Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Onze fietstocht naar Parijs - Forum Wereldfietser

Onze fietstocht naar Parijs

Hey iedereen, ik heb flink wat vragen, maar zal eerst maar even uitleggen wat we van plan zijn, dus here we go.

Deze zomer (eind juli tot eind augustus) zijn ik en 4 vrienden (allemaal 17, we gaan allemaal na de zomer naar Vwo 6) van plan om van Utrecht naar Parijs (en terug) te fietsen. We hebben er dus flink wat tijd voor (een week of 4). Geen van ons is echter een "ervaren" fietser, de enige fietservaring die we hebben is elke school dag heen en weer fietsen. Geen van ons heeft dit al eerder gedaan, en we hebben dus totaal geen ervaring met zo'n (grote kan ik het niet echt noemen als ik kijk naar de andere fietsreizen die ik hier heb gelezen) reis.

We hebben dus totaal geen idee hoe het gaat worden, en daarom heb ik besloten om hier eens iets te posten, omdat ik denk dat ervaren fietsers als jullie me toch aardig op de hoogte kunnen brengen van hoe zo'n reis eraan toegaat.

We zijn dus van plan om ongeveer 4 weken weg te gaan. De afstand van Utrecht naar Parijs is hemelsbreed zo'n 500 kilometer denk ik, weet iemand hoeveel dit is op de fiets (omdat je via fietsroutes rijd).
En, denken jullie dat wij als ongetrainde scholieren de 65-70 kilometer per dag kunnen halen, gezien de hitte in de zomer?

We hebben allerlei fietsboekjes gekocht (van Nederland naar een plaats in belgie, en vanaf diezelfde plaats naar Parijs) met alle campings etc. langs de route erin aangegeven, dus dat zal niet zo'n probleem worden, maar kent iemand een goede camping in of vlakbij parijs? (ik weet van camping Bois du Boulogne in parijs, heeft iemand ervaring met die camping?) en heeft er iemand nog speciale tips waar we definitief langs moeten rijden op de weg naar Parijs, of een heel leuk/speciaal dorpje wat perfect is om een rustdag te houden?

We gaan slapen op campings (hopen we in ieder geval) dus wassen zal niet een heel groot probleem zijn, maar we moeten alsnog slaapzakken, tenten etc. meenemen. Heeft iemand tips over hoe we onze bagage het best kunnen vervoeren? (ik heb al fotos gezien met fietsen met tassen achterop en aan het voorwiel, is dit de beste manier, of zijn er ook speciale rugzakken ofzo?).

En dan als laatste, wat moeten we niet vergeten? Welke speciale "fietser" dingen zijn er waar we aan moeten denken, die we nu niet weten?
Ik las al dat we Zout en Suiker in ons water moeten doen vanwege gebrek aan mineralen, goed drinken, iets voor over je nek meenemen als een pet met "achterflap" tegen zonnesteek, smiddag's een pauze nemen vanwege de heel erge hitte, dit soort dingen hebben wijzelf nog niet aan gedacht.
Zijn er nog meer van dit soort dingen waar we aan moeten denken?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen :)

Jason

Hmm, klinkt als een plan.


Maar je hebt over het meeste dus al redelijk nagedacht.

Idd voor eht vervoer van je spullen kun je kiezen tussen of een set fietstassen of een fiets kar. $ man is dus twee tentjes, twee branders en een set pannen en de iegen meuk. valt dus eigelijk wel mee. En ja 75 km kan ook wel 100 worden, je rijdt nl. redelijk plat tot aan zuid-bels. tassen kun je huren, evenals trailers, bv bij bike4travel, dat scheelt in de aanschaf. Maar denk je dat je dit vaker gaat doen dan kun je ook gelijk een set aanschaffen. Maar das wel een aanslag op je budget...

welke routes willen jullie gaan fietsen?

Ben benieuwd.

Bas

Ha die Jason (en vrienden),

Wat een gaaf plan! Parijs is een superstad waar steeds meer gefietst wordt (woon er momenteel; er zijn steeds meer fietspaden, steeds meer fietsers en op zondag zijn bepaalde straten in het centrum en langs de Seine afgesloten voor auto's)!

Voor jullie allemaal wordt dit dus de eerste (echte) fietstocht. Zoals Bas al zei is het dan misschien handig om spullen te lenen (of goedkoop tweedehands te kopen). Je weet nooit helemaal zeker of het fietsen jullie zal bevallen en - bijvoorbeeld - waterdichte fietstassen zijn nieuw behoorlijk duur. Wij hebben de eerste twee fietsvakanties ook alles geleend en stukje bij beetje onze spullen aangeschaft.

Allereerst: 4 weken moet ruim voldoende zijn van van Utrecht naar Parijs en terug te fietsen. Wanneer je iedere dag van huis naar school en terug fietst, ben je natuurlijk niet helemaal ongetraind; 70 kilometer per dag moet zeker lukken. Tegen de tijd dat het wat heuvelachtiger wordt hebben jullie er al best wat kilometers opzitten en zullen jullie misschien zelfs wel langere dagafstanden kunnen halen (mochten jullie dat willen).

Over de hitte zou ik me niet echt zorgen maken; in het noorden van Frankrijk kan het in de zomer warm zijn, maar lang niet zo heet als in de zuidelijkere landen. Als jullie je goed insmeren en voldoende drinken (ook bij minder warm weer erg belangrijk) zal het zeker moeten lukken.

De camping in het Bois de Boulogne is groot en in de zomer vaak druk, maar wij vonden het een prima plek voor een paar dagen Parijs. Neem wel wat goede sloten mee voor de fietsen en zorg dat je waardevolle spullen niet in de tent laat als je weg gaat (geldt trouwens voor alle campings en grote steden, niet alleen voor Parijs).

Je bagage neem je dus inderdaad het best mee in fietstassen (of eventueel met een fietskar). Niet alle fietsers fietsen met vier tassen (twee van voren, twee van achteren). Zeker in minder bergachtig gebied kun je prima met alleen achtertassen (en wat bagage op de achterdrager) fietsen (in de bergen is het fijn om ook wat gewicht aan de voorkant van je fiets te hebben tegen 'steigeren').

Wat je niet moet vergeten mee te nemen zijn wat reparatie- en reserveonderdelen voor de fietsen. Een extra binnenband, wat tangetjes en eventueel nieuwe remblokjes. Wat andere fietsers meenemen kun je zien op de verschillende websites van mensen op dit forum; vaak hebben zij op hun site een paklijst staan. Sowieso is het misschien handig en leuk eens wat sites over fietsvakanties te lezen; er staan vaak goede tips op!

Verder veel fietsplezier toegewenst en neem de fiets zonder bagage ook eens mee de stad in, erg leuk!

Groetjes,
Gudrun

ps: in 2002 fietsten wij ook naar Parijs, erg leuk!

Kijk bv eens naar dit verslagje over een fietstocht naar parijs...
http://people.zeelandnet.nl/kelck/parij ... intro.html :wink:

En ja paklijsten genoeg voor de iedeen.

bv mijn standaard lisjtje hier: http://www.basevers.dds.nl/paklijstfiets.pdf

Bas

Bedankt Bas, ik wilde eens een keer niet m'n eigen site spammen :wink: :shock:

Gudrun schreef:Bedankt Bas, ik wilde eens een keer niet m'n eigen site spammen :wink: :shock:
Hmm, wilde alleen maar een beetje behulpzaam zijn...

Mes bon, veel mooie verhalen daar te halen dus das altij goe.

Bas

-zal zijn eigen sites maar neit noemen.. :P -

Wow, bedankt voor alle reacties al :)

B@se, we zijn van plan om volgens de boekjes te fietsen die we hebben gekocht (gevond hier op het forum bij landeninformatie). De route gaat van Utrecht naar Leuven in Belgie in boekje 1, en dan gaat hij in boekje 2 verder van Leuven naar Parijs (op deze site http://www.cartostudio.nl/fiets/parijs.html kun je de precieze route vinden, bij Routeoverzicht (met dank aan Landeninformatie - Parijs)).
De route komt volgens dat kaartje langs flink wat interessante dorpjes, met kastelen en bezienswaardigheden, en ongeveer de helft is "mooi landschap" bij de fietsroute, dus ik denk dat het we genoeg te zien krijgen.

Beide heel erg bedankt voor de tips, ga het meteen overschrijven en overleggen zometeen met de rest tijdens NL - Argentinie 8)

Die websites zijn ook ontzettend handig! heel erg bedankt voor de links, paklijsten zijn ontzettend gedetailleerd, zoveel dingen die erop staan waarvan ik denk Oh daar had ik helemaal niet aan gedacht.

Gaan morgen in een vrij uurtje op school beginnen aan een inventarisatielijst om te kijken wat we moeten lenen / 2e hands moeten aanschaffen, ga ook maar eens een kijkje nemen hier op het Te Koop forum :)

Nog een vraagje, is het te doen om met een Normale (eastpack) rugzak op te fietsen, of krijg je na een paar dagen last van je rug?
En is het handig om drinken in bidons te doen en die in een of meerdere houders op je fiets, of in een tasje aan je stuur?

Jason

Hi, dat ziet er goe uit.

Zelf ook al eens daar gefietst maar het meest daar toch wel tevoet gedaan. je moest zeker eens stoppen in de buurt van durbuy, vet. en natuurlijk ook bij al die mooie watervallen daarzo.

Maar langertijd fietsen met een grote rugzak is dus echt een no go. Dan moet je wel heel erg licht spul hebben zegmaar.

Bij de hema hadden ze laatst fietstaschen in de ramsch, weet niet of ze der nog zijn. Dat zou een optie zijn. Of alles op een gehuurde trailer leggen.

Wat betreft drinken, ja das een lastige, zelf heb ik een slurpzak op mijn rug vindt ik fijn, andere pakken hier drinkbussen voor of een petfles.
Afbeelding

Zelf zou ik gaan voor een set achtertassen en een toptas als je niet heel erg veel mee gaat nemen.


Bas

Hallo reislustigen,

Een week of drie geleden ben ik dwars door Parijs gefietst van zuid naar Noord via de route uit het boekje van de St. Jakobsroute.

Een geweldige ervaring, al reed ik in noord mezelf enigzins verloren.

Vanaf de zuidkant kon ik in het "centrum" , binnen de peripherique, veelal op de busbaanrijden die ook als fietspad aangeduid werd.


Campings: Ik stond in Villiers sur Orge, 25 km zuid. Vlakbij een RER-station. Kleine camping met veel vaste klanten en een soort van blokhutje waar in de avond diverse lekkernijnn van grill en aanverwante dingen te krijgen zijn.

Op weg naar Parijs kreeg ik ook de tip van de camping in Maisons-Lafitte in het Noord-Westen in een bosrijk stuk en ook vlakbij een RER-station. (Beetje in het verlengde van La Defense)

(een RER is een regionale trein(netwerk) die ook naar en door het centrum loopt)

Hi Jason,
Dit is een geweldig plan... gewoon doen!!
Ik zou echter wel achtertassen nemen, desnoods boodschappentassen ofzo, want de hele dag met een rugzak op fietsen is echt niks.

De basis dingen die je nodig hebt zijn:

Fiets
Reparatie setje
Fietstassen
Tent
Slaapmatje
Slaapzak
Brander
Pannetje
Beker
Bestek
Kleding
Eten
Drinken
Zonnenbrandcreme
Persoonlijke spullen (camera, bril, Ipod, etc.)

Hema had inderdaad vorige week 'waterdichte' achtertassen in de aanbieding. Wie weet zijn ze nog verkrijgbaar. Zie www.hema.nl
Klik op "Aktueel" en vervolgens op "Online brochure", zie pagina 5.

Zorg dat de beide achtertassen enigzins van gelijk gewicht zijn en bindt de tent (en eventueel slaapzak) achterop de bagagedrager.

Als brander, zou je gewoon een gasbrander mee kunnen nemen. Deze zijn goedkoop in aanschaf en gastankjes zijn overal verkrijgbaar, althans op het traject wat jullie willen afleggen.

Neem niet teveel kleding mee. Misschien 1 trui of vest en zorg voor een T-shirt met lange mouwen, dit voor het geval je verbrandt bent.

Zorg ervoor dat je voldoende onderweg drinkt, zeker als de zon schijnt, en eet zoals je gewent bent en hier en daar een lekker snackje (koek/chocolade/noten/etc) tussendoor. En neem 's avonds lekker een cup-a-soepje voor wat extra zout.

Smeer je goed in met zonnenbrandcreme. Ookal kan je misschien goed tegen de zon. Verbranden doe je zo op de fiets.

Laat je fiets VOOR vertrek nog even goed nakijken!

Verder moeten jullie gewoon lekker gaan en vooral genieten!! Je zult zien het is een avontuur op zich!! Alvast heel veel plezier!!

Groet, Rena :wink:

ps: Mocht je nog op zoek zijn naar een tent, zie http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=4202

Apropos,

weet niet hoevaak je al in het zuiden hebt gekampeerd, dus misschien overbodige info maar vanaf het franstalige deel van belgië beter geen tap water meer drinken maar platwater aanschaffen in flessen in de loklae super, dat scheelt nogal voor de darmflora, zeker nu je een behoorlijke inspanning gaat leveren blijkt het vaak zo te zijn dat het tapwater in het zuiden wat minder goed ontvangen wordt door je drampjes... en zeker ook imodium meeslepen....

Succes met jullie plan.

Bas

Wat betreft je vraag over fietsen met een rugzak op je rug, vorig jaar hebben wij twee weken gefietst met een rugzak (in belgië/duitsland), maar we hadden ook achtertassen. Dus in het rugzakje zaten alleen 'lichte' dingen als eten, regenjas, wc-rollen e.d. Het was goed te doen, maar dit jaar worden het toch echt voortassen.

Voor een eerste keer kun je best een rugzakje meenemen als je tassen te klein blijken te zijn, maar gooi er niet teveel in (een fles cola zorgde wel voor rugpijn nl. :cry: ) én wanneer het niet heel warm is. Bij 25 graden en meer werd het toch wel zweten op de rug...

Over het verhaal van flessenwater heb ik me vorig jaar ook druk gemaakt in het begin van mijn eerste tocht.

Ik vind het een beetje kolder, misschien in zuidelijk Frankrijk als het lang rond de 30 graden is is het misschien een ander verhaal.

Ik drink gewoon tapwater.

"'Tip van flip"':

Een flacon met schroefdop is wel handig voor de douchechampoo, ik was dit jaar wat al te enthousiast met het aandrukken en dichtrollen van mijn tas en heel de toilettas zat onder de champoo...... :(