Additionally, paste this code immediately after the opening tag: MTB geschikt? - Forum Wereldfietser

MTB geschikt?

In hoeverre is een MTB geschikt voor het maken van fietsvakanties? Eventueel i.c.m. met BOB Yak trailer voor het vervoeren van bagage. Of loont de aanschaf van een echte trekkersfiets toch de moeite?

Ik denk aan toekomstige fietsvakanties in Noorwegen, Ijsland en Noord Spanje.

In het MTBén ben ik redelijk gedreven en beschik zodoende over een perfect afgestelde MTB, maar helaas geen trekfiets. :?

Zijn er zaken waar je je na een aantal dagen aan gaat ergeren? De weerstand van de banden kan ik mij voorstellen, maar dat is aan te passen.

Graag jullie advies!

Op de site van Marten Gerritsen (www.m-gineering.nl) staat een goed stuk. Het belangrijkste recente verschil is dat mtb's nu bijna allemaal voorvering hebben (full suspension is niet echt geschikt voor vakantie). Dat betekent dat je keus aan voordragers beperkt is (Tubus Swing, Faiv en Old Man Mountain).
Wim
Evil R schreef:In hoeverre is een MTB geschikt voor het maken van fietsvakanties? Eventueel i.c.m. met BOB Yak trailer voor het vervoeren van bagage. Of loont de aanschaf van een echte trekkersfiets toch de moeite?

Ik denk aan toekomstige fietsvakanties in Noorwegen, Ijsland en Noord Spanje.

In het MTBén ben ik redelijk gedreven en beschik zodoende over een perfect afgestelde MTB, maar helaas geen trekfiets. :?

Zijn er zaken waar je je na een aantal dagen aan gaat ergeren? De weerstand van de banden kan ik mij voorstellen, maar dat is aan te passen.

Graag jullie advies!
Kun je een dag met lage intensiteit op je ATB fietsen in plaats van 2-3 uur hard? Anders moet je toch wat aan je zit doen.
Zie verder http://www.m-gineering.nl/frsttime.htm

Bedankt voor jullie reacties! :P

Mijn MTB is inderdaad een fullsuspension met 120 mm vering voor en achter. Dat maakt het plaatsen van dragers inderdaad wat lastig. Volgens mij zitten er niet eens bevestigingspunten op. Voor zeker niet want er zit een zogenaamde "Lefty" op.

De zit lijkt mij echter een groter probleem bij meerdaagse langere afstanden. Die is "sportief", dus vrij diep.

Ik zal de genoemde site eens gaan bekijken!

Hallo Martijn,

Kan de 'Cubeman' hier antwoord geven???

Groeten, John.

Hi,
zelf ga ik al jaren op fiets vakantie met een omgebouwde/ aangeklede atb. Nu is dit een exemplaar waarbij alleen de voorvork geveerd is.

Afbeelding

Maar zoals je zelf al deels stelt ben je bang dat de fiets te sportief zit. Ik zou zeggen probeer het eens uit. Maar met een andere stuurpen, andere stuurbocht ed kun je erg veel aanpassen aan het stuur gedrag en zit.

Een bob hangt er als volgt achter:
Afbeelding

Ik hoop dat je hier wat mee kunt, je kunt een trailer ook gewoon voor een paar daagjes huren, kun je het een proberen.

Succes.

Bas
Evil R schreef:In hoeverre is een MTB geschikt voor het maken van fietsvakanties? Eventueel i.c.m. met BOB Yak trailer voor het vervoeren van bagage. Of loont de aanschaf van een echte trekkersfiets toch de moeite?
Een B.O.B. Achter een full-supension hangen is niet aangenaam. Een B.O.B is een eenwieler dus die moet in evenwicht gehouden worden door je frame. Bij een full-suspension zal de achterkant van je fiets en de B.O.B voortdurend naar links af naar recht willen kantelen. Bij een gewoon stijf frame heb je daar geen last van met een B.O.B erachter.

Hoe zit zo'n bob precies vast aan je achterkant..?

Moet hij tussen je wiel het het frame zitten ofzo???

Wendy1 schreef:Hoe zit zo'n bob precies vast aan je achterkant..?

Moet hij tussen je wiel het het frame zitten ofzo???
Een BOB wordt vastgeklikt op de uiteinden van een speciale snelspanner door het achterwiel. Omdat de BOB maar een achterwiel heeft mag de achtervork niet verbuigen als je de BOB rechtop wil houden. Volgeveerde fietsen hebben doorgaans mionder torsiestijfheid in de achtervork, en dat gezwabber is behoorlijk storend. Minder kilo's meenemen helpt

Maar echt goed voor de achterbrug lijkt het mij niet. De demper en het scharnierpunt dienen nu niet alleen de klappen van het terrein op te vangen maak ook de BOB. Bovendien neutraliseerd de bob dan natuurlijk ook een groot deel van de verende werking, of niet?

Als ik dit zo lees denk ik dat ik toch maar eens ga kijken naar een "echte" trekfiets en voor het ruigere werk kies voor de MTB + rugzak.

Evil R schreef:Maar echt goed voor de achterbrug lijkt het mij niet. De demper en het scharnierpunt dienen nu niet alleen de klappen van het terrein op te vangen maak ook de BOB. Bovendien neutraliseerd de bob dan natuurlijk ook een groot deel van de verende werking, of niet?

Als ik dit zo lees denk ik dat ik toch maar eens ga kijken naar een "echte" trekfiets en voor het ruigere werk kies voor de MTB + rugzak.
[commercieel]Ik durf het haast niet te zeggen, maar voor geveerde fietsen *) zijn er natuurlijk Old Man Mountain dragers[/commercieel]

*) inderdaad niet voor Lefty's

Precies. Zolang je echt weinig meeneemt en kunt volstaan met achtertassen dan is een OMM Cold Springs een prima oplossing. Hier en daar zijn ook nog wel tassen te koop die je over je balhoofd hangt, en waar je dan nog wat zware spullen in kunt doen. Verder zijn er tassen/tasjes om in de framedriehoek te hangen.
Wim