Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cassette huis van XT naaf verwijderen. - Forum Wereldfietser

Cassette huis van XT naaf verwijderen.

Hallo WF'ers,

Om mijn lagers van nieuw vet te voorzien heb ik mijn XT naaf uit elkaar gehaald.

Wie kan mij vertellen of het nodig is om het cassette huis (gegroefd deel waar je cassette om schuift, en je freewheel mechanisme in zit) te demonteren?
Heeft het freewheel mechanisme onderhoud nodig, en zo ja, welke?

Groeten, John.

Om je lagers te smeren is het niet nodig de body los te schroeven.

Bij mijn MTB klonk de body erg "droog" als hij vrijliep. Door veelvuldig in de natte zooi gereden te hebben was er vocht ingekomen. Na wat zoeken heb ik gevonden dat je de body kunt smeren met dikke olie.

Niet te veel zodat het er weer uit loopt want olie en lagervet gaat niet goed samen.
johntelleman schreef:Hallo WF'ers,

Om mijn lagers van nieuw vet te voorzien heb ik mijn XT naaf uit elkaar gehaald.

Wie kan mij vertellen of het nodig is om het cassette huis (gegroefd deel waar je cassette om schuift, en je freewheel mechanisme in zit) te demonteren?
Heeft het freewheel mechanisme onderhoud nodig, en zo ja, welke?

Groeten, John.
Het freewheel is te demonteren, maar de blikken afdichting krijg je er nauwelijks heel uit. Gebruikelijker is door te rijden tot het ding het begeeft en er een nieuwe op te zetten.

Iemand in Amerika maakt een adapter (en nieuwe afdichtingen) zodat je er dun vet doorheen kunt pompen
Je kunt proberen er van de achterkant olie in te druppelen (10 mm inbus in het freewheel steken, bout eruit draaien)

Moet het freewheel echt uit elkaar dan laat je het op het wiel zitten, verwijder je de blikken stofkap, en tik je de lagerschaal (linkse draad) met een drevel los. Doe dit binnen en boven een krant om alle kogeltjes te vangen

Heren bedankt voor het antwoord!

Ik denk dat ik door rij tot ie het begeeft....
m-gineering schreef:
Moet het freewheel echt uit elkaar dan laat je het op het wiel zitten, verwijder je de blikken stofkap, en tik je de lagerschaal (linkse draad) met een drevel los. Doe dit binnen en boven een krant om alle kogeltjes te vangen
Ik heb hier een oude cassette-body op m'n bueau'tje staan. (Shimano) Gebruik ik als presse-papier. Inclusief stofkap en holle imbusbout, waar hij mee vast gaat op de naaf. Dus ik kijk naar de lagerschaal met inkepingen, en lees dan dat-ie dus vast zit met linkse draad. Bij een trapper weet ik inmiddels waarom, hoe, en wat. (Met dank aan Lou Holtman van nl.fiets) Ik zit nu al een half uur met dat ding in m'n handen, en kijk en probeer te visualiseren waarom wederom ook hier met linkse draad gewerkt moet worden, want dat zal heus wel over zijn nagedacht, maar ik krijg het plaatje niet rond. Want als ik de cassette-body aan de buitenkant vast hou, (dus daar waar de cassette normaal zit) kan ik binnenin met mijn vinger de lagerschaal RECHTSOM (met de klok mee) draaien, en hoor ik het free-wheel gedeelte keurig tikken. Als ik het goed heb betekent linkse draad, dat rechtsom draaien los is, dat gaat dus nooit lukken bij dit free-wheel. Waar ga ik de fout in met mijn zienswijze, of wat zie ik over het hoofd? Schiet u maar :wink:
Haike schreef:
m-gineering schreef:
Moet het freewheel echt uit elkaar dan laat je het op het wiel zitten, verwijder je de blikken stofkap, en tik je de lagerschaal (linkse draad) met een drevel los. Doe dit binnen en boven een krant om alle kogeltjes te vangen
Ik heb hier een oude cassette-body op m'n bueau'tje staan. (Shimano) Gebruik ik als presse-papier. Inclusief stofkap en holle imbusbout, waar hij mee vast gaat op de naaf. Dus ik kijk naar de lagerschaal met inkepingen, en lees dan dat-ie dus vast zit met linkse draad. Bij een trapper weet ik inmiddels waarom, hoe, en wat. (Met dank aan Lou Holtman van nl.fiets) Ik zit nu al een half uur met dat ding in m'n handen, en kijk en probeer te visualiseren waarom wederom ook hier met linkse draad gewerkt moet worden, want dat zal heus wel over zijn nagedacht, maar ik krijg het plaatje niet rond. Want als ik de cassette-body aan de buitenkant vast hou, (dus daar waar de cassette normaal zit) kan ik binnenin met mijn vinger de lagerschaal RECHTSOM (met de klok mee) draaien, en hoor ik het free-wheel gedeelte keurig tikken. Als ik het goed heb betekent linkse draad, dat rechtsom draaien los is, dat gaat dus nooit lukken bij dit free-wheel. Waar ga ik de fout in met mijn zienswijze, of wat zie ik over het hoofd? Schiet u maar :wink:
Het freewheel is niet belangrijk, want dat staat stil als je fietst. Belangrijk is dat de belasting op de lagerring ronddraait. De ketting trekt altijd naar voren, het wiel roteert. De belasting draait linksom, dus moet de schroefdraadrichting zo gekozen worden dat de cup dan vastdraait
m-gineering schreef:

Het freewheel is niet belangrijk, want dat staat stil als je fietst. Belangrijk is dat de belasting op de lagerring ronddraait. De ketting trekt altijd naar voren, het wiel roteert. De belasting draait linksom, dus moet de schroefdraadrichting zo gekozen worden dat de cup dan vastdraait
Ik snap het denk ik, met "belasting" bedoel je de kogels die in de lagerschaal draaien? en die draaien linksom terwijl het wiel rechtsom draait, en dus ook de cassettebody?
Haike schreef:
m-gineering schreef:

Het freewheel is niet belangrijk, want dat staat stil als je fietst. Belangrijk is dat de belasting op de lagerring ronddraait. De ketting trekt altijd naar voren, het wiel roteert. De belasting draait linksom, dus moet de schroefdraadrichting zo gekozen worden dat de cup dan vastdraait
Ik snap het denk ik, met "belasting" bedoel je de kogels die in de lagerschaal draaien? en die draaien linksom terwijl het wiel rechtsom draait, en dus ook de cassettebody?
Kogels draaien niet als je fietst, alleen als je je benen stilhoudt.

Maar stel je voor dat je een videocamera in het wiel monteert. De spaken en het freewheel is dan het stilstaande beeld, maar je ziet de ketting -en daarmee de belasting) voortdurend rondjes draaien