Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe help ik mijn fiets door de puberteit? - Forum Wereldfietser

Hoe help ik mijn fiets door de puberteit?

De eerste 9000 km op mijn ligfiets heb ik zonder grote problemen weggetrapt (zie http://www.keesswart.nl/fietsreportages ... ringen.htm). Nu nog 1000 km erbij en mijn Optima Orca wordt een echte tiener. Als het even kan, wil ik zonder brokken doorzoeven naar de 20.000.
Van kabels, kettingen en banden weet ik wel wanneer ze aan vervanging toe zijn, maar bij andere onderdelen is dat niet zo duidelijk. Dealers en fabrikanten zien graag dat de roze wolk na de aanschaf zo lang mogelijk blijft hangen. Aan het rotsvaste geloof dat hun mooie product ècht onderhoudsvrij is, mag niet getornd worden. Zelfs reservespaken mocht ik voor mijn Orca niet kopen...
Tijdens een excursie bij Multicycle (toch geen merk dat je bij de Aldi kunt kopen!) hoorde ik dat de levensduur van een fiets op 20.000 km geschat wordt. Toch heb ik op de frames van mijn oude 'wereldfietsen' - een goedkope Gazelle 'Tour de France' uit 1978 en een Creafiets (zeldzaam Vlaams merk) uit 1990 - wel 2 keer zoveel kunnen fietsen. Het is net als bij computers: je schrijft ze in 3 jaar af, maar met een beetje onderhoud gaan ze wel 10 jaar mee. Ik ben dan ook niet van plan om weer een nieuwe fiets aan te schaffen zodra mijn gladgelakte frame de eerste pukkeltjes gaat vertonen.

Daarom hoor ik graag van andere grijs en wijs geworden fietsers, hoe zij op hun fietsen een volwassen kilometerstand bereikt hebben. Oftewel: van welke onderdelen kan ik verwachten dat ze na 10.000 km gaan puberen? Ik denk daarbij vooral aan de volgende onderdelen, die je niet snel kunt vervangen als je toevallig net in Turkije of Litouwen bent:

1. De dualdrivenaaf. Een echte Rohloffnaaf zou volgens de fabrikant 100.000 km kunnen halen. Van SRAMs dualdrive verwacht ik dat niet. Die mag van mij met 20.000 km in de VUT. Als die dat tenminste haalt: vanaf z'n prille peutertijd hoor ik af en toe piepjes en kefjes uit de achternaaf komen, al heeft hij zich de laatste 2000 km, na grondig smeren (hoewel die volgens SRAM onderhoudsvrij zou moeten zijn...), redelijk stil gehouden. Wie kan inschatten hoelang mijn dualdrive nog met plezier blijft werken?

2. De demper. Dankzij een roestvrijstalen framedemper van nog geen 50 euro met de mooie naam Fox Vanilla zoef ik redelijk snel en comfortabel over kuilen en keien. Vaak met 25 kilo bagage. Een reservedemper wil ik niet meenemen, want dat zou nòg een kilo extra gewicht betekenen. Dus moet ik er op kunnen vertrouwen dat de huidige demper nog duizenden kilometers zal blijven werken. Hoe reëel is dit vertrouwen?

3. De verende voorvork. Ik denk erover om mijn geveerde voorvork te vervangen door een vork zonder vering. Mijn huidige vork (merk RST met als enige verdere vermelding 'elastomer spring 171 suspension') veert nog prima, maar weegt wel een paar kilo en kan niet uitgeschakeld worden bij het beklimmen van steile hellingen, waar hij hinderlijk op en neer kan gaan deinen. Wellicht kan deze vork nog heel lang dienst doen op een andere fiets. Of is zo'n vork na 10.000 km al rijp voor de schroothoop?

4. Het zitje. Het lijkt onverwoestbaar, zo'n ligfietskuipje van harde kunststof. En misschien gaat het wel langer mee dan de rest van de fiets. Of is de kans groot dat het na 10.000, 20.000 of 30.000 km bezwijkt? Is er een moment waarop het verstandig is om een zitkuipje te vervangen? Wie heeft ervaring met zitjes die zonder duidelijke oorzaak ineens kapot gingen?

5. En kan iemand me een ervaren Rohloffdealer (liefst in de Randstad) aanbevelen waar ik eventueel na de zomer een nieuw achterwiel met een Rohloffnaaf op mijn ligfiets kan laten monteren?

Graag ontvang ik antwoorden en adviezen van onafhankelijke ervaringsdeskundigen op deze brandende vragen. Alvast bedankt!

Kees Swart
Het lijkt mij ook dat een ligfiets met 10.000 kilometer net een beetje ingefietst begint te raken http://groups.google.nl/group/ligfiets/ ... 23761d1cb7
net zoals in het forum eigenlijk wordt geschreven,
Groeten,
Jack

Alles gaat een keer kapot, zelfs het beste materiaal. Ik vind die 20000 km van Multicycle een heel eerlijke schatting voor een tamelijk gewone hybride zonder echte toponderdelen. Het frame is dan nog niet aan breuk toe (zeker niet), maar veel andere onderdelen zijn dan wel op weg naar het einde. Omdat een fabrikant zulke onderdelen veel goedkoper kan inkopen dan jij is het gewoon veel economischer een helemaal nieuwe fiets te kopen, zeker als je dat fiscaal aantrekkelijk kunt doen met een fiets van de baas regeling.
Een echt goede vakantiefiets kan natuurlijk veel langer mee, vooral omdat je hem vermoedelijk wat beter onderhoudt, er betere onderdelen op hebt zitten, en omdat het frame zoveel duurder is geweest dat het langer de moeite waard is onderhoud te plegen.
Van ligfietsen heb ik geen verstand. Het zou me niet verbazen als er hier en daar wat verrassingen kunnen optreden. Van gewone fietsen worden er al zo lang zoveel gemaakt, dat fabrikanten precies weten hoe sterk een frame of een onderdeel moeten zijn om lang genoeg mee te gaan. Die cumulative ervaring is bij ligfietsen natuurlijk veel kleiner. Wel denk ik dat de onderdelen die je noemt in potentie inderdaad allemaal problemen kunnen opleveren. De vraag is wanneer, en dat lijkt me moeilijk te beantwoorden. Ik heb drie suggesties. De eerste is over het zitje: de levensduur hang hier vermoedelijk sterk af van de hoeveelheid zonlicht die het ding te verduren heeft gekregen. De tweede is over de framedemper. Fox is een gerenommerd merk. Kan hij worden vastgezet zodat je kunt doorfietsen met een kapotte demper? Dan kun je veel meer risico nemen. De derde is over velgen. Ik weet niet welke wielmaat je hebt, maar 20 inch velgen slijten met velgremmen duidelijk sneller dan 26 inch (hetzelfde blokje komt vaker langs).
Verder zijn de ligfietsers aan zet, denk ik. Misschien heeft Marten Gerritsen nog ervaringen te delen (hij kan vast ook een prachtig Rohloff wiel maken).
Wim