Soms is het verstandig om een fietsenmaker in te schakelen. Bij het aanschaffen van de nieuwe crancks en pedalen sprak ik met mijn fietsenmaker over dit probleem en hij vertelde dat hij dit regelmatig tegenkwam m.n. bij wat oudere fietsen. Het lijkt mij verstandig om dit verder aan de fietsenmaker over te laten. Wat we hiervan kunnen leren is dat het dus belangrijk is om af en toe je pedalen en cranckas te demonteren zodat je op het moment dat er iets kapot gaat je niet voor verrassingen komt te staan.

Succes Ronald
Miranda

ciclista schreef: Wat we hiervan kunnen leren is dat het dus belangrijk is om af en toe je pedalen en cranckas te demonteren zodat je op het moment dat er iets kapot gaat je niet voor verrassingen komt te staan.

Succes Ronald
Miranda
De oplossing is heel simpel, smeer een kleein beetje vet op het schroefdraad van de crank voor je het pedaal erin schroeft.

cornelese schreef:
B@se schreef:C) een veel langere hefboom gebruiken, door bv een steek sleutel te voorzien van een stevige buis kun je een veel grotere kracht uitoefenen op de bout. Zou zeker moeten werken.
Die methode heeft mij al een keer een goede Gedore steeksleutel gekost. Het pedaal zat nog steeds vast en sleutel 15 was 16 geworden.
Hi voor de grap maar eens een verwrongen aftak as proberen los te draaien zonder deze extra hefboom... maar zelf nog nooit een sleutel stuk gedraaid, wel el eens een bout finaal laten afbreken, maar das een ander verhaal..

Bas

- Ok, was wel eventjes wat anders dan een trapper... -