Wie mij kent weet dat ik voor vakantiefietsen (met flink wat bepakking) de voorkeur geef aan 26 inch wielen met brede banden zonder al te veel profiel, en dat is waar we als gezin nu ook allemaal op rijden. Vroeger reed mijn vrouw echter net als zovelen op een hybride met 28 inch wielen en 37 mm banden (een Giant van een jaar of zes terug). Ik heb die fiets laatst nog weer wat opgeknapt, en besloten er net wat bredere banden op te zetten: Schwalbe Marathon 2006 van 42 mm breed. Dat is wat mij betreft een goed idee gebleken. De banden rollen lekker licht, maar het veercomfort en de stabiliteit zijn ook merkbaar verbeterd. Het heeft de fiets net dat beetje meer geschikt gemaakt voor vakantiegebruik. Het was wel een beetje spannend of het allemaal zou passen, maar met wat geknutsel aan de spatborden (SKS P45) is het goed gelukt.
Ik kan het iedereen die zo'n soort fiets heeft en niet veel geld wil uitgeven maar toch iets meer over slechte wegen en overharde paadjes wil kunnen fietsen aanraden.
Wim
Ik kan het iedereen die zo'n soort fiets heeft en niet veel geld wil uitgeven maar toch iets meer over slechte wegen en overharde paadjes wil kunnen fietsen aanraden.
Wim