Fietsen in Spaanse bussen.
Volgens het Spaanse buitensportblad AireLibre (lijkt een beetje op Op Pad)is het vervoer van fietsen in Spaanse bussen "een jungle". De busmaatschappijen hebben elk verschillende regels. Diverse maatschappijen hebben niet eens eenduidige regels wat betreft fietsenvervoer. In dat geval ben je afhankelijk van de stemming van de chauffeur of je fiets wel of niet mee mag. Een beetje kennis van het Spaans en enige onderhandelingsvaardigheid is dan wel handig.
Ik heb nog wel eens geluk gehad met pech aan mijn fiets onderweg. Kon niet meer verder. Moest terug naar Burgos naar een fietsenmaker. Een vriendelijke dorpsbewoner bracht mij naar de afslag van de grote weg een paar kilometer buiten het dorp. "De bus komt over 20 minuten!" Klopte ook nog. De chauffeur wilde mijn fiets aanvankelijk niet meenemen, want dan moest hij uitstappen om het luik open te doen. Er lagen ook allerlei spullen van hemzelf in het ruim die eerst even aan de kant zouden moeten.
Hij leek niet te vermurwen, maar ik wist echter mijn pech met de nodige overdreven drama te brengen dat hij morrend overstag ging. Aangekomen op het busstation van Burgos wilde ik uitstappen, maar hij gelastte mij te blijven zitten."Ik breng je naar Juarez, de beste fietsenmaker van de stad." Nadat alle andere passagiers de bus hadden verlaten, koerste hij de bus via wat bochten en onmogelijke straatjes dieper de stad in. Uiteindelijk stopte hij bij de door hem aangeprezen fietsenmaker. Ik dankte de chauffeur voor zijn diensten, maar het was nog niet voorbij: de eerst zo nukkige man stapte de werkplaats binnen en deed bij Juarez voor mij het verhaal dat ik toch wel heel snel geholpen moest worden. Je kon je kont niet keren in de werkplaats door alle fietsen die nog onderhanden genomen moesten worden. Ik kon echter snel mijn tocht hervatten.
Wellicht weten de mensen van Pedalibre, de fietsersbond van Madrid, hoe het zit met fietsenvervoer bij Socibus van Madrid naar Sevilla?
www.pedalibre.org