Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vervangen Shimano door Rohloff - Forum Wereldfietser

Vervangen Shimano door Rohloff

Ik ben berijder van een Koga GlobeTraveller (model 2004). Voor mij een hele fijne fiets (frame en geometrie), volledig uitgerust met XT. Toch ben ik aan het kijken naar de Rohloff naaf, met name omdat deze nauwelijks onderhoud nodig heeft. Over het algemeen lees ik veel positieve verhalen over die naaf. Ik heb het argument al eens gehoord dat je beter een nieuwe fiets met deze naaf kan kopen dan eea ombouwen.
Verkooppraat? Zou kunnen, Ik kan het me niet voorstellen dat het niet zou lukken. Het frame bevalt goed en ik kan het zelf wel omzetten (mits passend). Heeft iemand ervaring met het vervangen van een Shimano groep naar een Rohloff naaf en zo ja, waar moet je op letten?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

groet, Erik

Hoi Erik,

Eigenlijk hoef je niet zoveel te doen. Rohloff heeft een naaf met kettingspanner (soort achterderailleur) en een kettinggeleider (soort voorderailleur) die in principe op heel veel fietsen met "gewone" versnellingen past.
Om daarvoor een compleet nieuwe fiets te kopen is wat overdreven.

Ik denk dat ze bedoelen bij het kopen van ene nieuwe fiets dat je wellicht een fiets kunt kopen met een eccentrische bracket of horizontale uitvalpadden. Dan heb je namelijk geen kettingspanner meer nodig.
Het afgelopen jaar heb ik voor een fietsenmerk beiden getest en beiden types werken prima al moet ik wel zeggen dat ik de oplossing met een eccentrische bracket het mooiste vindt.

Groet,
Marco

Kan je ook een achterwiel van santos in een Snel Savanne 26 inch frame stoppen?

Mario

Sorry ik bedoelde een achterwiel met een R-naaf.

Mario

mario schreef:Sorry ik bedoelde een achterwiel met een R-naaf.

Mario
ALs een frame 135mm inbouwbreedte heeft moet het raar lopen wil het niet lukken. Bij andere breedtes ligt het er aan wat je met het frame kunt doen,

Hoi Mario,

Dat gaat wel lukken. De savanne is volgens mij een stalen frame en al zou dat frame te smal zijn dan is dat bij een stalen frame wel breder te maken.
(Snel deed dat zelf door een voet op de ene vork te zetten en met beide handen aan de andere achtervork te trekken!)

IK kan via via een Santos achterwiel kopen met een R-naaf er in, maar vroeg mij af of ik dan bij die Snel staal 26 inch Savanne een kettingspanner moet nemen of kan dit ook met die vier schroeven?

Mario

Mario,
Waarom koop je niet gewoon bij Snel een Rohloff wiel geschikt voor jou type fiets?

Wanneer je het frame met de horizontale padden neemt moet je rohloff wiel er iets anders uitzien.

groet,
Marco

Ik weet niet of je het weet, maar er zijn dus verschillende versies van de Rohloff naaf, en je moet wel de goede hebben, dwz eentje met een kettingspanner (als je geen horizontale of verstelbare padden hebt) en een externe reactiearm. Verder kun je nog kiezen uit een twe manieren om de kabel de naaf in te laten komen, met externe box of niet. Let ook op eengoede kabelgeleiding. De Rohloff site is duidelijk voor wie Duits kent (hun Engels is onbegrijpelijk).
Wim