Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe Marathon XR - Forum Wereldfietser

Nieuwe Marathon XR

Hallo luitjes,

Het zal ongetwijveld al een keer gepaseerd zijn op dit forum, wie kan mij vertellen of de nieuwe XR lichter rolt en / of meer comfort heeft?

John.

Hoi John,

Loopt iets lichter. Comfortverschil voel ik weinig (maar wat wil je met zo'n comfortabele fiets :lol: )

Groet,
Marco

effe lollig en flauw doen: heeft de nieuwe XR pootjes gekregen? want volgens mij rolt ie. :D
johntelleman schreef:Hallo luitjes,

Het zal ongetwijveld al een keer gepaseerd zijn op dit forum, wie kan mij vertellen of de nieuwe XR lichter rolt en / of meer comfort heeft?

John.
Hallo, ik heb ze op mijn fiets en het verschil met andere banden weet ik niet maar ze zitten er nu 13000 km op geen lekke banden gehad en ze kunnen nog wel 10000 kilometer mee.
In het kader van het uitwisselen van informatie over fietsbanden wil ik mijn ervaring met de Marathon XR toch even in dit forum kwijt.
Ik heb jaar geleden een Marathon XR 622, 37 mm. achterop mijn toertandem gezet, een Double Track van Trek. Met deze tandem maak ik langere vakantietrips met zware bepakking maar ook kortere tochten zonder bagage waarbij de snelheid vaak ver boven de 30 km/u ligt. De Marathon XR houdt zich daarbij heel goed. Na enkele duizenden kilometers over verharde-, grind- en schelpepaadjes nog geen lekken banden en nauwelijks slijtage. Afgelopen zondag, 10/9/06 werd ik echter naar verrast. De Marathon XR sprong met een enorme klap spontaan van de achtervelg!
Het totaalgewicht van de tandem plus berijders was hooguit 180 kilo. De Marathon XR moet volgens de fabrikant 110 of 115 kilo aankunnen. Dat kan het probleem dus niet geweest zijn. De druk in de band was 's-morgens nog 6 atm. Dat is het maximum. Wellicht dat door het warme weer de druk nog iets was opgelopen. Maar dan knalt íe er dus wel af! Je moet er niet aan denken dat dit tijdens een afdaling gebeurt waarbij je door bijremmen de velg verhit en de druk in de banden ziet oplopen. De Marathon XR is een vouwband. Maakt dit de band ongeschikt voor zware belading in combinatie met een hoge druk? Ik zou graag de arvaringen van anderen willen weten.
Ik mis in het forum overigens een rubriek waar dit soort ervaringen systematisch kan worden uitgewisseld en waar ervaringen per band (merk, type en maat). De ligfietsenclub heeft dat wel. Dat zijn echter over het algemeen heel andere banden dan wereldfietsers gebruiken.[/quote]
sorry, dubbel geplaatst.

Wij fietsen met de Marathon XR 26" 42-559. (Vouw)

2300 km in Ecuador en Perú met volle bepakking op zeer slechte wegen en afdalingen in de Andes.

Geen problemen. Ze staan standaard op 5 bar.
eric setz schreef:In het kader van het uitwisselen van informatie over fietsbanden wil ik mijn ervaring met de Marathon XR toch even in dit forum kwijt.
Ik heb jaar geleden een Marathon XR 622, 37 mm. achterop mijn toertandem gezet, een Double Track van Trek. Met deze tandem maak ik langere vakantietrips met zware bepakking maar ook kortere tochten zonder bagage waarbij de snelheid vaak ver boven de 30 km/u ligt. De Marathon XR houdt zich daarbij heel goed. Na enkele duizenden kilometers over verharde-, grind- en schelpepaadjes nog geen lekken banden en nauwelijks slijtage. Afgelopen zondag, 10/9/06 werd ik echter naar verrast. De Marathon XR sprong met een enorme klap spontaan van de achtervelg!
Heeft de velg wel groeven aan de binnenzijde? Die heb je bij vouwbanden beslist nodig

Zat de band goed op de velg? Dus niet het ventiel klem onder de hieldraad?

Is de hieldraad van de band niet te lang? Vergelijk met een andere band op de zelfde velg of de band niet veel meer ruimte onder de hieldraad heeft. Kwam dit jaar al eerder een Schwalbe tegen die ver buiten de maat was
eric setz schreef: De Marathon XR is een vouwband. Maakt dit de band ongeschikt voor zware belading in combinatie met een hoge druk? Ik zou graag de ervaringen van anderen willen weten.
Je kunt de XR ook als draadband krijgen. En ook ik heb nog niet zo lang geleden de vraag gesteld: Is er kwalitatief verschil tussen de vouw en de draadband uitvoering?
Haike schreef:
eric setz schreef:
Je kunt de XR ook als draadband krijgen. En ook ik heb nog niet zo lang geleden de vraag gesteld: Is er kwalitatief verschil tussen de vouw en de draadband uitvoering?
Is dezelfde band, als je tenminste banden uit hetzelfde jaar vergelijkt
m-gineering schreef: Heeft de velg wel groeven aan de binnenzijde? Die heb je bij vouwbanden beslist nodig
m-gineering schreef:Is dezelfde band, als je tenminste banden uit hetzelfde jaar vergelijkt
Ik kan je niet meer helemaal volgen Marten. Is er nu wel of geen verschil tussen draad- en vouwbanden. Zo ja, wat is dan precies het verschil (behalve dan dat je vouwbanden kan vouwen)? Waarom moet je voor vouwbanden groeven aan de binnenzijde van je velg hebben? Waarom staat er bij velgen nooit bij of ze wel dan niet geschikt zijn voor vouwbanden?

Gerd

Hi, het verschil tussen een draad en vouw band is in mijn beleving dat de draadband door de hieldraad 'beter' in de velg blijft steken dan een vouwband. De vouwband moet met de kevlar rand nl. Een randje hebben om achter te blijven haken. Das dus de vraag, is je velg geschikt voor een vouwband? De rest van de band is gelijk, alleen de draad is vervangen bij een vouwband.
Bas

Dat van die groeven in de velg wist ik ook niet. En volgens mij een hele hoop fietsenmakers ook niet, of ze denken er niet aan je de vraag te stellen als je bij ze een velg koopt. Toen ik mijn Mavic A719 velgen kocht was er niemand die aan me vroeg; ga je met vouw- of draadband rijden, want dat kan met deze velg wel; of juist niet. Goed dat Marten het hier meedeelt. Ik heb gewoon mijn vouwuitvoering van de XR over gezet en het gaat tot nog toe goed. :wink:

Als ik genoodzaakt ben die banden weer eens los te halen, zal ik eens kijken hoe dat zit met die groeven.

Haike schreef:Dat van die groeven in de velg wist ik ook niet. En volgens mij een hele hoop fietsenmakers ook niet, of ze denken er niet aan je de vraag te stellen als je bij ze een velg koopt. Toen ik mijn Mavic A719 velgen kocht was er niemand die aan me vroeg; ga je met vouw- of draadband rijden, want dat kan met deze velg wel; of juist niet. Goed dat Marten het hier meedeelt. Ik heb gewoon mijn vouwuitvoering van de XR over gezet en het gaat tot nog toe goed. :wink:

Als ik genoodzaakt ben die banden weer eens los te halen, zal ik eens kijken hoe dat zit met die groeven.
Je moet ook tegenwoordig vreselijk je best doen om nog een velg zonder groef te vinden.

m-gineering schreef: Je moet ook tegenwoordig vreselijk je best doen om nog een velg zonder groef te vinden.
Aha!

Ik begrijp uit je reaktie dat die groeven bijna standaard door de diverse fabrikanten worden aan gebracht? Dan is het inderdaad logisch dat de fietsenmaker daar ook geen aandacht aan besteed.
De band lag keurig mooi om de velg. Al meer dan 1000 km. De velg is een speciale tandemvelg. Dat zal dus ook het probleem niet geweest zijn (ik heb het groefje niet gecheckt). Nadat de band er af knalde, heb ik hem er weer gewoon omgelegd, van een nieuwe binnenband voorzien, opgepompt tot 5 (!!!) atm. en er inmiddels weer ruim 200 km mee gereden. De band is dus niet blijvend beschadigd. Maar hij vliegt er dus wel af bij een hoge druk in combinatie met een belasting van ongeveer 90 kg. Ik houd er een dubbel gevoel aan over. De volgende keer kies ik in ieder geval voor de versie met vaste hieldraad.
eric setz schreef:Het totaalgewicht van de tandem plus berijders was hooguit 180 kilo. De Marathon XR moet volgens de fabrikant 110 of 115 kilo aankunnen. Dat kan het probleem dus niet geweest zijn. De druk in de band was 's-morgens nog 6 atm. Dat is het maximum. Wellicht dat door het warme weer de druk nog iets was opgelopen. Maar dan knalt íe er dus wel af!
Als beide wielen de helft van het totale gewicht zouden dragen, in jullie geval dus 90 kilo, zou de band dit aan moeten kunnen. Bij normale fietsen heeft de achterband veel meer te verduren dan de voorband, vaak wel tweederde van het totale gewicht. Dat zou in dit geval neerkomen op 120 kilo (al zal bij een tandem de gewichtsverdeling over de wielen anders zijn dan bij een gewone fiets). In combinatie met de maximaal voorgeschreven luchtdruk moet een band dan wel goed in zijn vel zitten...
m-gineering schreef:Is de hieldraad van de band niet te lang? Vergelijk met een andere band op de zelfde velg of de band niet veel meer ruimte onder de hieldraad heeft. Kwam dit jaar al eerder een Schwalbe tegen die ver buiten de maat was
...en dat zit een band dus niet altijd. Schwalbe maakt puike banden, maar met de maat wordt wel eens gesjoemeld. Of er zijn 'stille krachten' in het spel: met een gloednieuwe Schwalbe Marathon had ik vorig jaar ook zo'n surrealistische ervaring (zie http://www.keesswart.nl/fietsreportages ... tuipen.htm). 'Made in Indonesia', stond er op de zijkant...

In de nieuwste Trekkingbike (Duits blad) staat een test van fietsbanden.
Ook de Marathon XR zit er in.
Uit m'n hoofd rolde hij niet zwaarder dan gemiddeld!
Marathon Racer(extreem licht lopende band) zat rond de 28.2watt rolweerstand en en de Marathon XR zat op 32.8watt rolweerstand.
Zal de test vanavond eens beter bekijken en een update posten van bovenstaande gegevens.
Weet namelijk niet of het bij beide banden om dezelfde maat ging en andere gegevens die van belang kunnen zijn voor een vergelijk!

Hoeveel watt ben ik kwijt aan het plakken van een band? :D

Haike schreef:Hoeveel watt ben ik kwijt aan het plakken van een band? :D
Moeilijk te zeggen, want dat wordt sterk beinvloed door de kwaliteit van de fietspomp :lol: